Creator owned on tätä nykyä tekijöiden suosima, mutta en ole varma puhuvatko nuo vanhat (Gilbert puhui independentistä vielä muutama vuosi sitten kuusikymmentä täytettyään) independentistä sen synonyyminä.
Jälkimmäinen ei kerro millainen valta-asema tekijällä on kustantajiin nähden, sopimushan voi olla mitä vain. Fantagraphics-historiikistä jäi mieleen Grothin purskahdus, että tekijöiden pitäisi rajojen lisäksi vielä saada oikeudet töihinsä.
Groth myös puhuu sujuvasti alternativestä, vaikka vieressä oma tekijä kiehuisi, että independentiä se on. Olisiko inho alternativeen osin lähtöisin siitä, että se sanana ikään kuin yhdistyy undergroundiin, jossa oli myös se misogyyninen puoli...
Tuli etsittyä aivan muuta ja esiin osui korkeatasoinen, kriittinen Crumbin ja undergroundin jalustaltapudotus, vuodelta 2007, myös naisen kynästä.
...punk sentään jätti tilaa naisbändeille, ja varsinkin pehmentyessään naisten muodille, ja monella independent-tekijällä on iästä riippuen yhteyksiä juuri musiikkiväkeen joko punkin tai grungen tapauksessa.
Independent sanana hakeutuu kyllä musiikkimaailman suuntaan, mutta olisiko kuitenkin ihan myös ikäkysymys. Groth sanoo, että alternativesta puhuttiin jo 80-luvun puolivälissä (kun tekijöille se usein edustaa 90-luvun juttua), joten (kaikki) ne jotka eivät pitäneet töitään undergroundina, nimittivät sitä independentiksi.
Tai sitten se on vain sitä, että eri asiat tarkoittavat eri ihmisille eri juttua. Vähän kuin itse ihailen (vanhaa perus)undergroundia kuvituksen osalta ja ylenkatson sisällön puolelta.