Kirjoittaja Aihe: Sillage  (Luettu 106192 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tertsi

  • Vieras
Vs: Sillage
« Vastaus #45 : 16.10.2009 klo 15:21:06 »
Minusta albumin kuvat olivat upeita eikä mikään haitannut.
Sitten vain ostat albumin ja nautit siitä!
Ihan turha kantaa murhetta semmoisesta, mikä ei haittaa itseä ollenkaan.

Hienosti piirretty sarjakuvahan tuo Sillage toki on.
« Viimeksi muokattu: 16.10.2009 klo 15:26:37 kirjoittanut Tertsi »

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 818
  • Hornan kekäleet!
Vs: Sillage
« Vastaus #46 : 16.10.2009 klo 15:48:10 »
Mitähän tästä pitäisi ajatella; hiplataan, hiplataan, mutta ostopäätöstä jahkaillaan. Vaikka ollaan vaikutettuja albumin laadusta ja piirrosjäljestä. Ja vaikka tiedetään, ettei jatkoa seuraa, jos ei nimikettä osteta.
Vaikka muiden lausunnot olisivat kuinka ylistäviä, niin mistä tiedän, että albumi kiinnostaa juuri minua? Siksi hiplaan ja jahkaan. Pyrin siihen, että luen ostamani sarjakuvat useamin kuin kerran. Usein lainaan sarjakuvan ensin kirjastosta, luen sen ja teen ostopäätöksen. Vaikka olisi kuinka idealistista ja hienoa tukea suomalaista sarjakuvatoimintaa löyhin ostoperustein, niin ei ainakaan minun lompakkoni siihen kovin pitkään riitä. En aio ostaa mitään sarjakuvaa, josta en itse pidä, vain sen takia, että muut saisivat myöhemmät jatko-osat.
"Tex-tieteen yli-morisco"

tolppis

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 321
  • Viinissä totuus
Vs: Sillage
« Vastaus #47 : 19.10.2009 klo 14:42:04 »
OK, Suomalaisesta ei löytynyt  >:( enkä myöskään Kampintorin antikvariaatissa hokannut.

Kai se on pakko raahustaa sinne Akateemiseen. Onk se ny joku "hovitilaaja" siis?  :laugh:


Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: Sillage
« Vastaus #48 : 19.10.2009 klo 20:00:13 »
Täällä on puhuttu nyt rasteroinnista. Kuinka erotan rasteroinnin tuosta Sillage albumista? Kuinka se näkyy ja näkyykö paljaalle silmälle. Jos nuo ruudut siis on rasteroitu onko se iso haitta? Minusta albumin kuvat olivat upeita eikä mikään haitannut.

Olen samaa mieltä kanssasi. Ei sitä rasterointia paljaalla silmällä käytännössä erota (ainakaan meikäläisen kaksitehoilla) ja albumin isokokoiset sivut ovat ilo silmälle! Väritys on upeaa ja just jämptisti kohdallaan.

Ohessa on skannaamalla suurennettu yksityiskohta panssaripuvun lämmitysputkista sivulta 19. Teksti ei ole rasteroitunut, mikä on tosi hyvä juttu, kuten Mäkinen mainitsi.

Tässä on nyt ehkä enemmänkin kyse siitä, että kun tietää tuon rasteroinnin olemassaolosta, se ei jätä välttämättä rauhaan vaan saa sarjakuvahifistin heräämään kylmään hikeen yöllä suden hetkellä... EEEIIIII!

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Sillage
« Vastaus #49 : 19.10.2009 klo 20:12:40 »
Olen samaa mieltä kanssasi. Ei sitä rasterointia paljaalla silmällä käytännössä erota (ainakaan meikäläisen kaksitehoilla) ja albumin isokokoiset sivut ovat ilo silmälle!

Olen eri mieltä. Sen erottaa paljaalla silmällä(yksi riittää) mutta itse piirrosjälki ja tarinankuljetus on niin messevää ettei painotekninen kämmäys hidasta menoa eikä estä nauttimasta.

Mutta ilo silmälle nuo sivut ovat

El Reijo

  • Jäsen
  • Viestejä: 546
Vs: Sillage
« Vastaus #50 : 19.10.2009 klo 21:12:11 »
Hainpa minäkin omani akateemisesta (tuli oltua sen verran ajoissa ettei ullakko ollut vielä auki), suomalaiseen olen sen verran pettynyt monesti  etten uutuuksia edes yritä bongata sieltä ilman tilaamista.

Alkuintoilua tuli jo kartutettua noista ketjussa mainituilta nettisivustoilta...
Jysäyksetkin ostin taannoin juuri Sillagen takia (no ei ollut kuin yhessä mutta...) ja se pätkä ei ensin oikein avautunut mutta Albumi oli jo ihan toista maata, tarina ja kuvitus vei mennessään eikä "rasterointi" haitannut enkä edes yrittänytkään sitä hakea.
Seuraavatkin osat tulee varmasti hankittua ja laitetaan samaan riviin Valerianien kanssa, Egmontille iso kiitos tästä  ;D

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 826
Vs: Sillage
« Vastaus #51 : 20.10.2009 klo 13:53:26 »
Sillage hankittu ja luettu. Se on juoneltaan jännittävä ja taiteeltaan ja ulkoasultaan erittäin kaunis albumi. Sankaritar Navis (Jysäyksessä nimi oli Nävis) on tosi symppis. Tuskin tätä parempaa uutta eurooppalaista seikkailu- ja scifi-sarjaa on olemassa. Jotakin tällaista käännössarjakuvaa olen kaivannut jo vuosia Suomen sarjismarkkinoille. Kannattaa ostaa ilman muuta! Albumin hintakin suosii kuluttajaa. Kaiken hyvän lisäksi sarjaa on tulossa suomeksi lisää.

Pikseleistä ei rutkuteta turhaan. Niitä on paljon puhekuplien ääriviivoissa. Miten ihmeessä tätä ongelmaa ei saada korjatuksi Egmontilla?

tertsi

  • Vieras
Vs: Sillage
« Vastaus #52 : 20.10.2009 klo 14:06:13 »
Sillagessa ei ole pikseleitä, vaan rasteria. Pisteet pistävät hyvin silmään juuri puhekuplien reunoissa, koska ne näkyvät parhaiten valkoista vasten.

Likehän ilmoitti löytäneensä ratkaisun Blueberry-rasteriongelmaan.
Toivottavasti myös Egmontilla tartutaan toimeen rasteriviivan poistamiseksi.

Lurker:
Siis sullakin on kaksteholasit! Tervetuloa klubiin.
Kokeilepa lukea sarjakuvia ilman rillejä, voipi aueta ihan uusi maailma.
Niin mulle kävi.
« Viimeksi muokattu: 20.10.2009 klo 14:39:04 kirjoittanut Tertsi »

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: Sillage
« Vastaus #53 : 20.10.2009 klo 15:03:49 »
Lurker:
Siis sullakin on kaksteholasit! Tervetuloa klubiin.
Kokeilepa lukea sarjakuvia ilman rillejä, voipi aueta ihan uusi maailma.
Niin mulle kävi.

Se on selvä, että kustantajan pitää aina pyrkiä parhaaseen mahdolliseen laatuun. Ja asiantuntemusta pitää löytyä painosta, ettei kämmejä satu.

Joka tapauksessa Sillage on yksi syksyn tapauksista ja juuri sitä euro-scifiä, jota Kvaakissakin on pitkään Suomeen toivottu. Erinomainen albumi.

Re: kaksitehot. Heh, no nyt päästiin oikein niinkus "vanhojen horiskojen" aiheeseen. Itse asiassa pää takakenossa killittäminen (koska lähitarkkuus on kaksitehoissa linssien alareunoissa)  alkoi rasittaa ja kävin hakemassa Stokkalta ns. tiimarilasit. Lukeminen sujuu nyt oikein hyvin.

tolppis

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 321
  • Viinissä totuus
Vs: Sillage
« Vastaus #54 : 20.10.2009 klo 15:25:48 »
Pirkales teidän kanssanne kun nyt hehkuttaa kaikki tätä ja rahareikiä on enempi ku...noh, rahaa. Kaipa tätä(kin) löytyy vielä ensi kuun alussakin Akateemisesta (ja toivottavasti vähän muualtakin jo). Rasterikiistaan en puutu kun en siitä (vieläkään) mitään ymmärrä vaikka luen koko ajan sarjiksia ihan erkkinä ja en hokaa mitään.

Onko Suomessa muuten muuta euro-scifiä sarjiksena edes ennen Sillagea tullut kuin Valerian?

tertsi

  • Vieras
Vs: Sillage
« Vastaus #55 : 20.10.2009 klo 15:32:44 »
Ensimmäisen albumin parasta antia oli mielestäni Philippe Buchet'n kuvitus. Todella huolellista työtä. Samoin kuvakumien leikki tuntui tällaisesta Peyo-fanista todella uudenlaiselta. Onkos se sitä manga-vaikutetta vai mitä?

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: Sillage
« Vastaus #56 : 20.10.2009 klo 15:36:09 »
Huomasitteko Franquin-viittauksen? Huba, huba.

Tepes

  • Jäsen
  • Viestejä: 195
Vs: Sillage
« Vastaus #57 : 20.10.2009 klo 15:38:40 »
Onko Suomessa muuten muuta euro-scifiä sarjiksena edes ennen Sillagea tullut kuin Valerian?

Moebiusta & Bilalia ainaskin...

tertsi

  • Vieras
Vs: Sillage
« Vastaus #58 : 20.10.2009 klo 15:47:40 »
Huomasitteko Franquin-viittauksen? Huba, huba.
Noille mä olen vähän allerginen.
Huomaamattomammin saisivat tehdä tuonkaltaiset kunnianosoituksensa.

Sopivat paremmin huumorisarjoihin kuin tällaiseen totiseen menoon.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: Sillage
« Vastaus #59 : 20.10.2009 klo 15:50:15 »
Moebiusta & Bilalia ainaskin...

No, justhan se Incal ilmestyi!