Kirjoittaja Aihe: Salapoliisi CONAN  (Luettu 45429 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

dErasmus

  • Afrodude
  • Jäsen
  • Viestejä: 241
  • KiKii!
Re: Salapoliisi CONAN
« Vastaus #135 : 05.07.2006 klo 00:27:31 »
Vaikuttaa näiden ylistysviestien perusteella hyvältä sarjalta, mutta suomeksi en ainakaan uskalla ostaa, ei ole ennenkään napannut. Englanniksi jos löytäisin niin voisihan sitä kokeilla.  ;D
Hanki se mieluummin ruotsiksi, itse ainakin oon huomannut, että siinä on sellai hyvää perussanastoa ja kivoja fraaseja juuri 9-luokan, luokion eka-tokaluokan oppilaille. Ei ainakaan ryssi ruotsia ihan täysin.
Ja lisäksi, englantia kaikki osaa ja varmasti on tylsempi sarja juuri englanniksi kuin suomeksi.

Ihan hyvä sarja, mutta oma budjettini ja kiinnostukseni takia loppu ostelu 14 osan jälkeen. Jossain kohti kyllä ärsyttää Conanin mikkihiirimäisyys (mitä Mikki oli Paul Murryn aikoihin), mutta aika hyvin omasta mielestäni kauhua oli lisätty (itse ainakin oon saanut pariin kertaan hepulin sitä lukiessa). Ja vakuuttavia teemakuvauksia kaveri osaa piirtää, vaikka aika tyyliltään onkin aika massamangaa.

J.Salo

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 909
  • ..ja valmis!
Re: Salapoliisi CONAN
« Vastaus #136 : 05.07.2006 klo 14:57:39 »
Conan  taas ei muuta olekaan kuin murhia.

J.Salo

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 909
  • ..ja valmis!
Re: Salapoliisi CONAN
« Vastaus #137 : 06.07.2006 klo 02:43:30 »
Pelkät murhat käyvät vain aika tylsiksi. Luulisi kun Kogorolla (sehän sen idiootti-faijan nimi oli? Paska nimimuisti..) on jo sen verran loistava maine, että se voisi saada jo toimeksiantojakin. Suurin osa kuvatuista jutuista on sellaisia, että niistä ei saa edes rahaa.

Pari varastetun taulun mysteeriä tai muuta "variaatiota kaavasta" voisi välillä esittää. Ei Agatha Christie ja Rex Stoutkaan aina tappaneet jotain hahmoa tarinan alussa.

Laura Sivonen

  • Tunteikas siili
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 396
Re: Salapoliisi CONAN
« Vastaus #138 : 06.07.2006 klo 12:14:49 »
Ei Agatha Christie ja Rex Stoutkaan aina tappaneet jotain hahmoa tarinan alussa.
Mutta miksi poiketa hyväksi havaitusta kaavasta. SP Conaniakin tullut Japanissa ulos 50 mangan verran ja taitaa olla yksi parhaiten, jollei ihan peräti parhaiten, myyvistä mangoista. Ihmiset ovat tyhmiä. Tämä lienee todettu jo muutoinkin.

Mutta kai Conanin tarkoitus on ollakin vain kevyttä liukuhihnaviihdettä, joka ei edes paini samassa sarjassa Christien kaltaisten huippukirjailijoiden kanssa.
Dusting is a good example of the futility of trying to put things right. As soon as you dust, the fact of your next dusting has already been established.

J.Salo

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 909
  • ..ja valmis!
Re: Salapoliisi CONAN
« Vastaus #139 : 06.07.2006 klo 15:38:44 »
Kyllä Christie ja Stoutkin aika kevyttä kirjallisuutta loivat.

Pointti on se, että mulla on nyt kirjahyllyssä 21 Conania, ja about 25 keissiä, ja kaikissa niissä joku kuolee. Olen varmaa valittanut asiasta aiemminkin, mutta sitten kun murhaaja paljastuu, niin sillä on aina joku pirun hyvä moraalinen peruste tehdä murha. 50% tapauksissa käy myös ilmi että murhaaja oli ymmärtänyt tilanteen väärin, ja tappoi parhaan ystävänsä tms.

puro

  • Multirajoitteinen
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 261
  • Ei se siitä suttaannu.
Re: Salapoliisi CONAN
« Vastaus #140 : 06.07.2006 klo 15:59:22 »
Ostin tuon uusimman eli nro 22 ja jäi hämäämään sinällään itse sarjakuvaan liittymätön yksityiskohta. Hokutosei-jutun kuudennella sivulla ruudussa, jossa esitellään kultakauppias, hänen poskessaan on ihan selkeästi nro 60. Onko joku käynyt töhertämässä minun kappaleeseeni, suomennokseen vai onko tuo nähtävissä jos alkuperäisessä?

Tahtoo tietää, on nääs kyse tärkeistä asioista...  ;D

-P.

Sanjisan91

  • Jäsen
  • Viestejä: 33
  • "Pöyristyttävä verilöyly"
Re: Salapoliisi CONAN
« Vastaus #141 : 06.07.2006 klo 18:06:56 »
Luultavasti numero esiintyy kaikissa mangoissa jotka on tehty kansainvälisestä materiaalista, joka tarkoittaa sitten että joku latoja on voinut tehdä merkintöjä. Tälläistä on ollut Inuyashassakin esillä. Varma en ole mutta luulisin näin.

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 3 986
Re: Salapoliisi CONAN
« Vastaus #142 : 08.07.2006 klo 15:24:10 »
Ennen kuin sanotte mitään: Kyllä, minulla ei ole elämää.

Pointti on se, että mulla on nyt kirjahyllyssä 21 Conania, ja about 25 keissiä, ja kaikissa niissä joku kuolee.

Minulla on 21 Conania, mutta olen lukenut vasta 20 ensimmäistä, joten käytän vain niitä aineistona. Totuus, jos siitä nyt joku välittää, on se, että 57 tapauksesta murhien osuus on 61%. Jos mukaan lasketaan murhayritykset, itsemurhat, pommi-iskut ja pahoinpitelyt, osuus on yhteensä 78%. Toisin sanoen muiden kuin henkirikosten osuus tapauksista on yli 20%. Väite, että Conanin tapaukset olisivat yksinomaan murhia, tai että muunlaisia tapauksia olisi vain satunnaisesti, on siis täyttä roskaa.

Olen varmaa valittanut asiasta aiemminkin, mutta sitten kun murhaaja paljastuu, niin sillä on aina joku pirun hyvä moraalinen peruste tehdä murha.

En käy väittelemään siitä, mikä on mielestäsi pirun hyvä moraalinen peruste tehdä murha, vaikkakin pelkään, että joka ainoa lukemasi Teräsmies-tarina on mennyt täysin hukkaan. Totean kuitenkin, että Conanissa tapahtuneista murhista vain 32%:ssa motiivina oli jonkun toisen ihmisen kuoleman kostaminen. Siispä jopa raamatullista mittapuuta käyttäen voidaan todeta, että 68%:ssa murhista ei ollut hyvää moraalista perustetta.

50% tapauksissa käy myös ilmi että murhaaja oli ymmärtänyt tilanteen väärin, ja tappoi parhaan ystävänsä tms.

Minun metodini ja aineistoni ovat ohessa liitteenä (Excel-taulukko sähköpostilla pyynnöstä). Oletan, että myös sinä pystyt perustelemaan tuon oman 50%:n lukemasi jollain tavalla. Tai kuten amerikkalaiset niin kaunopuheisesti sanovat: Väännä torttu tai nouse pois potalta.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Re: Salapoliisi CONAN
« Vastaus #143 : 08.07.2006 klo 16:00:35 »
Oma empiirinen todistus aineistoni on huikeat 7 sattumanvaraista Conan salapoliisia, mutta jo niiden pohjalta joudun liittymään R Rautakorven kommenttiin murhapainotteisuudesta.
Totta, valtaosassa dekkarilajityypin tarinoita on juuri murha, jota jostain käsittämättömästä syystä pidetään pahimpana mahdollisena rikoksena, mutta toki muitakin vaihtoehtoja hyvään dekkariin on.

En yritä väittää että Conan tai dekkarit ylipäätään olisivat suurin taiteellinen saavutus mihin ihmiskunta pystyy, mutta niiden jatkuva mollaaminen kertoo lähinnä mollaajien tarpeesta tulla vakavasti otettaviksi ja muista itsetunto-ongelmista.
Outoa kyllä Conan taitaa olla tällä hetkellä ainoa tässä maassa julkaistava jatkuva rikossarjakuvalehti.
toisaalta se on juuri se sama syy miksi itse koetan sitä jostain lehtipisteestä löytää.
Tosin paras kohderyhmä ei sitä edes osaa etsiä, saati ole kiinnostunut lukemaan sitä japanilaisittain, oli miten alkuperäistä tahansa. Sinällään sääli.

Rami Rautkorpi

  • Has been
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 3 986
Re: Salapoliisi CONAN
« Vastaus #144 : 08.07.2006 klo 21:11:56 »
Oma empiirinen todistus aineistoni on huikeat 7 sattumanvaraista Conan salapoliisia, mutta jo niiden pohjalta joudun liittymään R Rautakorven kommenttiin murhapainotteisuudesta.

Ai, mitä se siitä sanoi?

Totta, valtaosassa dekkarilajityypin tarinoita on juuri murha, jota jostain käsittämättömästä syystä pidetään pahimpana mahdollisena rikoksena, mutta toki muitakin vaihtoehtoja hyvään dekkariin on.

Sen lisäksi, että murha on toiseksi pahin mahdollinen rikos, siihen on helppo liittää melodraamaa, kuten ne Justenin inhoamat "murhasit siskosi, koska luulit hänen vietelleen poikaystäväsi, mutta poikaystäväsi vietteli siskosi, ja siskosi rakasti sinua aina"-ratkaisut. Vaikka Conanin kaltaisessa liukuhihnatuotteessa tuloksena on yleensä keskinkertaista melodraamaa, eli sitä pahinta sorttia (todella huonolle voisi sentään nauraa kunnolla), parempi kuitenkin, että taustoihin edes pyritään liittämään jotain inhimillistä tunnetta. Muuten jutut eivät ole oikeasti tarinoita, vaan vain yhdistä pisteet -harjoituksia.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Re: Salapoliisi CONAN
« Vastaus #145 : 08.07.2006 klo 22:28:57 »
Ai, mitä se siitä sanoi?

Vastaa hän retoriseen kysymykseen: jos oikein ymmärsin niin Conan salapoliisi käsittelee muitakin rikoksia kuin vain murhia/henkirikoksia.

Totta kai tarinankertoja pyrkii aina soittelemaan lukijan/kokijan tunnearsenaalia ja valitsee ne hätkähdyttävimmät asiat, kuten esimerkiksi murhat.
Pahimmilta yhdistä pisteet harjoituksilta olen välttynyt ja tarinat eivät ole aivan suoraan valokopion valokopioita toisistaan, mutta myönnetään en ole kaikkia Conaneja lukenut.
Pitäydyn silti kannassani että erilaisella markkinoinnilla ja esimerkiksi länsimaisella lukusuunnalla Conan salapoliisi olisi paitsi kirjastojen niin myös kioskien ykköstuote mitä tulee dekkarien lukijoihin.  Myönnän tämän olevan ns. mutu-tuntuma, eikä siis tieteellisesti todistettavissa. Tosin tähän vaikuttaa myös mainittu tämänhetkinen valinnanvapaudettomuus.

edit. selailin tuota nroa 22 ja bongasin lisää ladontamerkintöjä Puron 60 mm. tapaus 2:nippu todisteita sivulla 13 Conanilla poskessa luku 33. latojien maanantaipäivä?
« Viimeksi muokattu: 08.07.2006 klo 23:23:48 kirjoittanut Curtvile »

Izzy

  • Jäsen
  • Viestejä: 105
  • iip
Re:Detective CONAN
« Vastaus #146 : 21.04.2007 klo 12:37:51 »
Mutta Conania olen taas lukenut ja tuntuu polkevan paikallaan ja keissit ovat ennalta arvattavissa. Olen tosin vasta numerossa 16. Paraneeko siitä?

Itse lopetin sarjan ostamisen tasalukuun 20. Huomasin, ettei jaksanut enää lukea kun pokkarit alkoi mennä selaten läpi. Eli ei tuohon mennessä ainakaan mullistavia tapahtunut.