Kirjoittaja Aihe: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)  (Luettu 204841 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re:Tussausvälineet
« Vastaus #105 : 23.01.2004 klo 22:56:51 »
Tuossa aiemmin tarkoitin mustavalkoisella lähinnä viivapiirrosta, eli on vain mustaa ja valkoista. Jos siis on piirtänyt lyijykynällä viivan, niin se on musta. Jos taas skannaa harmaasävynä, niin viiva ei enää olekaan musta, vaan harmaa (ja lähempänä alkuperäisen viivan näköä = näkyy viivan sävyssä vaihtelua yms.) ja jos on piirtänyt värilliselle paperille, se näkyy harmaana. Sitten jos skannaat sen värillisenä, niin viiva näkyy väreissä ja muistuttaa jo (resoluutiosta riippuen) melkein kuin valokuvaa siitä alkuperäisestä viivasta ja jos on piirtänyt värilliselle paperille, niin se näkyy oikean värillisenä.

Eli seuraavassa ohje mitä skannata miten:
-Viivapiirros (=esim. sarjakuva) = mv -skannaus, saattaa olla joissain nimellä text tai jotain...
-Harmaasävypiirros (esim. lyijykynällä tai hiilellä) josta haluaa eri sävyt näkyviin = harmaasävyskannaus
-Värillinen kuva (tai mikä vaan, minkä haluaa mahdollisimman alkuperäisen näköiseksi) = värillinen skannaus (tässä tiedostot tulee helposti isoiksi!)
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #106 : 23.01.2004 klo 23:06:20 »
Jaa täällähän Welzukin pitää koulua pystyssä. Hyvä Welzu. Ei tartte mun opastaa ihmisiä skannauksen saloihin.

Siitä MV- tai viivapiirroksesta saatetaan käyttää myös nimitystä artline. Näin ainaki mun koneella. Sillä saa tosiaan yhellä napinpainalluksella mistä vain kuvasta prikulleen pelkkää mustaa ja valkeeta.

kitani

• Vieras
« Vastaus #107 : 24.01.2004 klo 13:35:44 »
Tussasin sitten kylmästi lyijykynäjäljen päälle, ja kyllähän se ero on huomattava pehmeäänkin lyijykynään verrattuna. Paremmiksi ne sivut muuttuivat.

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #108 : 24.01.2004 klo 15:05:50 »
Tussasin sitten kylmästi lyijykynäjäljen päälle, ja kyllähän se ero on huomattava pehmeäänkin lyijykynään verrattuna. Paremmiksi ne sivut muuttuivat.

Hienoa! Tää seuraava paatos ei oo sulle Kitani mitenkään erityisesti tarkotettu(eihän mulla oo hajuakaan minkä tasoista jälkeä tuotat) vaan ihan yleisesti kaikille kun heräsi muutamaki ajatus näistä tussauspuuhista.

Täällä Kvaakissa on usein tullu esiin tää tussaamisen vaikeus. Moni on valitellu sitä ettei kykene mustalla tussilla tekemään luonnoksilleen "oikeutta" ja esim. varjostusten kanssa on ongelmia. Kyse on yleensä vain siitä ettei luonnostellessa ole tullut ottaneeksi huomioon että kyseessä on pelkkä välivaihe jonka aikana ei ole edes tarpeen olla kovin tarkka eikä missään nimessä pidä tehdä työtä sen lyijärin ehdoilla. Mitä "luovemmin" käytät lyijykynää luonnostellessa, sitä enemmän sulla tulee ongelmia tussausvaiheessa.

Taitava tussaaja toki saa eri harmaasävyt esiin viivavarjostuksilla sun muilla mut taitamattoman tussaajan jäljiltä sivut saattavat näyttää hyvinkin karmaisevilta. Usein näkee sellaista että huopakynällä on yritetty imitoida lyijykynän jälkeä ja suhittu eri tiheyksillä ruudut täyteen suttua. Siinä ei joudu kuin paperi, kynä ja käsi koville eikä lopputulos miellytä ketään.

Tussaaminen on taito jota kannattaa kehittää koko ajan. Paiskokaa ne lyijykynät vaikka lukolliseen kaappiin ja heittäkää avaimet jorpakkoon. Kaappi mieluiten perässä. Kokeilkaa suoraan tusseilla tekemistä. Kokeilkaa erilaisia välineitä ja löytäkää itsellenne soveltuvimmat. Tutkikaa mustavalkosarjakuvan klassikoita ja katselkaa miten niiden tekijät on temppunsa toteuttaneet. Ottakaa mallia. Soveltakaa. Jälleen kerran, löytäkää se oma tapanne tehdä.

Eikä tietenkään pidä pidättäytyä pelkästään sarjakuvien tutkimiseen. Menkää juurille. Nykyiset taiturit ovat hekin ottaneet joskus jostain oppia. Esimerkiksi Aubrey Beardsley(1872-1898) teki aikanaan melko "sarjakuvamaista" jälkeä:
http://www.artrenewal.org/asp/database/art.asp?aid=1248

Usein puhutaan(minäkin aiemmin tässä viestissä) tekijän omasta jäljestä ja tunnistettavasta omasta tyylistä. Tämä oma tyyli muodostuu yleensä käsi kädessä tussaustaidon kehittymisen kanssa. Ei siis mikään vähäpätöinen juttu.

Raakaa työtä opettelu toki on mut voi sitä tehdä vaivihkaa muunki elämän ohessa. Luonnoskirja vaan mukaan kaikkialle ja luppoaikoina sotkemaan. Oikoteitä on olemassa mutta aina niitä ei kannata käyttää.

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #109 : 24.01.2004 klo 17:53:31 »
Jos oikein tajusin, niin tarkoitit lyjyikynien skannausta.
Siinä kannattaa toimia niin, että tekee hahmotelmat kovalla kynällä (h-jotain) ...

Ja keltainen värikynäkin on keksitty :D
 Saa sutata sielunsa kyllyydestä , eikä koneet nää mitään.
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Leo

• Jäsen
« Vastaus #110 : 24.01.2004 klo 17:55:14 »
Jos oikein tajusin, niin tarkoitit lyjyikynien skannausta.
Siinä kannattaa toimia niin, että tekee hahmotelmat kovalla kynällä (h-jotain) ...

Eikös sininen toimi samalla tavalla?

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #111 : 24.01.2004 klo 18:17:15 »

Eikös sininen toimi samalla tavalla?

Keltanen on varmempi.  Sininen näkyy joskus - sitä ei voi  aina kokeilematta tietää.

Ja siis puhe oli nimenomaan lyijykynällä "tussaamisesta". Elikkä se lopullinen viivakin olisi pikemmin harmaa kuin musta ja skanneri voi tarvita herkemmät säädöt .
Sitäpaitti kun himmentää valoja , keltainen ei näy paljaalla silmälläkään . Näkee valmiin jäljen paremmin - sininen hämää silmää lyijynharmaan rinnalla.
« Viimeksi muokattu: 30.01.2004 klo 11:50:32 kirjoittanut Jukka Koivusaari »
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/

Leo

• Jäsen
« Vastaus #112 : 24.01.2004 klo 18:18:34 »
Hmm.. Kiitos vinkistä kuitenkin! Tähän mennessä olen käyttänyt sinistä eikä ole skannerissä näkynyt, mutta nyt on siniset värikynät lopussa :P

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
Tussi
« Vastaus #113 : 13.05.2004 klo 18:34:37 »
Tätähän nyt on varmasti täälläkin useaan otteeseen jauhettu, mutta...

Mitä hyviä tussimerkkejä tunnette? Tarkoitan nyt siis pullossa myytävää tussiterille tarkoitettua mustaa tussia. Itse käytin onnellisena pelikan- tussia, kunnes eräänä päivänä kotikaupunkini (Kotka= suomen peräreikä) ainoa ko. merkkiä myyvä kirjakauppias ilmoitti, että käteviä pitkiä muovipulloja ei enää ole saatavilla. Nyt sain sitten kuulla, että perinteisempiä lasipullojakaan ei ilmeisesti liikkeeseen tule. Mikä neuvoksi?
Kaikki ovat muuten haukkuneet Pelikan- tussia huonoksi. Itselläni ei ole ollut mitään valittamista: Hyvää ja mustaa, toisin kuin esimerkiksi erään taidekauppiaan myymä ylihintainen Higgins waterproof. Surkeaa harmaasävyistä litkua, joka imeytyy ja leviää jopa käyttämälleni lähes kartonginpaksuiselle (ja hyvin tiheälle) piirustuspaperille  >:(
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)

Hanna

• Jäsen
Re:Tussi
« Vastaus #114 : 13.05.2004 klo 18:49:27 »
Itsekin käytin pitkään Pelikania ja pidin siitä kovasti. Nykyisessä tussipullossani lukee "Lefranc & Bourgeois, Indian ink". Sattui olemaan alennusmyynnissä Akateemisessa kirjakaupassa. En tiedä tästä merkistä yhtään mitään, mutta itse tussiin olen ollut tyytyväinen. Tottelee hyvin terää ja on ihan kunnon mustaa.
Klik klik --> Sarjisblogini

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #115 : 13.05.2004 klo 18:53:17 »
Kannattaa ostaa kunnon pullo mustetta, pikkupulloissa se tulee hirmuisen kalliiksi. Mulla on jo vuosikaudet ollut Talensin Indian Ink puolen litran pullo. Siitä sitten kaatelen pienempään lasiputeliin aina tarpeen tullen. Hyvää on. Kluk kluk.

Timo

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #116 : 13.05.2004 klo 19:07:03 »
Mäkin käytän Indian Inkiä, olisko just tuota Talensia. Merkkiä en muista jostain syystä koskaan, onpahan semmoinen pieni punainen läntti siinä pullon kyljessä. :)

Itse en oikein pidä Pelicanin tussista, se on löysempää kuin Indian Ink, menee helpommin paperista läpi ja isoja mustia alueita tehdessä siihen jää helpommin vaaleita läiskiä. Indian Ink on mustempaa.

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #117 : 13.05.2004 klo 19:16:02 »
-- toisin kuin esimerkiksi erään taidekauppiaan myymä ylihintainen Higgins waterproof. Surkeaa harmaasävyistä litkua, joka imeytyy ja leviää jopa käyttämälleni lähes kartonginpaksuiselle (ja hyvin tiheälle) piirustuspaperille  >:(

Arvaatko mitä olin vastaamassa tähän ketjuun?  ;D
Minä käytän tuota ylihintaista harmaasävyistä litkua. Käyttämäni on pieni pullo ja ensimmäinen mustepullo jonka olen hommannut. Eestin puolelta tuli ostettua joten tuo ylihintainen nyt ei oikein ole totta. Voihan tuo aika litkua olla (en sano mitään kun en ole muita musteita kokeillut) mutta testi mielessä on toiminut ihan hyvin. Tavallisesta paperista tuo kyllä menee läpi mutta käyttämäni Galilei merkkinen paksu kopiopaperi pitää musteen hyvin. Enpä sitten tiedä tuosta harmaasävyisyydestäkään. Kyllä se mielestäni aika tummaa on. (ja jälleen en sano mitään varmaa koska en musteista tiedä mitään.)
"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

Gamma

• Jäsen
  • Miu
« Vastaus #118 : 13.05.2004 klo 19:49:06 »
Ma olen monasti meinannut ostaa itselleni semmoisen tolkuttomankokoisen pullon, joka kestää kauan, mutta kumminkin aina päätynyt ostamaan semmoisen  pikkuisen, koska hetkellinen rahanmeno on  tuntunut ylivoimaiselta...

Minulla on ollut Pelikan-mustaa ja "Lefranc et Bourgeois indian ink"iä, mutta junttina ja moukkana en ole huomannut näillä mitään eroa.

Kerran meni melkein koko pikkupullo tussia hukkaan, kun luulin että se oli mustaa silkkiväriä, jolla olin värjännyt harmaat kaiuttimien suojalärpäkkeet paremmin sisustukseen sopiviksi. Älysin sen vasta kaadettuani litkut laakeaan vatiin.

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
« Vastaus #119 : 13.05.2004 klo 22:31:25 »
-- toisin kuin esimerkiksi erään taidekauppiaan myymä ylihintainen Higgins waterproof. Surkeaa harmaasävyistä litkua, joka imeytyy ja leviää jopa käyttämälleni lähes kartonginpaksuiselle (ja hyvin tiheälle) piirustuspaperille  >:(

Arvaatko mitä olin vastaamassa tähän ketjuun?  ;D
Minä käytän tuota ylihintaista harmaasävyistä litkua. Käyttämäni on pieni pullo ja ensimmäinen mustepullo jonka olen hommannut. Eestin puolelta tuli ostettua joten tuo ylihintainen nyt ei oikein ole totta. Voihan tuo aika litkua olla (en sano mitään kun en ole muita musteita kokeillut) mutta testi mielessä on toiminut ihan hyvin. Tavallisesta paperista tuo kyllä menee läpi mutta käyttämäni Galilei merkkinen paksu kopiopaperi pitää musteen hyvin. Enpä sitten tiedä tuosta harmaasävyisyydestäkään. Kyllä se mielestäni aika tummaa on. (ja jälleen en sano mitään varmaa koska en musteista tiedä mitään.)

OK. Ehkä liioittelin, mutta ylihintaista on pelikaniin verrattuna (ostin myös Eestistä). Ja levisi paperiin, johon edes peitevärit eivät tykkää levitä  :o
Eesti on muuten paras paikka ostaa sarjakuvatarvikkeita: laatu on vähintään yhtä hyvää kuin suomessa mutta hinnat paljon halvempia.
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)