Minua on nimitetty rasistiksi, minun on väitetty harjoittaneen vihapuhetta ja mielenterveyteni on kyseenalaistettu näin muutamia mainitakseni. Se loukkaa.
Kiteytettynä tämä kaikki on alkanut tuntua kiusaamiselta. Joillain kirjoittajilla näyttää olevan henkilökohtaisesti jotain minua vastaan. Olen halunnut pitää kiinni periaatteesta, että asiat riitelevät, eivät ihmiset, mutta se ei ole selvästikään toiminut.
Erehdyin luullessani, että kiusaajia esiintyy vain peruskoulussa. Erehdyin luullessani, että aikuisten ihmisten keskuudessa mielipide-eroilla ei olisi väliä ja että sellaisten perusteella toiselta henkilöltä voidaan riistää ihmisarvo ja kohdella tätä miten lystää.
Tuo mielenterveyden kyseenalaistaminen taitaa liittyä siihen mitä joku sanoi, kun täällä sinnikkäästi kieltäydyttiin Ylen ansioista sen yrittäessä jäähdytellä pahimpia tunnemyrskyjä liittyen turvapaikanhakijoihin. Taustalla saattoi kummitella rasistisen vaihtoehtomedian olemassaolo, sekä oletus siitä että valtamedian hylkääminen ajaisi hakemaan tietoa niitä reittejä.
Mediakritiikki sinänsä on osoitus kestävästä järkiajattelusta, eikä se tarkoita sitä että ollaan samantien julistamassa salaliittoteorioiden totuutta. Kansallismielisistä ja kaupallisista lähtökohdista valikoidut uutiset ovat vuorostaan olleet hysteriaa lisääviä, mitä Henendo on pääsääntöisesti linkittänyt osoittaakseen jotain Suomen tilasta. Terrori-iskujen jälkeen niistä ei ole ollut puutetta. Arvailutkin riittävät uutisiksi värittämään tätä epävarmaa nykytodellisuutta.
Kyse on auktoriteeteista. Jos näkyvä tiedonvälitys on ennakkoluuloja lisäävää niin Henendo on noudattanut normeja. Silmätikuksi joutuminen muutaman muun sijasta on minuakin ihmetyttänyt, mutta ehkä siihen ovat vaikuttaneet suhteellinen aktiivisuus sekä tietty viaton kiltteys näissä keskusteluissa. Siihen kun vielä lisätään tämä vallalla oleva näsäviisastelu rasismista jonain mystisenä entisajan juttuna, Henendo ei selvästikään ole ymmärtänyt ajaneensa kvaakissa rasistien asiaa. Olosuhteiden uhri eikä varmasti ole ainoa.