Kirjoittaja Aihe: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)  (Luettu 203339 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Korro

  • Ja kumppanit.
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 381
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #465 : 21.04.2010 klo 11:28:59 »
Toista kertaa kokeilin nestemäistätussia etc,niin olen kuullut että terät/karvahomma pitää pestä käytön jälkeen kuumanveden alla.Eli raana auki ja sivellinteräsiihen alle.
Nyt kun otin arkistosta nämä välineet karvahommat (eli vaihdettavat karvaiset terät tässä tapauksessa.) niin pari'karva'terää hapsuttaa oudosti,olenko onnistunut pilaamaan nämä karvaterät? Kun ainakin metallikärkiset nestemäisellätussilla kun piirretään pestään kuumanveden alla.Näin minulle on neuovottu.
Kello- viiden- tee.

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Tästä on ollut puhetta aiemmin siellä täällä, joten lainaan tähän suoraan Jannen vastauksen joka on aika tyhjentävä ja löytyi haulla. Kertaus ei tässä asiassa ehkä ole pahasta:

Tussausvälineestä riippumatta on tärkeää, että tussi ei pääse kuivahtamaan. Synteettisissä eli keinokarvasiveltimissä saa käyttää voimakkaampaakin saippuaa, mutta eläimellisempiin kannattaisi käyttää jotain mietoa kuivaihoisille tarkoitettua shampoota ja sitäkin mahdollisimman vähän. Karvan alkuperäinen rasva kuluu joka ajan mittaa pois, minkä jälkeen se ei enää ole aivan entisensä, mutta tällä tavalla sen ikää  voi hieman kasvattaa. Kun alkaa tuntua siltä, että karva on menettänyt luontaista rasvaansa sen voi pestä vaikkapa hoitoaineella, jolloin se rasvoittuu taas. Mutta hyvin hoidettuna tämän ei pitäisi olla aivan heti edessä.

Jos käytät teräväkärkistä luonnonkarvasivellintä, kastele se hyvin ja napauta ilmassa kevyesti, jolloin sen pitäisi saada terävä kärki.

Kastaessasi sivellintä musteeseen varo kastamasta liian syvälle, sillä muste jää helposti jumiin tyveen ja sivellin menettää terävän muotonsa. Vieressä voi olla viisasta pitää myös vesiastiaa johon kastella sivellintä välissä, jolloin muste ei pääse aivan yhtä nopeasti kuivahtamaan siveltimeen. Musteen  kuivuttua kerrankin siveltimeesi se ei ole enää koskaan uuden veroinen, joten tässä kannattaa olla huolellinen.

Pesuun suosittelen kädenlämpöistä vettä. Kylmä vesi ei irrota mustetta yhtä tehokkaasti, mutta liian kuuma vesi voi saada musteen kiteytymään siveltimen huokosiin entistä jämäkämmin. Käytön jälkeen älä kuivaa sivellintä paperilla vaan pestyäsi sen napauta sitä samalla tavalla ilmassa ja jätä kuivumaan. Kuivuttuaanhan laadukkaatkin siveltimet menettävät terävän muotonsa joten älä huolestu siitä.  Synteettiset siveltimet eivät vaadi vastaavanlaisia napautteluja, sillä ne pitävät muotonsa jämäkämmin. Miinuspuolena on se että niitä täytyy kastaa musteeseen ahkerammin eivätkä ne vieläkään pysty aivan luonnonsiveltimen herkkyyteen.



Eli saippuaksi sopii esimerkiksi marseillesaippua jota saa ihan tavallisista kaupoista Le Chat-nimellä. (Se kissasaippua) Noita on olemassa myös kasvipohjaisia, en tiedä ovatko ne vielä hellempiä myös siveltimille?

Ja vielä Edit: Oletan etä tarkoitit viestissäsi jotain siveltimen tapaista?

Korro

  • Ja kumppanit.
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 381
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #467 : 21.04.2010 klo 13:14:43 »
Juu,sivellin on luulvasti nämä minun luonnonkarva kärkeni ovat.Pitäisi varmaan alottaa harjoittelua ihan ns Manga-piirtäjän tyylisesti eli ostaa Suomalaisesta etc metalliteriä mitä kuulema myydään erikseen (?) ja harjoitella niillä käyttämään tätä mustetta.Suomaisessa oli myös sulka mallinen työväline millä voi maalata(Tarkoitan edelleen nestemäistä tussia). .Onko käytännöllinen?
Kello- viiden- tee.

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #468 : 21.04.2010 klo 13:45:37 »
Juu,sivellin on luulvasti nämä minun luonnonkarva kärkeni ovat.Pitäisi varmaan alottaa harjoittelua ihan ns Manga-piirtäjän tyylisesti eli ostaa Suomalaisesta etc metalliteriä mitä kuulema myydään erikseen (?) ja harjoitella niillä käyttämään tätä mustetta.Suomaisessa oli myös sulka mallinen työväline millä voi maalata(Tarkoitan edelleen nestemäistä tussia). .Onko käytännöllinen?

Sanoisitko kaiken uudestaan jotenkin ymmärrettävämmin? Ihan noin niinkuin siksi, ettei voi auttaa jos ei ymmärrä.

Sellainen "niinkuin kynä mutta karvainen kärki" on tosiaan sivellin. Niitä on useita erilaisia, öljyvärisiveltimistä erilaisiin erikoissiveltimiin. Kaikki eivät sovellu tussaamiseen, tussille käytetään ns. pyöreää vesivärisivellintä. Jotkut käyttävät myös tylpempää sumi-sivellintä.

Anteeksi,

Kivi
« Viimeksi muokattu: 21.04.2010 klo 13:54:18 kirjoittanut [kivi] »

Korro

  • Ja kumppanit.
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 381
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #469 : 21.04.2010 klo 13:59:51 »
Anteeksi,oli vähän väsynyt kun kirjoitin tuon/unessa.Tarkoitan kun Mangan piirätäjät tekevät mangaa niin että heillä on metalliterät mitä on useita koska kuulema isoin osa metalliteristä on 'maanantai-malleja'.Tähän kiteyttääkseni tarkoitin että pitää varmaan alkaa harjoittelemaan nestemäisentussin käyttöä näillä metalliterillä,epäilen että nämä 'siveltimien' käyttöön tarvitaan jo kokemusta että voi hyödyntää niitä välineinä.
Lopetan nämä sekavatviestit,ja kysyn ihan liikeestä.Ehkä heille pystyn fiksummin kysymään kysymykseni.
Kello- viiden- tee.

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #470 : 21.04.2010 klo 14:15:21 »
Anteeksi,oli vähän väsynyt kun kirjoitin tuon/unessa.Tarkoitan kun Mangan piirätäjät tekevät mangaa niin että heillä on metalliterät mitä on useita koska kuulema isoin osa metalliteristä on 'maanantai-malleja'.Tähän kiteyttääkseni tarkoitin että pitää varmaan alkaa harjoittelemaan nestemäisentussin käyttöä näillä metalliterillä,epäilen että nämä 'siveltimien' käyttöön tarvitaan jo kokemusta että voi hyödyntää niitä välineinä.
Lopetan nämä sekavatviestit,ja kysyn ihan liikeestä.Ehkä heille pystyn fiksummin kysymään kysymykseni.

Liikkeessäkään ei ehkä heti ymmärretä mitä ovat "vaihdettavat karvaterät". :)

Mutta kyllä, sivellin vaatii enemmän harjoittelua kuin esimerkiksi helppokäyttöinen G-terä (siis sellainen varteen liitettävä metallinen irtoterä). Jo ihan senkin takia että sivellin menee helposti pilalle jos sitä ei huolla kunnolla.

Metalliteriä on useita erilaisia ja jokaisella on hieman erilaiset ominaisuudet. Usein piirtäjillä on useampi erilainen terä: yksi varsinaista piirrosta varten ja toinen tarkempi yksityiskohtiin. Yhdelläkin pärjää hyvin.

Suurin osa teristä ei suinkaan ole maanantaikappaleita mutta muutama sellainen löytyy varmasti joka lootasta. Ostaessasi teriä irtokappaleina kannattaa tarkastaa jo liikkeessä ettei sen kärki harota. Kun löytää hyvän terän niitä kannattaa ostaa useampi varastoon etteivät heti lopu kesken, niitä pitää kuitenkin vaihdella aina välillä.

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #471 : 21.04.2010 klo 14:32:28 »
Anteeksi,oli vähän väsynyt kun kirjoitin tuon/unessa.Tarkoitan kun Mangan piirätäjät tekevät mangaa niin että heillä on metalliterät mitä on useita koska kuulema isoin osa metalliteristä on 'maanantai-malleja'.Tähän kiteyttääkseni tarkoitin että pitää varmaan alkaa harjoittelemaan nestemäisentussin käyttöä näillä metalliterillä,epäilen että nämä 'siveltimien' käyttöön tarvitaan jo kokemusta että voi hyödyntää niitä välineinä.
Lopetan nämä sekavatviestit,ja kysyn ihan liikeestä.Ehkä heille pystyn fiksummin kysymään kysymykseni.

No nyt alkaa selvitä.

Tavallisimmat piirtämiseen käytetyt terät ovat hiusterä (englanniksi mapping pen, amerikaksi crowquill pen) ja piirustusterä (drawing nib). Piirustusteriä on useita eri kokoja, kannattaa ostaa useampia ja katsoa mikä sopii sinun originaalikoollesi, millä tulee sopivan vahvaa ja tarkkaa jälkeä, ilman että jälki jää liian ohueksi. Joitakin tusseja pitää laimentaa ennen käyttöä, se tehdään sekoittamalla tussiin hiukan tislattua vettä (sitä myydään huoltoasemilla nimellä akkuvesi).

Hiusterä myydään yleensä valmiiksi kiinnitettynä omaan varteensa.

Eräs tavallisimpia teriä on tekstauskäyttöön tarkoitettu tasaterä. Se ei yleensä sovellu piirtämiseen, vaan sen paikka on kalligrafiassa. Tasaterien ja piirustusterien päälle voidaan asentaa pieni metallikynsi keräämään enemmän väriä, ettei terää tarvitse kastaa niin usein.

Terät huuhtaistaan aina käytön jälkeen huoneenlämpöisellä tai kylmällä vedellä ja laitetaan purkkiin pystyyn niin ettei terä kosketa mihinkään. Uusi terä saattaa vaatia pari pyyhkäisyä kynsiviilaan, hiomakiveen tai lämmitystä mikäli se ei muuten ala toimia.

Terällä piirtämisen oppii yleensä noin vuodessa, parissa.

Siveltimet säilytetään pystyasennossa, mikään ei saa koskea siveltimen karvoihin. Kaupassa sivellintä valitessasi kokeile sen terävyyttä kostutetuilla sormenpäillä, jos siveltimessä on muita pidempi karva tai se harottaa, älä osta (sivellintä ei saa leikata, se on erikoishommaa). Normaalisti levinneen siveltimen, esimerkiksi koulun "pullasudit" saa yleensä pakotettua takaisin muotoon hieromalla niihin hajustamatonta marseillensaippuaa (myydään kaupassa esim tuotemerkillä Le Chat) ja muotoilemalla ne sormin teräviksi saippuaisina ja antamalla niiden kuivua siihen muotoon. Ota kuitenkin tavaksi katsoa, ettei siveltimen sivellinosa koskaan nojaa mihinkään, ei hetkeäkään. Vesivärinapit pehmennetään pudottamalla niihin ennen käyttöä pisara vettä ja antamalla sen vaikuttaa.

Tavallinen tussaussivellin on esimerkiksi pyöreä No3 näädänkarvasivellin.

Siveltimet pestään aina kylmällä vedellä, kuuma vesi rikkoo siveltimen kiinnityksen. Tussisiveltimen tyveen jää aina vähän tussia joka ajan mittaan jäykistää siveltimen, tämä on normaalia, aluksi jäykkyys helpottaakin tussausta ja sitten kun sivellin lopulta lakkaa piirtämästä ostetaan uusi sivellin ja siirretään vanha esimerkiksi korjausvärisiveltimeksi. Tavallisesti korjausvärinä käytetään valkoista guassia, mutta jos jostain syystä käytät vesiliukoista tussiseosta, pitää korjausvärin olla sellaista ettei tussi hiivi siitä läpi, esimerkiksi valkoinen alkydikynä (mulla se on litteä Pentel Correction Pen).

Sulkamainen sivellin josta puhuit on varmaan jokin erikoissivellin, esimerkiksi varjostussivellin (englanniksi feathering brush) jolla pyyhkäistään märän tussiviivan yli varjoa samalla tavalla kuin silmäripset lähtevät silmän reunasta. Sellaisella et tee mitään.

Siveltimen käytön oppii noin kolmessa vuodessa.

Sekä terän että siveltimen kanssa kannattaa käyttää kunnollista liimatonta, liidutonta, hapotonta piirustuspaperia, vähintään 200g/m2.

Hauskaa harjoittelua, hyvät työvälineet kyllä palkitsevat käyttäjänsä.
« Viimeksi muokattu: 21.04.2010 klo 15:13:07 kirjoittanut [kivi] »

Korro

  • Ja kumppanit.
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 381
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #472 : 21.04.2010 klo 14:48:06 »
Juu,nyt on tässä loma kohta koulusta niin voin aloittaa tosissani uudessa asunnossa 'kunnon tiloissa' sivellinharjoittelut.Omistan jopa Dragon Ball mangan piirtäjän siveltimen käyttö pokkarin.Eipä niistä tiedoita paljoa apua ollut ,kun Kivi onnistui kiteyttämään olennanisen tiedon .Ei tarvitse sitä pokkaria lukea,kun täältä saan selvemmän vastauksen.
Kello- viiden- tee.

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #473 : 21.04.2010 klo 15:00:04 »
Juu,nyt on tässä loma kohta koulusta niin voin aloittaa tosissani uudessa asunnossa 'kunnon tiloissa' sivellinharjoittelut.Omistan jopa Dragon Ball mangan piirtäjän siveltimen käyttö pokkarin.Eipä niistä tiedoita paljoa apua ollut ,kun Kivi onnistui kiteyttämään olennanisen tiedon .Ei tarvitse sitä pokkaria lukea,kun täältä saan selvemmän vastauksen.

Mä olen opettanut tätä hommaa niin kauan. Jännä juttu että ihan jokaikiselle sarjakuvakurssille, olipa se sitten opistotasolla tai TaiKissa tai ammattikorkeakouluissa, sellainen alkeellinen asia kuin työvälineiden hoito ja kunnossapito on ollut ihan uus juttu. Muutaman kerran ollaan käytetty yksi päivä ihan vain koulun sivellinten korjaamiseen ja kaikki ovat ihmetelleet kuinka toivottomistakin tapauksista saa taas käyttökelpoisia, ja kuinka paljon helpompi on saada aikaan hyvää jälkeä kun siveltimet todella toimii.

Kiitokset näin kymmeniä vuosia jälkikäteen monivuotiselle piirustuksen- ja maalauksenopettajalleni, taiteilija Soledad Chuaquille, kyllä niistä vuosista jotain jäi käteen.
;-D
« Viimeksi muokattu: 21.04.2010 klo 15:07:29 kirjoittanut [kivi] »

Mikko Akkola

  • Jäsen
  • Viestejä: 489
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #474 : 22.04.2010 klo 13:11:45 »
Jännä juttu että ihan jokaikiselle sarjakuvakurssille, olipa se sitten opistotasolla tai TaiKissa tai ammattikorkeakouluissa, sellainen alkeellinen asia kuin työvälineiden hoito ja kunnossapito on ollut ihan uus juttu.
Sitä on kyllä vaikea tajuta. Mutta kun näkee tarpeeksi niin uskoo mitä tahansa...

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #475 : 22.04.2010 klo 23:39:59 »

Pakko kompata Kiveä, kun otti tärkeän asian esille. Piirustusvälineiden huoltaminen on äärettömän tärkeää. Aivan yhtä tärkeää kuin hyvän paperin valinta. Nämä kaksi asiaa nimittäin kulkevat käsi kädessä. Näin se vaan on.
Esimerkiksi siveltimet pitää huolellisesti puhdistaa. Samoin jokaisen käytön jälkeen piirustus-terät. Jos tätä et tee, muste kuivuu terän pintaan kerroksiksi ja uskokaa .....muste valahtaa joku kerta sarjis originaalisi päälle niin, että taitaa päästä kirosana!  Eikä terä enään toimi kuten sen pitäisi ja kuivunutta mustetta lähes mahdoton saada pois. Brush-pen kyniäkin pitää huoltaa ja käyttää säännöllisesti, jottei muste sisällä olevassa säiliössä pääse liikaa kuivumaan, jolloin seuraa "tukos" muutenkin niin ohueen muste-kanavaan. Ja sen jälkeen on aika iso työ saada kynä toimimaan useiden huuhteluiden ja liotusten jälkeen.

Olen kaikki nämä virheet tehnyt ja oppinut kantapään kautta.

Ja sitten ihan tosi juttu. Yrittäkää kvaakkilaiset ostaa paperinne kirja-painoista. Niin minä olen tehnyt jo monta vuotta ja olen suunnattoman iloinen siitä, että minulla on eri työvälineille omanlaisensa paperit ja vieläpä laadukkaita. On paksumpi gramaista ja ohuempaa, on matta-pintaa ja hieman kiiltävämpää. Tein kerran päätöksen, että nyt on pakko löytää kunnon paperia tai lopetan koko piirtämisen. Sitten kiertelin eri kirjapainoissa ja kävin hypistelemässä heidän paperi varastojaan. Jos jokin laatu minua miellytti kysyin, voinko ostaa ja usein sainkin ostettua kun olimme hinnasta sopineet. Joten puhelin-luettelo käteen ja etsikää. Hyvää paperia kannattaa kyllä metsästää.
Ja akateemiseen kirjakauppaan on mahdollisesti tulossa sellaista aitoa Manga-comic paperia, joissa on reunoilla sinisellä ohuella värillä painettu marginaalit ja millit. Olen toivonut sinne kokoa A3....joten saa nähdä auttaako ruinaaminen yhtään. Tosin, sota ei yhtä miestä kaipaa!
« Viimeksi muokattu: 22.04.2010 klo 23:42:21 kirjoittanut Orjan May »

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #476 : 23.04.2010 klo 04:18:22 »
Yrittäkää kvaakkilaiset ostaa paperinne kirja-painoista. Niin minä olen tehnyt jo monta vuotta ja olen suunnattoman iloinen siitä, että minulla on eri työvälineille omanlaisensa paperit ja vieläpä laadukkaita. On paksumpi gramaista ja ohuempaa, on matta-pintaa ja hieman kiiltävämpää. Tein kerran päätöksen, että nyt on pakko löytää kunnon paperia tai lopetan koko piirtämisen. Sitten kiertelin eri kirjapainoissa ja kävin hypistelemässä heidän paperi varastojaan. Jos jokin laatu minua miellytti kysyin, voinko ostaa ja usein sainkin ostettua kun olimme hinnasta sopineet. Joten puhelin-luettelo käteen ja etsikää. Hyvää paperia kannattaa kyllä metsästää.

Helpompaa kuin taivutella faktori kauppaan, on käydä paperitukkurilla. Tukkukaupasta kyllä saa laadukasta paperia, ja eri tehtaiden mallistoja vapaasti kokeiltavaksi. Varmaan pikkuerän paperia ilman LY-tunnustakin?

En sitten tiedä, mitä tukkureita Suomessa nykyään toimii. Suomen Paperitukku ja Pohjoismaiden Paperitukku ainakin.

Piirustuskäyttöön sopiva yli 160g/m2 paperi on yleensä Suomessa nimeltään kartonkia. Eli vaikkapa sillä sanalla hakien...

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 884
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #477 : 23.04.2010 klo 09:21:43 »
Tarkoitan kun Mangan piirätäjät tekevät mangaa niin että heillä on metalliterät mitä on useita koska kuulema isoin osa metalliteristä on 'maanantai-malleja'.
Japanilaisilla piirtäjillä on useita teriä koska he käyttävät eri teriä ruudun eri kohtiin ja koska nämä terät ovat "kertakäyttökamaa" oikein paljon piirtävälle. Metalli väsyy kun sitä yötä päivää kurittaa ja sitten se vain vaihdetaan uuteen.

Tavallisimmat piirtämiseen käytetyt terät ovat hiusterä (englanniksi mapping pen, amerikaksi crowquill pen)
Joo, hiusterä kuulostaa karvaterältä  :) Jaappaniksi se on muuten maru-terä tai maru pen.

Eräs tavallisimpia teriä on tekstauskäyttöön tarkoitettu tasaterä. Se ei yleensä sovellu piirtämiseen, vaan sen paikka on kalligrafiassa.
Mulle soveltuu. Paremmin kuin vaikka G-terä tai hiusterä (joita myös käytän)... Luulen että "tasapäinen" tekstausterä on monelle muullekin se juttu. Sen sijaan niitä tekstausteriä inhoan, joissa on sellainen pyöreä pieni lätkä kärjessä.  :)

Tää "tekstausterä vain tekstaukseen" on vähän ehkä samaa sarjaa kuin se että pitkään puhuttiiin siitä miten pallokärkinen kynä esim. kuivamustekynä ei sopisi tussaukseen. Ajatus on ilmeisesti lainattu taidepiirtämisestä tai muusta sellaisesta taideilmapiiristä missä se viivan elävyys on tärkein juttu.

Ja akateemiseen kirjakauppaan on mahdollisesti tulossa sellaista aitoa Manga-comic paperia, joissa on reunoilla sinisellä ohuella värillä painettu marginaalit ja millit. Olen toivonut sinne kokoa A3....
A4-koossa tätä on ollut jo saatavissa monta vuotta ja A3:sta kannattaa alkaa hehkuttaa vasta jos ja kun sitä tulee.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #478 : 23.04.2010 klo 10:50:07 »

Mulle soveltuu. Paremmin kuin vaikka G-terä tai hiusterä (joita myös käytän)... Luulen että "tasapäinen" tekstausterä on monelle muullekin se juttu. Sen sijaan niitä tekstausteriä inhoan, joissa on sellainen pyöreä pieni lätkä kärjessä.  :)

Hmm. Mä olen aina ajatellut että se tekstausterän käyttö on sulle sellainen kuriositeetti, tavaramerkki, ja tavallaan myös sellainen juttu joka varmistaa että jälkesi on "korrektisti alternativea", jos ymmärrät mitä tarkoitan. Sama pätee toiseen suomalaiseen tasateränkäyttäjään, Pasi Heikuraan, erityisesti Patu Rankan seikkailuissa terään nähden liian pieni originaalikoko antoi jännän lisäulottuvuuden piirroksiin.

Tasaterä voi olla montaa juttua, Serge Clercin ultracoolista tyylikkyydestä jo mainitun Heikuran aika punk "mulla oli tää terä niin piirsin sillä" -henkiseen jälkeen. :-P Tosi harvoin se kuitenkaan on luonnollinen terävalinta, vaan sillä on aina sellainen ominaisuus että se vetää katseen kuvasta itse piirrokseen; pakottaa arvioimaan tekniseltä kannalta. Tää saattaa vaikeuttaa kerronnan sujuvuutta.

Mä muuten piirrän roundnib-terillä, mitkä on just niitä missä "on se pyöreä lätkä" :-D , mä olen löytänyt itselleni sopivimman työvälineen niistä, Speedball-teristä ja Artpen BB:stä (jonka valmistus loppui just, oli pakko hamstrata kaikkialta maailmasta varastoon kyniä). Joskus kyllä käännän kynän ylösalaisin, jolloin saa hyvin ohutta ja terävää viivaa. Mut se olen ehkä vaan mä.

Hiusteriä en käytä ollenkaan. Ikinä en oo tavannut itselleni mieluista vaikka oon etsinyt, ja etsin edelleen. Sivellintä käytän koko ajan, joitakin juttuja ei vaan voi piirtää kynällä.

Kivi

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 884
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #479 : 23.04.2010 klo 13:02:53 »
Tasaterä voi olla montaa juttua, Serge Clercin ultracoolista tyylikkyydestä jo mainitun Heikuran aika punk "mulla oli tää terä niin piirsin sillä" -henkiseen jälkeen. :-P
Minusta Hergénkin viiva näyttää tasaterältä. Mulla silloin kun valitsen tämän välineen, vaikuttaa päätökseen oikeastaan kaksi, eiku kolme tekijää.
1. Tykkään tekstata sillä ja silloin piirroksen viiva ja tekstaus on kivasti synkassa. Minkään muun jäljen (no siveltimen kanssa kyllä), varsinkaan ohuen kuitukärkikynän kanssa  kanssa tekstausteräkirjaimet taas ei näytä hyviltä.
2. Tekstausterällä on helppo vetää kontrolloituja kaaria. Se on siis helppo väline ja huononakin päivänä pystyy tekemään jotain. Vaikka vähän jäykkää onkin, viivaan tulee sellaista kontrolloitua elävyytä. Ks. esim. Kaisa Lekan piirrokset, jotka tasaterällä tehtynä on ihan siedettäviä.
3. Useinkaan, ja varsinkaan silloin kun teen tekstausterällä en kiinnitä sarjakuvissani huomiota viivan elävyyteen (paksuuteen).

Mutta välineenä se kyllä vaikuttaa tyyliin, ihan niinku g-terä tai sivellinkin.

sillä on aina sellainen ominaisuus että se vetää katseen kuvasta itse piirrokseen; pakottaa arvioimaan tekniseltä kannalta.
Häh? Tarkoitatko kuvasta viivaan? Vai aiheesta sommitteluun yms? Henk. koht. mun on vaikeinta katsella sivellinjälkeä ohi sen viivan.  :)
 
Tää saattaa vaikeuttaa kerronnan sujuvuutta.
En ymmärrä yhteyttä?
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson