Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.

Artikkelit ja henkilökuvat: 1952 / 100 – Seikkailuja erämaassa (13.03.2018 klo 11:48:55)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
23.07.2018, klo 07:21:51

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
465524 viestiä 10343 aihetta kirjoittanut 7294 jäsentä. Uusin jäsen: Jari K.
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Muut sarjakuva-aiheet
| | |-+  Sarjakuvien ikärajat
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvien ikärajat  (Luettu 15828 kertaa)
J.Salo
Valvoja
Poissa

Sukupuoli: mies

..ja valmis!

« Vastaus #15 : 01.02.2004, klo 20:40:19 »

Tottahan tuo on, että muksut eivät välttämättä kaikkea tajua. Mutta vaikka jätettäisiinkin ne kaikki pahimmat propaganda-esimerkit huomiotta (Batman ja Robin ovat syynä siihen että homojen määrä yhteiskunnassa nousee, tiesivät kaikki 50-luvulla), niin siitäkin huolimatta oli aina lapsia jotka luulivat osaavansa lentää koska heillä oli Teris-viitat. Sen jaksan jopa allekirjoittaa.

Yksi asia on se, kuinka se tuhoaa heidän herkän maailmansa (todennäköisesti ei, koska lasten mieli on aika teflonia), mutta sieltä voi saada pari aika mielenkiintoista käsitystä maailmasta.
tallennettu
Jukka Laine
Ylläpitäjä
Paikalla

« Vastaus #16 : 01.02.2004, klo 22:11:42 »

Jukka: Kallen postuumit kirjat kanssa? No, tämän kerran.

En nyt tätä viimeisintä joka on kooste Iijoki-sarjasta mutta luen senkin vielä kun saan sen kirjastosta.

Isävainaa käski mua aina lukemaan Päätaloa kun itse siitä piti. Sanoin että jos se saa tuon sarjan loppuun niin sitten luen. Ja luin. Eli 25 osaa (epilogiosasta ei tiedetty vielä ja se tulikin vuosia myöhemmin) kolmessa kuukaudessa joulukuusta 1995 maaliskuulle 1996. Ja muut heti perään. Olin silloin työtön.

Mukava niitä oli lukea. Iijoki-sarjaa vanhemmat kirjat olivat tylsempiä, koska niissä kelattiin paljon samoja asioita.
tallennettu

osm
Uusi jäsen
*
Poissa

Kvaak!

« Vastaus #17 : 01.02.2004, klo 23:05:59 »

Ikärajat eivät mielestäni missään nimessä ole turhia.

Käsittääkseni niistä kuitenkin joustetaan etenkin jos lapsen mukana on vanhempia, ja ehkä niiden tärkein funktio onkin antaa mahdollisille katsojille jonkinlainen käsitys siitä kuinka järkyttävää materiaalia elokuva sisältää.

Ehkä olisi hyvä jos lisäksi jenkkityyliin aina kerrottaisiin mistä ikäraja johtuu? Joten jos tietää olevansa herkkä väkivallalle tms. niin voisi jättää leffan kattomatta jos sille on määritelty ikärajaksi 16v väkivaltaisesta sisällöstä johtuen. Smiley

Tostapa tulee mieleen, että katsottiin joulun pyhinä pikkusiskon ja -veljen kanssa Henkien kätkemä, ja hekin (ikää 13 ja 15 vuotta) ihmettelivät alhaista ikärajaa (K7). Ja taisin itsekin jossain vaiheessa penkkiä puristaa kun kävin sitä leffateatterissa ensimmäistä kertaa katsomassa. Smiley

Moro muuten, ensimmäinen postaus tähän foorumiin!
tallennettu
Hazart
Jäsen
Poissa

YARRRR!

« Vastaus #18 : 01.02.2004, klo 23:08:07 »

Moro muuten, ensimmäinen postaus tähän foorumiin!

Moro ja velkommen!  Smiley
tallennettu

Petteri Oja
Juudas itselleen
Jäsen
Poissa

« Vastaus #19 : 01.02.2004, klo 23:12:57 »

Ehkä olisi hyvä jos lisäksi jenkkityyliin aina kerrottaisiin mistä ikäraja johtuu?

Ostin taannoin Ed Wood -filmin ja hihittelin pitkään takakannessa ollutta humoristista taulukkoa:

Language: Some, strong
Sex/Nudity: Some, mild references
Violence: None
Other: Some drug references

Sitten joku valisti minua ettei se ole mikään vitsi.  Huh
tallennettu

Timo Ronkainen
professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
Toimittaja
**
Poissa

"Ja rangaistus on greippi!"

« Vastaus #20 : 01.02.2004, klo 23:48:17 »

Ja taisin itsekin jossain vaiheessa penkkiä puristaa kun kävin sitä leffateatterissa ensimmäistä kertaa katsomassa. Smiley
Mutta simpura soikoon, niinhän sen pitääkin! Mitä järkeä on katsoa "jännittävää" elokuvaa (tai lukea vastaavaa sarjista) jos se ei ole jännittävä? Jo Hitchcock sanoi että ihmiset tykkää pelätä. Miksei sitten lapset, ovathan ihmisiä hekin. Pienenä pelkäsin Barksin Vanhan Linnan Salaisuuden luurankoa ja muita sarjan juttuja, mutta se oli sen koko pointti. Mikäs sen hauskempaa.

ja teretulemast vaan, foorumiin, jee.

Timo
tallennettu

Timo Ronkainen
professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
Toimittaja
**
Poissa

"Ja rangaistus on greippi!"

« Vastaus #21 : 01.02.2004, klo 23:49:59 »

Language: Some, strong
Hitto! Some language! Hui, puhutaan jotain kieltä ja vielä vahvasti.  Grin
Hyödyllinen luettelo. Tietää mitä ostaa. Jee.

Timo
« Viimeksi muokattu: 01.02.2004, klo 23:50:51 kirjoittanut Timo Ronkainen » tallennettu

Jukka Laine
Ylläpitäjä
Paikalla

« Vastaus #22 : 02.02.2004, klo 08:31:48 »

Ikärajat ovat vain välillä miten sattuu.

Ostin nipun K15-leffoja Anttilan alennusmyynneistä, kaikki kauhua. Puhuin asiasta serkkuni kanssa jolla on 11- ja 7-vuotiaat pojat: Heillä on suosikkeina Indiana Jones -leffat, joissa on samoin ikärajana 15.

Kauhuun ikärajaksi 18 ja Jonesille 11 olisi sopivampi.
tallennettu

mikapoika.
Uusi jäsen
*
Poissa

what doesn't kill us only makes us stranger.

« Vastaus #23 : 02.02.2004, klo 09:21:57 »

tuosta tuli mieleen että pikkuveli poisti kans anttilan alennuslaarista kasan animea joskus kun halvalla sai. 6-7 videokasettia urotsukidojia ja adventure duoa. soli sillon ehkäpä 15 vuotta tai 14? jos en väärin muista, niissä lukee takakannes että kauhu ja ikäraja 16.. mutta pointti oli se, että.. hmm.. niin.. ei tämä nyt liity sarjakuvien ikärajoihin. pahoittelen.
tallennettu
kaltsu
Jäsen
Poissa

« Vastaus #24 : 02.02.2004, klo 11:13:16 »

Kauhuun ikärajaksi 18 ja Jonesille 11 olisi sopivampi.

Indiana Jonesia ja Tuomion temppeliä kävin tuoreeltaan elokuvateatterissa katsomassa. Koska mulla ei ollut silloin vaadittua 16 ikävuotta plakkarissa, piti ottaa äiti mukaan. Oliki kyl viimenen kerta. Siinä vaiheessa ku alko kaiuttimista kuulua "KAA-LII-MAAAA" ja sydämiä revittiin rinnasta paljain käsin, äiti tarraa mua pitkin kynsin olkapäästä ja ryhtyy kirkumaan. Arvatkaa vaan nolottiko.

Psykoa ei uskaltanu kattoo ku päivänvalossa ja kymmenen parhaan kaverin kaa. Mut jukra kun sen sai katottua. Ei tuntunu enää Painajaiset Elm streetillä sun muut teini-slasherit miltään.

Mulle kauhuelokuvien katsomiset oli jonkinlaisia miehuusriittejä. Tärkeitä etappeja aikuisuuteen.

Ymmärrän kyllä hyvin että toiset voivat olla toisia herkempiä. Asuinkumppanini ei uskalla käydä kellarissa yksinään ja saa painajaisia pelkästään Salaisten kansioiden tunnusmusiikista tai Anthony Hopkinsin kasvojen näkemisestä.

En silti näe ikärajoja mielekkäiksi kuin korkeintaan suuntaa-antavina opastuksina. Kaikenlainen holhoaminen on mun mielestä niin typerää. Eiköhä sitä jokainen itse huomaa mitä uskaltaa katsoa ja mitä ei. Turmeleville vaikutuksillekaan mä en osaa ku nauraa räkäsesti. Katsokaa nyt kuinka hieno nuori mies minustaki on tullu vaikka kaiken maailman paskaa on tullu katottua ja luettua vaippaikäsestä asti. Roll Eyes

Asun päiväkotia vastapäätä. Oli taas hyvät keskustelut menossa ku tupakalla kävin. Kaikkea en kuullu mut erotin ainaki sanat "pissaa", "kuolaa", "verta", "suusta" ja "korvasta".
tallennettu

Hazart
Jäsen
Poissa

YARRRR!

« Vastaus #25 : 02.02.2004, klo 12:18:36 »

En silti näe ikärajoja mielekkäiksi kuin korkeintaan suuntaa-antavina opastuksina. Kaikenlainen holhoaminen on mun mielestä niin typerää. Eiköhä sitä jokainen itse huomaa mitä uskaltaa katsoa ja mitä ei.

Öh. Näin juuri isukiksi tulevana ajattelen kyllä hiukan toisin. Aikuisilla on kyllä vastuu lapsista, eikä lapsilla itsestään. Vastuuseen kasvetaan sitten yksilöllisesti kukin omaan tahtiinsa (joillakin se tuntuu kestävän useita kymmeniä vuosia). Lapsi ei välttämättä kykene käsittelemään tiettyjä asioita aikuisen tavalla ja siinä mielessä jotkut teemat (väkivalta, seksi) olisi hyvä säästää aikuisempaan ikään. Lapsi tarvitsee kasvuvaiheessa turvallisuuden tunteen, joka sitten kestää aikusuudessakin vielä. Joku sanoo tähän, että parempi, että näyttää ihmismielen pahuuden jo nuoruusiässä heti, mutta minusta se ei ole mikään peruste luopua kasvatusvastuustaan ja antaa lapsen päättää itse omista tekemisistään. Tuo "jokainen itse huomaa mitä uskaltaa katsoa..." ei mielestäni ole kovin korrekti, sillä uteliaisuus voittaa useimmiten järjen. Ja nyt on kysymys lapsesta, jolle ei ole vielä kehittynyt arviointikykyä. Yliholhoaminen on minustakin typerää, mutta välittäminen on paikallaan. Yhteiskunnallisesti ajateltuna aikuisilla on mielestäni vastuu lapsista ja nuorista ja siinä mielessä näiden ikärajojen asettamisen pohtiminen ja perusteltu asettaminen on välittämistä.
tallennettu

J.Salo
Valvoja
Poissa

..ja valmis!

« Vastaus #26 : 02.02.2004, klo 12:39:32 »

Asun päiväkotia vastapäätä. Oli taas hyvät keskustelut menossa ku tupakalla kävin. Kaikkea en kuullu mut erotin ainaki sanat "pissaa", "kuolaa", "verta", "suusta" ja "korvasta".
Kuten myös. Ala-astekin on vain parin sadan metrin päässä. Joka päivä kauppaan mennessä ohitan koulusta tulevia seittenvuotiaita. Yllä kuvatut jutut on aika mietoja, kun ensin vastaan tulee kolme seittenvuotiasta tyttöä, joka hihittelee, ja sen jälkeen neljä yhtä vanhaa poikaa, jotka huutavat ensiksi mainittujen perään että "Vitun horot!" ja samantyylisiä lauseita putkessa eteenpäin. Enpä niitä kirouksia kaikkia muista, ja saatanpa elää hiukan suojattua elämää, mutta ei nyt heti äkkiseltään muista missä olisin kuullut karkeampaa kirosanojen käyttöä.
tallennettu
Osku
Jäsen
Poissa

Kvaak!

« Vastaus #27 : 02.02.2004, klo 14:40:29 »

En silti näe ikärajoja mielekkäiksi kuin korkeintaan suuntaa-antavina opastuksina. Kaikenlainen holhoaminen on mun mielestä niin typerää. Eiköhä sitä jokainen itse huomaa mitä uskaltaa katsoa ja mitä ei.
Lainataanpa samasta kohdasta kuin Hazart, jonka kanssa samoilla linjoilla. Itse tosin en pistäisi ehdottomia ikärajoja sarjakuville, jotka kuitenkin ovat viestintämuotona erilainen kuin elokuvat.

Toisaalta aikuisissa on yhä enemmän ihmisiä, jotka eivät yksinkertaisesti tiedä tai osaa lukea sarjakuvia. Jokainen päälle parikymppinen asianharrastaja on varmaan kerran jos toisenkin kuullut "minä kun luulin että ne olivat lapsille tarkoitettuja"-vuodatuksen. Näille lapsilleen sarjakuvia lapsilleen ostaville vanhemmille (kalliita ovat nykyisin ainakin minun silloisille viikkorahoille), jotka kuvittelevat kaikkien sarjakuvien olevan lapsille, olisivat ohjeistavat ikärajat joskus paikoillaan.

Ideaalimpi vaihtoehto tietenkin olisi, että kaikki rupeaisivat lukemaan sarjakuvia ja osaisivat opastaa jälkikasvuaan/sukulaislapsiaan/tuttujaan alkuun pääsemisessä. Kyllä ne "rankat" jutut sitten teini-iässä viimeistään osataan itsekin etsiä. Wink
tallennettu
nemirules
Uusi jäsen
*
Poissa

Kvaak!

« Vastaus #28 : 02.02.2004, klo 15:37:49 »

Lainaus
Lapsi ei välttämättä kykene käsittelemään tiettyjä asioita aikuisen tavalla ja siinä mielessä jotkut teemat (väkivalta, seksi) olisi hyvä säästää aikuisempaan ikään. Lapsi tarvitsee kasvuvaiheessa turvallisuuden tunteen, joka sitten kestää aikusuudessakin vielä.

Kannattaa sitten samantien jättää se rakkaan RaamatunTM tuputtaminen väliin: opuksestahan löytyy ainakin sukurutsaa, juopottelua (ja edellisten yhdistelmää), veljesmurha, syrjähyppyjä ja maailmanloppu. K-18 mokoman kanteen.
tallennettu
Rami Rautkorpi
Siirtäjä ja vääntäjä
Ylläpitäjä
Poissa

« Vastaus #29 : 02.02.2004, klo 16:08:04 »

Juu, niin, tuota noin, onko kukaan lukenut hyvää sarjakuvasovitusta Vanhan testamentin tarinoista? Ehdotuksia ikäsuositukseksi? Pitäisikö lasten tutustua juutalaisten ja filistealaisten pikku kinasteluihin ensin sarjakuvan muodossa (koska kaikki sarjakuvathan ovat lapsille tarkoitettuja), ja sitten vasta tutustua proosaversioon?

Minusta on varsin eriskummallista, että aikuisille tarkoitetuissa kirjoissa, ja niiden lisäksi tietysti Raamatussa, ei yleensä ole mitään ikäsuositusta. Miksi nimenomaan visuaalisen viestinnän, kuten elokuvien ja sarjakuvien vaarallisuutta painotetaan nykyään niin paljon? Ideathan ne vasta vaarallisia ovatkin...
tallennettu

"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)
Sivuja: 1 [2] 3 4 5 6 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: