Kirjoittaja Aihe: Legendat: Revontulen sotasarjakuvat  (Luettu 73142 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

dingus

  • Karjalan poikii
  • Jäsen
  • Viestejä: 50
Re: Lauri Törni ja Simo Häyhä -albumit
« Vastaus #15 : 08.10.2005 klo 19:25:12 »
No miten realistinen se arvostelu voi olla, kun nyt on jo jopa kaksi kirjoittajaa antanut mielipiteensä ko. sarjiksesta. Itse olen ollut kvaakin jäsen jopa kolme päivää, että se siitä hyväveli-meiningistä. Itseäni sarjakuvan piirrosjälki miellytti aidosti, mielestäni tyyli sopii tämän kaltaisen tarinan kertomiseen. Että semmosta.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 047
  • <><
Re: Lauri Törni ja Simo Häyhä -albumit
« Vastaus #16 : 08.10.2005 klo 20:47:23 »
Eipä Vitikainen&Kump. saa ainakaan Kvaakin sivuilta mitään realistista arvostelua sarjakuvalleen, täällä on vallallaan "Hyväveli" meininki eli kukaan ei uskalla antaa rehellistä kommentia toisen Kvaak:laisen sarjakuvasta, tämähän voi vaikka suuttua siitä............
Jos oikein käsitin, niin saan nuo albumit arvosteltavaksi jossakin vaiheessa. Täten lupaan juhlallisesti olla puolueeton ja realistinen arvostelija, vaikka hyvä Veli olenkin.
Sen verran voin jo arvostelusta esimakua antaa sen perusteella, mitä kaupan hyllyltä olen sitä kantta tiiraillut, että hiukan pienempi koko olisi voinut olla parempi. Eikös tässä ole jo sitä realistista ja rehellistä arvostelun makua?
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 798
Re: Lauri Törni ja Simo Häyhä -albumit
« Vastaus #17 : 09.10.2005 klo 01:56:40 »
Minulla on jo kaksi ystävää. Eikä kumpikaan Kvaakissa.
Enempää ystäviä ei kaivata. Kritiikkiä saa tiputtaa.
Oma mielipiteeni on että Törni sarjakuva oli ja on hyvä sotasarjakuva, koti- tai ulkomaisilla standardeilla. Tämä on minun mielipiteeni ja siten siis fakta.
Ja minä sentään olen vaatimaton mies. Eri mieltä saa olla, Suomessa ei sakoteta väärässä olemisesta.

Vitikainen ja kumppanit ovat parantaneet kuin sika juoksuaan. Napalm ja Sirkkeli ovat  hyviä, mutta kehitys jatkuu.
Tässä maassa piirit, eritoten sarjakuva sellaiset, ovat ihan liian pienet. Hyvä veli järjestelmää ei kaivata, mutta ei selkään puukottajiakaan.
Puukotetaan edes edestäpäin. Hyvää suomalaista ja eurooppalaista sarjakuvaahan ilmestyy tässä maassa päivittäin ja amerikan parhaita joka tunti.
Kirjakaupoissakin sarjikset ovat ihan päätuote.
Ja kateus ei ole suomalainen luonteenpiirre.

*sic

  • Vieras
Re: Lauri Törni ja Simo Häyhä -albumit
« Vastaus #18 : 09.10.2005 klo 11:01:21 »
Moi, "M.T"! Mitäs mieltä olet siitä Stalinrgad*-sarjiksesta?

*sic

V3§a V1tikain3n

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 009
  • kersanttinapalm.com/
Re: Lauri Törni ja Simo Häyhä -albumit
« Vastaus #19 : 10.10.2005 klo 19:10:35 »
NOH!..Tulipahan vilaistua Törni-sarjista tänään ÄRRÄLLÄ...Pienoinen pettymys oli näin ensinäkemältä, kuvitukseen ei oltu oikein panostettu, jälki oli vähän harrastelijamainen eikä se paljon poikennut Korkeajännityksiä tehtailevan Samsonin tyylistä!!!(Liekö kyseessä kiire kun on kaksi sarjakuvaa alla vai luuleeko kuvittaja, että Samsonin naivistinentyyli puree jokaiseen sotasarjakuvadiggariin...) Eipä Vitikainen&Kump. saa ainakaan Kvaakin sivuilta mitään realistista arvostelua sarjakuvalleen, täällä on vallallaan "Hyväveli" meininki eli kukaan ei uskalla antaa rehellistä kommentia toisen Kvaak:laisen sarjakuvasta, tämähän voi vaikka suuttua siitä............

Jep, sarjakuvapiirit on pienet. Muistatko  hyvä Veli kun ryypättiin sarjisfestareilla ja roikuit kattokruunussa, oli meillä hauskaa. Et muista vai, ei ihme, oli niin hauskaa. Kirjoittele sitten hyvä arvostelu, joo-han. Tarjoan sitten vuosikertalimpparia!

Eikun ihan oikeesti, harrastelijamainen voi pitää paikkansa,  mutta kuinkahan paljon tyylin pitää poiketa Samsonista että se poikkeaa riittävästi? Jos joku voi osoittaa samankaltaisuudet niin vältetään seuraavalla kerralla. Siis ei millään pahalla Samsonia kohtaan, tarkoitus vaan on että jälki olisi omanlaistaan. Make ei muuten tehnyt kahta sarjakuvaa yhtä aikaa, mutta kävi kyllä oikeissa töissä.

Itselle taas oli pienoinen pettymys painojäljessä, mutta siitä ollaankin väsäämässä kustantajan kanssa pientä valitusta painolle.

Käsiksestäkin saa tietysti antaa palautetta.
« Viimeksi muokattu: 10.10.2005 klo 20:04:53 kirjoittanut Vesa Vitikainen »

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 798
Re: Lauri Törni ja Simo Häyhä -albumit
« Vastaus #20 : 10.10.2005 klo 23:50:53 »
Ironia ei taida olla lajini. Pysyn siinä silti.
Ärsyyntyneisyys siitä että M.T. (hmm.. ei kai sentään suoraan nimestä?) olettaa että kaikki täällä taputtelevat toisiaan selkään ja jakavat saman maun otti yllättävästi omaan kupoliin.
Tuppurainen piirsi samalla omalla Napalmeista tutulla tyylillä, eikä yrittänytsen enempää matkia Samsonia kuin tehdä kokeellista Bill Watterson-pastississia. Vitikainen todisti että osaa homman kun on ihan tosissaan liikkeellä. Napalmeista kun näkyy että parioimaton lähestyminenkin toimisi.
Kotimaista sarjakuvaa on viime aikona julkaistu lupaavasti.
Suuntaus on ollut helpommin lähestyttävämpään päin. Niin että joku muukin kuin marginaaliryhmät, omat kaverit ja Parnasson lukijakunta joka näkee märkiä Kaurismäki -unia voi niihin tarttua.
Ei Leijonamieli mikään täydellinen Magnum opus ollut. Mutta kestääpä useammankin lukukerran.
Eikä aliarvioinut lukijaa. Toisin kuin eräs lukija ÄRRÄLTÄ.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 151
Re: Lauri Törni ja Simo Häyhä -albumit
« Vastaus #21 : 11.10.2005 klo 11:39:56 »
Kyllä mullakin ensisilmäyksellä kävi mielessä että onko tämänkin suomisotajutun eli Törnin oltava näin siististi piirrettyä. Mutta lukiessa en enää miettinyt sitä. Itse asiassa piirustus oli loppujen lopuksi paljon parempaa kuin Samsonilla tai Tiaisellakaan. Tiaisen tyylistäkin jossain määrin pidän, (Samsonista en yhtään) mutta Tuppurainen kyllä päihittää. (Ei varmaan mene hyvä veli -läiminnän piiriin, Markushan ei liene Kvaakissa mutta Marko on.)

Käsis pyöri valitettavan paljon tekstilaatikoiden parissa, minkä välttäminen elämäkerrassa lienee aika vaikeaa. Selvästi parhaiten juttu toimikin silloin kun pääsi hetkeksi vaan "nauttimaan" Törnin ryhmän teurastusretken toiminnasta, eikä tarvinnut niin kelata faktoja laatikoista. ("Siinä hajosi Laurilta ase, mutta mies ei hiljentynyt ennenkuin otettiin puukko avuksi", vai miten se kylmäävä kohta meni.) Välillä suomen kieli olisi voinut olla parempaa. Muutamaa lausetta piti oikein miettiä, että mitäköhän tuossa oikein sanottiinkaan.

Albumin suurin ansio oli kuitenkin siinä, että sitä lukiessa mielenkiinto säilyi melkein koko ajan alusta loppuun. Ei tarvinnut pakottaa itseään istumaan aloillaan niinkuin lähes kaikkien muiden lukemieni suomalaisten sotasarjisten kohdalla on käynyt.

Mutta miksiköhän kustantaja on halunnut noin runsaasti valkoista sivujen yläreunaan? Ihan turhaan sinne on tungettu täytteeksi se kirjan otsikkokin. Paremmalta näyttäisi pienempikokoinen kirja ilman turhaa valkoista. Erottuuhan tää tietysti paremmin lehtihyllystä näin.

Kaiken kaikkiaan kuitenkin hyvä albumi. Pitänee ostaa Simo Häyhäkin.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 047
  • <><
Re: Lauri Törni ja Simo Häyhä -albumit
« Vastaus #22 : 11.10.2005 klo 18:21:01 »
(Ei varmaan mene hyvä veli -läiminnän piiriin, Markushan ei liene Kvaakissa mutta Marko on.)
Minä oon nähny Markuksen täällä. Tai sitten joku käyttää sen nimeä tunnuksessaan.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

V3§a V1tikain3n

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 009
  • kersanttinapalm.com/
Re: Lauri Törni ja Simo Häyhä -albumit
« Vastaus #23 : 11.10.2005 klo 18:46:29 »
Minä oon nähny Markuksen täällä. Tai sitten joku käyttää sen nimeä tunnuksessaan.

Markus on aika yleinen nimi, en itse muista että Make olisi käynyt kuin jonkin yksittäisen kerran, ja olisiko silloinkin ollut vieraana. Se oli silloin kun Otto perhana manasi meitä käymään, kun oli jotenkin harvinaista että joku tekee vain käsiksiä ja joku niitä vaivautuu piirtämään.

Ja toisaalta mitäpä täällä luuhaamaan, minunkin pitäisi olla tekemässä käsistä eikä haahuilemassa täällä.

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 047
  • <><
Re: Lauri Törni ja Simo Häyhä -albumit
« Vastaus #24 : 11.10.2005 klo 18:52:30 »
Kyllä meillä jäsenlistassa näyttäisi yksi turkulainen Markus Tuppurainen olevan. Ehkäpä käväisi liittymässä juuri Oton kehoituksesta.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

V3§a V1tikain3n

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 009
  • kersanttinapalm.com/
Re: Lauri Törni ja Simo Häyhä -albumit
« Vastaus #25 : 11.10.2005 klo 19:26:45 »
Kyllä meillä jäsenlistassa näyttäisi yksi turkulainen Markus Tuppurainen olevan. Ehkäpä käväisi liittymässä juuri Oton kehoituksesta.

http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=52.0

Joo, vuonna 2003 taisimme molemmat kirjoittaa kertaalleen vieraina sarjakuvan käsikirjoittamisesta. Sen jälkeen ei Make ei ole kirjoitellutkaan.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2005 klo 19:44:58 kirjoittanut Vesa Vitikainen »

karka

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 1
Re: Lauri Törni ja Simo Häyhä -albumit
« Vastaus #26 : 12.10.2005 klo 00:37:31 »
Tämä on ehdottoman subjektiivinen näkemys Törni-sarjakuvasta, albumi kun pohjautuu allekirjoittaneen kirjaan.  :) Hienoa työtä, vilpittömät onnittelut parivaljakolle Tuppurainen-Vitikainen!

Hyllyssä on muuten sattumalta "Punaisen vaaran vuodet" ja en kyllä amatöörinä pysty mitenkään näkemään edes samankaltaisuutta Samsonin tyyliin. Muuten kuin että kyseessä on mustavalkoinen, realistinen sarjakuva. Makuasia, itse jopa väittäisin pitäväni Markuksen selkeäpiirteisemmästä tyylistä enemmän. Mutta ei tämä nyt mikään kisa ole. Samson taitaa olla alan legenda?  :)

Egmont sinänsä aloitti ansiokkaasti kirjojen ja sarjakuvien rajojen rikkomisen käyttämällä kirjailijoita (Sipilä, Lehtolainen), mutta parivaljakon nyt toteutunut ajatus todellisen sotasankarin tarinasta on suorastaan nerokas. Väittäisin, että tästä voi kehittyä pieni uusi sarjakuvabuumi, nyt jo R-kioskin täti oli näköjään ymmärtänyt nostaa Törni-sarjiksen Akkarin kylkeen. Ja siitä on hyötyä kaikille sarjakuvantekijöille. Lisää mahdollisuuksia, lisää ideoita vaan!

Mariginaalista voi olla monta mieltä, toki se puoli senttiä vähemmällä paperillakin olisi toiminut. Toisaalta kirjailijana itse olen ihmetellyt, miksi sarjakuvat usein on vedetty taitossa liian kiinni sivujen reunaan. Nyt tullut Törni-albumi on ehkä sitten kirjamaisesti taitettu sarjakuva-albumi. Mikäli kustantajaa tunnen, niin logiikka löytynee siitä, että ko. suomalaisten sotasankareiden sarjakuva-albumit löytävät vielä joskus itsensä kovissa kansissa...

Taisteluterveisin

Kari Kallonen

setä samson

  • Vieras
Re: Lauri Törni ja Simo Häyhä -albumit
« Vastaus #27 : 12.10.2005 klo 07:55:33 »
Jos olisin tiennyt tekosieni päätyvän mittapuiksi, olisin varannut korkkarien piirtämiseen toisenkin viikon. Törnin miehille taputuksia selkään ja markolle pusuja. Pro meininki.

Markus Tuppurainen

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 5
Re: Lauri Törni ja Simo Häyhä -albumit
« Vastaus #28 : 12.10.2005 klo 13:02:46 »
Näinköhän Suomen sarjakuvamarkkinat ovat jo niin saturoituneet, että tekijöiden tarvitsisi tuntea tarvetta lähteä kirveen kera katsomaan kenen veistämä lastu joessa kelluu?

Tuppurainen ilmoittautuu täten "hyvä veli"-kolhoosiin. Olen nyt sitten virallisesti jättänyt omat mielipiteet ja aivontapaiset narikkaan tänne astuessani!

Vielä hatunnosto Samsonille, jonka esimerkki rohkaisi meitä toteuttamaan koko idean. Toinen samanlainen Revontulelle, joka teki sen mahdolliseksi.



Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 798
Re: Lauri Törni ja Simo Häyhä -albumit
« Vastaus #29 : 18.10.2005 klo 16:23:11 »
POOF! BANG! LOTAT TULEVAT!
Ville Hännisen oivaan juttuun olivat tempaisseet Seuran toimituksen taholta käsin tosi "vetävän" otsikon. Siitä tulee mainio huoneentaulu ja muistutus siitä, ettei Korkkarissa koskaan ole eikä tule Aku Ankka -ääniefektejä.

Joko Simo Häyhä on jalkautunut hyville kyttäyspaikoille? Eikö se tänään ollut "jyvällä"?

Vetävä otsikko tosiaan.  Häyhää ei näkynyt vielä, näkisittepä ne ilmeet kun asiaa kyselee...