Kirjoittaja Aihe: Pilapiirros vs strippi  (Luettu 7138 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mauri

  • Vieras
Re: Pilapiirros vs strippi
« Vastaus #15 : 21.11.2005 klo 18:58:44 »
Muiden lehtien piitäjien liksat? Edes arvioita?

Sarjakuvastrippeihin verrattuna varmasti moninkertaisia summia, mutta en ikinä ole kuullut taksoista.

--

Itse piirrän lehteen pilakuvia 20-30 eurolla kappale. Ei ole mustaa valkoisella, vain "kättä päälle" -sopimus. En tiedä, mitä muut tienaavat, enkä osaa siksi itsekään vaatia paljon. Sitä paitsi tämä ei ole - yllätys yllätys  ;D - leipätyöni enkä ole ammattilainen, vaikka säännöllisesti piirränkin. En kuulu ay-liikkeeseen, joten sieltäkään ei tukea tule.

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 815
Re: Pilapiirros vs strippi
« Vastaus #16 : 22.11.2005 klo 09:23:52 »
Vihelletäänpäs tätä keskustelua vähän poikki ettei tule toistoa. Strippien ja kuvitusten hinnoista on jutusteltu aiemminkin:
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=1712.0
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=395.0

Jatkan samasta aiheesta "Hinnoittelu/Freelancerien suositus"-otsikon alla.

HEsko

  • Vieras
Re: Pilapiirros vs strippi
« Vastaus #17 : 22.11.2005 klo 09:45:26 »
Itse ajattelin myös näin vielä joku aika sitten:

Ei se välttämättä ole niinkään. Joku voi yllättäen olla vähän nopeampi ja tehdä vaikka kaksi strippiä tunnissa.

Kyllä joo, ehkä ensimmäisen vuoden tai huonossa lykyssä viikon tuohon pystyy,
mutta pystytkös samaan tahtiin vuosi vuoden perään? Nimenomaan ideoiden
puolelta meinaan. Perusjälkeähän  pystyy helposti piirtää jopa 8 strippiä
tunnissa kunhan ottaa asiakseen.


Puhumattakaan, että itsensä markkinoiminen vie ihan älyttömästi aikaa ja henkisiä
voimavaroja. Pitäiskö nuo hommat tehdä ilman kohtuullista palkkiota?

Pitäis vain osata arvostaa itseään tarpeeksi pyytääkseen kunnon palkkiot.
Se ei kyllä ole aina ihan helppoa.

Doc Lomapäivä

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 815
Re: Pilapiirros vs strippi
« Vastaus #18 : 22.11.2005 klo 18:03:56 »
Puhumattakaan, että itsensä markkinoiminen vie ihan älyttömästi aikaa ja henkisiä
voimavaroja. Pitäiskö nuo hommat tehdä ilman kohtuullista palkkiota?

Pitäis vain osata arvostaa itseään tarpeeksi pyytääkseen kunnon palkkiot.
Se ei kyllä ole aina ihan helppoa.

Mäkin ajattelin että onhan se markkinointi rankkaa, mutta eihän se vie kun päivän pari silloin tällöin. Sitten petti yksinkertaisesti fysiikka ja lähdettiin hermolomalle. Ja syyllinen oli nimenomaan markkinointi.

Markkinointi ei todellakaan ole mitään oheista, vaan jopa itse sarjakuvien tekemistä rankempaa. Koko ajan kieli keskellä suuta soviteltava sanoja että miten vaikuttaisi ostoon kannustavalta muttei tyrkyltä.

Johan Alén

  • Vieras
Lahjoittaako Ronkainen Kulttuurivihkoille 5000 euroa?
« Vastaus #19 : 23.11.2005 klo 09:18:05 »
Paitsi sen Kulttuurivihkojen kohdalla? (40 e/sivu). 1 sivu = 4 strippiä.

Olen vastannut Ronkaiselle toisaalla.

http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=4929.0

Sen enempää sanottavaa minulla ei ole kuin että Kulttuurivihkojen taustalla ei ole mitään suurta kustannustaloa tai perintöjä kerännyttä säätiötä, joten kaikki se tappio, jota valtio ei kata pienellä kulttuurilehtituella, jää kustantajan eli minun maksettavakseni, ja sitä minä olen tehnyt nyt kuusi vuotta, ja tämmöiset puheenvuorot saavat - eivät heti ensimmäisellä kerralla vaan toistuessaan saman kirjoittajan kynästä - hieman suutahtamaan.

Mutta minä toivun ja keksin heti, miten kaikessa ystävyydessä voidaan toimia.

Ronkainen voi lahjoittaa Kulttuurivihkoille 5000 euroa, niin minä ostan sillä rahalla jokaiseen ensi vuoden numeroon vaikka neljän sivun sarjakuvat suoraan ammattilaisilta ohi syndikaattien. Vaikka aika pieni korvaushan sekin on. Antaisitko, Ronkainen, kerralla kymppitonnin?

Johan Alén