Lehden levikki Suomessa tunnetusti nousi ja pysyi korkealla hämmästyttävän pitkään, jos vertailukohdaksi otetaan muut Pohjoismaat. Nyt täällä on vain alkanut sama romahdus, joka tapahtui monta vuotta aiemmin naapurimaissa ja jonka ”olisi pitänyt tapahtua” täälläkin ja jota on lähes mahdoton pysäyttää. Sisällön laadun ja toimituksen vaikutus isoa trendiä vastaan on varmaan suhteellisen pieni.
Heiskasen aikaan Barksia ja Rosaa ei ollut vielä veivattu niin useasti kuin tänä päivänä eikä älypuhelimiakaan vielä ollut.
Jep, kilpailut ja jatkosarjat sitouttavat lukijoita, ja kunnolliset artikkelit ovat aina poikaa. Sarjojen sisältöä voisi nostaa yksinkertaisesti miettimällä mikä on kertakäyttöistä ja mikä pysyvämpää ja jättämällä kertakäyttöisen pois. Kertakäyttöistä ja muuta pinnallista höpöä on nyt aivan liikaa. Aku Ankan Facebook-sisältöäkin voisi rutkasti parantaa lisäämällä juttuihin oikeaa informaatiota.
Nykyinen päätoimittaja on tuonut lehteen verkostoitumisen: julkaisu on luonut uusia kontakteja ja on näkynyt uusissa paikoissa. Itse en tykkää lainkaan kaupallisesta yhteistyöstä enkä julkkishaastatteluista ja julkkistarinoista, mutta päätoimittajan ja lehden ahkera näkyminen esim. messuilla ja muissa kirjallisuustapahtumissa on minusta hienoa.