Kirjoittaja Aihe: Asterix  (Luettu 474828 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tertsi

  • Vieras
Vs: Asterix
« Vastaus #555 : 08.03.2011 klo 15:56:02 »
Korsika-albumi toimii vaikkei kyseinen saari olisi mitenkään tuttu.
Belgia-albumi näyttää tosiaan vaativan aika paljon taustatietoa. Itse seikkailuhan ei ole kovin vetävä.

Emiliia

  • Jäsen
  • Viestejä: 160
Vs: Asterix
« Vastaus #556 : 10.03.2011 klo 02:03:49 »
Mä olin yhen kesän Korsikalla au pair -tyttönä ja oppimassa ranskaa. Sen jälkeen oon sanonut kaikille, jotka saaresta jotakin kyseli, et lukekaa Asterix. Sitä ylpeyttä! Sitä tulisuutta! Sitä omanarvontuntoa! Sitä jääräpäisyyttä! Sitä uppiniskaisuutta! Niitä sisarenkumminkaiman riitoja sadan vuoden takaa! Ja puhun nyt niistä kahdesta lapsesta, jota mun piti kaitseman. Ja hieman ehkä myös heidän isästään. Ja äidistään. Ja äidin veljistä, "shakin Ranskan-mestareista", maquis-kavereista. Niitä juustoja muistelen vieläkin...

Voi pitääpä kaivaa albumi taas esiin. Asterix oli kyllä parempi perehdytys paikkaan kuin mikään muu kirja, jonka silloin tulin lukeneeksi. Olkoonkin kliseinen.

Z

  • Vieras
Vs: Asterix
« Vastaus #557 : 10.03.2011 klo 11:13:16 »
Mielestäni ehkä parasta Asterix-huumoria on Korsika-seikkailun apologeettinen alkupuheenvuoro. Vaikka en ole koskaan saarella käynytkään. :-*

Vinke

  • Jäsen
  • Viestejä: 17
Vs: Asterix
« Vastaus #558 : 10.03.2011 klo 15:18:04 »
Täytyy myöntää etten ole vieläkään uskaltanut lukea noita kahta viimeistä osaa; Latraviataa ja Taivas putoaa niskaan. Olen perinjuurin peloiteltu, enkä haluaisi turmella rakkaita muistojani jollain epäkelvoilla yksilöillä...

Hmm.. Jos tilanteesi on tuo, niin ehkä Latraviatan kannalta voin sanoa, että sen voit vielä lukea, vaikka se ei varmaan tule olemaan sinulle tarinaltaan kummoinen. "Taivas putoaa niskaan"-albumia en suosittele, se on niin paljon erilainen Asterix. Omasta mielestäni kyseiset kaksi seikkailua ovat ihan hyviä ja luettavia, mutta jokaisella on oma "tilanteensa"..

Se kai se oli, mutta lue tämä ketju kokonaan. Ei kovin monta sivua takaperin on kerrottu että G ja U tekivät joka albumin synopsiksen yhdessä, ja sitten lähtivät kaljalle.
Jepp, Vinke ja muut Asterixin historiikista kiinnostuneet voivat vaivautua lukemaan tämän ketjun läpi.

Olen kyllä lukenut ketjun, pariinkiin otteeseen, mutta välillä epähuomiossa jää viestejä/juttuja lukematta. Pitänee lukea vielä tarkemmin..

Niin, ja Korsika-albumi on loistavaa luettavaa, mutta sisältää paljon vitsejä joita ei suomalainen ymmärrä, ellei ole Korsikaan/Ranskaan tarkemmin perehtynyt.

Ps. Täähän on Beatles
« Viimeksi muokattu: 10.03.2011 klo 15:27:18 kirjoittanut Vinke »

Lokkiparvi

  • Jäsen
  • Viestejä: 64
Vs: Asterix
« Vastaus #559 : 28.04.2011 klo 14:39:08 »
Onko kukaan muu huomannut että viivat ja yksityiskohdat ovat pilalla Asterix kirjastossa? Kuten Jyrki näyttää tässä: http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,5142.msg192757.html#msg192757

Omistan koko Asterix kirjaston ja lukufiilis menee täysin pilalle, Uderzon hieno tussaus on nimittäin aina ollut suurin inspiraatio opetella piirtämään itse. Käsittämätöntä että tuommoinen edes annetaan tapahtua, viivat näyttää siltä että sivuja olisi kopioitu huonolla kopiointikoneella. Oih ja voih...  :'( Onneksi minulla oli koko sarja ennestään, vanhat painokset näyttää niin paljon paremmilta.

Tussauksesta tuli muuten mieleen, tietääkö kukaan varmuudella että tussasiko Uderzo itse kaikki Asterixit paitsi uusimmat? Uusimmissahan on ainakin joku toinen tussaaja.

« Viimeksi muokattu: 28.04.2011 klo 14:46:50 kirjoittanut Lokkiparvi »

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 826
  • Hornan kekäleet!
Vs: Asterix
« Vastaus #560 : 28.04.2011 klo 16:03:50 »
En minä ole mitään huomannut. Koskeeko tämä koko kirjastoa?
"Tex-tieteen yli-morisco"

Lokkiparvi

  • Jäsen
  • Viestejä: 64
Vs: Asterix
« Vastaus #561 : 29.04.2011 klo 03:14:07 »
Selailin kirjoja ja kaksi viimeistä osaa (X ja XI) näytti hieman paremmalta, muut on kyllä omasta puolestani aika pitkälti pilalla. En pysty nauttimaan lukemisesta kun jokin on syönyt lempitaiteilijani viivoja. Olisi pitänyt keskeyttää tilausta ensimmäisen kirjan jälkeen, mutta toivoin että laatu paranisi ja bonusmateriaalit kiinnosti. Voihan se olla että minulla on jotain huonoja kappaleita, mutta en kyllä oikein usko, koska tuo sama juttu näyttää olevan ongelmana muissakin kirjoissa.

Minulla on esim. myös tuo uudempi huonompi painos Roope Ankan elämästä ja teoista josta keskustellaan hieman threadissa http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,5142.msg192757.html#msg192757 . Mutta siinä asia ei häiritse minua läheskään yhtä paljon koska Don Rosan sarjoissa piirrosjälki ei ole henkilökohtaisesti yhtä tärkeä kuin tarina. Joten jos olet itse tyytyväinen niin eihän sitten tietenkään ole varsinaisesti mitään ongelmaa. Koita verrata joskus vanhaan painokseen. Uudet näyttää jotenkin kalpeilta, vähemmän siisteiltä ja pahin on että viivat näyttää siltä että värit olisi syövyttänyt niitä. Ilmeisesti tämä on resoluutio-ongelma: http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=6187.0


tertsi

  • Vieras
Vs: Asterix
« Vastaus #562 : 29.04.2011 klo 13:07:54 »
Asterix-faneille on tarjolla tällainen isokokoinen laatusarja:
La Grande Collection

Päätin sijoittaa sarjan kahteen albumiin: Kadonnut kilpi ja Legioonalaisena. Tulivat postissa tänään. Komeita ovat.
Harkinnassa on vielä joko Kleopatra tai Päälliköiden ottelu tai sitten ei  kumpaakaan.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2011 klo 13:22:47 kirjoittanut Tertsi »

Lokkiparvi

  • Jäsen
  • Viestejä: 64
Vs: Asterix
« Vastaus #563 : 29.04.2011 klo 15:58:47 »
Onko La Grande Asterixit kooltaan isompia vai? Näyttääkö viiva paremmalta kuin yleensä nykyään sarjakuvakirjoissa vai onko yksityiskohdat pilalla? Jos on hieno painos niin voisi kyllä tilata tuon Päälliköiden ottelu albumin vaikka en ranskaa ymmärrä.

http://www.asterix.com/books/grand-collection/before-and-after.html
Itse tykkään kyllä enemmän alkuperäisvärityksistä. Rajoitukset antaa sille charmia. Uudet värit näyttävät hieman photoshopatuilta (huonolla tavalla). Tuossa linkissä on ne samat värit mitä asterix kirjastossa on.  Mutta jos viivat/tussaus näyttää hyvältä ja jos yksityiskohdat näkyy niin se on mielestäni tärkein asia Asterixeissa.

Minulla tipahti tänään Vicarin ankantekijät postiluukusta ja siinäkin oli viivat ja yksityiskohdat ihan pilalla, voi kurjuus miten tämä on mahdollista nykyajan tekniikalla  :o Vai onko ongelma siinä että silmät ovat tottuneet "analogiseen" epätarkempaan painojälkeen ja nyt digitaliset painokset on niin tarkkoja että ne näyttävät haaleilta ja viivat ohueilta? En kyllä oikeen usko tuohon itsekkään mutta oli miten oli tuo yksityiskohtien ja viivojen katoaminen on vakava asia. Pitäisi kirjoittaa Egmontille ja valittaa että tulevaisuudessa saisi parempaa painojälkeä.

« Viimeksi muokattu: 29.04.2011 klo 16:03:44 kirjoittanut Lokkiparvi »

tertsi

  • Vieras
Vs: Asterix
« Vastaus #564 : 29.04.2011 klo 16:03:50 »
Onko La Grande Asterixit kooltaan isompia vai? Näyttääkö viiva paremmalta kuin yleensä nykyään sarjakuvakirjoissa vai onko yksityiskohdat pilalla?
Ovat isompia. Ainakin amazonilla on kuva, jossa näkyy normi-albumi ja sen vieressä tämmöinen Iso albumi. Painojälki oli pikaisen selauksen perusteella upeaa.

Ainakin sarjan alkupään albumit on väritetty uudestaan. Ehkä on nämä muutkin.

Minustakin esim. Asterix, gallialainen näytti photoshop-esittelyltä. Mutta nämä kaksi muuta, uudempaa albumia näyttivät oikein asiallisilta. Selailuni oli aamusella pikainen, alle 5 min. Ehkä jotain jäi näkemättä tai ainakin tajuamatta.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2011 klo 16:09:03 kirjoittanut Tertsi »

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 826
  • Hornan kekäleet!
Vs: Asterix
« Vastaus #565 : 29.04.2011 klo 16:09:18 »
Joten jos olet itse tyytyväinen niin eihän sitten tietenkään ole varsinaisesti mitään ongelmaa.

Niinhän se on, että tieto lisää tuskaa. En ole verrannut painojälkeä vanhoihin opuksiin, jotka olen myynyt tilaa viemästä pois. Jos nyt alkaisin vertaamaan, niin todennäköisesti alkaisi vaivaamaan, jos jotain selvästi simmuun osuu. Parempi kai, että en kiusaa asialla itseäni...
"Tex-tieteen yli-morisco"

Lokkiparvi

  • Jäsen
  • Viestejä: 64
Vs: Asterix
« Vastaus #566 : 02.05.2011 klo 13:23:19 »
Ovat isompia. Ainakin amazonilla on kuva, jossa näkyy normi-albumi ja sen vieressä tämmöinen Iso albumi. Painojälki oli pikaisen selauksen perusteella upeaa.

Ainakin sarjan alkupään albumit on väritetty uudestaan. Ehkä on nämä muutkin. Minustakin esim. Asterix, gallialainen näytti photoshop-esittelyltä. Mutta nämä kaksi muuta, uudempaa albumia näyttivät oikein asiallisilta.

Kuulostaa hyvältä, pitää ainakin tilata yksi alustavasti "kuvakirjaksi".

Niinhän se on, että tieto lisää tuskaa. En ole verrannut painojälkeä vanhoihin opuksiin, jotka olen myynyt tilaa viemästä pois. Jos nyt alkaisin vertaamaan, niin todennäköisesti alkaisi vaivaamaan, jos jotain selvästi simmuun osuu. Parempi kai, että en kiusaa asialla itseäni...

Totta, mutta onneksi noi vanhat saisi varmaan divarista tai huuto netistä kohtalaiseen hintaan jos rupeaa vaivaamaan liian paljon. Mutta tila on tosiaan aina ongelma sarjakuvien kanssa.

Minua rupesi nyt myös harmittamaan "uuden sukupolven" sarjakuvafanien takia, onhan se nyt kamalaa jos ne ei saa lukea Asterixeja kaikessa kunniassaan. En ole selaillut egmontin yksittäisien albumien uusintapainoksia, olisi kiinnostavaa tietää onko niissäkin yksityiskohdat hukassa samalla tavalla kun asterix kirjastossa.

Vinke

  • Jäsen
  • Viestejä: 17
Vs: Asterix
« Vastaus #567 : 05.06.2011 klo 23:38:29 »
Mikähän on seuraavan Asterix-kirjaston tilanne? Mikäli uusia Asterixeja ei tule niin aika hankala on seuraavaa väsätä.

Jos Uderzo vielä tekisi uuden Asterixin niin toivoisin että Asterix seikkailisi siinä pohjoismaissa. Onhan Asterix jo pohjolassa käynyt, mutta kovin kummoista visiittiä sarjakuvissa ei kai ole ollut. Toinen mielenkiintoinen olisi "Asterix Germaniassa". Asterix ei tietääkseeni ole vielä Germaniassa käynyt, ellei sitten joskus ohikulkumatkalla.

haplo

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 531
Vs: Asterix
« Vastaus #568 : 06.06.2011 klo 09:32:57 »
Sellaiset sarjakuvat, joissa sankarit lähtevät järjestään kiertelemään erinäisiä maankolkkia milloin mistäkin syystä alkavat varsin nopeasti kyllästyttää. Ei koske vain Asterixia, esimerkiksi Piko ja Fantasio Australiassa hirvittää jo nimensä vuoksi enkä ole lukenut sen vuoksi tuota. Noista tulee suuhun sellainen maku väkisinkin että tekijällä on ideat hukassa ja vitsiä pitää siis etsiä toisten kulttuurien erilaisuudesta.

Eihän se aina huono asia ole. Esimerkiksi Asterix Britanniassa toimii siksi, että siirtyminen kanaalin yli saarivaltakuntaan on uskottava ja lisäksi aihe sointuu yksiin koko sarjan yhden peruselementin, roomalaisten, kanssa. Mutta Asterix Intiassa? Siinä ollaan jo ensin mainitsemallani tiellä ja tietyt varoitukset saa jo nimestäkin.

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 609
Vs: Asterix
« Vastaus #569 : 06.06.2011 klo 14:41:45 »
Minusta taas Britanniassa on yksi niistä parhaista, ja nuo Gootit ja Kleopatra ovat myös mainioita...mutta joo, nuo Uderzon matkailutarinat ovat olleet aika tyhjänpäiväisiä muutamia irtovitsejä lukuunottamatta.
Ja vaikka Asterixista pidänkin, myös monista niistä Goscinnyn jälkeisistä, niin minua ei harmittaisi tippaakaan vaikka sarjaan ei tulisi enää yhtään jatkoa. Joku spin-off-sarja voisi kyllä mennä, Uderzolta tai uusilta tekijöiltä (kyllä minä niitä Taivas putoaa niskaan -albumin kuvia ihan ilokseni katselin mutta se tarina...)