Minusta viittaus "En todellakaan ymmärrä mitä hyötyä siitä olisi? Se voi jotenkin oudosti kohottaa sarjakuvanörttien itsetuntoa, tms." osoittaa paremminkin ghettoutumista ja pöyristyttävää uteliaisuuden, yleissivistyksen /kiinnostuksen puutetta suhteessa muuhun kulttuurin. Hämmästyttävää puhetta visuaalista alaa sekä taide- että viestintäpuolelta opiskelleelta ihmiseltä. Sarjakuva ei ole maailmasta irrallinen saareke, vaikka sarjakuvanörtit sitä olisivatkin haluaisivatkin. Mitä "hehkuttamista" se on jos toteaa että tämmöistä kuvakerrontaa on ollut maailman sivu, ja nykyään se ilmenee mm. musteena paperilla?
Jokaiset omat painopiste- ja mielenkiinnon alueet on asia erikseen. Mutta pitäisi tiedostaa se että itsellä on näkökulma, eikä puhua neutraalin totuuden äänellä.
Tietenkään sarjakuva ei ole irrallinen saareke, mutta se ei myöskään ole mielestäni niin suuren elämöinnin arvoinen juttu kuin mitä vaikkapa Arvo Salo tuossa ketjun alkuun sijoitetussa lainauksessa esitti. Kiistämättä mitenkään Arvo Salon pätevyyttä sarjakuvatuntemuksen ja -tutkimuksen saralla... Rohkenen siis olla hieman eri mieltä. Olen vain semmoinen, että kun samassa lauseessa mainitaan ihmiskunta, sarjakuva, luolamaalaus ja pyramidit, poistan varmistimen mauseristani.
Olen myös nimen omaan pyrkinyt teksteissäni korostamaan että nämä ovat henk. koht. rajauksiani ja mielipiteitäni. En myöskään odottanut henkilökohtaisuuksiin menemistä kertomalla (kysyttäessä) perusteluja vaatimattomiin mielipiteisiini. Olin lisännyt tekstiin niitä turhia "minun mielestäni ja mulle" -sanoja, jotta olisi selvää että jupisen omiani. Ilmeisesti se, että perustelen mielipiteeni saa tekstin vaikuttamaan "neutraali totuuden ääneltä". Olen pahoillani että en kirjoita normaaleja nettiheittoja, joita ajatteleva ihminen ei vahingossakaan sekoita "totuuteen".
Menemättä sen syvemmälle aiheeseen, ja vastaamatta kysymyksiin rohkenen vielä pyytää joitakin perusteluja sille, että mitä iloa tai hyötyä esim. luolamaalauksen rinnastaminen sarjakuvaan tuo? Siis muuta kuin jo mainitsemani itsetunnon kohotuksen (tyyliin "tässä ollaan valtavan historiallisen kerrontataiteen äärellä"). Eihän niitä luolamaalauksia osata edes lukea!
Entä mihin tarvitsemme vaikkapa kuvakirja tai kuvakertomus -käsitteitä, jos kaikki on sitä samaa (sarjakuvan erilaisia ilmentymismuotoja)? Vai onko nyt niin, että sarjakuva on jonkinlainen yleistermi jota voidaan sitten tarkentaa tyyliin: luolamaalaussarjakuvat, muinaisegyptiläiset sarjakuvat, jne?

Tekstin ja kuvan suhdetta kuvailevia sanoja on jo keksitty ihan riittämiin, minulla ei ole tällä hetkellä tarvetta keksiä niitä lisää. Pikemminkin haluaisin tuntea jo esitellyt käsitteet paremmin. Sarjakuva, kuvasarja, kuvareportaasi, jne. ovat näitä sanoja helpommasta päästä. Mikkonen käyttää sarjakuvasta esimerkiksi myös määritettä ikonoteksti. Luokitteluja ja käsitteitä on siis erilaisia, enkä pidä tarpeellisena niiden listaamisen yrittämistä tässä. Itse satun tällä hetkellä kannattamaan tiukempia rajoja, mutta suon kyllä halukkaille ilon sekoittaa asiat keskenään. En edes koe, että näissä määrittelyasioissa voisi olla selkeästi oikeassa tai väärässä. Taiteen tutkimus on niin abstraktia toimintaa, että se elää ja kehittyy jatkuvasti.
Roju: "ehkä mua sitten kiinnostaa eri tekniikoilla toteutettujen kuvakertomisen sarja(kuva)maiset aspektit kautta aikojen ja kulttuurien"
Niin minuakin. Olen viime aikoina miettinyt keskiaikaisten kirkkojen maalauksia ja koko uskonnollisten toimitusten spektaakkeliluonnetta. Jumalanpalveluksiin osallistumisen on täytynyt olla aika mielettömän siisti juttu! Kuvitelkaa nyt: vaikuttavaa puhetta, soittoa (bonuksena ultramatalia ääniä!), osallistumista eli laulua ja kaupan päälle vielä subtraktisin ja additiivisin värein esitettyjä sarjakuvia seinillä ja ikkunoisssa. (Tämä keskiaikaisyhteys näkyy muten myös avatarissani). Edelleen olen miettinyt no-teatterin ilmaisullisia yhteyksiä sarjakuvaan. Ihan vielä en kuitenkaan ole valmis väittämään, että No olisi ilmaisullisesti lähempänä sarjakuvaa kuin moni muu taidemuoto.