Tuonpa tämän topikin takaisin aikojen takaa, koska aihe on ollut itsellänikin melkoinen murheenkryyni. Olen niin kauan ihaillut oikeasti lahjakkaiden tussaajien jälkeä, ja kun itse etenee niin työläästi... Ja niin, joskus lyijykynäkuva/sivu näyttää tosi lupaavalta, mutta tussipiirroksen tultua valmiiksi sitä piirtäjä vain pyörittää murheellista päätään ja sanoo pahan sanan.
Miksei sitten antaisi onnistuneen lyijykynäpiirroksen olla originaali? Miksei tekisi siitä "tyyliä" itselleen, skannaisi lyijäreitä, säätäisi kontrastit kohdalleen ja toteaisi lopputuloksen loistavaksi. Joskus olen itse tehnyt nopeita ääriviivapohjia vesiväri- ja guassikuvituksille kopiokoneella, ja äärivaaleaan säädetty, etvaksen verran puhkipalanut lyijykynäviivan kopio on saanut asiakkailtakin myönteistä palautetta. Ja Pekka Vuoren kuvitusten ääriviivathan ovat samaan tapaan kopiokoneella rouhittuja (jos olen oikein ymmärtänyt).
Mieleen tulee (oikaiskaa, jos muistan väärin) omansorttisensa mestari Neal Adams menneiltä vuosikymmeniltä. Hänhän teki pehmeällä lyijykynällä henkeäsalpaavan häikäiseviä supersankarioriginaaleja, antoi reprokuvaajien (aivan, sanoinhan: menneiltä vuosikymmeniltä) tasapainoilla harmaasävyt just jetsulleen, ja sitten riitaantui kustantajansa kanssa, kun tämä sanoi, ettei pelkistä lyijäyksistä makseta originaalin hintaa. Eihän niitä ollut edes tussattu...