Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.


Artikkelit ja henkilökuvat: 1940 / 100 - Maan mies Marsissa (15.11.2017 klo 14:33:41)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
22.11.2017, klo 11:14:00

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
460380 viestiä 10205 aihetta kirjoittanut 7210 jäsentä. Uusin jäsen: kuak
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Sarjakuvailmaisu, sarjakuvan estetiikka ja historia
| | |-+  Onnistunut sarjakuva
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 [2] 3 4 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Onnistunut sarjakuva  (Luettu 13329 kertaa)
Wilpuri
Vellihousu
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 289


Jaa kuka?


« Vastaus #15 : 28.10.2003, klo 11:21:53 »

Köntsääkin syntyy, mutta myös uusia jänniä juttuja.

Joo. Koskaan aiemmin tämän köntsän esiin saaminen ei ole vain ollut näin helppoa. Mikä tahansa, mitä vain saadaan jotenkin "uskottavasti" mainostettua on taidetta, koska kukaan ei uskalla sanoa, että "tämähän on roskaa!", ettei leimaannu maalaistolloksi (enkä nyt pilkkaa maalla asuvia... en ole kaupunkilainen itsekään).

Uutta toki pitää tulla, mutta ei kaikki maalattu/kuvattu/piirretty/veistetty ole taidetta. Raja on häilyvä ja sitä on lähes mahdoton löytää.
tallennettu

"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern
[kivi]
Toimittaja
**
Poissa

Viestejä: 1 536


Akvaarious.


« Vastaus #16 : 28.10.2003, klo 11:37:17 »

Joo. Koskaan aiemmin tämän köntsän esiin saaminen ei ole vain ollut näin helppoa. Mikä tahansa, mitä vain saadaan jotenkin "uskottavasti" mainostettua on taidetta, koska kukaan ei uskalla sanoa, että "tämähän on roskaa

Hm, sä missaat nyt yhden olennaisen pointin; sen, että jotta jotain saadaan julkaistua, siitä pitää myös jonkun maksaa. Ja uskoa siihen, että julkaiseminen on mielekästä.

Jos nyt viittaat esim Napa-porukan sarjoihin ym. niin sun täytyy muistaa että he uskovat taiteeseensa niin vahvasti että ovat pistäneet kaikki rahansa likoon sen kustantamiseksi. Riski lienee kannattanut, olkoonkin, että aivan taatusti kaikki "voitto" on pistetty uusiin julkaisuihin.

Julkaisijataho ei (paria isoa mediasyndikaattia lukuunottamatta) ole koskaan mikään harmaa kasvoton massa, vaan ihmisiä kuten sinä ja minä; ihmisiä jotka uskovat julkaisemiseen niin että ovat valmiita vaarantamaan kaikkensa sen eteen.

Jos sä pistät rahasi likoon ja julkaiset omalla kustannuksellasi vaikka nipun puhdasta paperia, sulla on siihen oikeus eikä sua kukaan saa siitä moittia. Eikä se ole vaikeaa, siihen tarvitaan "vain" rahaa
:-)
tallennettu
Wilpuri
Vellihousu
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 289


Jaa kuka?


« Vastaus #17 : 28.10.2003, klo 11:40:09 »

Jos nyt viittaat esim Napa-porukan sarjoihin ym. niin sun täytyy muistaa että he uskovat taiteeseensa niin vahvasti että ovat pistäneet kaikki rahansa likoon sen kustantamiseksi.

En viittaa. Napa on minulle aika tuntematon juttu. En viitaa mihinkään yksittäiseen asiaan.

Ja joo. Raha pyörittää maailmaa. Puhuin taiteesta laajemmin, kuin vain sarjakuvista. Olisi tietysti kannattanut pysyä sarjakuvissa. Anteeksi.
tallennettu

"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern
[kivi]
Toimittaja
**
Poissa

Viestejä: 1 536


Akvaarious.


« Vastaus #18 : 28.10.2003, klo 11:49:31 »

Olisi tietysti kannattanut pysyä sarjakuvissa. Anteeksi.

Ei anteeksipyydettävää:-)

Hm. Onko nykyinen taide jotenkin alemmalla tasolla kuin dadaistit, eksistentialistit, Jackson Pollock tai vaikka John Cagen sävellykset ...enpä usko. Taiteessa on aina (varmaan jo luolamaalareilla) ollut kehityksen terävin kärki joka ei nauti yleisön suosiota ja jota ei elinaikanaan ymmärretä, varsinainen kehitys tapahtuu vasta kun konservatiivit ja radikaalit fuusioituvat.

Eli siinä vaiheessa, kun ensimmäinen yrittäjä onnistuu kaupallistamaan ideaalin.
tallennettu
Otto Sinisalo
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 312



« Vastaus #19 : 28.10.2003, klo 11:52:11 »

Sarjakuvassa kuitenkin, vaikka tarina olisi kuinka hyvä, se on mahdollista helpostikin "pilata" kuvataiteellisin tai kerronnallisin painotuksin. Lukekaa vaikka Oton arvio Åsan albumista Katuojasta.

Tässä suora linkki. Sisältää myös ajatuksia sarjakuvien arvioinnista, josta tässäkin ketjussa on puhuttu. Aioin kirjoittaa aiheesta pidemminkin jossain tulevaisuuden vaporware-kolumnissani.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2003, klo 11:52:38 kirjoittanut Otto Sinisalo » tallennettu

Wilpuri
Vellihousu
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 289


Jaa kuka?


« Vastaus #20 : 29.10.2003, klo 09:17:52 »

Olen eri mieltä, vaikkakin kuvitetun väkivallan sietokykyni onkin keskivertoa parempi: tarina olisi toiminut yhtä hyvin, ellei paremminkin realistisesti kuvitettuna. Piirrosjälki on koko lailla luotaantyöntävää ja voin kuvitella sen vieroittavan keskivertolukijaa, jotka yleensä tuntuvat odottavan hallittua kuvitusta. Ja jos Grennvall olisi halunnut etäännyttää lukijaa, olisi hän voinut käyttää abstraktia tyyliä, joka ei automaattisesti näyttäisi amatöörimäiseltä.

Oton arvostelua


Hitto! Minä luulin, että olin ainoa, joka oli tuota mieltä. Kyllä Åsaa huonompiakin sarjakuvataiteilijoita (siis nyt puhun vain piirroksesta. Åsa on varmasti lahjakas kirjoittaja) löytyy, mutta kyllä se melkoista kakkaa se piirros on... eikä mielestäni yhtään "alkuvoimaista" tai "riipaisevaa"...

Nyt toistelen taas aikaisempia kommenttejani, joten lopetan tähän. Piste.
tallennettu

"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern
Otto Sinisalo
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 312



« Vastaus #21 : 29.10.2003, klo 09:44:22 »

Kannattaa Jarkko kuitenkin lukea tuo Grenvallin sarjakuva. Se on, kuten mainitsin, hyvä ei piirroksensa vuoksi vaan siitä huolimatta. Ja voittihan se sen kirjallisuuspalkinnonkin.
tallennettu

Wilpuri
Vellihousu
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 289


Jaa kuka?


« Vastaus #22 : 29.10.2003, klo 09:55:08 »

Kannattaa Jarkko kuitenkin lukea tuo Grenvallin sarjakuva.

Useat kerrat olen sitä kirjakaupassa ns. hypistellyt. Ensitilistä sen ostan, sen verran se kiinnostaa. Kommentillani viittasinkin siihen, kun joku kertoili, että sen piirrosjälki tehosti sarjakuvaa ja teki siitä koskettavamman. Siitä olin eri mieltä. Tarina on varmasti lukemisen arvoinen ja taitavasti kerrottu.
tallennettu

"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern
Timo Ronkainen
professionaali amatööri
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 17 030


"Ja rangaistus on greippi!"


« Vastaus #23 : 29.10.2003, klo 13:02:58 »

Suuri, jopa suurin osa "elitistisestä" sarjakuvan tulkinnasta ja analysoinnista keskittyy populaarisarjakuvaan. Taiteellisia arvoja löydetään Eisnerin, Barksin, Kirbyn ja Schulzin sarjakuvista. Kaikkien juuret popissa.

Tämä voi johtua nimenomaan vain siitä että kun tuota "elitististä" tai akateemista tutkimusta sarjakuvasta ja sen olemuksesta käynnisteltiin, nimen omaan ranskassa 1960-luvulla, käytettiin lähestymistapana samaa toimintamallia (tahi apparaattia, jos haluaa käyttää agadeemista sanaa) kuin Hollywood-leffoja tarkastellessa. Eli tuota "auteur"-teoriaa. Ja tuolloinpa kovin vakavasti "suoraan taiteeksi" tehtyä sarjakuvaa ei vielä ollut. Kaivettiin USA:sta Fordin länkkäreiden, Noir-leffojen ja jazzin ohella just noita klassisia sarjakuvia. Uuden aallon elokuvaohjaajat muiden muassa olivat perustamassa sarjakuvayhdistyksiä ja kirjoittelivat juttuja lehtiin.

Timo
tallennettu

Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 8 465


Facts are meaningless. You can use facts to prove


« Vastaus #24 : 03.11.2003, klo 14:13:11 »

Mites tälläinen lähestymistapa. Jos katsotaan realistista piirrosta, siitä on aika helppo sanoa, miten anatomia ja perspektiivit ovat tekijältä onnistuneet? Ovatko hahmojen asennot jäykkiä vai luonnollisia, miten aidolta (valokuvalta) se näyttää. Mutta kun piirrosta lähdetään yksinkertaistamaan, niin on yhä vaikeampi päätellä mikä on taiteellista tai onnistunutta ja mikä ei. Syynä yksinkertaistamiseen voi nimittäin olla muukin kuin se, että tekijä ei osaa piirtää realistista.
"Kökkötyyli" voi olla tietoinen valinta tai lahjojen sanelema pakko, mutta se ei sinänsä tee sarjakuvasta hyvää tai huonoa. Siis hyvää on hyvähuono (jostain syystä on onnistuttu) ja huonoa on huonohuono (ei ole yritetty tai osattu eikä onnistuttu) ja huonohyvä (ei ole onnistuttu vaikka on yritetty).

Ammattilainen näkee ja arvaa taiteilijan mahdollisia esikuvia ja innoittajia. Muun muassa viivasta, selkeydestä, sommittelusta ja kuvien rakentamisesta (tekniikasta) voi tehdä tiettyjä johtopäätöksiä. Mutta sittenkin, välillä on vaikea sanoa, miksi, miten ja millaisella ammattitaidolla tai luovuudella jokin kuva on tehty. Kriitikon tehtävä olisi kuitenkin jotenkin pystyä näitäkin asioita avaamaan.

Se miten realistinen (sarja)kuva on, ei mielestäni kerro mitään siitä, miten taiteellinen se on. Jätän taiteen määrittelyn nyt tästä kirjoituksesta sivuun. Erilaiset tekniikat (öljyväri, vesiväri, kollaasi, tussi, lyijykynä, tietokone, jne) hämmentävät katsojaa lisää.
Jokainen kirjoittaja liikkuu siis enemmän tai vähemmän mutupohjalla arvioidessaan sarjakuvien taidetta.

Henkilökohtainen mielipiteeni on se, että kuvia ei pitäisi, tai pikemminkin ei voi, arvioida sarjakuvasta kovin pitkälle irrallisina. Ne ovat osa kerrontaa. Toki voi arvioida sitä, parantaako vai heikentääkö grafiikka sarjakuvan taiteellisuutta, koskettavuutta, hauskuutta tai sanomaa. Eli sopivatko kuvat kerrontaan? Ovatko kuva ja kirjoitus yhdessä taideteos vai turha räpellys? Hyväksytkö tämän?
tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
KH
Vieras
« Vastaus #25 : 04.11.2003, klo 11:25:11 »

Word up, Reima.
Itse kysyisin jopa:
Olen eri mieltä:
tarina olisi toiminut yhtä hyvin, ellei paremminkin realistisesti kuvitettuna. Piirrosjälki on koko lailla luotaantyöntävää ja voin kuvitella sen vieroittavan keskivertolukijaa, jotka yleensä tuntuvat odottavan hallittua kuvitusta.  


(Oton arvostelua)


Hitto! Minä luulin, että olin ainoa, joka oli tuota mieltä.

Hmm, tunnistan piirteen itsestänikin vielä kymmenen vuoden takaa -- mistä tullaankin seuraavaan aiheeseen:
Voisiko olla peräti niin, että mitä kehittyneempi lukukyky, sitä vähemmän vaatii piirrosjäljeltä pintakiiltoa?...  No, tarkoituksellisen provosoiva mutkain oikaisu, mutta sekä kliiniset että omakohtaiset havainnot tuntuisivat viittaavan tähän suuntaan.  Melkeinpä kateeksi käy niitä, jotka jo nuorempina pystyvät näkemään syvemmälle.  
Vai olisiko sittenkin kysymys dementoitumisesta, eh?
(Ja ei, tämähän ei tarkoita, sitä, etteikö tässä kehitys- tai vanhuudenhöperyysvaiheessa osaisi antaa arvoa myös perinteisesti kauniina pidetylle jäljelle - silloin kun se palvelee muutenkin arvokasta tarinaa)


Lainaus
viittasinkin siihen, kun joku kertoili, että Åsan piirrosjälki tehosti sarjakuvaa . Siitä olin eri mieltä.
Muistutuksena: vertaus tehtiin vain ja nimenomaan Ronkoteus-tyyliin, joka keskittyy siis kaikkeen muuhun paitsi kasvojen ilmeikkyyteen.
tallennettu
Wilpuri
Vellihousu
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 289


Jaa kuka?


« Vastaus #26 : 04.11.2003, klo 12:15:44 »


Voisiko olla peräti niin, että mitä kehittyneempi lukukyky, sitä vähemmän vaatii piirrosjäljeltä pintakiiltoa?...  No, tarkoituksellisen provosoiva mutkain oikaisu, mutta sekä kliiniset että omakohtaiset havainnot tuntuisivat viittaavan tähän suuntaan.  

Minua risoo ihan vietävästi se, että edelleen tyrkytetään tätä kehittyneempi-ajatusta. Eikö voi olla ERILAINEN, mutta samalla tasolla. Toisen kehittynyt lukukyky tarkastelee Otomon rikkaat taustat ja nautiskelee pikku ykstyiskohdilla ja nauraa ääneen Don Rosan lintuja jahtaaville toukille ja anarkistihiirille. Toisen kehittynyt lukukyky taas ei saa hirvittävästi mielihyvää taitavasta pensselin/kynän heiluttamisesta vaan sisällöllisestä rikkaudesta... mutta ei hän sarjakuvaa välttämättä lue sen kehittyneemmin... hän vain kiinnittää huomion eri asioihin.

Kun kaverini näkevät kauniin naisen, he kommentoivat rintoja tai pakaroita. Minä yleensä kiinnitän huomiota kasvoihin ja hiuksiin... onko jompi kumpi kehittyneempi tapa tarkastella naiskauneutta?
tallennettu

"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern
Rami Rautkorpi
Siirtäjä ja vääntäjä
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 4 078



« Vastaus #27 : 04.11.2003, klo 13:01:40 »

Wilpuri, annas nyt niitten naisten olla edes vähän aikaa rauhassa.

Eikö voi olla ERILAINEN, mutta samalla tasolla.

Totta kai voi. Mutta silti joidenkin lukukyky on kehittyneempi kuin toisten. Se on väistämätön seuraus siitä, että kaikki kokemuksemme ja havaintomme muokkaavat tapaa, jolla aivomme käsittelevät informaatiota. Mitä vähemmän kokemusta, sitä alkeellisempaa on uuden informaation käsittely.

Harha on siinä, että kehittynyt sarjakuvan lukukyky johtaisi automaattisesti siihen, että vaatii vähemmän pintakiiltoa piirrosjäljeltä. Yleisesti ottaen kehittynyt lukukyky tarkoittaa sitä, että pystyy havaitsemaan eri sarjakuvia yhdistäviä ja erottavia piirteitä, myös syvemmällä tasolla kuin piirrosjäljen laadun perusteella. Näiden syvempien tasojen havaitseminen voi tietenkin johtaa siihen, että pintaominaisuuksien painoarvo sarjakuvan laatua arvioitaessa vähenee.

Mutta kuitenkaan se, mitä piirteitä sarjakuvassa arvostaa, ei ole mitenkään suoraan yhteydessä siihen, kuinka paljon on sarjakuvia lukenut. Oleellista on tietenkin se, mitä sarjakuvia on lukenut.
tallennettu

"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (http://snurl.com/28l2ydb)
Wilpuri
Vellihousu
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 289


Jaa kuka?


« Vastaus #28 : 04.11.2003, klo 13:15:25 »

Wilpuri, annas nyt niitten naisten olla edes vähän aikaa rauhassa.

Anteeksi. Tuo oli tahallista provosointia. Toivottavasti roju ei lue tuota, tai saamme taas feministisen vihan niskaamme. Se ei kertakaikkiaan olisi kivaa.

Puhuin äsken muutenkin sekavia. Tottahan toki myönnän, että on olemassa kehittyneempi ja vähemmän kehittynyt lukukyky. Mutta kehityksen suuntauksia on monia. Jonkun kehittynyt lukukyky löytää syvällisen tarinan vaatimattoman sutun keskeltä. Toisen kehittynyt lukukyky erottaa loistavan supersankarispektaakkelin DK strikes againin väri ja ruutu kaaoksesta. Jonkun kehittynyt lukukyky selviytyy Shirown monimutkaisista tieteis/poliittis/uskonnollis/höpöhöpöisvaikutteisista teoksista. Eli tämä tuherotöherö (<-PROVOSOITUKAA! Wink) sarjakuvaa lukevat edustavat mielestäni vain yhtä k"kehittyneen" sarjakuvan luennan haaraa.
tallennettu

"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern
KH
Vieras
« Vastaus #29 : 04.11.2003, klo 14:06:04 »

Minua risoo ihan vietävästi
Lainaus
Puhuin  muutenkin sekavia.
et kai siis provosoitunut?

Lainaus
Mutta kehityksen suuntauksia on monia. Jonkun kehittynyt lukukyky löytää syvällisen tarinan vaatimattoman sutun keskeltä. Toisen kehittynyt lukukyky erottaa loistavan supersankarispektaakkelin DK strikes againin väri ja ruutu kaaoksesta. Jonkun kehittynyt lukukyky selviytyy Shirown monimutkaisista tieteis/poliittis/uskonnollis/höpöhöpöisvaikutteisista teoksista. Eli tämä tuherotöherö  sarjakuvaa lukevat edustavat mielestäni vain yhtä "kehittyneen" sarjakuvan luennan haaraa.
paitsi tietysti niissä tapauksissa, kun tämä tuherokyky on kasvanut noiden kaikkien muiden kykyjen hallitsemisen jälkeen, ikäänkuin ihmiskunnan evoluution lakipisteeksi - jolloin on muutenkin joka asiassa parempi ihminen .
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: