Kirjoittaja Aihe: Aamulehden 100 kotimaista taideteosta  (Luettu 4485 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

T.Kokkila

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 107
Aamulehden 100 kotimaista taideteosta
« : 25.05.2005 klo 08:33:27 »
Aamulehden kulttuuritoimitus julkisti 21.5.2005 valitsemansa 100 merkittävintä kotimaista taideteosta. Lista löytyy ainakin toistaiseksi netistäkin: http://www.aamulehti.fi/vastaa/taidelista/

Sinänsä mahdoton tehtävä, mutta listathan ovat aina hauskoja. Kohtalaisen laajasti on tavaraa mukaan saatu, eikä ole ihan vaan korkeakulttuurin puolella pyöritty. Voittajaksi nousi Huittisten hirvenpää, tekijä tuntematon (n. 5500-5100 eKr.), hyvänä kakkosena Elovena kaurahiutalepakkaus, tekijä tuntematon (1927). Kolmantena Sampo-tulitikkupaketti, tekijä tuntematon (1933). Varsin nimettömäksi jäänyttä porukkaa siis kärjessä, heh.

Sarjakuviakin on listalla mukana: Alpo Jaakolan albumi Ruusuruoska (1969) sijalla 33. Tove Janssonin Muumi sijalla 34. (Kai se sisältää Muumi-sarjakuvankin?) ja sijalla 48. Tarmo Koiviston Mämmilä. Sijalta 80 löytyy Kari Suomalaisen Kekkonen (Siis tarkoittanee Karin karikatyyriä Kekkosesta).

Yleisökin saa äänestää kolmea suosikkiaan (myös muita kuin listalta löytyviä) 12.6. saakka. Niistä kootaan kai sitten yleisön suosikit-lista.
« Viimeksi muokattu: 25.05.2005 klo 09:25:35 kirjoittanut T.Kokkila »

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Re: Aamulehden 100 kotimaista taideteosta
« Vastaus #1 : 25.05.2005 klo 09:22:19 »
Ruusuruoska rulettaa.  :)





Miten ma olin siinä uskossa että se on vuodelta -67. Ainakin mun kappale on. Suosittelen ainakin Palsan ja Erkki Pirtolan sarjakuvatuotannon ystäville.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

roju

  • sarjispelle
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 738
Re: Aamulehden 100 kotimaista taideteosta
« Vastaus #2 : 25.05.2005 klo 09:39:31 »
Voittajaksi nousi Huittisten hirvenpää, tekijä tuntematon (n. 5500-5100 eKr.),

Oi! Tästä olen niin samaa mieltä, että! Itse en olisi ikinä tuollaiseen listaan muistanut sitä mukaan, onneksi muut on viksumpia.

Kansallismuseossa se on. Niin pieni ja kaunis, ajaton, upea.

Samassa paikassa voi sitten käydä kanssa tsekkaamassa miten kävi pyhälle Barbaralle. Värikäs -jopa kullattu!- sarjakuva 1400-luvulta! Väkivaltaa, kirutusta, puolinakuja naisia! Mikään ei o muuttunu...

PS. melkein kaikkiin museoihin muuten pääsee tiettyinä päivinä ilmaiseksi, Kansallismuseoon muistaakseni tiistaisin klo 17 jälkeen ja Kiasmaan pe 17 jälk. Sinebrykoffille pitäisi vielä päästä.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Karri Laitinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 70
  • Tulevaisuudessa kaikilla on samanlaiset hampaat!
Re: Aamulehden 100 kotimaista taideteosta
« Vastaus #3 : 25.05.2005 klo 11:25:48 »
Oho! Olen pitänyt tuota hirvenpäätä käsissäni (valkoisin hansikkain!) kun kuvasimme sitä Kansallismuseon multimediapäätteisiin Quicktime VR-kuvaksi (siis kuva jota voi pyöritellä ja katsoa esinettä eri puolilta).

Ja mulla on tuo jo edesmenneen Alpo Jaakolan kirjan uusintapainos vuodelta 1991. Tai ehkä tämä on samanniminen kokoelma (kustantaja Loimaan kirjapaino). Se on kieltämättä upeimpia suomalaisia sarjakuvateoksia. Ostin sen yli kymmenen vuotta sitten suoraan Alpolta, kun kävimme Oriveden opiston luokkaretkellä hänen veistospuistossaan Loimaalla. Mukava äijä, kertoili paljon unistaan, joita hän kuvaili "vahvoiksi". Sain siihen vielä muotokuvapiirrustuksen itsestäni.

Opus löytyy joka tapauksessa alennuksessa 3e (ohv17e) nettikirjakaupasta:
http://www.antiikkijataidekirjat.com/index.html?target=dept_19.html
« Viimeksi muokattu: 25.05.2005 klo 11:40:09 kirjoittanut Karri »
Karri Robotinpoikanen
http://www.robotinpoikanen.com

Tafel

  • Jäsen
  • Viestejä: 80
Re: Aamulehden 100 kotimaista taideteosta
« Vastaus #4 : 29.05.2005 klo 12:59:18 »
Oho! Olen pitänyt tuota hirvenpäätä käsissäni (valkoisin hansikkain!) kun kuvasimme sitä Kansallismuseon multimediapäätteisiin Quicktime VR-kuvaksi (siis kuva jota voi pyöritellä ja katsoa esinettä eri puolilta).
Olisiko tuota näytteillä internetissä missään?
Elovena-tyttö on muuten pelottavan arjalainen rotuvalio.
...Et maintenant, bon voyage!

Lurker

  • Vieras
Re: Aamulehden 100 kotimaista taideteosta
« Vastaus #5 : 29.05.2005 klo 15:27:39 »
<znip>
Elovena-tyttö on muuten pelottavan arjalainen rotuvalio.

Ei arjalainen vaan karjalainen.

Elovena-tytön kuvaa kaurahiutalepaketissa on muuten hiljalleen modernisoitu vuosien varrella.

Antti Vainio

  • Karpaattien nero
  • Jäsen
  • Viestejä: 4 164
Re: Aamulehden 100 kotimaista taideteosta
« Vastaus #6 : 31.05.2005 klo 02:56:40 »
Yllättävän freesejä valintoja, ihan ilahduttavia. Elovenatyttö on samalla tavalla fasistinen kuin se stidimatsku, oman aikansa tuotoksia. Eikös Gallen-Kallelan maalauksessa joka on Atskissa ole samannäköinen tyttö? Puhdasta hitlerismiä, sanon minä
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Karri Laitinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 70
  • Tulevaisuudessa kaikilla on samanlaiset hampaat!
Re: Aamulehden 100 kotimaista taideteosta
« Vastaus #7 : 31.05.2005 klo 17:30:28 »
Olisiko tuota näytteillä internetissä missään?
Njet, netistä löytyy ainoastaan tavallisia kuvia esim. osoitteessa:
http://www.nba.fi/fi/mjh_kiintmuin
Karri Robotinpoikanen
http://www.robotinpoikanen.com

T.Kokkila

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 107
Re: Aamulehden 100 kotimaista taideteosta
« Vastaus #8 : 11.07.2005 klo 08:57:14 »
Lauantaina 9.7.2005 Aamulehti julkaisi yleisöäänestyksen tulokset. Odotetusti teosten sijoitukset olivat erilaisia kuin asiantuntijaraadilla.

Lehden nettisivuilta en tuloksia ainakaan maanantaiaamuna löynnyt, mutta tässä kärki ja muutamia poimintoja:

1. Hugo Simberg: Kuoleman puutarha
2. Ferdinand von Wright: Taistelevat metsot
3. Alvar Aalto: Savoy-maljakko

Tove Janssonin Muumi sijoittui tässä listassa korkeammalle, eli sijalle 6. Kari Suomalaisen Kekkonen sijalle 20. Toimituksen raadin voittaja Huittisten hirvenpää oli jaetulla sijalla 15. Sijalta 10 löytyy sarjakuviakin tehnyt Martta Wendelin ja Kotiliesi-lehden kansikuvat, joka oli kulttuuritoimituksen sijalla 97.

20 kärkisijaa ainoastaan listattiin, siitä eteenpäin äänimäärä jäi kai aika vähäiseksi. Oheisjutussa mainitaan, että Simberg sai paljon "Tampere-ääniä", jossain muussa kaupungissa lista olisi voinut muotoutua erilaiseksi. Lisäksi yleisöäänestäjät poimivat teokset toimituksen listalta, sen ulkopuolelta ei noussut yllättäjiä. Eniten ääniä listan ulkopuolelta sai Simbergin Haavoittunut enkeli, mutta ei yltänyt 20 joukkoon.

Antti Vainio

  • Karpaattien nero
  • Jäsen
  • Viestejä: 4 164
Re: Aamulehden 100 kotimaista taideteosta
« Vastaus #9 : 11.07.2005 klo 10:40:48 »
Musta Simberg on ihan hieno valinta eikä mitenkään äärimansesterilainen. Taistelevat metsot taas  on toritaidetta joka on parhaimmillaan mökin saunan pukuhuoneen seinällä

edit. juolahti mieleen että olin kolme viikkoa sitten pojan kanssa Tampereen muumimuseossa siinä Metson alakerrassa ensimmäistä kertaa ja olin ihan myyty, se oli kaikin tavoin hieno. Suosittelen varauksettomasti jos ette ole jo käyneet
« Viimeksi muokattu: 11.07.2005 klo 10:50:30 kirjoittanut antti »
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".