Yksi selkeä kompastuskivi "taiteen ja sarjakuvan vertaamisessa" on se, että puhutaanko kuvista (kuvallisesta ilmaisusta) vai tekstistä (siis käsikirjoituksesta, rakenteesta jne.) vaiko ihan elokuvallisuudesta? Sarjakuvan ollessa kyseessä "virallisesti taiteeksi julistettuja" ja todistettuja teoksia on niin vähän, että niiden kanssa ei päästä vielä puusta pitkään. Lieneekö paikalla montakin sellaista henkilöä olisi esim. opiskellut sekä kuvataidetta että kirjallisuutta?
Mä olen opiskellut jonkun verran taidehistoriaa, ja lukenut jonkun verran opuksia kirjoittamisen olemuksesta (en tosin riittävästi, mutta tarkoituksellisesti, koska en halua "oikeaoppisuuden" liikaa ohjaavan intuitiivista tarinankerrontaa...), mutta yksiselitteisiä vastauksia ei niiden paristakaan löydy...
Muuten luultavasti paras lukemani yritys opastaa hyvään tarinankerrontaan (ja myös loistava lukuelämys) on Stephen Kingin 'On Writing' (en tiedä onko suomennettu), vaikka se ei varsinainen opaskirja olekaan. Stephen King neuvoo olemaan nöyrä hahmojensa edessä, ja miettimään tarinan edetessä mitä henkilöt todella sanoisivat (siis luomaan aitoja henkilöitä), ja miten he oikeasti käyttäytyisivät tietyssä tilanteessa (eikä siis miten ennalta suunnitellut juonenkäänteet vaativat heitä reagoimaan). Hän sanoo itse olevansa nöyrä myös juonen edessä, eikä usein ole ennalta päättänyt tarkasti, mitä kirjassa tulee tapahtumaan. Näin juonesta ei tule kankea, ja lukijat pysyvät jännityksessä koska kirjailijaa itsekin jännittää mitä tulee tapahtumaan... King sivuaa kirjassa myös tarinan kerronnan kieliopillisia ja semanttisia tasoja, ja antaa myös useita esimerkkejä siitä, mitkä hänen mukaansa ovat hyviä tarinoita ja miksi.
Kuvalliseen tarinankerrontaan King ei tietenkään paneudu, mutta tarinahan sarjakuvassakin on kaiken perusta...
Mun oma teoria on se, että hyvä taide on sellaista, joka herättää ihmisessä jonkinlaisen tunnereaktion (joko positiivisen tai negatiivisen), ja mitä voimakkaampi, sitä parempi. Huonoa taidetta on esim. galleriaan tuotu valkoinen perushylly, josta katsoja ei edes tajua, että se on taidetta... Sarjakuvaan tätä teoriaa ei voi kyllä soveltaa, joten se siitä...