Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.


Artikkelit ja henkilökuvat: Mapuche-kansan soturilegendat (16.12.2019 klo 22:00:00)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
15.07.2020, klo 12:21:16

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
483609 viestiä 10479 aihetta kirjoittanut 3846 jäsentä. Uusin jäsen: jokisen tapsa
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Galleria | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Eurooppalaiset sarjakuvat
| | |-+  Sarjakuvan isä Töpffer
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvan isä Töpffer  (Luettu 25751 kertaa)
mik-kiss
Jäsen
*
Poissa

Viestejä: 45


Kvaak!


« : 18.11.2004, klo 12:08:33 »


"Nimen omaan. Täällä (Turussa) julkaistiin myös ensimmäistä kertaa sarjakuvia Suomessa (1857 Rodolphe Töfferin Herra Koipeliinin linnustus Sanomia Turusta-lehdessä).
Täältä se alkaa ja idässä matkitaan minkä osataan."

Hei!

Päivittäisin tässä yhteydessä muutenkin suomalaista sarjakuvahistoriaa vielä hieman eli Suomen ensimmäinen itsenäinen sarjakuva-albumi ei vastoin yleistä käsitystä ole "Amerikalainen kuvakirja" vuodelta 1904, vaan samaisen Töpfferin sama Koipeliini teos vuodelta 1871 - ilmestyi siten 33 vuotta ennen ko. "kuvakirjaa".

t. Mikko
tallennettu
VesaK
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 15 773


Kuka mitä häh?


« Vastaus #1 : 18.11.2004, klo 15:38:48 »

Mutta onpahan pendele ensimmäinen väri"albumi" kuitenkin. Sekä on Amerikalaisessa kuvakirjassa myösenkin puhekuplat, kun Töfferin opuxessa on tekstit kuvien alla.  Eli tästä pääsemme kiistelemään ikuisuusasioihin, "mikä tekee sarjakuvasta sarjakuvan".
tallennettu

“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama
mik-kiss
Jäsen
*
Poissa

Viestejä: 45


Kvaak!


« Vastaus #2 : 26.11.2004, klo 23:48:22 »

Mutta onpahan pendele ensimmäinen väri"albumi" kuitenkin. Sekä on Amerikalaisessa kuvakirjassa myösenkin puhekuplat, kun Töfferin opuxessa on tekstit kuvien alla.  Eli tästä pääsemme kiistelemään ikuisuusasioihin, "mikä tekee sarjakuvasta sarjakuvan".

No tuo puhekupla-asia on osoittautunut kuplaksi =), koska amerikkalainen sarjakuva ei keksinyt puhekuplaa eikä sarjakuva ei vaadi puhekuplaa ollakseen sarjakuvaa. Jos puhekupla tekee sarjakuvan, niin Barlow on sarjakuvan isä, koska käytti  puhekuplia jo 1600 luvun kuvakertomuksessaan Popish Plot noin vuonna 1682. Lisäksi Myös Rowlandson käytti puhekuplia 1700 luvulla ja CRUIKSHANK ainakin vuodesta 1813 lähtien. Eli puhekupla ei ole kriteeri sarjakuvalle. Sarjakuvan isä Töpffer kuitenkin loi emsimmäisenä albumimaiset sarjakuvakertomukset ja nykyään aikaa Töpfferistä 1833 aina Yellow Kid'iin 1897 pidetään sarjakuvan Viktoriaanisena kautena. Siis sarjakuvan, ei minkään kuvakertomuksen tms. U.S.A:ssa tiedetään jo, että TÖpffer aloitti homman ja Keski-Euroopassakin asia on tuttu. Suomessa historiaa kirjoitetaan vasta nyt uusiksi mm. tämän kirjoitukseni avulla. Menee vielä muutama suosi niin Töpffer tunnustetaan täälläkin siksi ensimmäiseksi. Keski-Euroopassa ja Amerikassa siihen meni 10 vuotta, mutta uskon, että Suomalaiset ovat valmiimpia tunnustamaan tosiasiat ja omaksumaan uutta tietoa paljon nopeammin.
tallennettu
Jari Lehtinen
Jäsen
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 4 055


Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan


« Vastaus #3 : 27.11.2004, klo 01:39:26 »

Siihen mennessä varmaan päästään lopulta yksimielisyyteen myös kirjoitusasusta?  Grin

Nyt kun osasin etsiä "Töpfleriä" oikealla nimellä, niin olen vaikuttunut. Kyllä näitä kelpaa katsoa. Vanha kunnon salaneuvoksemme Goethe oli oikeassa. Töpffer sen teki!
http://leonardodesa.interdinamica.net/comics/lds/vb/VieuxBoisSynopsis.asp

Huomionarvoista:
- Päähenkilö epäonnistuu useissa itsemurhayrityksissä
- Hattu lentää päähenkilön päästä
- Päähenkilö lentää hevosen selästä kun hevonen halkeaa
- kestovitsi on että päähenkilö vaihtaa alusvaatteensa, se tapahtuu aina identtisesti kuvattuna
- päähenkilö valjastaa ratsun kärryjen eteen, kärryt jäävät matkan varrelle, päähenkilö karauttaa eteenpäin huomaamatta tapahtunutta.
Tämä kaikki kuvataan erittäin sarjakuvanomaisesti, eivätkä nämä gagit ole 150 vuodessa miksikään muuttuneet. Tarinassa on 30 sivua. Sivuilla on ruutujako.

amerikkalainen piraattikopio:
http://www.bugpowder.com/andy/e.toepffer-pirate-obadiah.html

ja myös:
http://www.bugpowder.com/andy/toepffer.trictrac-part1.html

Mikähän näissä oikeastaan olisi sellaista, mikä EI tekisi näistä sarjakuvaa? Enemmän tämä muistuttaa sarjakuvaa kuin Yellow Kid, joka useasti oli yhden kuvan pilapiirros. Hollantilaisen Martin Toonderin Pandassa oli alateksti ilman puhekuplia vielä pitkään 1970-luvulle.
« Viimeksi muokattu: 27.11.2004, klo 02:07:37 kirjoittanut Jari Lehtinen » tallennettu

”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.
Timo Ronkainen
professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 18 621


"Ja rangaistus on greippi!"


« Vastaus #4 : 28.11.2004, klo 17:18:55 »

Lisää (tää alkaa olla OT) eurooppalaisia 1800-luvun sarjakuvia Michiganin yliopiston digitaalisesta kokoelmasta:

http://digital.lib.msu.edu/collections/index.cfm?CollectionID=40

Aika perusteellisesti digitoituna, kuvattu kaikki sivut, tyhjätkin.

Timo
tallennettu

Jari Lehtinen
Jäsen
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 4 055


Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan


« Vastaus #5 : 28.11.2004, klo 18:33:23 »

Lisää (tää alkaa olla OT) eurooppalaisia 1800-luvun sarjakuvia Michiganin yliopiston digitaalisesta kokoelmasta:
http://digital.lib.msu.edu/collections/index.cfm?CollectionID=40
Aika perusteellisesti digitoituna, kuvattu kaikki sivut, tyhjätkin.

Aivan Loistavaa Luettavaa.

Eikä tämä ole OT, tämä on mitä suurimmassa määrässä T. Jos minulla ei olisi tekemistä niin että niihin hautautuu, tässä olisi 12-sivuisen artikkelin paikka Sarjainfoon. (ja tästä saan vielä kuulla, pitikin mennä sanomaan) Otsikko: 1800-luvun sarjakuva. Mukana myös Wilhelm Busch ja Hoffmannin Jörö-Jukka, ainakin ohimennen mainittuna. Sitten voidaan spekuloida pitkällisesti ja uutterasti kuvakirjan ja sarjakuvakirjan välisistä eroista.
« Viimeksi muokattu: 28.11.2004, klo 18:36:27 kirjoittanut Jari Lehtinen » tallennettu

”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.
Timo Ronkainen
professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 18 621


"Ja rangaistus on greippi!"


« Vastaus #6 : 28.11.2004, klo 22:55:56 »

Sarjainfon vuosikerta 1996 käsitteli paitsi 1800-luvun sarjakuvaa (Töpfferin oma essee mm.) myös keskiajan sarjakuvaa. Sarjainfoa päätoimitti tuolloin muuten nyk. Aku Ankan päätoimittaja J. Heiskanen. Niin, sarjakuva "täytti 100 vuotta" tuolloin.

Timo

EDIT: No, onhan tää hiukan OT, kun ei sarjisbaarista puhuta. Joskos tämän joku ylläpidon tyyppi saisi siirrettyä tuolta Mik-Kiksen 18.11.2004, klo 12:08:33 lähettämästä viestistä lähtien  omaksi säikeekseen, niin muutkin sarjakuvan historiasta kiinnostuneet saisivat tietää että tämmöstä on keskusteltu.

ibid.
« Viimeksi muokattu: 29.11.2004, klo 01:06:19 kirjoittanut Timo Ronkainen » tallennettu

Jari Lehtinen
Jäsen
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 4 055


Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan


« Vastaus #7 : 29.11.2004, klo 01:17:59 »

Mahtaisiko numeroita olla kaupan...?   Cheesy

(Säie elää! Nyt entistä enemmän OT!)
« Viimeksi muokattu: 29.11.2004, klo 01:18:35 kirjoittanut Jari Lehtinen » tallennettu

”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.
Timo Ronkainen
professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 18 621


"Ja rangaistus on greippi!"


« Vastaus #8 : 29.11.2004, klo 11:27:17 »

Kaikkia vuoden 1996 Sarjainfoja on saatavilla 4,70 e hintaan tuolta:

Suomen sarjakuvaseura ry,
PL 927, 00101 Helsinki.

Timo
tallennettu

Petteri Oja
Juudas itselleen
Jäsen
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 8 151



« Vastaus #9 : 05.03.2005, klo 00:51:39 »

Sarjisbaari-ketjusta löytyi tämmöisiä baarielämään huonosti liittyviä viestejä... Jaoin aiheen.
tallennettu

Arttu
Legolandian Sheriffi
Jäsen
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 259



« Vastaus #10 : 05.03.2005, klo 05:05:41 »

Ton sarjiksen suomiversiosta pitäisi kyllä saada kuvia, tuskin kovin moni on kyseistä albumia nähnyt.
tallennettu

I have known many adults who have treasured throughout their lives some of the books they read as children. I have never come across any adult or adolescent who had outgrown comic-book reading who would ever dream of keeping any of these 'books' for any sentimental or other reason.- Fredrik Wertham
Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 9 279



« Vastaus #11 : 05.03.2005, klo 10:45:08 »

Siitä mikä tekee sarjakuvasta sarjakuvan on esitetty monta määritelmää. Kaukoranta-Kemppisen ideana oli kirjaansa kootessaan kai se, että sarjoissa piti olla toistuva hahmo eli päähenkilö. Näin muodoin pilalehdissä 1800-luvun lopussa j 1900-luvun alussa julkaistuja yksittäisiä kuvasrjoja tai sarjakuvia ei laskettaisi sarjakuvaksi, vaikka ne muuten näyttävätkin sarjakuvalta.
Toinen Yellow Kidin tapauksessa käytetty määre on kai se, että sarjakuvan pitää olla populaaria. Sillä pitää olla lukijana suuri populaatio ja 1800-luvun lopussa näin juuri kävi.

Sitä ei voi kai kiistää, etteikö Wilhelm Buschin, Caran d'Achen tai Töpfferin kirjat olisi olleet sarjakuvaa, mutta sarjakuvan synty vain sovittiin (tapahtui vissiin Luccan festareilla joskus -60 tai -70 luvun vaihteessa) yhdistettäväksi sanomalehdistön nousuun. Jenkit sen kuitenkin niihin aikoihin jalosti niihin suosittuihin ja huomattaviin mittoihin mitä se nykyään on. Edeltäjät olivat ns. yksittäisiä saarekkeita, usein toisistaan tietämättömiä yksityisyrittäjiä, eikä yleisökään vielä tunnistanut sarjakuvaa.

Sen sijaan uskon, että sarjakuvan arvostukselle ja sen nostamiselle muiden taiteien joukkoon tekisi erittäin hyvää se, että sen vuosisatainen (tai tuhantinen) historia  tunnustettaisiin ja lakattaisiin puhumasta vähän yli satavuotiaasta. Eihän kirjallisuudestakaan puhuta sen iän mukaan. Elokuvassa synty on hieman helpompi hahmottaa kun se edellytti tietyn laitteen keksimistä. Sarjakuvan syntyvuoden määrittäjät eivät yksinkertaisesti tienneet kovin paljoa näistä viktoriaanisista ja muista edeltäjistä ja sarjakuva on muutenkin muuttunut tässä reippaassa 30 vuodessa niin, että monet nykyjutut muistutaa enemmän post Yellow Kid -sarjoja kuin sitä virallista määritelmää. Sarjakuva ei enää (taas) ole vain paperille painettuja hassuja kuvia joissa on mukana kertovaaa tekstiä, niinkuin sen monet tietosanakirjatkin ehtivät määritellä.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2005, klo 11:50:10 kirjoittanut Reima Mäkinen » tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
Jukka Laine
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 36 924



« Vastaus #12 : 05.03.2005, klo 12:43:03 »

Sarjakuvan määre on minusta että se on sarja kuvia. Kertomus etenee. Ja Sarjainfon taannoisessa jutussa määriteltiin Yellow Kid ensimmäiseksi sarjakuvaksi. Oli siinä mainittu Reimankin luettelemat nimet.

« Viimeksi muokattu: 05.03.2005, klo 12:47:28 kirjoittanut Surfin Joe » tallennettu

Lurker
Vieras
« Vastaus #13 : 05.03.2005, klo 13:21:30 »

Mutta onpahan pendele ensimmäinen väri"albumi" kuitenkin. Sekä on Amerikalaisessa kuvakirjassa myösenkin puhekuplat, kun Töfferin opuxessa on tekstit kuvien alla.  Eli tästä pääsemme kiistelemään ikuisuusasioihin, "mikä tekee sarjakuvasta sarjakuvan".

Puhekuplat eivät ole sarjakuvan mitta. Jos olisivat niin esim. Prinssi Rohkea ei olisi sarjakuvaa, eikä moni muukaan klassikko! Ajatus on mahdoton.
M.O.T.
tallennettu
Timo Ronkainen
professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 18 621


"Ja rangaistus on greippi!"


« Vastaus #14 : 05.03.2005, klo 16:35:08 »

Myös tuo "toistuva hahmo" on määritelmässä ontuva juttu. Näinhän monet kertapaukkuna tehdyt novellimaiset sarjakuvatkaan sivät olisi sarjakuvia. Useimmat Kemin sarjakuvakilpailun voittajista eivät olekaan sarjakuvaa?!  Tongue

Timo
tallennettu

Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: