Kirjoittaja Aihe: Tex Willer -kronikka  (Luettu 189215 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Micco

  • Jäsen
  • Viestejä: 30
Vs: Tex Willer -kronikka
« Vastaus #375 : 13.12.2013 klo 23:19:08 »
OiJoijoijoijoi ...Nyt on kyllä jo viiva pahasti kadonnut  >:( ...Taitaa olla pahin tähän mennessä... :( ....Herää kysymys onko tässä enään mitään mieltä painaa näin huonolla painoteknisellä laadulla  ??? ... Itse jätin väliin tästä syystä jo edellisen numeron (kävin pitkän kamppailun ostanko vai enkö  :) mutta hyllyyn jäi :() No tässä ei tarvi enää kahesti miettiä, tää on jo kuraa  >:(  ....En tiedä muista mutta mulle sarjakuvissa kuvilla on merkitys :D, eihän tässä mitään Harlekiini pokkaria kuitenkaan lueta, vai luetaanko ?  ???  :(
...Tää ei kyllä ennusta hyvää TexKronikkojen jatkolle ...Sääli  :(
Sarjakuva "puritanisti".

tertsi

  • Vieras
Vs: Tex Willer -kronikka
« Vastaus #376 : 13.12.2013 klo 23:38:08 »
Aika pahalta näytti. Viivassakin oli pikseliä. Oisvatko vahingossa painaneet jotkut näyttökuvat tai vastaavat?

Micco

  • Jäsen
  • Viestejä: 30
Vs: Tex Willer -kronikka
« Vastaus #377 : 14.12.2013 klo 01:47:13 »
No siis hyvänen aika! Ku ne tekee nää suoraan valokopiona jostain vanhoista Suomi-julkasuista. Siis ilmeisesti sama ku ite skännäisit noita vanhoja Texejä ja printtaisit paperille. ...Näin oon ymmärtäny.  ???  :( 
« Viimeksi muokattu: 14.12.2013 klo 01:53:48 kirjoittanut Micco »
Sarjakuva "puritanisti".

Hannu

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 284
Vs: Tex Willer -kronikka
« Vastaus #378 : 14.12.2013 klo 13:08:20 »
Tämähän se kronikoiden idea juuri onkin (ei huono painojälki): julkaistaan uusintana SUOMESSA 1971 ja eteenpäin ilmestyneet Texit huokeina versioina. Näin siksi, että niitä on ollut hankalahkoa divareista löytää ja maksavat aika paljon (aivan ekoista priimakuntoisista numeroista saatat maksaa satasia). Materiaali on skannattu vanhoista lehdistä (siis Jannen kokoelmista). Ja miksiköhän ne on skannattu eikä käytetä alkuperäistä (Italian) materiaalia? Siksi, että nuo Suomessa 1970-luvulla julkaistut tarinat ovat sieltä täältä poimittuja eivätkä etene alkuperäisen julkaisutahdin mukaisesti (ja lehtien kansikuvatkin on poimittu aivan muista numeroista). Parempi painojälki, jossa käytettäisiin alkuperäistä materiaalia vaatisi niin paljon työtä, ettei tässä nykyisessä kronikkamuodossa niitä kannattaisi julkaista. Aikanaan kun kronikoita alettiin julkaista, olisi mielestäni ollut toisena vaihtoehtona alkaa julkaisemaan Italian uusintasarjojen tapaan seikkailuja alusta lähtien alkuperäisessä järjestyksessä. No, värikirjastossahan se nyt sitten toteutuu.  
« Viimeksi muokattu: 14.12.2013 klo 14:05:24 kirjoittanut Hannu »
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

Dennis

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 752
Vs: Tex Willer -kronikka
« Vastaus #379 : 14.12.2013 klo 13:28:46 »
Hannu se kirjoitti, Kronikka on mielestäni edullinen tapa hankkia alkupään Texejä kohtuullisen hintaan.

Toivon että Kronikka jatkuu ja toivon jopa sitä julkaisutahtia voisi tiivistää nyt, kun Texeissä "saavutetaan" Italian julkaisutahtia ja Maxeja ja Tex-Albumeja tullee niukemmin. (?)
Je suis alle kuuden euron pizza!

Hannu

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 284
Vs: Tex Willer -kronikka
« Vastaus #380 : 14.12.2013 klo 14:02:24 »
Olen Denniksen kanssa kyllä eri mieltä. Kronikoinnissa edetään jo loppuvuotta 1977, eiköhän vaikeimmin löydettävissä olevat ja kalleimmat alkuperäiset Texit ole jo kronikoissa julkaistu. Koska painojälki kronikoissa jää vääjäämättä kauas priimasta, niin olisin kyllä sitä mieltä että kronikat voisi pikkuhiljaa lopettaa. Olen tietysti jäävi tällaista ehdottamaan, kun omissa kokoelmissa nuo kaikki alkuperäiset on.

Kronikoiden sijasta toivoisin panostusta erityisesti värikirjastoon; 12 numeroa vuodessa veisi jo mukavasti eteenpäin, niin että tuo kronikoitava materiaali olisi jo muutaman vuoden sisällä värikirjastossa. Jo tällä hetkellähän värikirjastoissa ilmestyy Suomessa 1970-luvun alussa julkaistuja seikkailuja. No, tuohan on sitten Norjalaisten kanssa sovittava asia, en tiedä miten hyvin kirjasto siellä vetää. 

Niiden iloksi, jotka preferoivat mustavalkoisia versioita, voisi jatkossakin edelleen julkaista maxeina ja kovakantisina vanhoja klassikkoseikkailuja. En oikein usko että Dennisin epäily siitä, että Maxeja ja suuralbumeja tulisi niukemmin, pitää paikkansa. Italiassakin suuralbumeja on käsittääkseni ainakin viime aikoina ilmestynyt pari vuodessa; tiedä vaikka se olisi pysyvämpikin ilmiö.     
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Tex Willer -kronikka
« Vastaus #381 : 14.12.2013 klo 16:03:25 »




Olen Hannun kanssa samaa mieltä siitä, kun hän sanoi seuraavasti:

"Koska painojälki kronikoissa jää vääjäämättä kauas priimasta, niin olisin kyllä sitä mieltä että kronikat voisi pikkuhiljaa lopettaa. Olen tietysti jäävi tällaista ehdottamaan, kun omissa kokoelmissa nuo kaikki alkuperäiset on."


Kiinnitin samaan huomioni ja hieman harmitti tässä uudessa numerossa.
« Viimeksi muokattu: 15.12.2013 klo 14:48:19 kirjoittanut Orjan May »

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 818
  • Hornan kekäleet!
Vs: Tex Willer -kronikka
« Vastaus #382 : 14.12.2013 klo 16:29:19 »
Noissa -77 Texeissä painojälki on epätavallisen heikkoa. Se on yksi syy, miksi El Muerto valittiin El Muertoon. Itse en ole vielä tätä kronikkaa nähnyt, mutta huolestuttaa, kun Tertsi puhuu pikselöitymisestä. Texit eivät ole ennen siitä kärsineet, joten nyt on tullut sitten kömmähdys jossain vaiheessa. Mutta jos jotain lohduttaa, niin ei kronikoiden painojälki tästä enää ainakaan huonone.

Ja olisi se mukava näitä kronikoita jatkaa. Ainakin vuoden 1979 willereitä on vaikea löytää kaikkia numeroita. Sen jälkeen painosmäärä nousi ja käyttämättömiä kappaleita päätyi runsaasti divareihin ym. 80-luvun lopussa alkaa taas olla ns. vaikeita numeroita.
"Tex-tieteen yli-morisco"

tertsi

  • Vieras
Vs: Tex Willer -kronikka
« Vastaus #383 : 14.12.2013 klo 16:55:32 »
Itse en ole vielä tätä kronikkaa nähnyt, mutta huolestuttaa, kun Tertsi puhuu pikselöitymisestä.
Vilkaisin noin 15 sekuntia tuota kronikkaa. Voi olla että se ei ollut pikselöitynyt, vaan jotain muuta. Ei tehnyt mieli jäädä tutkimaan enempää.   :(

Hannu

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 284
Vs: Tex Willer -kronikka
« Vastaus #384 : 14.12.2013 klo 20:23:22 »
Minä kuvaisin ongelmaa siten, että ainakin osa aukeamista on ylivalottuneita, hahmojen ääriviivat ovat osittain kadonneet. Näin siis ainakin minun kappaleessani. Eipä tuo nyt varsinaisesti lukemista haittaa, mutta selvä heikennys alkuperäiseen joka tapauksessa.

Kyllä minäkin kaikki kronikat olen ostanut ja ostan jatkossakin; mutta toisaalta kyseenalaistan niiden mielekkyyden. Ja varsinkin JOS vaihtoehtoisesti olisi mahdollista värikirjaston esiintymistiheyttä lisätä niin asia on kannaltani aivan selvä.
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Tex Willer -kronikka
« Vastaus #385 : 14.12.2013 klo 20:31:55 »



Joo. Tuo on minunkin harras toive, että värikirjaston ilmestymistiheyttä lisättäisiin ainakin 2:della vuosittain. Kirjoitin tästä juuri Tex- suuralbumit osiossa sellaisena pienenä välihuomautuksena vaan.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2013 klo 20:40:12 kirjoittanut Orjan May »

Dennis

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 752
Vs: Tex Willer -kronikka
« Vastaus #386 : 14.12.2013 klo 20:44:01 »
Itse liputan Kronikoiden puolesta. Itselläni ei ole 1970-1980-lukujen Tex Willereistä ei ole kaikkia ja ne jotka on, ovat todella rupisessa kunnoissa.

Toivottavasti Egmont ei ota näitä muutamien ihmisten vaatimusta lopettaa Kronikka-sarja liian todesta.

En usko että Kronikoiden lopettaminen lisäisi väri-Texien julkaisutiheyttä. Nehän ovat yhteisjulkaisuja Norjan kanssa.

Kronikka on suomalaisten juttu, tehdään suomalaisesta materiaalista.

Lisäys: Tässä tapauksessa "painolaadulla" ei ole minulle suurta merkitystä. Pääasia on että sarjaa julkaistaan! Ja kohtuulliseen hintaa!
« Viimeksi muokattu: 14.12.2013 klo 20:52:08 kirjoittanut Dennis »
Je suis alle kuuden euron pizza!

Mosabacka

  • Jäsen
  • Viestejä: 709
Vs: Tex Willer -kronikka
« Vastaus #387 : 14.12.2013 klo 22:07:51 »
Aluksi ostin kronikoita ihan sen takia, että minulta puuttui (ja puuttuu edelleen) perussarjan alkupään numeroita. Sittemmin olen ostanut kronikoita keräily- ja kannatusmielessä.

Viimeisimmästä on sanottava hauska yksityiskohta. Kauppajonossa tutkailin takakantta ja meinasin kääntyä takaisin, kun näytti siltä, että sivu on taittunut. Sitten tajusin, että kansi on ihan ehjä, mutta skannattavan kannen taitos onkin ikuistettu kronikkaan :) Sisällöstä sen verran, että taitaa olla alkuperäinenkin huonoa painosta, mutta uusintaversiona joidenkin sivujen kasvot ovat lähes tyhjät ja se pistää kyllä kenen tahansa silmään.

Minulle on aivan sama, jatketaanko kronikoita vai ei, itse en niitä enää tarvitse.
kehittyvä willeristi

*Mika*

  • Jäsen
  • Viestejä: 184
Vs: Tex Willer -kronikka
« Vastaus #388 : 15.12.2013 klo 08:58:07 »
Varmaankin tuo Hannun mainitsema ylivalottuminen parin viimeisen kronikan kohdalla on se oikea sana. Eilen luin putkeen tarinan Ihmismetsästystä kahdesta uusimmasta kronikasta. Tarina on yksi suosikeistani, niin ei se huono laatu paljon häirinnyt. En ole lukenut kaikkia kronikoita (toki tarinat joskus pokkareista), mutta aina välillä herkuttelen 70-luvun tarinoilla ja onhan se vaivatonta napata pari kronikkaa kirjahyllystä ja lukea tarina putkeen niistä.

Mullakin on nämä pokkarit, liuskoja ei ole yhtään. Kyllä kait luonnollista olisi tehdä kronikoita 70-luvun loppuun tai pidempääkin, jos kysyntää on riittävästi. Minäkin tulen ko. opuksen ostamaan  :laugh:
« Viimeksi muokattu: 15.12.2013 klo 09:06:13 kirjoittanut *Mika* »

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 818
  • Hornan kekäleet!
Vs: Tex Willer -kronikka
« Vastaus #389 : 15.12.2013 klo 12:41:24 »
Minä kuvaisin ongelmaa siten, että ainakin osa aukeamista on ylivalottuneita, hahmojen ääriviivat ovat osittain kadonneet. Näin siis ainakin minun kappaleessani. Eipä tuo nyt varsinaisesti lukemista haittaa, mutta selvä heikennys alkuperäiseen joka tapauksessa.

Minulla on tuota "ylivalottumista" juuri noissa alkuperäisissä lehdyköissä. Sekä siinä setissä jonka toimitin Eqmontille että tässä toisessa, joka on kotonani (joo, en kestä katsella hyllyssä olevaa aukkoa, on ollut pakko hankkia kaksi settiä...). Tarkastitko Hannu omat alkuperäiskappaleesi? Notta sitä vaan mietin, jos muilla onkin painojälki priimaa noissa alkuperäisjulkaisuissa, niin sitten syy kehnoon kronikkajälkeen onkin allekirjoittaneessa :-\
"Tex-tieteen yli-morisco"