Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvablogit  (Luettu 269433 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 854
Vs: Sarjakuvablogit
« Vastaus #600 : 18.02.2018 klo 16:42:49 »
Oiskohan tää nyt sopiva ketju... Eli olen muutaman vlogin laittanut Tubeen nykyisen projektini etenemisestä. Uusin on nimetty raflaavasti: Puhuvien päiden kauhistus. Jatkossa myös piirustusvideoita, mutta enimmäkseen ruudussa pällistelyä ja sarjakuvantekemiseen liittyvää pohdintaa.

EDIT:Linkki korjattu.
« Viimeksi muokattu: 27.02.2018 klo 22:09:43 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 276
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvablogit
« Vastaus #601 : 18.02.2018 klo 19:02:40 »
"Video ei ole käytettävissä."  ???

Timo

Reijo Valta

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 2 197
  • Haddadaa
Vs: Sarjakuvablogit
« Vastaus #602 : 18.02.2018 klo 22:46:55 »
Tuolla on.

totentanz

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 4
Vs: Sarjakuvablogit
« Vastaus #603 : 19.02.2018 klo 16:41:09 »
Hei,

olen alkuvuodesta aloittanut palastelemaan sarjakuvablogin kautta käsitystäni maailmasta, sen menosta, pahuuden metafysiikasta ja mitähän näitä nyt vielä on.

Julkaisuja teen 1-2 viikon välein ja blogiini voi käydä tutustumassa osoitteessa:
http://totentanz.sarjakuvablogit.com/

Yritin kovasti katsoa oikeaa ketjua, minne pukata tämä. Jos meni väärin, niin oikaiskaa.

Sarjakuvalla hybristä vastaan

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 854
Vs: Sarjakuvablogit
« Vastaus #604 : 04.03.2018 klo 17:38:43 »
Lainaanpa Buddy Longway -ketjusta tänne tätä keskustelua. Tuskin kannattaa tubettamisen tiimoilta kuitenkaan omaa kanavaa perustaa.
Heitänpä ilmaisen idean, lähettäkää kustantajat yksi kappale uusia sarjakuvakirjoja aina suosituille tubettajille kuten Roni Back, Lakko tms. Mitä näitä nyt on. Osa saattaa mainita teoksesta ja vilauttaa sitä, varsinkin jos se sattuu iskemään yhtään. Näillä on parhaimmillaan kymmeniä tai jopa satoja tuhansia seuraajia, jolloin se prosentti riittää pitkälle. Saataisiin parhaassa tapauksessa nuoria innostumaan edes hetkellisesti sarjakuvista.

Tämä ei ole minun mielestäni mikään ihan turha idea. Ehkä pitäisi jotenkin jalostaa, mutta ainakin meillä ipanat on juurikin kaikkien tubettajien faneja ja haaveenakin on joskus tulla itsekin tubettajaksi. Mitä tällainen kalkkeutunut ukko ei ymmärrä lainkaan.
Jos joku tuollainen tubettaja näyttäisi uudella videollaan jotain sarjista, että tätä kannattaa lukea, niin varmasti moni ostaisi tai ainakin kävisi kirjastossa ja saattaisi innostua.
Tubettaminen on hämärää puuhaa ja äkkiseltään tuntuu että sarjakuvat ovat siitä kaukana, ainakin parin sukupolven päässä. Luoko siellä kysyntä tarjontaa vai päin vastoin, on sekin mielenkiintoinen kysymys? Tubettajat itse ainakin korostavat sitä, että esittelevät vain tuotteita joista itse pitävät.

Eikä ainkaan sarjakuvista puhumalla mitään seuraajien fanilaumaa luoda. Mulle oli yllätys se, miten vähän meidän SarjakuvaTV on saanut Tubessa katsojia. Enhän nyt  odottanutkaan mitään tuhansia katsojia, mutta kun kyse on kymmenistä. Se on kuitenkin ilmaista ja jopa mainoksista vapaata (nykyään tämä ei kai paljon paina?), sarjakuviin liittyvästä sisältöä.
Kolmannella kotimaisellahan aiheesta löytyy kyllä videon tynkää, mutta sisältö tuppaa olemaan sitä amerikkalaista mainstreamia, jonka seuraajakunta on aika rajattu. En ole kunnolla tutkinut asiaa, mutta vaikkapa sarjakuvien "trailereita" ja piirrosvideoita sekä perinteisiä kokoelman esittelyitä löytyy myös jonkin verran.

Alusta asti on pitkän tähtäimen haaveena ollut kutsua haastateltavaksi yksi isohko some-persoona. Olisihan se mielenkiintoinen koe, että saisiko pätkä sen hänelle normaalit muutaman kymmenen tuhatta katsojaa,vai jäisikö yelisö meidän kolme nollaa pienempään normaaliin. No, aika näyttää saanko tätäkään ideaa koskaan toteutettua, joten ei siitä sen enempää.

Mut ylipäätään. Onko tiedossa ketään tubettajaa, joka olisi halaistua sanaa sarjakuvista virkkanut? Marvel/DC-sarjakuvaleffoja toki puidaan, vlogeissa ja podcasteissa sen olen itekin todistanut, mutta se ei vielä sada sarjakuvan laariin.
« Viimeksi muokattu: 04.03.2018 klo 17:40:45 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Miqz

  • Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 777
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: Sarjakuvablogit
« Vastaus #605 : 04.03.2018 klo 17:45:19 »
Roni Back esiintyi Aku Ankassa ja siitä oli toki hänen oma tubetuksensakin, käsittääkseni. Bonuksena asuu Etelä-Haagassa meidän naapurissa, joten Reimallakin olis lyhyt matka haastattelemaan.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 854
Vs: Sarjakuvablogit
« Vastaus #606 : 04.03.2018 klo 18:47:30 »
Oho. Täytyy tsekata, jos kundi tulee vastaan ostarilla voi yrittää tempaista fanikuvaan. (Unohtui ihan Aku Ankka. Sitä nyt varmaan teinitkin satunnaisesti lukee.)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 854
Vs: Sarjakuvablogit
« Vastaus #607 : 18.03.2018 klo 14:55:04 »
Back näyttää tuottavan videoita päivittäin, ainakaan vielä en huomannut sitä akkariaiheista. Mutta ite oon vähän nyt päässyt vauhtiin hommassa. Uusimmassa Vlogauksess käyn tutkimusmatkalla Kansallisarkistossa ja käpälöin Mannerheimin päiväkirjaa. Pätkällä on niin raflaava nimi etten kehtaa sitä edes tässä toistaa...  :)

No, nyt olen perehtynyt tähän Backin Aku Ankka keissiin ja arvaan että... Se oli vain brändimarkkinointia puolin ja toisin. Sanoma oli ostanut Backilta mainosaikaa uuden Duck Tales -lehden lanseeraamisen aikaan. Katoin läpi haastattelut (Aku Ankan kanavalta, ne oli muuten hauskasti, SarjakuvaTV-mäisesti, hieman teknisesti heikkoja. Kuva oli ylivalottunut) Back itse ei ilmiselvästi ole lukenut Ankkaa kuin lapsena hieman, ennen kuin pelit veivät. Et silviissii. Ja taitaisi muutenkin olla liian suuri tähti SarjakuvaTV:lle, ei me makseta vieraille mitään. No, en mä silti sano, etteikö tästä joskus jotain voisi tulla.

« Viimeksi muokattu: 19.03.2018 klo 15:37:35 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 854
Vs: Sarjakuvablogit
« Vastaus #608 : 27.03.2018 klo 18:51:44 »
No nyt löytyi yksi sarjakuvistaan vlogia pitänyt/semmoista suunnitteleva. Kupliissa törmäsin. Haastattelu tulossa SkTV:lle mutta tässä vaiheessa hätäisimmät voivat kurkkia "previkkaa" mun omasta vlogista.

Laitanpa tähän vielä kyseisen videon kuvauksen, jos joku on kiinnostunut.
Lainaus
Viikonloppuun mahtui isoja ja pieniä katastrofeja sekä yllättäviä ilon aiheita. Vinkkinä sarjakuvan tekemiseen: Miksi Aku Ankka on kummallinen sarjakuva? Moikat MusteMae -sarjisvlogittajan kanssa. Ensimmäistä kertaa festarilavalla with Mannerheim. Korutonta kertomaa maailman tilasta sekä haaveeksi jäänyt selfie with Terästyttö. Entä miten vatsatanssi liittyy tähän kaikkeen? Teen paremman Tampere Kuplii 2018-raportin myöhemmin SarjakuvaTV:lle. Nyt vain jokunen minuutti festarihumua, Pienlehtimarssi ja Kuplalava -tilassa.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 276
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Sarjakuvablogit
« Vastaus #609 : 28.03.2018 klo 18:42:01 »
Oliko tuo pipo tahallinen vai tahaton viittaus tähän mainioon Fast Shown sketsiin? :D Tietty tapa nopeisin vaihdoksiin ja kuvaleikkauksiin on kuitenkin tuossa.

Timo

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 854
Vs: Sarjakuvablogit
« Vastaus #610 : 06.07.2018 klo 17:17:22 »
Ainakin pari videoblogausta ilmestynyt ilman että olen Kvaakissa mitään huudellut. Edellisessä piirrettiin joukko hevosia ja ratsastajia sekä juteltiin muustakin kuin tehtävän vaikeudesta. Uudempi on sitten puhtaammin videobloggausta eli piirrosten lomassa kuulumisia alkukesältä.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 854
Vs: Sarjakuvablogit
« Vastaus #611 : 31.07.2018 klo 18:50:42 »
Pari uutta muutaman minuutin vogia ilmestynyt taas. Helleviikkojen kesäjuttuja ja myös hieman yritystä huumorin suuntaan. Ideana kuitenkin näissä on seurata sarjiksen työstämisen etenemistä.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 854
Vs: Sarjakuvablogit
« Vastaus #612 : 16.08.2018 klo 12:18:16 »
Edelleen on parina viikkona seurattu projektin etenemistä. Viime viikolla Fiiliksiä ja työhuonekuvia ja nyt on jo sarjiksen "väritys purkissa."
Melko työlästähän tämmöinen aikuistubettaminen, on eikä hyötysuhdekaan päätä huimaa, niinku kuvasta näkyy.  :) Luulen että itse olisin tämmöistä kuitenkin halunnut seurata, joten ainakin jokunen video pitää vielä tehdä. (Ja sitten ehkä enemmän taas SarjakuvaTV:tä?)

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Veli Loponen

  • Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 11 042
  • <><
Vs: Sarjakuvablogit
« Vastaus #613 : 16.08.2018 klo 13:26:40 »
Luulen että itse olisin tämmöistä kuitenkin halunnut seurata, joten ainakin jokunen video pitää vielä tehdä.
Joo, mä ainakin olen näistä nauttinut. Siis juuri näistä, missä tehdään ja puhutaan tekemisestä. Toi valmisteluvideokin oli hyvä. En kuitenkaan pahemmin Youtubessa tykkäile tai tilaile mitään, joten olen silleen huono seuraaja.
Mutta jatka samaan malliin!
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 482
Vs: Sarjakuvablogit
« Vastaus #614 : 16.08.2018 klo 20:29:55 »
Ihan mukava että videossa näkyi kuvan tekemisen vaikeus eikä vain kymmenen kertaa nopeutettu hässäkkä, kuten ole aika usein muuten nähnyt. Toki kärsimätön katselija voi käydä kärsimättömäksi parinkymnenen minuutin keston aikana.