Kirjoittaja Aihe: Kuinka kokoat ruutusi...  (Luettu 11720 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re:Kuinka kokoat ruutusi...
« Vastaus #15 : 20.11.2003 klo 11:31:33 »
No niin... se siitä sitten...

Nyt ymmärrän miksi et kestä meitä tavallisia kuolevaisia.

Otto Sinisalo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 292
Re:Kuinka kokoat ruutusi...
« Vastaus #16 : 20.11.2003 klo 11:34:05 »
Curriculum Vitae [SNIP]

Heh, olinkin juuri ohjaamassa Hazartia lähikirjastoonsa... linkitettäköön vielä Larmolan verkkosarjakuva  SSS:n sivuilta.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 047
  • <><
Re:Kuinka kokoat ruutusi...
« Vastaus #17 : 20.11.2003 klo 11:36:42 »
Nyt kun tuli tuo lentävä lautanen puheeksi, niin miten piirretään soikio, niin että se näyttää olevan perspektiivissä. Tuon kun pitäisi olla ylhäältäpäin katsoen soikio ja sivultapäinkin keskeltä pullollaan (ei kuitenkaan amerikkalainen jalkapallo!). Pitäisi varmaan hankkia joku sen muotoinen esine ja siitä kattoa miltä se näyttää eri kulmissa.
En muuten edes ajatellut tuota kuvan oikeaa reunaa (sinnehän tosiaan vois lisätä puun tms. mikä siellä varmaan onkin).

"Tai ehkä teidän kahden W-alkuisen keskustelijan innokas osallistuminen kaikkiin threadeihin, ja ankara selittäminen omasta taiteestanne, on asettanut mulle liian suuret odotukset. Harrastajan ei tarvitsekaan olla ammattilainen."
 ;D Joo, tykkään puhua piirroksistani ja vähintäänkin ajattelen liian suuria taidoistani. Mutta koitan tässä samalla tuhrustella sitä roskaa ulos, että sitten joskus ehkä voisin vääntää jotain oikeasti hyvää.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Re:Kuinka kokoat ruutusi...
« Vastaus #18 : 20.11.2003 klo 11:36:53 »
No niin... se siitä sitten...

Nyt ymmärrän miksi et kestä meitä tavallisia kuolevaisia.

Heh, sori.
:-)

Nyt kun tuli tuo lentävä lautanen puheeksi, niin miten piirretään soikio, niin että se näyttää olevan perspektiivissä. Tuon kun pitäisi olla ylhäältäpäin katsoen soikio ja sivultapäinkin keskeltä pullollaan (ei kuitenkaan amerikkalainen jalkapallo!). Pitäisi varmaan hankkia joku sen muotoinen esine ja siitä kattoa miltä se näyttää eri kulmissa.

Niinno, helpoin tapa varmaankin on kuvitella miten tuo lentävä lautanen pakattaisiin pahvilaatikoihin, siis mahdollisimman tuon lautasen mukaiseen suorista kulmista koostuvaan pakettiin. Sen jälkeen ne on helppo piirtää perspektiiviin, ja sommitella kaarevat viivat ikään kuin ruutu kerrallaan syntyneisiin kolmiulotteisiin tiloihin.

Kyllä, kaarevien esineiden piirtäminen perspektiiviin on ihan oma lajinsa. Deskriptiivisen geometrian opettajani katseli minua aina hyvin huolestuneena, lausuen: "Mauri Kunnas ja Tarmo Koivisto olivat myös oppilaitani, mutta he tekivät työnsä aina hyvin huolellisesti vaikka olivatkin sarjakuvapiirtäjiä."
:-D
« Viimeksi muokattu: 20.11.2003 klo 11:43:12 kirjoittanut [kivi] »

Wilpuri

  • Vellihousu
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 279
  • Jaa kuka?
Re:Kuinka kokoat ruutusi...
« Vastaus #19 : 20.11.2003 klo 16:22:41 »
Tai ehkä teidän kahden W-alkuisen keskustelijan innokas osallistuminen kaikkiin threadeihin, ja ankara selittäminen omasta taiteestanne, on asettanut mulle liian suuret odotukset. Harrastajan ei tarvitsekaan olla ammattilainen.

Sönkötänkö minä koko ajan taiteestani? Taidanpa sönköttää. Pahoitteluni siitä.

Toivottavasti odotuksenne taiteestani ei ole turhan korkealla, koska minä en ole todellakaan mikään maestro. Olen kyllä piirtänyt pienestä asti ja käynyt useammankin kerran Mannisen kurssilla, mutta juuri nämä perspektiivit ym. ovat vaikeita. Autot, talot, pöydät ja muut vastaavat ovat todella vaikeita minulle... :'( Erityisesti huoneen piirtäminen tuottaa edelleen ongelmia, koska en osaa tehdä siitä "järkevästi" sisutettua, vaan aian tulee sellainen halli, joka on täynnä pikkutavaraa...

Ja taas sönkötän "taiteestani"... koittakaa kestää.  :P

(ja tuosta avataristani ainakin jo huomaatte, että tyylini ei ole maailman realistisinta)
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

J.Vehnä

  • Jäsen
  • Viestejä: 218
  • Kvaak!
Re:Kuinka kokoat ruutusi...
« Vastaus #20 : 20.11.2003 klo 17:15:26 »
Minäkin kannan korteni kekoon. Tuosta linkistä voit sinä hyvä ystävä katsella tuotostani(julkaistu keskisuomalaisessa pari viikkoa sitten). http://personal.inet.fi/koti/jarkko.vehniainen/idiot.jpg
Luonos on tempaistu lyijykynällä. Siinä samalla syntyi rytmitys ja kun pääsin viimeiseen ruutuun, niin tarinakin oli siinä. Eka ruudussa en katsokaas vielä tiennyt kuinka tämä strippi päättyisi. Oli vain idea. Päässäni soi kauniisti, että "idiootti".
Tussatun version tein a4 kokoon, koska en jaksanut tehdä a3:lle. Siksi laitoin viimesen ruudun toiselle riville. Näin ovelasti pääsin pituudessa 31,5 senttiin, jossa koossa sarjis oli lehdessä oleva. Tussausvaiheessa keksin, että olisi eri hupaisaa kun laittaisin Lasse-idiootin pään tuleen. Laitoin.
Photarilla väritin sitten koko komeuden ja siirsin ruudut samalle riville. Ja taas oli yksi mahtava taideteos maailman pällisteltävänä.
« Viimeksi muokattu: 20.11.2003 klo 17:19:34 kirjoittanut J.Vehnä »

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Re:Kuinka kokoat ruutusi...
« Vastaus #21 : 20.11.2003 klo 17:45:39 »
Tussausvaiheessa keksin, että olisi eri hupaisaa kun laittaisin Lasse-idiootin pään tuleen. Laitoin.
Photarilla väritin sitten koko komeuden ja siirsin ruudut samalle riville. Ja taas oli yksi mahtava taideteos maailman pällisteltävänä.

Piirrosjälkesi on mun mielestäni edelleen mainiota, jos mahdollista paranee vaan (viimeksi luin Sateet tulivat). Liukuvärit ovat mun makuuni liian voimakkaita ja ...hm... liukuvärejä, mutta tuollaisiahan ne nykyään pruukaa olla. Henk koht oon tosin sitä mieltä, että tasaisemmilla väreillä tussaus pääsisi paremmin oikeuksiinsa.

Kuten olen aiemminkin sanonut, huumori saa olla rankempaakin, tai sitten vähäeleisempää. Mikä on kohderyhmäsi?

Kaveri on ammattilainen.

J.Vehnä

  • Jäsen
  • Viestejä: 218
  • Kvaak!
Re:Kuinka kokoat ruutusi...
« Vastaus #22 : 21.11.2003 klo 11:15:38 »


Liukuvärit ovat mun makuuni liian voimakkaita ja ...hm... liukuvärejä, mutta tuollaisiahan ne nykyään pruukaa olla. Henk koht oon tosin sitä mieltä, että tasaisemmilla väreillä tussaus pääsisi paremmin oikeuksiinsa.

Kuten olen aiemminkin sanonut, huumori saa olla rankempaakin, tai sitten vähäeleisempää. Mikä on kohderyhmäsi?

Tuossa Idiootti-sarkiksessa liukuvärien käyttö on silkkaa laiskuutta. Ja kun deadlinekin rynni vielä päälle, niin jätin taustat pois. Nii, ja ite tykkään liukuväreistä. Ainakin välillä.
Ai että mikä on kohderyhmäni? Ne on ne raasut(2-3kpl), jotka viitsii tuotoksiani lukea. Se on vähän niinku ota tai jätä. En minä osaa parempiakaan tehdä. Enkä työn paljoudesta johtuen kerkiä niin tarkasti miettimään juttujani. Kunhan teen.
Ja tuon huumorin rankkuuden kanssa on niin ja näin. Minä kun teen pääosin noihin isohkoin lehtiin(Keskisuomalainen, Suosikki, Ilta-sanomat jne...) pilakuvani ja sarjikseni, niin tarkkoja ovat mitä julkaisevat.
Jos saisin tehdä ihan mitä minua huvittaa, niin työt loppuisivat aika äkkiä. Ei niitä juttuja kukaan ostaisi...
« Viimeksi muokattu: 21.11.2003 klo 11:16:52 kirjoittanut J.Vehnä »

thepanu

  • Jäsen
  • Viestejä: 361
Re:Kuinka kokoat ruutusi...
« Vastaus #23 : 21.11.2003 klo 12:12:53 »
Jos saisin tehdä ihan mitä minua huvittaa, niin työt loppuisivat aika äkkiä. Ei niitä juttuja kukaan ostaisi...

Tai varmaan kyllä ostaisi, mutta isojen lehtien mielestä materiaali voisi olla julkaisukelvotonta ja näin ollen lopputulos todennäköisesti sama :)

Törmäsin tuohon Idiootti-strippiin muuten aiemminkin netissä, repesin aika totaalisesti silloin.
huuto.net kohteeni

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 343
Re:Kuinka kokoat ruutusi...
« Vastaus #24 : 21.11.2003 klo 14:12:41 »
Nyt kun tuli tuo lentävä lautanen puheeksi, niin miten piirretään soikio, niin että se näyttää olevan perspektiivissä. Tuon kun pitäisi olla ylhäältäpäin katsoen soikio ja sivultapäinkin keskeltä pullollaan (ei kuitenkaan amerikkalainen jalkapallo!).

 Polttopisteiden kautta kulkevan lävistäjän normaaleista semmoinen suorakulmainen "luuranko" .
Olettaen , että soikio tässä on säännöllinen ellipsi. Jos se on joku epämääräinen murkula, niin eihän sen perspektiivistä yhden kuvan perusteella sano mitään edes itse erkki.

Leo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 269
Re:Kuinka kokoat ruutusi...
« Vastaus #25 : 24.11.2003 klo 16:58:15 »
Teen sarjakuvia vain omaksi ilokseni mutta piirrän ensin hahmot jotkapuhuvat ruudussa, sitten puhekuplat, sen jälkeen muut oleelliset hahmot, sitten juonenkannalta tärkeät yksityiskohdat, sitten taustan ja lopuksi ns. turhat yksityiskohdat. Tietystikkään en noudata AINA samaa kaavaa mutta useimmiten...

Esa

  • Jäsen
  • Viestejä: 712
Re:Kuinka kokoat ruutusi...
« Vastaus #26 : 24.11.2003 klo 17:26:33 »
Olenkohan ainut joka kirjoittaa ensin mitä puhekuplassa lukee, ennen kuin piirtää puhekuplan? Yleensä ainakin kaikki tekevät toisin päin. ???

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re:Kuinka kokoat ruutusi...
« Vastaus #27 : 24.11.2003 klo 17:42:58 »
Olenkohan ainut joka kirjoittaa ensin mitä puhekuplassa lukee, ennen kuin piirtää puhekuplan? Yleensä ainakin kaikki tekevät toisin päin. ???

Minäkin teen ensin tekstit... sitten kuplat ja sitten hahmot ja sitten kaiken muun... Et ole yksin!
« Viimeksi muokattu: 24.11.2003 klo 17:43:15 kirjoittanut Hazart »

Leo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 269
Re:Kuinka kokoat ruutusi...
« Vastaus #28 : 24.11.2003 klo 17:47:59 »
Olenkohan ainut joka kirjoittaa ensin mitä puhekuplassa lukee, ennen kuin piirtää puhekuplan? Yleensä ainakin kaikki tekevät toisin päin. ???

Kun piirrän Ankka -tarinoitani niin olen "kirjoittavinani" tekstit ensin (lisään tekstit koneella) elikkä kirjoitan ilmaan paperin päällä ja sen jälkeen piirrän kuplan. Lyhyitä vitsisarjojani tehdessä (omilla hahmoillani) kirjoitan ensin tekstit (en siis lisää koneella) ja vasta sitten kuplan sillä muutenhan kaikki haluamasi teksti ei välttämättä mahtuisi kuplaan tai kuplasta tulisi liian iso ja siten hassunkurinen!

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Re:Kuinka kokoat ruutusi...
« Vastaus #29 : 25.11.2003 klo 10:56:12 »
[Minäkin teen ensin tekstit... sitten kuplat ja sitten hahmot ja sitten kaiken muun... Et ole yksin!

Kuten myös. Heti ruuturivin uloimpien reunojen jälkeen tekstaan, ja sen jälkeen vasta haen kuplille ja hahmoille muodon.