Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.


Uutiset: Sarjakuva-Finlandia Lekojen Imperfectille (23.03.2018 klo 14:15:57)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
22.04.2018, klo 00:02:28

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
462942 viestiä 10302 aihetta kirjoittanut 7264 jäsentä. Uusin jäsen: joelkalsi
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Eurooppalaiset sarjakuvat
| | |-+  Valkoinen tiikeri
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 ... 13 14 15 16 17 [18] 19 20 21 22 23 ... 39 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Valkoinen tiikeri  (Luettu 135498 kertaa)
VesaK
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 15 168


Onpa tässä outo juttu.


« Vastaus #255 : 14.12.2008, klo 13:26:58 »

Niinhän se on, että Goscinny teki mitä halusi, Yann tekee sen mitä osaa. On hän kumminkin Cauvinia parempi. 
tallennettu

“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama
tertsi
Vieras
« Vastaus #256 : 14.12.2008, klo 14:04:54 »

Ilmeisesti Innommableseissa ja Valkoisessa tiikerissä Conrad osallistuu aktiivisesti tarinan kirjoittamiseen.

Muistaakseni alun perin Yann piirsi Innommablesia ja Conrad teki käsistä. Sitten herrat huomasivat, että kannattaisi ehkä vaihtaa paikkoja.

Ei Yannista ole Goscinnyksi. Ei sitten millään. Jos laadulla mitataan.


Pitääkin yrittää lukea Pin-up uudelleen. Hatara muistikuvani on että en oikein tajunnut koko stoorista tuon taivaallista.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2008, klo 14:07:23 kirjoittanut Tertsi » tallennettu
pappa-sami
Bedevore
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 848



« Vastaus #257 : 15.12.2008, klo 14:30:25 »

Ilmeisesti Innommableseissa ja Valkoisessa tiikerissä Conrad osallistuu aktiivisesti tarinan kirjoittamiseen.

Viimeisimmät 4 Valkoista Tiikeriä Conrad on käsikirjoittanut yhdessä vaimonsa Wilburin kanssa.

Ei Yannista ole Goscinnyksi. Ei sitten millään. Jos laadulla mitataan.

Jos määrällä mitataan niin sitten ehkä. Yann on tehnyt myös (ainakin yhdellä) salanimellä vakavampia tarinoita, joissa on huumorin sijasta tunteiden paloa. Ehkä Goscinnykin on pitkän uransa aikana syyllistynyt moisiin syrjähyppyihin?

Kirjoittajana Yann on oikea kameleontti, joka mukauttaa käsiksensä sen mukaan millaiset jutut piirtäjää kiinnostavat. Esim. Pin Upin piirtäjä Berthet sattui olemaan Milton Caniff -fani. Omat vaaransa toki moisessa tekniikassa on. Esim. Sambren piirtäjä Yslaire tykästyi Yannin luomiin hahmoihin niin paljon, että omi ne kokonaan itselleen.

Römpötti "unohti" mainita hiljattain ilmestyneen Kid Luckyn, joka on Conradin senttaroima ja Yannin yhdessä Leturgien kanssa kässäröimä. Uunituoretta Yannia on kohta tulossa suomeksi kun uusin Piko & Fantasio -albumi Zorbulin lähteillä ilmestyy.
« Viimeksi muokattu: 15.12.2008, klo 15:01:39 kirjoittanut pappa-sami » tallennettu
tertsi
Vieras
« Vastaus #258 : 15.12.2008, klo 15:28:15 »


Jos määrällä mitataan niin sitten ehkä. Yann on tehnyt myös (ainakin yhdellä) salanimellä vakavampia tarinoita,
Eikä Goscinnykään ole aina niin briljantti.
Esim. Joonatan Pistooli.  Vähän semmoinen harjoittelukappale on se.
tallennettu
Petteri Oja
Juudas itselleen
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 7 964



« Vastaus #259 : 19.12.2008, klo 23:58:46 »

Jyrki Jantunen suomii mm. Valkoista Tiikeriä:

http://www.suomenkuvalehti.fi/blogit/yleismies-jantunen/joonatan-pistooli-naisen.aspx
tallennettu

Antti Vainio
Karpaattien nero
Avustava toimittaja
*
Poissa

Viestejä: 4 337



« Vastaus #260 : 20.12.2008, klo 15:09:49 »

Hyviä ja ajateltuja nuo Jantusen kommentit, paitsi Valkoinen tiikeri. Ehkä nuo seksi - ja väkivaltajutut on noin päällekäyviä jos on lukenut vain tämän  pienen siivun koko Alix-saagasta. Kyllä se on paljon kiehtovammin rakennettu tarinakokonaisuus. Vähän semmoinen Suomen Kuvalehteen olennaisena osana liittyvä jäykkäkonservatiisuus tästä myös paistaa, jos tuohon tyyliin piirtää niin sen on parempi olla Strumffeja ja Vekaroita ja päivänpaisteisia normaalinkokoisia tai sitä pienempiä seikkailuja. Joku kylmä sota on ihan liian synkkää että sellaisia voisi antaa aikuisten käsiin.
tallennettu

"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".
jinroh
Rocket Scientist
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 979


Myöhäistä! Isin Shinjit ovat jo täällä!


« Vastaus #261 : 20.12.2008, klo 19:56:43 »

Omituiset perustelut tosiaan. Itse en kyllä valittaisi jos Valkoinen tiikeri iskisi avokämmenellä naamaan, mutta kun se ei iske.
tallennettu

@--`-,-- Zettai unmei mokushiroku
Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 8 577


Facts are meaningless. You can use facts to prove


« Vastaus #262 : 20.12.2008, klo 20:24:08 »

Vai että vääriä/omituisia perusteita? Kriitikon erottaa tavallisesta foorumikirjoittelijasta se että kriitikko tosiaan periaatteessa ainakin yrittää perustella miksi piti tai ei pitänyt (arvostaa ei arvosta) teoksesta. Kun Valkoinen tiikeri tosiaan on niin köpö kuin mitä se on niin siitä on minusta jopa paha osoittaa että mikä on eniten pielessä. Se vaan ei tuntunut Jantusellekaan toimivan. Vähemmän älylinen perusteluhan oli siinä heti alussa. Jantunen kokee olevansa liian vanha arvostaakseen moista huttua.

En myöskään ymmärrä whinetystä siitä että ekaa osaa muka voisi arvostaa enemmän jos olisi perehtynyt koko saagaan. Tämä on julkaistu yksittäisenä teoksena ja sellaisena sitä voi (ja tulee voida) myös arvostella.

Vähän semmoinen Suomen Kuvalehteen olennaisena osana liittyvä jäykkäkonservatiisuus tästä myös paistaa, jos tuohon tyyliin piirtää niin sen on parempi olla Strumffeja ja Vekaroita

Minusta taas siinä oli hieman outo setämäinen tyyli puhutella blogin lukijoita (kaipa sitäkin sivua sitten joku lukee/seuraa?!). Siis ei kovin aikuismainen tapa lähestyä, eikä varsinkaan jäykkäkonservatiivinen. Pikemminkin infantiili...  Tongue
tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
jinroh
Rocket Scientist
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 979


Myöhäistä! Isin Shinjit ovat jo täällä!


« Vastaus #263 : 20.12.2008, klo 21:11:18 »

On joltisenkin oudoksuttavaa, jos kirjoittaja korostaa, ettei ole niinkään merkitystä sillä, miten sarjakuva on toteutettu teknisesti, millainen teema tai aihe siinä on, tai millaisia ensimmäisiä visuaalisia viestejä se antaa.

Kun Valkoisen tiikerin kritiikki oli hyvin pitkälti sitä.

Mielestäni on myös hiukan erikoista jos tietyn näköisellä piirroksella ei saa kertoa haluamaansa tarinaa.
tallennettu

@--`-,-- Zettai unmei mokushiroku
Antti Vainio
Karpaattien nero
Avustava toimittaja
*
Poissa

Viestejä: 4 337



« Vastaus #264 : 20.12.2008, klo 23:31:01 »


En myöskään ymmärrä whinetystä siitä että ekaa osaa muka voisi arvostaa enemmän jos olisi perehtynyt koko saagaan. Tämä on julkaistu yksittäisenä teoksena ja sellaisena sitä voi (ja tulee voida) myös arvostella.



Tähän nyt oli vaan ladattu sellaisia ennakko-odotuksia täällä Kvaakissa että jotkut pettyi . Itse kuitenkin olet manga-asiantuntija, mitä ne ehtii kertoa  50 sivun aikana? Valkoinen tiikeri on näköjään sellainen sarjakuva josta pitää paljon tai jota inhoaa. En minä sinulle voi sen hyvyyttä vakuuttaa.
tallennettu

"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".
Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 8 577


Facts are meaningless. You can use facts to prove


« Vastaus #265 : 21.12.2008, klo 00:27:00 »

On joltisenkin oudoksuttavaa, jos kirjoittaja korostaa, ettei ole niinkään merkitystä sillä, miten sarjakuva on toteutettu teknisesti, millainen teema tai aihe siinä on, tai millaisia ensimmäisiä visuaalisia viestejä se antaa.
Tuon voinee ymmärtää monella tavalla. Itse ymmärrän sen niin (ja uskon ett J. myös tarkoittaa tätä) että mikä tahansa (piirros)tyyli, lajityyppi, tekniikka/väline, teema/aihe, tms. käy. Siis siinä tapauksessa etä toteutus muuten toimii.

Kun Valkoisen tiikerin kritiikki oli hyvin pitkälti sitä.
Mielestäni on myös hiukan erikoista jos tietyn näköisellä piirroksella ei saa kertoa haluamaansa tarinaa.

Sarjakuvassa piirrostyyli luo aina odotuksia sisällöstä. Siis vaikka ei olisi lukenut mitään arvioita keskusteluja tai kritiikkejä niin piirros kytkee työn kulttuurisesti ja osin myös tyylillisesti sekä sisällöllisesti aiempiin kulttuurituotteisiin. Lisäksi on olemassa lajityypit. Näiden kanssa kun lähdet leikkimään niin vaara polttaa näpit on aikamoinen. On neroja jotka sotkee tyylejä ja lajityyppejä suvereenisti, mutta Valkoisen tiikerin tekijät eivät tämän perusteella kuulu siihen kastiin. Muistelen että joku (Tertsi? täällä mainitsi että nämä albumit on suht nopeasti sutaistu kasaan. Ja se näkyy. Kerronnassa on aika paljon vekkejä. Kenties tämä on tekijöiden tyyli tai muutenkin yleistä kaikkein uudemmassa ranskis-valtavirrassa, mutta minusta se on askel taakse päin. Mitä olen tässä tosiaan ihan vertailuksi lukenut Jussi Jäniksiä, Maalaria ja merirosvoa, sekä Ankardoa ja Valeriania, niin laatuero kyllä näkyy.

En minä sinulle voi sen hyvyyttä vakuuttaa.
Et voi niin, ellet sitten onnistu määrittelemään "hyvyyttä" niin että Valkoinen tiikeri jotenkin sopii siihen kehykseen.  Smiley

Eikä kyse ole siitäkään mitä 50 sivussa voidaan kertoa vaan mitä siinä yritetään kertoa ja miten (teknisesti ja millä asenteella). Kuten Jantunenkin totesi (Ja olikohan siitä jo tässäkin ketjussa) Valkoisen tiikerin kohderyhmää on aika vaikea hahmottaa. Kaikki viittaa siihen että se tosiaan on eurosarjisten yli-ikäisille fanipojille joille riittää se että päähenkilö on töröhuulinen ja muodokas nainen. Eli jos hyvyys määritellään näin, niin Valkoinen tiikeri on kohtuullisen hyvä sarjakuva.
tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
jinroh
Rocket Scientist
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 979


Myöhäistä! Isin Shinjit ovat jo täällä!


« Vastaus #266 : 21.12.2008, klo 09:30:15 »

Lainaus
Sarjakuvassa piirrostyyli luo aina odotuksia sisällöstä.

Niinhän se tekee, vaikkei saisi.
tallennettu

@--`-,-- Zettai unmei mokushiroku
Curtvile
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 14 685


« Vastaus #267 : 21.12.2008, klo 12:34:59 »

Minä en yritä vakuuttaa Valkoisen tiikerin tai Blacksadin hyvyyttä, koska vakuutteluja ne eivät tarvitse.

Jos et ymmärrä: et ymmärrä.

mutta omia kommenttejasi on silti vaikea ottaa todesta jos ne ovat näin sisäisesti ristiriitaisia:
On neroja jotka sotkee tyylejä ja lajityyppejä suvereenisti, mutta Valkoisen tiikerin tekijät eivät tämän perusteella kuulu siihen kastiin. ..... Kerronnassa on aika paljon vekkejä. ...
Eikä kyse ole siitäkään mitä 50 sivussa voidaan kertoa vaan mitä siinä yritetään kertoa ja miten (teknisesti ja millä asenteella). Kuten Jantunenkin totesi (Ja olikohan siitä jo tässäkin ketjussa) Valkoisen tiikerin kohderyhmää on aika vaikea hahmottaa. Kaikki viittaa siihen että se tosiaan on eurosarjisten yli-ikäisille fanipojille joille riittää se että päähenkilö on töröhuulinen ja muodokas nainen. Eli jos hyvyys määritellään näin, niin Valkoinen tiikeri on kohtuullisen hyvä sarjakuva.

Eli siis kerronnan vekit eivät vaikuta varsinkin jos kohderyhmä on silti oikein ja kerrotaan teknisesti sillä tekniikalla joka on hyväksytty kohderyhmän toimesta.
Myöhempi periaatteesi antanee siis minulle(ja miksei kaikille muillekin) oikeutuksen mangapuolella mainita jokin sarja kuitenkin onnistuneeksi koska silmät on isot ja joissain osuuksissa vilahtaa riittävästi pikkuhousuja, koska keskenkasvuisille mangafaneille se piisaa.
Ja muuthan eivät mangaa lue.
Joten oikeinkirjoitukseenhan ei silloin tarvitse panostaa.

Antti Vainion "kritiikki" mangapuolen 50 sivua kohtaan oli se että siinä missä (aivan järkyttävästi yleistäen) niin USAssa kuin euroopassa siinä ajassa ehditään kertoa tarina, jopa useampikin, on mangassa nippanappa saatu esiteltyä hahmoja ilman sen suurempaa henkilö- tai miljöökuvauksen syvyyttä ja juoni ei vielä liiku.
Miksi tekisikään koska sitä jatketaan kohderyhmälle opukseen 478 joista kukin on  á 200sivua?
mutta ne isot silmät ja pikkutytöt piisaa kohderyhmälle.

Mutta tämän ottaminen muuna kuin sarkastisena heittona olisi perin erikoista jos lähtee siitä että molemmilla keskustelijoilla on ihan toimivat synapsit.

Itselleni kohderyhmä on ekonomien ja merkonomien keskustelukieltä millä ei ole mitään tekemistä tarinankerronnan kanssa. Olen valmis antamaan hyvästä tarinasta paljonkin anteeksi, joskus jopa kehnon piirroksen tai tyylin josta en pidä.
Tämän kohdalla en koe myönnytysten olevan tarpeen.

Odotuksia sisällöstä? mikäli näin olisi en olisi tarttunut kotimaisista sarjakuvista kuin Hiltusen, Takalon ja Rauhalan töihin. Tosin monta koti-ja ulkomaista olen jättänyt kesken kun en jaksa arvata onko kuvassa mies, paloauto vai puistomaisema kun syheröstä ei kerta kaikkiaan ota selvää.

Ja minä en lue Jantusen kommenttia R.Mäkisen kuvaamalla tavalla vaan kuten
itse sanoo:
Lainaus
Kuten tarkkaavainen lukija on huomannut, minulle ei ole niinkään merkitystä sillä, miten sarjakuva on toteutettu teknisesti, millainen teema tai aihe siinä on, tai millaisia ensimmäisiä visuaalisia viestejä se antaa.

Tärkeää ja kiinnostavaa on sarjakuvan vaikutus lukijaan.

eli tekniikka, teema tai aihe ei vaikuta vaan miten vaikuttaa lukijaan.
Just just.
Hyvä että on universaali määre.

Onneksi on kulttuuritahoja ja kriitikkoja jotka eivät edes yritä kierrellä noin vaan sanovat oman kantansa suoraan : Paskaa.
Turha yrittää esittää että se oma akateeminen loppututkinto tekisi kommentista painoarvoisemman tai sen esittäjästä fiksumman.

Valkoisen tiikerin tarina itsessään on esitetty klassisella ligne clairilla. Hyvin.
Mutta tässä on se mikä siitä tekee hyvän: se toimisi myös hyperrealistisella piirrosjäljellä tai vaikka luonnosta ja laveerausta yhdistelevällä suttutyylillä.
Aivan kuten se toimisi vaikka päähenkilö Alix olisi eri sukupuolta.
Samoin kuin Blacksad toimisi tarinana vaikka se olsikin esitetty ihmishahmoilla antrojen sijasta.

Mutta minä luenkin sarjakuvia tarinoiden takia.
tallennettu
Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 8 577


Facts are meaningless. You can use facts to prove


« Vastaus #268 : 21.12.2008, klo 14:00:52 »

mutta omia kommenttejasi on silti vaikea ottaa todesta jos ne ovat näin sisäisesti ristiriitaisia:

Olen varmaan ilmaissut epäselvästi. Tai ainakaan en näe ristiriitaa siinä että joku tietty (vaikka kuinka kummallinen) hyvyyden määritelmä ajaa kaikkien muiden kriteerien yli.

Itse pyrin tarkastelemaan juttuja aika laajasti eri näkökulmista. Se on ammattiauti. Silloin jos lukemisto tempaa mukaansa ei tietenkään tarvitse miettiä tekniikkaa tms.  voi vain nauttia ja analysoida sitten jälkeen päin jos jaksaa. Mutta silloin jos homma ei tempaa, sitä alkaa ihmetellä ja etsiä mahdollisia syitä sille miksi esitys on puolikuntoinen. Kriitikon tehtävä ei mielestäni ole esittää parannuksia teokseen, vaikka usein juuri se olisi helpointa. Eihän sitä voi tietää mihin tekijä on pyrkinyt. Ja juuri tämä Valkoisessa tiikerissä mättää. Aivan kuin Didier Conrad ja Yann Lepennetier olisivat olleet tekemässä eri tarinaa. Olisipa ollut hauska olla kärpäsenä katossa kuulemassa sarjan ideoinnin aivomyrskyä. Mitä siinä on tavoiteltu? Realismia vai etäännytystä? Parodista huumoria vai vakavia aikuisia teemoja?

Kohderyhmästä puhuminen on yksi tapa yrittää selvittää tuota. Aloittelijoille, omakustantajille ja muille epäkaupallisille yrittäjille on tyypillistä se että viitataan kintaalla yleisölle/lukijoille ja hukutetaan tarinasoppaan kaikkea mahdollista siinä toivossa että lopputulos on hyvää.

Valkoisen tiikerin tarina itsessään on esitetty klassisella ligne clairilla. Hyvin.
Mutta tässä on se mikä siitä tekee hyvän: se toimisi myös hyperrealistisella piirrosjäljellä tai vaikka luonnosta ja laveerausta yhdistelevällä suttutyylillä.
Aivan kuten se toimisi vaikka päähenkilö Alix olisi eri sukupuolta.
Samoin kuin Blacksad toimisi tarinana vaikka se olsikin esitetty ihmishahmoilla antrojen sijasta.
Olen muuten lähes täysin samaa mieltä, mutta tällä valitulla tyylillä Valkoinen tiikeri toimii mielestäni huonosti. Nyt valittu tyyli ei tue tarinan realistisia sisältöjä eikä sen sisältämää huumoria. Klassinen ligne claire tai seikkailutyyli, mikä lie, vaatisi minusta sitä että tarina hahmottuu helpommin. Siis sitä että kerronta olis teknisesti sujuvaa eikä rönsyile alueille jonne seikkailutyyli ei ylensä mene. Valkoinen tiikeri liikkuu nyt turhan monessa rekisterissä. Se on huono tappelu/jänitys/seikkailusarjakuva, huono pornosarjakuva ja huono historiallinen seikkailu sekä huono nuorten/poikasarjakuva. Kaikkea näitä aloitetaan ja yritetään mutta mitään ei viedä edes lähelle tyydyttäviä mittasuhteita. Miksi ottaa mukaan seksiä ja väkivaltaa ja vihjata niiden yhteydestä valtaan, vallan rakenteisin ja historiallisiin yhteyksiin, kun ilmi selvästi ei ole aiettakaan käsitellä aihetta sen enempää? Miksi valita parodioiva ja karrikoiva piirrostyyli jos halutaan henkilöihin uskottavuuta (tai päin vastoin)?

Kenties määrittely: tyylikokeilu, kuvaakin parhaiten Valkoista tiikeriä. Kenties voisi jopa puhua taiteellisesta kokeilusta tai taidesarjakuvasta. Sellaisena tämä kyllä olisi hyvä jos ajatellaan että taiteen tehtävänä on hämmentää.  Smiley On siis pintataso joka toimii eurohutun ystäville ja sitten se kova ydin eli käsitetaiteellinen kakofonia josta riittä ihmettelemistä pidempäänkin. (Vaikea kyllä uskoa että tekijät olisivat olleet näin nerokkaita)

Mutta minä luenkin sarjakuvia tarinoiden takia.
Sama juttu.  Smiley Mutta kyllä niillä sarjisten hahmoillakin on väliä...
tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
pertti jarla
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 2 981



« Vastaus #269 : 21.12.2008, klo 14:21:08 »

Se on huono tappelu/jänitys/seikkailusarjakuva, huono pornosarjakuva ja huono historiallinen seikkailu sekä huono nuorten/poikasarjakuva

Mulle se näyttäytyi melko lievällä erotiikalla aikuistettuna perinteisenä historiallisena poikien seikkailutarinana, ja oli sellaisena pettymys. Ei huono, huonot on jotain ihan muuta. Mutta hyvässä seikkailustoorissa pitäisi olla jotain erityistä koukkua; hauskoja hahmoja, yllättäviä käänteitä, uusia teknisiä ratkaisuja toimintakohtauksissa. Tästä en keksi oikein mitään muuta omaa ja erityistä kuin että päähenkilö toimii kommunistiselle hallinnolle. Eli keskiverto seikkailu, sellaisena ihan ok luettavaa.
tallennettu

Myötätunto ja huumori pois vakavasta asiasta!
-Huolestunut äiti
Sivuja: 1 ... 13 14 15 16 17 [18] 19 20 21 22 23 ... 39 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: