Kirjoittaja Aihe: Fascisti  (Luettu 10133 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paalujuntta-Simo

  • Jäsen
  • Viestejä: 101
  • Kvaak!
Fascisti
« : 04.11.2003 klo 15:15:02 »
Enpä malta olla mainostamatta, että historioitsijaystäväni löysi tässä taannoin mielenkiintoisen joskin vaatimattoman kuriositeetin julkaistun suomalaisen sarjakuvan historiasta.

1930-luvun alun pahoina päivinä joku äärioikeistolainen kuppikunta julkaisi Fascisti-nimistä lehteä, ilmeisesti kuitenkin vain yhden numeron verran. Joka tapauksessa kyseiseen näytenumeroon sisältyi myös useampiruutuinen huumori-strippisarjis.

Aika karmivaahan tuo lapualaishuumori oli. 30-luvun kotimainen fasistisarjakuva vaan on ajatuksena perverssin kiehtova...

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 293
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Fascisti
« Vastaus #1 : 04.11.2003 klo 15:41:11 »
Kerropas tarkemmin? Mainitaanko piirtäjää? Mahdollinen skannaus jonnekin? Kaikki historia pitää kerätä talteen, oli miten arveluttavaa hyvänsä. Suomalaisen sarjakuvan ensyklopediasta puuttuu monta nimeä historian hämäristä.

Timo

Paalujuntta-Simo

  • Jäsen
  • Viestejä: 101
  • Kvaak!
Re:Fascisti
« Vastaus #2 : 05.11.2003 klo 11:53:01 »
En voi valitettavasti selvittää niin paljon kuin tahtoisin. Minulla ei juuri nyt ole tilaisuutta etsiä lehteä käsiini, ja ystävänikin oli hukannut ottamansa valokopion.

Kyseessä oli kuitenkin "Fascisti - Lapualaishenkinen aikakauslehti", joka ilmestyi Helsingissä vuonna 1931. Numeroita ei tullut monta, mahdollisesti vain yksi.

"Fascistia" näyttää löytyvän Turun yliopiston lehtiarkistosta ja varmasti monesta muustakin arkistosta eri puolilta maata.

Piirtäjästä minulla ei ole tietoa. Kyseessä taisi kuitenkin olla kuusiruutuinen strippi. Siinä pilkattiin nimeltä mainittua, ilmeisesti todellista henkilöä, joka uhoaa olevansa tosi fasisti mutta sitten paljastaakin tärkeitä tietoja ison sanomalehden (HS?) toimittajalle. Herrat vieläpä pussaavat. Heidät kuitenkin kolkataan, viedään isolla mustalla autolla ja piestään. Lopussa joku liberaali valittelee miten kamalaa on kun ihmisiä on taas muilutettu.

Stripissä oli joitakin varsin modernin oloisia yksityiskohtia. Esimerkiksi repliikit olivat muistaakseni puhekuplissa tai ainakin ruuduissa hahmojen suun lähellä, eikä siis Pekka Puupää -tyyliin ruudun alapuolella. Muilutuskohtauksessa oli KRÄSH BÄNG -tyylisiä äänimerkintöjä ja muistaakseni myös sahalaitakuvio ilmaisemassa lyönnin voimaa.
Piirrostyyli oli luonnosmainen ja naivistinen.

Juttu oli oikeastaan hauska ja hervoton. Tietysti huvittumisesta tuli huono omatunto. Stripissähän pilkattiin raakalaismaisen lapualaisterrorin uhreja.

Voisi olla kiintoisaa selvittää, löytyikö tuon ajan suomalaisista äärioikeiston julkaisuista enemmänkin sarjakuvaa. Oma aikani ei taida kuitenkaan juuri nyt riittää siihen.

Yotsuya

  • Jäsen
  • Viestejä: 30
  • Kvaak!
Re:Fascisti
« Vastaus #3 : 05.11.2003 klo 12:21:37 »
90-luvulla ilmestynyt alan lehti Kansallinen Suunta julkaisi Suomessa myös yhden numeron tympeähköä White Will -nimistä amerikkalaiseen collegemaailmaan sijoittuvaa white power -sarjakuvaa sekä pöyristyttävää holocaustrevisionistista huumoria sisältävän Holohoax-pilapiirroskokoelman. Noiden ilmestymistä siivitettiin Kansallisessa Suunnassa hehkuttamalla sarjakuvan propagandistisia mahdollisuuksia nuorison keskuudessa. Toisessa artikkelissa haukuttiin Alfred J. Kvaakkia juutalaiseksi aivopesuksi. Näin kymmenen vuoden jälkeen katsottuna Kvaak taisi sitten viedä voiton propagandasodassa.
"Now for the verdict, Lord Death Man... I sentence you... to death!!"

Paalujuntta-Simo

  • Jäsen
  • Viestejä: 101
  • Kvaak!
Re:Fascisti
« Vastaus #4 : 05.11.2003 klo 17:03:08 »
Minäkin olen törmännyt 90-lukuiseen uusnatsisarjakuvaan, mutta sen olen kuvotusta tuntien työntänyt mahdollisimman kauas.

1930-luvun kotimaisen fasistimeiningin pitäisi tietysti herättää yhtä voimakas kuvotusreaktio. Siinä on kuitenkin mukana jo ajan patinaa sen verran, että siihen on vaikea suhtatua samalla tavalla.

Luulen kyllä, että skinhead-sarjakuvankin puolelta saattaisi löytyä hauskoja underground-ilmiöitä. Olen joskus nähnytkin ihan hauskan omakustanteen, jossa vaalittiin sitä alkuperäistä 60-lukulaista skin-maailmankatsomusta. Siihenhän ei kuulunut natsimeininkiä, enemmänkin kyse oli jonkinlaisesta työväenluokkaisesta machismo-nostalgiasta.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2003 klo 17:03:33 kirjoittanut Paalujuntta-Simo »

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 343
Re:Fascisti
« Vastaus #5 : 08.11.2003 klo 16:54:04 »
...tympeähköä White Will -nimistä white power -sarjakuvaa sekä pöyristyttävää...


Mut mitäs jos fasismi olikin ninku taidetta ninku käsite-installaatio tai sillee. Jos sä et sillee ninku tiedosta ninku tätä ninku taidetta, niin sä taidat ninku olla ninku joku fasisti ! ;)

.. Näin kymmenen vuoden jälkeen katsottuna Kvaak taisi sitten viedä voiton propagandasodassa.

Kestä vei kestä ei - jos sarjakuva-alan kotimaiset "julkkis"juorut kiinnostaa, niin Harri "hymyilevä kuu" Hannula teki tosielämässään ihan oikeasti pyynöt ( http://pyyno.brainlez.org/aropyyno/aropyyno11.html ) :o

Ja on sittemmin kunnostautunut mm. luomalla mangapupu rotuvalio naiskuvaa alan kattojärjestön keskustelusivuille ( http://www.suomensisu.fi/ )

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 343
Re:Fascisti
« Vastaus #6 : 08.11.2003 klo 17:03:10 »
.... aropyyno11.html ) :o    *
Perhana . Rojola oli oikeassa  !
 Kvaak on joku ihmeen uusnatsifoorumi.
 Vai miten muuten selitätte, että palstan vakiohymiöihin kuuluu tämmöinen hitler-viiksinen mulkosilmäinen nahkapäähymiö :o  ???

Hei kattokaa! skinhead-paraati :
:o :o :o :o :o
:o :o :o :o :o
:o :o :o :o :o
:o :o :o :o :o
:o :o :o :o :o
:o :o :o :o :o
:o :o :o :o :o
:o :o :o :o :o

Luo lippujen näin mustapaidat marssii ...

V3§a V1tikain3n

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 009
  • kersanttinapalm.com/
Re:Fascisti
« Vastaus #7 : 09.11.2003 klo 06:06:37 »
Oliko jollakin fasismia vastaan jotakin?

KH

  • Vieras
Re:Fascisti
« Vastaus #8 : 10.11.2003 klo 15:04:34 »
Ja on sittemmin kunnostautunut mm. luomalla mangapupu rotuvalio naiskuvaa alan kattojärjestön keskustelusivuille

kas, joku on aika tarkkaan selvillä siitä, mitä jossain rotuhygieenikkojen sivuilla tapahtuu.

Harri Hannula

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 1
  • Kvaak!
Re:Fascisti
« Vastaus #9 : 10.11.2003 klo 23:55:44 »
> Kestä vei kestä ei - jos sarjakuva-alan
> kotimaiset "julkkis"juorut kiinnostaa, niin
> Harri "hymyilevä kuu" Hannula teki
> tosielämässään ihan oikeasti pyynöt

Linkin takainen Pyynö teki näin: Lopuksi porkkanahoureissaan Pyynö kehittää oivan idean. Hän ajelee korvansa ja rupeaa Uusnatsijänikseksi! Mustafat ei mulle enää vittuile, tuumaa Pyynö

Porkkanamehua minä toki joskus juon, kaikkien pohjoisten jänisten lailla, mutta en minä nyt sentään ole houreillut tai korviani ajellut, enkä uusnatsijänikseksi ryhtynyt. Korvani väänsin rastoille, ja Jänistenedistämisseuraan kuulun, jänis kun olen.  :D

Mitä Mustafiin tulee, niin pahoitin kyllä mieleni kun Mustafoiden kaukaiset serkut Afgaanipupujen maalla tuhosivat tuossa taannoin tuhansia vuosia vanhat oman uskontoni, buddhapupuisuuden, kallisarvoisen pupuisat kulttuurimonumentit.  :'(

> Ja on sittemmin kunnostautunut mm. luomalla
> mangapupu rotuvalio naiskuvaa alan kattojärjestön
> keskustelusivuille ( http://www.suomensisu.fi/ )

Eikös se Aura-pupunen olekin hassunmuikea. Pitänee piirtää lisää, kun se yleisöä noin kiehtoo.

Olen oikein iloinen siitä, että Jänistenedistämisseuramme nähdään alan kattojärjestönä punarusakkojen keskuudessa.  ;D
« Viimeksi muokattu: 10.11.2003 klo 23:57:01 kirjoittanut Harri Hannula »

Jukka Koivusaari

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 343
!el Viva Caudillo !
« Vastaus #10 : 20.11.2003 klo 13:34:24 »
Oliko jollakin fasismia vastaan jotakin?

 Ei minulla ainakaan . Olin ehtinyt jo unohtaa, mutta oma esiteiniaikojen suosikkinihan oli maailman kenties menestyksekkäin fasistisarjakuva.
Lämminhenkinen ja elämänmakuinen kuvaus Francon falangistihallituksen salaisen poliisin kiduttajakätyreistä nimeltään Älli ja Tälli :D

Sanjo

  • Jäsen
  • Viestejä: 312
  • hölömö
Re:!el Viva Caudillo !
« Vastaus #11 : 20.11.2003 klo 14:41:42 »

Ei minulla ainakaan . Olin ehtinyt jo unohtaa, mutta oma esiteiniaikojen suosikkinihan oli maailman kenties menestyksekkäin fasistisarjakuva.
Lämminhenkinen ja elämänmakuinen kuvaus Francon falangistihallituksen salaisen poliisin kiduttajakätyreistä nimeltään Älli ja Tälli :D

 8)
Eipä ole tuolta kantilta Älliä & Tälliä tullut ennen muuten mietittyä, et ole muuten ainoa Ällin ja Tällin ystävä eli siis selvä  Falangista tällä foorumilla, pakkohan sitä on siis värinsä tunnustaa, heittää mustempi paita päälle ja virallisesti liittyä sortajan riveihin ja hankkia etuoikeutettujen ehta jäsenkortti:



http://www.mortadeloyfilemon.com/club/carnet.asp


noldo

  • Jäsen
  • Viestejä: 46
Vs: Fascisti
« Vastaus #12 : 16.09.2014 klo 07:52:48 »
Pöyhösen keräilylehtien hintaoppaan mukaan Fascisti lehteä ilmestyi 1931 kuusi näytenumeroa. :police:
« Viimeksi muokattu: 16.09.2014 klo 20:52:28 kirjoittanut noldo »