Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvakoulutusta ulkomailla  (Luettu 8867 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mari

  • Jäsen
  • Viestejä: 513
Sarjakuvakoulutusta ulkomailla
« : 29.08.2005 klo 18:00:12 »
Sellasta vain kyselisin (ohjatkaa mut oikeaan paikkaan, jos tästä on jo puhuttu, en ite ainakaan löytäny vastaavanlaista keskustelua), että minkälaisia mahdollisuuksia ulkomailta löytyy sarjakuvan opiskeluun... Angoulemen taidekoulusta oon jotain kuullu, että siellä vois opiskella täyspäiväisesti sarjakuvaa. onko se totta ja valmistuuko sieltä sitten sarjakuvataiteilijaksi tms.?
entä muualla maailmassa?
jos jolla kulla olis henkilökohtaista tietoa, olis kiva kuulla millasia nämä koulut on...

Korjasin otsikon kirjohärön. --Puro.
« Viimeksi muokattu: 03.09.2005 klo 10:53:08 kirjoittanut puro »

roju

  • sarjispelle
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 738
Re: Sarjakuva koulutusta ulkomailla
« Vastaus #1 : 29.08.2005 klo 22:46:00 »
Angoulemen taidekoulusta oon jotain kuullu, että siellä vois opiskella täyspäiväisesti sarjakuvaa. onko se totta ja valmistuuko sieltä sitten sarjakuvataiteilijaksi tms.?
entä muualla maailmassa?
jos jolla kulla olis henkilökohtaista tietoa, olis kiva kuulla millasia nämä koulut on...

Angoulemessa olin, opiskelin ja valmistuin. Sarjakuvataiteilijaksi juu. Koulu ei ollut erityisen hyvä mielestäni (olen ollut aika monessa koulussa) mutta muilta oppi ja tekemällä oppi ja sai loistavia kontakteja alan pääkallonpaikalla. Tuo koulu oli varsin ranskalais-belgialaiseen mainstreamiin suuntautunut, ja niin taitavat olla nuo muutkin ranskankieliset: Strasbourg, Lyonin (€yksityinen€) koulu ainakin.
Noissa sarjakuvakouluissa opetus on mielestäni sillälailla suppeaa, että omaa tyyliä tai sen etsimistä ei tueta, vaan tuotetaan tekijöitä ranskankieliselle mainstreamille. Mikä sekin on ihan ok, jos sitä haluaa. Se on vaan hyvä tietää etukäteen ennenkuin sinne menee. Peruspiirtämistä ei myöskään opeteta kovin paljoa, se voi kostautua jossain vaiheessa myöhemmin maneerien muodossa. Käsikirjoitusta ei opeteta oikeastaan ollenkaan, koska sitä tekee toiset ihmiset ja en tiedä missä heitä koulutetaan, jos koulutetaan. 
Brysselissä on St.Luc, sielläkin sarjakuvalinja on hyvin ranskalais-belgialainen mutta toisaalta taidelinja on tuottanut Freonit (www.frmk.org) jotka yhdistelevät sarjakuvaa ja taidegrafiikkaa ym. kuvataiteen keinoja. Ruotsissa on Malmössä kansanopistotasoinen serieskolan ja jossain Tukholman lähellä toinen samanlainen. Erittäin hyvältä kuulostaa sen sijaan James Sturmin ja kumppaneiden perustama uusi sarjakuvakoulu jossain Vermontin takametsissä www.cartoonstudies.org mutta maksaa vatrmaan jhulluna. Tosin Amerikkaan sarjakuvaopiskeluun saisi varmaan apurahaa, kun olisi ensimmäinen ikinä ja alaa ei voi muualla opiskella. Italiassakin on joku ranskalaisiin verrattava Disney-hautomo.

Eli kannattaa miettiä millaista sarjakuvaa haluaa tehdä. Luulisin, että jos yhtään vaihtoehtoisempaa, kannattaa mennä johonkin hyvään taide/muotoilukouluun. Taidekouluissa ainakin oppii piirtämään ja on enemmän vapautta valita mitä opiskelee, muotoilukoulussa oppii rahakkaan ammatin ja ehkä piirtämään jos on hyvä tsäkä=hyvä maikka, ja koulu jossa saa tehdä muutakin kuin hinkata mäcciä. Esim. Saksassa oikeassa koulussa openasi on vaikkapa Anke Feuchtenberger, Martin Tom Dieck tai Atak... Luzernin taidekoulu Sveitsissä on kanssa aika sarjakuvaan suuntautunut. Lisäksi kannattaa sitten valita paljon dramaturgia/kirjoituskursseja Suomessa (omalla kielellä).
 
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

JV

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 048
Re: Sarjakuva koulutusta ulkomailla
« Vastaus #2 : 29.08.2005 klo 23:09:12 »
Ja sit on Jenkeissä Joe Kubert School of Sequential art and Graphic Design, jossa tehtaillaan tommosta jenkkimainstreamia, ja hintava on tuo kanssa todellakin, eikä mitään kovin kummoisia tekijöitä sieltä edes oo tullut.

Taidekoulua minäkin suosittelisin, voi sielläkin sitten pyytää sarjiskurssia/ kursseja. Mutta oman ilmaisun löytämiseen ja laaja-alaisen näkemyksen saamiseen mitä kuvalliseen kommunikaatioon tulee, on taidekoulu aika arvokas paikka. Tai sitten omasta tyylistä ja ideamaailmasta riippuen, saattaa "soveltavien taiteiden" puolelta löytyä sopivampi ala.

kaltsu

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 869
Re: Sarjakuva koulutusta ulkomailla
« Vastaus #3 : 30.08.2005 klo 00:54:28 »
Mari, mitä jos vaan lähtisit vaikka Pariisiin, hommaisit itsellesi ranskalaisen herrasmiehen mesenaatiksi eli majoittamaan, tukemaan ja ruokkimaan. Sitten tekisit ja tekisit, lukisit, tutkisit ja tekisit taas lisää. Vain sä tiedät mikä on maailman parasta sarjakuvaa ja ainoo ihminen joka voi sua oikeesti opettaa sitä tekemään, oot sä ite. Ei mistään koulusta valmistu valmiiksi sarjakuvantekijäksi. Voivat ne auttaa eteenpäin mut voivat jarruttaakin. Oikoteitä ei oo. Koulun papereilla ei tee muuta ku korkeintaan pätee apurahahakemuksissa.

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Re: Sarjakuva koulutusta ulkomailla
« Vastaus #4 : 30.08.2005 klo 08:52:43 »
Vain sä tiedät mikä on maailman parasta sarjakuvaa ja ainoo ihminen joka voi sua oikeesti opettaa sitä tekemään, oot sä ite. Ei mistään koulusta valmistu valmiiksi sarjakuvantekijäksi. Voivat ne auttaa eteenpäin mut voivat jarruttaakin. Oikoteitä ei oo. Koulun papereilla ei tee muuta ku korkeintaan pätee apurahahakemuksissa.

Kun tunnen sut niin tiedän että tässä(kin) Kaltsu puhuu asiaa. Sä osaat jo, aika alkaa tehdä. Koska et ole arka, ala verkottua. Suosittelijoita löytyy jos tarvitaan.

Amanda Vähämäki

  • puolimatruusi
  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 9
Re: Sarjakuva koulutusta ulkomailla
« Vastaus #5 : 30.08.2005 klo 13:05:00 »
mullakin on kokemusta!
opiskelen kuvataideakatemiassa bolognassa ja siellä alkoi viime vuonna sarjakuvataidekurssi. en ole siis itse siellä mutta seuraan erittäin läheltä sitä kohellusta. kurssi kestää kolme vuotta ja sieltä valmistuu sarjakuvatieteen ja taiteen kandiksi (tai jotain...). siellä opiskellaan maalausta, sarjakuvan piirtoa, kuvitusta, sarjakuvan historiaa ja taidehistoriaa, anatomiaa ja sitten on kaiken maailman valinnaisia kursseja ja workshoppeja.
mut toistaiseksi on ollut erittäin huonosti organisoitu. hyvä puoli on, että siellä saa tehdä mitä lystää, ei tarvitse ajatella rupeavansa tintin piirtäjäksi. ja bologna on hauska opiskelijakaupunki, sielläkin saa tehdä mitä lystää, paitsi olla pussikaljalla keskustassa klo 21 jälkeen...
sivut www.accademiabelleartibologna.it

tiedä häntä onko tuosta opiskelusta hyötyä, parasta on piirtää vaan reippaasti, ja voihan niitä kontakteja luoda vaikka asuisi jossain metsässä kannon alla.

ja se saksan koulu on hampurissa, siellä opiskellaan graafikoiksi ja kuvittajiksi, mutta opena on tosiaan rva. feuchtenberger. se oli ihan kivan näköinen, ja siellä hampurissa tapahtui vaikka mitä sarjakuvajuttuja muutenkin. silläkin on nettisivunsa, mut en muista missä.

 


Amanda Vähämäki

  • puolimatruusi
  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 9
Re: Sarjakuva koulutusta ulkomailla
« Vastaus #6 : 30.08.2005 klo 13:07:06 »
ai niin, nyt muistan miksi itse olen koulussa, siksi tietysti että siihen saa opintotukea!

kaltsu

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 869
Re: Sarjakuva koulutusta ulkomailla
« Vastaus #7 : 30.08.2005 klo 13:15:32 »
Sä osaat jo, aika alkaa tehdä. Koska et ole arka, ala verkottua. Suosittelijoita löytyy jos tarvitaan.

Joo kannattaa tutustua itseään "parempiin" taiteilijoihin. Lainaat kaikki niiden sarjakuvat, juotat humalaan, urkit niiden kaikki salaisuudet, viet niiden vaivalla hankitut suhteet ja varastat niiden ideat. Toimii aina.

ai niin, nyt muistan miksi itse olen koulussa, siksi tietysti että siihen saa opintotukea!

Työttömyyspäiväraha on isompi. Jää enemmän aikaa piirellä omiakin. ;D

mari

  • Jäsen
  • Viestejä: 513
Re: Sarjakuva koulutusta ulkomailla
« Vastaus #8 : 30.08.2005 klo 13:34:53 »
joo joo, kyllähän mä tiedän että mun pitäis vain tehdä ja tehdä... eikä se pelkän sarjakuvan opiskelu lopulta varmaan kauheen hyvää tee. Mutta niiden kontaktien luominen ulkomaille kiinnostais, ranskan maalle varsinkin (vaikka vissiin pitäis eka osata sitä kieltä), ja nyt oon sellasessa koulussa, josta mahdollisesti vois järkätä jonkun ulkomaan vaihtoopiskelu koulun... siis itse vois järkätä sellasen, luultavasti myös sarjakuvakouluista kunhan olis ammattikorkea..
Yhdysvallatki olis varmaan aika siisti...

En mä niin rohkea oo, (tai rikas) että voisin ruveta juottamaan sarjakuva konkareita :)
...tai katsotaan nyt jos pääsee helsingin sarjis festareille ;)

roju

  • sarjispelle
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 738
Re: Sarjakuva koulutusta ulkomailla
« Vastaus #9 : 30.08.2005 klo 18:01:17 »
En mä niin rohkea oo, (tai rikas) että voisin ruveta juottamaan sarjakuva konkareita :)
...tai katsotaan nyt jos pääsee helsingin sarjis festareille ;)

Tänne vaan ja me juotetaan SHUT! ...hips...

-vaihto on hyvä ajatus-
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

mari

  • Jäsen
  • Viestejä: 513
Re: Sarjakuva koulutusta ulkomailla
« Vastaus #10 : 30.08.2005 klo 23:03:01 »
Tänne vaan ja me juotetaan SHUT! ...hips...


Hih  :D

onko toi Angouleme muuten korkeakoulu tms... tai ylipäätänsä noi kaikki koulut mitä tossa lueteltiin. Mun vaihto vissiin edellyttäis, että sen pitäis olla korkeakoulu tai yliopisto.. Tosin ei mulla kuitenkaan ois rahaa, kun siihen ei saa oikeestaan mitään avustuksia jos järkkää itse oman vaihtokoulun. Tosin jos sais jotain apurahoja... *hmm*
Olis kyllä kiva jos pääsis jonnekkin hienoon sarjakuvakouluun edes puoleksi vuodeksi... ehkä se olis just paras että kävis vain 'vierailulla'
en tiiä, nyt mä vaan pälpätän omiani...

onhan se totta, että nyt pitäis vain alkaa itseopiskelemaan. Niinhän sitä oppisi parhaiten...

tolppis

  • Jäsen
  • Viestejä: 4 321
  • Viinissä totuus
Re: Sarjakuvakoulutusta ulkomailla
« Vastaus #11 : 19.09.2005 klo 13:32:10 »
iih.

alan taas tuntemaan itseni niin pieneksi.

mari: eikun teet ja haet sinne minne parhaalta tuntuu. kateeksi käy (tiedän, ei saisi) kun teillä on tuota energiaa ja tahtoa elämässänne. minä edes uskaltaisi ajatella mitään sarjakuvakouluja. "eihän se ole työtä" jne. tiedättehän, ne vanhemmat, yhteiskunnan paine, omat epäilykseni yms.

niin, ja miksi kirjoitan pienellä? no kun tunnen oloni niiiiiin....(sanoo hiljaa)

p i e ne k s i

 :-\

Oikeasti. Neuvokaa ja opastakaa ja saattakaa joku maailmalle - jonne kaikki meistä eivät uskalla suunnata...

mari

  • Jäsen
  • Viestejä: 513
Re: Sarjakuvakoulutusta ulkomailla
« Vastaus #12 : 19.09.2005 klo 17:50:41 »
mitkä paineet?

mun pienessä maailmassa mä näen asian näin: se on ihan sama mitä mä opiskelisin, jäisin kuitenkin lopulta työttömäksi. miksi siis opiskella jotain muuta kuin sitä mitä haluaa. ja onhan meillä kela ja sossu :)

mut saa nähdä mihin väliin mulla energia ja tahto häviää. ajatus ulkomailla opiskelusta (vaikka vain muutaman kuukauden ajasta) kyllä kiehtoisi...


roju

  • sarjispelle
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 738
Re: Sarjakuvakoulutusta ulkomailla
« Vastaus #13 : 19.09.2005 klo 18:22:08 »
Luulisin että Angouleme vastaa amk:ia nykyään, Strasbourg ja St.Luc taitaa olla korkeakouluja. Enpäs huomannutkaan että olit tänne (ketjuun) vielä kirjoitellut. Sit Vähämäen Amanda on Bolognassa jossain taidekoulussa, siellä saa tehdä sarjakuvaa kanssa. En tiedä onko korkeakoulu vai mikä.

Höh ja pöh, ei sit ees nähty vestareilla, ainakaan tietoisesti.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

mari

  • Jäsen
  • Viestejä: 513
Re: Sarjakuvakoulutusta ulkomailla
« Vastaus #14 : 19.09.2005 klo 22:25:32 »
kun mulla meni jotenkin kaikki siellä ohi... en mä varmaan olis osannu ees oikeita ihmisiä moikata  :-\ ...kun en teitä kauheesti ulkonäöltä tunnista...
mulla meni nettinartunki pöytä ihan ohi...