Kirjoittaja Aihe: Luonnokset  (Luettu 608950 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kitani

  • Vieras
Re: Luonnokset
« Vastaus #795 : 02.09.2006 klo 11:36:40 »
Hieno hahmo Sika. Ihan on tunnistettavissa jokaisesta kuvasta.

Päivittelin kotisivujen luonnos-osiot. Vanhat kuvat on dumpattu, nämä on tehty elokuun aikana.

http://www.kolumbus.fi/nikitin/tanelin%20kotisivut/index.html

kitani

  • Vieras
Re: Luonnokset
« Vastaus #796 : 10.09.2006 klo 15:00:36 »
Päiväkirjaan sain taas väsättyä uuden osan. Afaatikkojen kuntoutus on välillä haastavaa   :)

http://www.kolumbus.fi/nikitin/tanelin%20kotisivut/photos2/kirja21.html

Jho

  • Jäsen
  • Viestejä: 644
Re: Luonnokset
« Vastaus #797 : 11.09.2006 klo 15:55:57 »
Jep jep. Eipä ole hetkeen tullut tänne postailtua, mutta tässäpä jotain:











Hyvää jälkeä muuten Sika, tykkän tuosta viivan käytöstä, ja ilmeet ova oikein onnistuneita.

Kitanilla on myös varsin rentoa päiväkirjailua, jatkuuko shamaanitarina vielä?

kitani

  • Vieras
Re: Luonnokset
« Vastaus #798 : 11.09.2006 klo 21:00:49 »

Kitanilla on myös varsin rentoa päiväkirjailua, jatkuuko shamaanitarina vielä?

Ei jatku, kahteen sivuun jää. Aikalailla inside-juttua, joten vitsi jäänee vähän hämäräksi muilta kuin terveydenhuollon ihmisiltä. Tai sitten hyppäys menneisyydestä nykypäivään olisi voinut olla selkeämpi. Nämä on näköjään vähän hankalia kun pitää miettiä miten paljon vitsiä pitäisi selittää.

Afasiahan on aivojen häiriö joka vie kyvyn ymmärtää tai tuottaa puhetta kunnolla. Tällaisen henkilön ajatusten ymmärtäminen on pahimmillaan yhtä helppoa kuin jumalille puhuminen.

No eihän kukaan tajua Perry Bible Fellowshipinkään jokaista jaksoa.

Jho

  • Jäsen
  • Viestejä: 644
Re: Luonnokset
« Vastaus #799 : 17.09.2006 klo 01:14:32 »
Taas tuli jokunen Marvel hahmo tuherrettua. Tietämättömänä sanoisin että kyllä siinä Marvelpiirtäjän työssä olisi puolensa, ei ainakaan tarvitsisi tussata :)

Kitani: joo, arvelinkin että kyseessä oli joku vitsi mitä en vaan tajunnut. Mutta hyvää luonnosjälkeä taas kerran *peukku*




Mikael Mäkinen

  • maziwapp
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 1 454
  • Ostapa kuule sarjakuvaa.
Re: Luonnokset
« Vastaus #800 : 18.09.2006 klo 21:16:37 »
Ensimmäiset luonnokset. Siis tälle sivulle, olen toki luonnostellut ennenkin... Tai siis niin. Valmiita kuviahan nämä ovat, mutta täällä ei ollut harjoitukset säettä, niin.

Eli naamoja:


En myöskään edelleenkään tunnusta muiden kuin suomalaisten maiden supersankareita.

Ja tiedän, kommentoida pitää myös, mutta sen teen myöhemmin. Jollei muu auta, niin Hazart minua kirveellä heittäköön! (taas...)

Laura Sivonen

  • Tunteikas siili
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 396
Re: Luonnokset
« Vastaus #801 : 18.09.2006 klo 21:29:50 »
Jollei muu auta, niin Hazart minua kirveellä heittäköön! (taas...)
*sivauttaa virtuaalisella nahkaruoskallaan*

Hyvähän se olisi antaa muidenkin kuville hieman kommentaatiota (ainakin muutamalle edelliselle), mutta tuskin mitään kommentoitipakkoa on. Turha vaan sitten odottaa itse saavansa kommentteja :P
Dusting is a good example of the futility of trying to put things right. As soon as you dust, the fact of your next dusting has already been established.

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re: Luonnokset
« Vastaus #802 : 19.09.2006 klo 22:34:28 »
Jho. Päät on paikoin oikein hyviä ja hahmoissasi on elämää. Anatomia tai tarkennettuna mittasuhteet on vielä aika lailla hakusessa. Voisi auttaa, jos rupeaisit vertailemaan kehonosien kokoa toisiinsa. Esim. vyötärö on hahmoillasi usein pään levyinen. Iso plussa siitä, että jaksat treenata! Itse olen taas ihan jumissa sen suhteen...

Maziw. Ihan ok päitä. Hahmot on persoonallisen näköisiä (luonnetta) ja siitä pointsit! Muutama tekninen hiomiskohta: Kulmakarvan ja silmän väli ei ole suora, vaan viiva 'vetäytyy' usein silmään päin. Varsinkin viistoprofiilissa. Nenissäsi ei ole kolmiulotteisuutta. Tuppaat laittamaan ne keskelle kasvoja, vaikka hahmon pää olisi viistossa. Siitä tulee silloin vino nenukka. Leuat on myös aika flattejä ja voisit työntää niitä reilummin ulospäin. Muuten menee kyllä.

 8]

Jyrki Vainio

  • Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 616
  • Kvaak!
Re: Luonnokset
« Vastaus #803 : 20.09.2006 klo 01:14:29 »
Tässä tämmöistä perustreenimatskua, valikoima croquis-piirroksia.
Eli siis kyseessä ovat lyhyet, 1-5 minuutin pikaluonnokset elävästä mallista. Kukin tekee näitä tyylillään, millä välineillä ja mihin kokoon huvittaa. Minä tykkään tehdä näitä pieneen kokoon luonnoskirjaan, kukin piirros näistä on n. postikortin kokoinen. Monet muut tekevät mieluummin paljon isompaa jälkeä.
Minä olen näissä käyttänyt tussiterää. Se on ollut minulle vieras väline tähän asti, joten ihan puhtaasti harjoituksen vuoksi olen ruvennut käyttämään sitä luonnostelussa, että saisi kättä totutettua siihen.

Miesmalli:


Naismalli:


Viiden minuutin kuvissa olen ensin pyöräyttänyt hyvin nopean leiskan lyijykynällä ja sitten piirtänyt siihen päälle musteella. En tiedä, sotiiko se croquis'in spontaania henkeä vastaan, mutta minulle se on sopinut yleensä paremmin kuin ihan suoraan lennosta piirtäminen. Lyhyemmät, yhden minuutin ja kolmen minuutin kuvat on toki kaikki tehty täysin puhtaalle paperille. (Niissä ei yksinkertaisesti ehdi mitään muuta).
Minuutin kuvat ovat todellista haipakkaa, niissä kuvat tulevat suoraan selkärangasta. Monet pitävät niiden tekemisestä eniten, mutta toisaalta minä olen ainakin pohtinut, oppiiko niiden tekemisestä niin paljoa uutta kuin vähän pitemmistä poseerauksista: minuutin kuva pohjautuu yhtä paljon siihen, mitä tekijä jo TIETÄÄ anatomiasta, kuin siihen, mitä hän tilanteessa ehtii näkemään: siinä ei todellakaan kovin tarkkaa uutta havainnointia ehdi tekemään. Siinä vain pitää antaa mennä - ja jälkeenpäin saa itsekin sitten hämmästyä, mitä oikein tuli tehdyksi.

Mutta kaiken kaikkiaan, suosittelen elävän mallin piirtämistä kaikille alan harrastajille. Ei - oikeastaan minä VAADIN sitä!  ;)

P.S. Kiinnittäkää huomiota alun sanaan "valikoima". Eli siis todellakin poimin tähän sellaisia töitä, jotka sattuivat omaa silmää miellyttämään. Näiden välissä on ollut kymmeniä, ellei satoja epäonnisia suttuja. Semmoiset kuuluvat croquis-piirtämisen luonteeseen.

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re: Luonnokset
« Vastaus #804 : 20.09.2006 klo 01:20:08 »
Tosi hyviä Jyrki. Aitoja!

 8]

tertsi

  • Vieras
Re: Luonnokset
« Vastaus #805 : 20.09.2006 klo 07:59:35 »
Jyrkillä asiallisia crokeja. Homma hallinnassa.

Mun croquis-piirräntä on ihan kamalaa.

Jho

  • Jäsen
  • Viestejä: 644
Re: Luonnokset
« Vastaus #806 : 20.09.2006 klo 15:17:57 »
Jyrki Vainio : Oikein komeita, kyllä sinultakin mielellään näkisi sarjista missä olisi vähän realistisempaa kuvaa.
Moni on tuota elävän mallin piirtoa suositellut, mutta ainakin meidän kansanopistolla on puhelin joko aina varattu tai kukaan ei vastaa (kumma yhtälö kyllä). Pitää mennä käymään.

kitani

  • Vieras
Re: Luonnokset
« Vastaus #807 : 21.09.2006 klo 15:31:23 »
Moni on tuota elävän mallin piirtoa suositellut, mutta ainakin meidän kansanopistolla on puhelin joko aina varattu tai kukaan ei vastaa (kumma yhtälö kyllä). Pitää mennä käymään.

Aika monella kansalaisopistolla ilmoittautumisen ja maksun voi hoitaa netissä. Sitten vaan raahaa perseensä ja välineensä kurssille.

Parasta noissa kursseissa on se että saa tai pitää piirtää se neljä tuntia putkeen. Itse olen varsinkin näin syksyllä kun muut kiireet ja pimeys painaa päälle niin väsynyt, että jos ei olisi kurssia niin ei tulisi piirrettyä oikeastaan mitään.

Krokiista hyödyllisin on tuo 5 min asento, siinä kerkiää hiukan katsomaan mistä kokonaisuus koostuu ja vähän korjailemaankin. Kolmen ja minuutin asennoissa piirtäminen on vain päästä tulevaa aikaisempaa tietoa ja opittuja motorisia suoritteita. Ehkä jotkut gurut ehtivät tekemään muuta. Mutta ovat nekin oivia mittareita oman kehittymisen tarkasteluun. Se malli ikään kuin antaa aivoillesi ärsykkeen ja kätesi tuottaa paperille  lopputuloksen aikaisemmin opitun pohjalta.

Ja sitten on ne 25 minuutin tai pidemmät asennot joissa on aikaa mittailla ja pähkäillä.  Miettiä minne vetää vahvan viivan ja minne heikon. Tein itse sen virheen ensimmäisellä kerralla että yritin tehdä liian viimeisteltyä jälkeä, pitäisi malttaa hioa mittasuhteet ja asento mahdollisimman hyväksi ennen valööreja ja muita hifistelyjä. Näköisyydestä puhumattakaan.

Yksi asia mistä erottaa kokeneen tekijän on se että hän saa sisällytettyä luonnoksiin tuota syvällisempääkin puolta eli sommittelua ja taustaa.

Suosittelen itsekin noita kursseja, saa tehdä ja muilta tekijöiltä saa vinkkejä. Ja ilmapiiri on kannustava.

Qrpitza

  • Vieras
Re: Luonnokset
« Vastaus #808 : 25.09.2006 klo 14:58:13 »
Sattui olemaan pieni tauko, joten pääsin väsämään jotain
omaa.

http://i10.photobucket.com/albums/a119/Qrpitza/sold4t.jpg

Jho

  • Jäsen
  • Viestejä: 644
Re: Luonnokset
« Vastaus #809 : 25.09.2006 klo 19:16:04 »
Tosi komea Qrpitza. Just ajattelin että sulta olisi hienoa nähdä jonkunmoinen tutoriaali, vaikka en ihan prikuulleen samanlaista jälkeä havittelekkaan omaan tyyliini.
Olisi vaan mukava nähdä työvaiheitasi.
Oletko muuten lähetellyt jo näytteitä? Muistaakseni rama sitä sinulle joskus suosittelikin.
Kerro toki miten kävi jos olet, kun itsellekkin se aika joskus vielä tulee vastaan :)