Kirjoittaja Aihe: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)  (Luettu 203309 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Korro

  • Ja kumppanit.
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 381
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #435 : 15.09.2009 klo 14:49:28 »
Ostin uusia tusseja ,paketissa lukee:ProMaker:twin up.(Set 3)
Joo asiaan,oletteko kokeilleet näitä? kokeilen tänään tai viimeistään huomenna näitä.
Sävyt ovat 'valkoisen' jne ihon väritykseen tarkoitettuja.
Nyt on testattu!
« Viimeksi muokattu: 15.09.2009 klo 17:21:09 kirjoittanut Korro »
Kello- viiden- tee.

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #436 : 19.09.2009 klo 21:59:54 »
Nyt on Brause Ef 66-terä viimein kokeiltu. Tykkäsin terän pehmeydestä ja siitä että sillä sai vaivattomasti sekä paksua että ohutta jälkeä. Toisaalta taas jo G-terään tottuneena Brause tuntui vaikeammin hallittavalta, se ikään kuin tökkää välillä paperiin sillä sillähän ei voi vedellä viivoja joka suuntaan samalla tavalla vapaasti kuin G-terällä. Siinä mielessä tuli muistoja mieleen, sillä vuosia sitten käytin teriä joilla saattoi todella vetää viivoja vain yhteen suuntaan. Kertaakaan se ei ainakaan näiden kokeilujen aikana ykännyt tussia kuten ne joskus muinoin käyttämäni terät.

En nyt osaa sanoa kumpi noista on "parempi", mutta G-terä on ehdottomasti helpompi hallita.  Sen kanssa vain välillä pännii viivan ohkaisuus, aivan kuin siitä ei tulisi samalla tavalla tasapainoista. No, en nyt ole mikään tussausguru joten en usko että edes saan terillä sellaista jälkeä kuin niillä voisi tehdä, joten vika lienee siltä osin tussaajassa eikä välineessä...

keräilijä124

  • Vieras
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #437 : 28.09.2009 klo 16:05:02 »
Mä ainakin itse käytän niitä hyviä Copic-kyniä. Todella hyvälaatuisia ja kestävät
kauan.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #438 : 12.10.2009 klo 20:19:14 »
Ostin uusia tusseja ,paketissa lukee:ProMaker:twin up.(Set 3)
Joo asiaan,oletteko kokeilleet näitä? kokeilen tänään tai viimeistään huomenna näitä.
Sävyt ovat 'valkoisen' jne ihon väritykseen tarkoitettuja.
Nyt on testattu!
Vastataan nyt tähänkin vähän vanhempaan viestiin. Kannattaa ehdottomasti opetella markkeritekniikoita. Markkereiden heikkous ja samalla vahvuus on siinä että kynästä tulee vain yhtä sävyä (tai 2-3:a jos päällevedetty kylläisemmät sävyt lasketaan). Jokaiseen työhön tarvitaan siis aika montaa kynää jos haluaa saada aikaan elävät värit.
Latasin joskus nettiin omia ProMarker testailujani.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Aura

  • Wannabe
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 422
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #439 : 25.10.2009 klo 13:56:12 »
Rotringin ArtPen Sketch on toiminut tähän asti käytössä loistavasti. F on ehkä hieman paksu, mutta ajaa asiansa, tekisi mieli kokeilla EF:ää ja katsoa meneekö sekään tukkoon. Täyttönä olen tosiaan käyttänyt sitä Pelicanin pullotussia johon tipautin pari pisaraa vettä.

Mutta mutta.

Konvertterin pää on haljennut, vanha kun on, ja tussia pääsee vuotamaan kynän sisään. Onko kellään havaintoja onko näitä edelleenkään myynnissä missään päin suomea? Viimeksi kun kysyin Temperasta niitä ei ollut eikä ollut tietoa onko edes tulossa.

Marko Raassina

  • Jäsen
  • Viestejä: 118
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #440 : 26.11.2009 klo 22:09:42 »
Minulla on pienimuotoinen kysymys liittyen tussiterään.

Itselläni on melko uusi Temperasta tilattu tussiterä, nimeä en nyt muista, mutta en ole sitä kovin monesti käyttänyt ja nyt tarrasin siihen pitkästä aikaa. Piirtäessä tussi lähtee hiukan leviämään, mutta vain sen verran että se haittaa. Tussina Talenssin Indian Ink.

Liekö vika minussa, terässä vai paperissa? Paperina käytän perus kopiopaperia tällä hetkellä.
markraas.tumblr.com
twitter.com/MarkoRaassina

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #441 : 26.11.2009 klo 23:11:37 »
Minulla on pienimuotoinen kysymys liittyen tussiterään.

Itselläni on melko uusi Temperasta tilattu tussiterä, nimeä en nyt muista, mutta en ole sitä kovin monesti käyttänyt ja nyt tarrasin siihen pitkästä aikaa. Piirtäessä tussi lähtee hiukan leviämään, mutta vain sen verran että se haittaa. Tussina Talenssin Indian Ink.

Liekö vika minussa, terässä vai paperissa? Paperina käytän perus kopiopaperia tällä hetkellä.

Paperissa, erittäin suurella todennäköisyydellä. Melkein mikä tahansa piirustuspaperi on parempaa kuin kopiopaperi.

Kivi

janne luokkanen

  • Jäsen
  • Viestejä: 514
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #442 : 26.11.2009 klo 23:38:49 »
...vai paperissa? Paperina käytän perus kopiopaperia tällä hetkellä.

Jos paperi on liian huokoista, niin varmasti leviää muste. Terällä tehdessä itse tykkään että paperin on kovempaa, eli luonnoslehtiötten paperi ei välttämättä toimi. Halvat vesiväripaperit on hyviä kokeiluun, tietää sitten etsiä paremman tuntusta paperia laadukkaammilta valmistajilta.  Voi toki olla myös että painat liian kovaa ja terä rikkoo paperin pinnan.

Marko Raassina

  • Jäsen
  • Viestejä: 118
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #443 : 27.11.2009 klo 00:11:59 »
Kiitos Kivelle ja Jampuralle, pitänee lähteä metsästämään vahvempaa paperia sitten.
markraas.tumblr.com
twitter.com/MarkoRaassina

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #444 : 27.11.2009 klo 06:48:18 »

Heips,

Sinun ongelmasi uuden tussi terän kanssa voi johtua tietenkin käyttämästäsi paperista kuten sinulle jo kerrottiin. Mutta älä unohda sitä, että uusi terä on aina uusi ja jotta terä rupeaa toimimaan kunnolla, sitä täytyy vain käyttää. Muistithan aluksi ottaessasi terän käyttöön ensimmäistä kertaa  kuumentaa sitä ihan pieni hetki vaikkapa sytkärillä. Tähän on syitä esim. että terän pinnalla saattaa olla tehaan jäljiltä kemikaali jäämiä, jotka saattavat vaikeuttaa terän toimimista aluksi. Ja muitakin syitä löytyy, miksi terä ei heti ole HYVÄ piirrettäessä. Lue netistä aiheeseen liittyvää lisää. Ja joissakin Manga-oppaissa tästä puhutaan hyvin selkeästi.

Olen ihastunut terillä piirtämisestä, vaikka se tosin tuotti aluksi vaikeuksia kovasti koska käsi vapisee, ja huonolaatuinen paperi oli täyttä huttua. Terä jäi kiinni huokosiin jolloin tapahtui pamaus, ja muste lensi joka puolelle juuri tekemääni ruutua ja pilasi loppu tuloksen.
« Viimeksi muokattu: 27.11.2009 klo 16:29:38 kirjoittanut redman1 »

T.P

  • Jäsen
  • Viestejä: 36
  • omassa persoonassaan!
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #445 : 25.02.2010 klo 15:45:49 »
Itse käytän micronin tusseja ja nyt tässä menin ja ostin 3 terää (2 x 1mm ja 1 x 0,5mm) sekä varren. En tiedä onko toi valmistajan merkki mutta tuossa lukee leonardt 70 england. Micronin tusseista sen voin sanoo että hyviä on. Mulla on niitä paketissa kuusi vai seitsemän. 0,1mm alkaen.  ;)

Niin unohdin että on minulla noita copicin kaksipäisiä tusseja. Päistä toinen on sivellin. Ihan hyviä nekin mutta kuluvat nopeasti ellei omista sitä helvetin kallista erikoispaperia.  :-\
« Viimeksi muokattu: 25.02.2010 klo 15:55:35 kirjoittanut T.P »

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #446 : 26.03.2010 klo 21:21:17 »
ILO UUTISIA SIVELLIN-TUSSEILLA PIIRTÄVILLE.

Oletteko katsoneet mahdollisesti YouTubesta videopätkää, jossa John Buscema piirtää ohut vartisella sivellin-tussilla Captain Americaa. Ensiksi hän hahmottelee lyijärillä ja sitten hän ottaa esille ohut vartisen sivellin-tussikynän, jolla saa mahtavan  ohutta viivaa. Minulta meni aikaa selvittää mikä  sivellintussi on oikein kyseessä. Ihastuin tuohon kynään sen ohuen varren takia, joka on helppo pitää kädessä. Nythän Akateemisessa on myynnissä aito Japanilainen sivellin-tussikynä, jonka varsi on hieman paksumpi ja musta. Sitä myydän nimellä Calligrafia sivellin tussi. Mutta nimi on hieman harhaan johtava. Tuota juuri Japanilaiset Manga ja muut sarjakuva-piirtäjät käyttävät. Sillä voi myös laveerata hieman kun sitä kastelee. Aivan hieno kynä. Ja jälki kaunista ja eleganttia. Akateemisessa on myynnissä tosi paska Faber Castrellin kynä, jota vielä kehdataan myydä sivellin-tussina. Se ei sitä todellakaan ole. Se on ihka tavallinen tussi jonka kärki kuluu hetkessä jos vain erehdyt hieman kauemmin piirtämään karhealle paperille.
Niin. Tuo ihanan ohut vartinen kynä jota John Buscema siis käyttää löytyy alla olevasta linkistä:

http://www.jetpens.com/product_info.php/cPath/221_872/products_id/4731

Ilo uutinen on se, että maahantuoja, jonka kanssa keskustelin puhelimessa yrittä saada sitä Japanista Suomeen kirjakauppoihin. Sen saatavuudesta ei ole vielä varmuutta, mutta asian eteen tehdään töitä. Samalla maahantuojalla on kaikkea loistavaa tarviketta tulossa tämän vuoden puolella Japanista.


ps. Jos joku haluaa tilata tuota tuolta JetPensistä, ota minuun yhteyttä. Tehdään yhteistilaus jossa säästämme postimaksuissa. Jos kukaan ei innostu tilaamaan, ei se mitään. Tyydyn odottamaan, että se joskus saadaan meidän kirjakauppoihin. Mul ei ole hoppua.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2010 klo 21:28:19 kirjoittanut Orjan May »

Emppu

  • Vieras
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #447 : 07.04.2010 klo 14:06:36 »
Onko kellään heittää lonkalta sellaista Pentel Brushpenin tapaista, jossa se tussi ois tujumpaa? Mä oon tullut nyt siihen tulokseen, että ko. brushpenin tussissa mättää joku, kun se leviää just sen verran _millä tahansa paperilla_ (oli se sitten bristolia, konepaperia, Moleskineä kuin vesiväreipaperiakin) että editoinnissa menee hiukset ja terve elämä, kun punakynää käyttää. Lisäksi sen tussi tahtoo olla aika litkua, kun Indian inkiä käyttää rinnatusten.
Siis sellainen kunnon brushpen, ei mitään Copiccien tai Faber-Castellin tapaista hupakynätouhua.

[kivi]

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 529
  • Akvaarious.
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #448 : 07.04.2010 klo 14:53:39 »
Onko kellään heittää lonkalta sellaista Pentel Brushpenin tapaista, jossa se tussi ois tujumpaa?

Pentel GFKP? Sakura SDK-MFS? Nää on ainakin hyviä molemmat.
(edit: vaikkei mikään oo vielä ollut yhtä hyvä kuin muinainen Sakura Sigma Sumibrush, jonka tuonti koko Eurooppaan on lopetettu)

Kivi
« Viimeksi muokattu: 07.04.2010 klo 14:56:15 kirjoittanut [kivi] »

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #449 : 07.04.2010 klo 15:25:49 »


Suomessa ei ole oikein hyviä sivellintusseja myynnissä kun vertaa esimerkiksi tohon linkkiin jonka olen laittanut JetPens. Se on vain yksi hyvä linkki, josta tosiaan voi tilata vaikka mitä piirtämiseen liittyvä. Mutta tämän vuoden aikana Akateemiseen on tulossa lisää brush-pennejä (sivellin-tussikyniä). Siellä jo yksi kynä on, jossa muste on ohuempaa kuin tuossa Pentelin mustavartisessa muuten niin hyvässä kynässä. Sillä voi jopa laveerata hieman kun kastelee sitä veteen. Ainakin aikaisempi kellertävä vartinen kynä oli juuri siitä erinomainen. Ja itse sivellin-osa oli hyvin kestävä. Olinhan se aito Japanilainen. Niin tuo uusi mallikin, jota vielä tänään oli helsingin akateemisessa jotain 8-9 kpl jäljellä.

Pentelin vika on juuri tuossa musteessa, joka on liian paksua ja tukkii ohuet kanavat kynän sisällä. Mitä vanhempaa tussi on, sitä paksummaksi ja huonommaksi se menee.
Sitten täällä on myynnissä Copcin-sivellintussi-kynä, jonka kirjoitus pää on aika ohut. En pitänyt siitä lainkaan. Ja Temperassa oli vielä kaksi muuta kerta käyttöistä mallia toiselta valmistajalta. Se oli ihan käyttökelpoinen, pienikokoinen ja simppeli kädessä. Mutta älkää missän nimessä ostako sellaisia sivellintussi-kyniä, jonka toinen pää on läpinäkyvää ohutta muovia ja jonka voi itse täyttää. Sen varsi on niin ohutta muovia, että piirrettäessä sitä tulee painaneeksi sen verran lujaa, että muste valskaa tiivisteistä ulos ja pilaa piirrosesi. Siihen ei käy tavallinen tussi lainkaan. Ei toiminut minulla.

Mutta lisää uuden merkkisiä sivellintussi-kyniä on tulossa tämän vuoden puolella. Olen soitellut asiasta maahantuojalle.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2010 klo 15:27:57 kirjoittanut Orjan May »