Kirjoittaja Aihe: Hopeanuoli -lehti  (Luettu 64454 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 853
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #90 : 29.08.2019 klo 21:20:31 »
Hiawatha oli tuo toinen sarja jota tarkoitin mutta en muistanut nimeä

Jep, juuri se erottuu joukosta  edukseen Turokin ohella.

Joo. Varmaan tuohon Kuunsäteen opettajaan on sotkettu eri kulttuurien piirteitä. Totta, että judoon eivät kuulu karatemaiset lyönnit ja potkut, eli Kuunsäteen ”judoon” on yhdistetty eri taistelulajeja. Vai on Endolla samuraimiekkakin?

Syystä tai toisesta ilmeisesti Hopeanuoli ja Pekka eivät ole opetelleet judoa, vaikka mahdollisuus olisi ollut.

Hopeanuolet on tullut kyllä luettua useampaan kertaan pienenä ja kerättyä varttuneemmallakin iällä vielä kerran sarjan tayteen (kolmannen kerran) mutta luovuin niistä jo muutama vuosi sitten.

TOSA: Ihan mielenkiinnosta: muistatko mitkä Hopiksen vuodet ja tarkemmin numerot olivat hankalimmat kerätä? Ainakin aivan ensimmäistä numeroa 1/76 näkee kohtuullisen usein. Olen käsityksessä, että vuosien 83 – 85 ohutpaperisia lehtiä on säilynyt hyvässä kunnossa huomattavasti vähemmän kuin 70-luvun lopun ja 80-luvun alun paksupaperisia lehtiä.

(M: Lisätty lainaus.)
« Viimeksi muokattu: 29.08.2019 klo 21:32:31 kirjoittanut Sampsa Kuukasjärvi »

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #91 : 29.08.2019 klo 22:02:18 »
Aina kun divarissa kysyy mahtaisiko löytyä Hopeanuoli-lehtiä, niin vastaus on sama: Ei oo, kun me hävitettiin kaikki Hopeanuolet, kun ei niitä kukaan halunnut.
Tekisi mieli iskeä hampaat kurkkuun, kun on hyviä lehtiä hävitetty  >:D
Minä taas muistan 80-luvun, kun joka divari oli väärällään Hopeanuolia. En yhtään ihmettele että niistä valta osa on hävitetty. Ilmeisesti kuitenkin aika paljon on kokoelmissa säilynytkin.
Jossain toisaalla taisin joskus kauan sitten mainitakin, että Hopeanuolikerho oli ainoa sarjakuvalehtien lukijakerhoista, johon olen liittynyt (ja sain jäsendiplomin). Kuten Sampsa edellisellä sivulla kertoikin, se oli varsin suosittu kerho. Lehden markkinointi oli sen aloittaessa (ennennäkemättömän?) kovaa. Tilaushinta oli halpa ja niinpä tosiaan tilaajia tuli kymmeniä tuhansia. Jossain messuillakin muistan lehden olleen edustettuna useamman "tiipiin" ja kotikutoisen inkkarin voimin.
Itse kasvoin kuitenkin ulos siitä hyvin nopeasti (ja piirrokset sekä juonet alkoivat näyttää tosi kököiltä) Uskon että monelle muutamaa vuotta nuoremmalle se saattoi olla kova juttu, kuten täällä todisteltiin. Lehteä tosiaan lukivat sujuvasti myös tytöt, ja siihen markkinoinnillakin kai tähdättiin. Hopeanuolihan ilmestyi tosiaan useammin kuin useammat muut sarjakuvalehdet. Myös siinä oli osa sen viehätyksestä - ja osittain siitä syystä divarit täyttyivät turvoksiin niistä.
 
Ketjussa ei ole mainittu sinapin keltaisia tekonahkaisia keräilykansioita, joita sai hankkia lehden logolla varustettuna. Oiskohan niihin puolen vuoden lehdet mahtuneet yhteen. Semmoisilla jännillä teräslankaklipsuilla keskiaukeaman ylä- ja alareunasta ne lehdet saattoi ankkuroida kansiin. Ei mikään kovin toimiva systeemi jos halusi lehtiä lukea, mutta helpotti toki säilömistä.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

TOSA

  • Jäsen
  • Viestejä: 880
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #92 : 29.08.2019 klo 22:53:22 »

TOSA: Ihan mielenkiinnosta: muistatko mitkä Hopiksen vuodet ja tarkemmin numerot olivat hankalimmat kerätä? Ainakin aivan ensimmäistä numeroa 1/76 näkee kohtuullisen usein. Olen käsityksessä, että vuosien 83 – 85 ohutpaperisia lehtiä on säilynyt hyvässä kunnossa huomattavasti vähemmän kuin 70-luvun lopun ja 80-luvun alun paksupaperisia lehtiä.

(M: Lisätty lainaus.)

Ensimmäisen kerran keräsin sarjan täyteen 80-luvun puolivälissä jolloin kaikki numerot löytyivät todella helposti. Muistaakseni 90-luvun alussakaan ei ollut mitään isompia ongelmia muuta kuin kokoelmasta eroon hankkiutumisessa kun ei Hopeanuolia huolittu mihinkään vaihdossa. Taisinpa kyllästyneenä antaa niitä lopulta ilmaiseksi divariin kun ei jaksanut enää kanniskella niitä kotiin. Kolmannella kerralla sai yksittäisiä numeroita vähän jokaiselta vuodelta etsiä aika monesta divarista ja huutonetistä mutta ei silloinkaan puhuttu mistään vuosien projektista. Suuresti kyllä auttoi että löysin kirpputorilta lähes täysiä vuosikertoja josta lähdin taas keräilemään. Neljättä kertaa en kyllä aio keräilyä aloittaa.

Janne

  • Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 6 825
  • Hornan kekäleet!
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #93 : 30.08.2019 klo 09:15:17 »
Tenavana olin isän kanssa jossain kahvilassa/kuppilassa. Joku isän kaveri antoi markan ja sanoi "pelaa, poika, pajatsoa!". Ja minähän pelasin. Päävoitto! Taisi olla peräti 12 markkaa. Sain luvan tehdä rahoilla mitä halusin. Marssin seuraavana päivänä divariin, ja ostin koko rahalla Hopeanuolia. Enää en muista oliko hinta 50 penniä vai markan kappale, mutta iso läjä niitä lehtiä tuli. Kotona esittelin isälle hankintaani. Hän suuttui, kun rahat olivat menneet turhuuteen. :-\
"Tex-tieteen yli-morisco"

Morgan Kane

  • Jäsen
  • Viestejä: 179
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #94 : 30.08.2019 klo 19:46:44 »
Tenavana olin isän kanssa jossain kahvilassa/kuppilassa. Joku isän kaveri antoi markan ja sanoi "pelaa, poika, pajatsoa!". Ja minähän pelasin. Päävoitto! Taisi olla peräti 12 markkaa. Sain luvan tehdä rahoilla mitä halusin. Marssin seuraavana päivänä divariin, ja ostin koko rahalla Hopeanuolia. Enää en muista oliko hinta 50 penniä vai markan kappale, mutta iso läjä niitä lehtiä tuli. Kotona esittelin isälle hankintaani. Hän suuttui, kun rahat olivat menneet turhuuteen. :-\

 :laugh:
Itselläni hieman samantyylinen nostalgia-muistelu. 70-luvun alussa olin voittanut 11mk veikkauksesta, olimme lähdossä kyläilemään ja ajettiin Laajasalon A&O-kioskin kautta. Ikkunassa oli Tarzan jättikirja, muistelisin että se liilakantinen jossa Tarzan norsun päällä, joku korjannee, en viitsi tarkistaa, mutta hinta oli 9mk jotain. No se piti saada ja vajaalla parilla hugella sai huisisti karkkia (karaa) kaupan päälle.

En ole psykologi mutta epäilen että tästä johtuen vieläkin näen unia silloin tälloin että loydän vanhan ajan kioskin jossa ikkunassa pirusti sarjakuvia, ja siellä joukossa uusia Morgan Kaneja jotka ilmestyneet vuosien mittaan - voi sitä onnen päivää!

J.T.Chance

  • Jäsen
  • Viestejä: 270
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #95 : 30.08.2019 klo 23:01:16 »
Luulen, että varhaisin sarjakuvamuistoni liittyy Hopeanuoleen. Löysin isoäidin kaapista (luultavasti vanhempien serkkujen jäljiltä) kesällä - 77 Hopeanuolen ensimmäisen numeron 1/76. Muistan, että lukukokemus oli tajunnanräjäyttävä kokemus jannulle, joka oli juuri edellisenä vuonna oppinut lukemaan. Ilkeät Pawneet hyökkäsivät Hopeanuolen Kiowien kimppuun.
Tämän jälkeen hankin "hoppareita" divareista 50 pennin kappalehintaan. Lehti myös tilattiin kotiini. Vuoden-kahden kuluttua siirryin sitten Texiin ym.
Mieleen jäi intiaani-palstan korkea taso ja tietenkin Turok.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 853
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #96 : 31.08.2019 klo 11:02:46 »
Itse kasvoin kuitenkin ulos siitä hyvin nopeasti (ja piirrokset sekä juonet alkoivat näyttää tosi kököiltä)

Hopeanuoli sarjakuvana on liian nopeasti tehtyä: monet tarinat ovat tylsiä rosvojuttuja ja taidekin on vain ok. Ehkä myös sarjan asetelmasta puuttuu se jokin, esimerkiksi sankarin toiminnan isompi tavoite ja taikavoimia omaava hyvä poppamies.

Ketjussa ei ole mainittu sinapin keltaisia tekonahkaisia keräilykansioita, joita sai hankkia lehden logolla varustettuna. Oiskohan niihin puolen vuoden lehdet mahtuneet yhteen. Semmoisilla jännillä teräslankaklipsuilla keskiaukeaman ylä- ja alareunasta ne lehdet saattoi ankkuroida kansiin. Ei mikään kovin toimiva systeemi jos halusi lehtiä lukea, mutta helpotti toki säilömistä.

Huuto.netistä löytyi kuvia säilytyskansiosta – tallennan ne tähän. Ainakin 80-luvun Aku Ankka -kansioissa oli lehtien kiinnitykseen samanlaisia teräs- tai rautalankoja kuin nuo.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 853
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #97 : 06.09.2019 klo 17:21:28 »
Hommasin lisää Hopiksia. Mukaan sattui vihoviimeinen numero 22/85, jossa lehden loppumisen syyksi ilmoitetaan aineiston loppuminen. Hopeanuolen piirtäjän kerrotaan olevan niin iäkkään, että piirtäminen ei enää onnistu, ja kuulemma nuoremmat piirtäjät eivät halua tarttua sarjaan jatkaakseen sitä. Tuo korkea ikä on toimituksen omaa keksintöä, sillä Selshän oli vain reilu nelikymppinen, mutta mahdollisesti Sels sai burnoutin tai jotain.

Lehden jäseninä näkyy joitakin myöhempiä tunnettuja henkilöitä. Esim. numeroissa 19/78 ja 23/78 näkyy kerhopalstalla jäsen n:o 10215 Toni Jerrmanin intiaaniaiheisia kysymyksiä.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 293
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #98 : 07.09.2019 klo 12:03:12 »
Tuo korkea ikä on toimituksen omaa keksintöä, sillä Selshän oli vain reilu nelikymppinen, mutta mahdollisesti Sels sai burnoutin tai jotain.

"Frank Sels commited suicide in December 1986."
Jotain meni pieleen.

Timo

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 853
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #99 : 09.09.2019 klo 17:57:49 »
Joo, jotakin ikävää tapahtui, koska sarjan teko loppui ilmeisen äkillisesti, mutta Sels ei tehnyt itsemurhaa vielä silloin.

Aineiston loppumisen jälkeen saksalainen Silberpfeil-lehti jatkoi ilmestymistään vielä jonkin aikaa uusinnoilla. Saksassa näemmä ilmestyi vuosina 1970 – 88 kaikkiaan 767 Hopeanuolen numeroa (Suomessahan 264) ja painosmäärä ylsi siellä 100 000:een. Saksalaisen lehden numerointi menee 768:aan, mutta numeroa 640 ei ilmestynyt painajien lakon vuoksi.

Tinka-puuma muuten näyttää aina samankokoiselta pennulta. Tästä voi päätellä, että kaikki Hopeanuolen sadat seikkailut tapahtuvat korkeintaan muutaman kuukauden sisällä… :) No joo, sarjakuvahahmot eivät usein vanhene.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 853
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #100 : 10.09.2019 klo 20:43:16 »
Minulla on nyt selvästi jonkinasteinen Hopeanuoli-innostus päällä, sillä kannoin taas divarista kotiin läjän lehtiä. Kohta niitä on niin paljon, että pitää miettiä, hankinko jopa kaikki.

Luin Wikipedian suomenkielistä Hopeanuoli-artikkelia ja huomasin, että siellä on tällä hetkellä kaksi pientä typovirhettä ja yksi asiavirhe.

Lehden viimeistä numeroa 22/1985 ei ole lisätty väliotsikoihin, vaikka itse lehden tiedot on lisätty artikkeliin.

Wikipedia sanoo juuri nyt: ”Hopeanuolen nimi oli Ruotsissa Silverpilen, Norjassa Sølvpil, Saksassa Silberpfeil ja Alankomaissa Zilverpijl.” Tarkennettakoon, että nimi oli Sølvpilen Norjassa ja Sølvpil Tanskassa.

Asiavirhe on väite, että Kuunsäde on Hopeanuolen sisko. Silmiini on osunut lehden kirjepalstalla ainakin kaksi kertaa Hopeanuolen toimituksen vastaus kyselijöille, että Hopeanuoli ja Kuunsäde eivät ole toisilleen sukua eivätkä myöskään rakastavaisia (mainittakoon yhtenä lähteenä palsta numerossa 21/83). Sukulaisuus ei ole ilmennyt lukemissani reippaasti yli sadassa tarinassa, eikä sellaista mainitse myöskään saksankielinen Wikipedia.

Luulen, että väärinkäsitys sisaruudesta on tapahtunut siksi koska molempien hahmojen sanotaan olevan päällikön jälkeläisiä. Kuunsäde kuitenkin on päällikkö Tinekhan tytär, kun taas Hopeanuolen isä oli päällikkö Musta Karhu. Sarjakuvan kiowilla päällikkyys ei periydy, vaan tapahtuu vaaleilla. Jos ei jaksa etsiä tätä tietoa hahmojen eri isistä lehden seikkailuista, voi siitä lukea esim. tanskalaiselta fanisivustolta kohdasta ”Præsentation af figurerne”.

Näemmä enkunkielinen Wikipedia myös puhuu Kuunsäteestä siskona, mutta artikkelin kansainvälinen arvo on vähäinen. Artikkeli kun sisältää runsaasti tietoa suomenkielisestä lehdestä, paljon enemmän kuin alkuperäisestä lehdestä, ja kirjoittajana on joku suomalainen. Tuo teksti pitäisi kirjoittaa kokonaan uusiksi saksalainen lehti pääasiana.

Yleisesti ottaen sarjan kolmella päähenkilöllä ei näytä olevan minkäänlaisia romanttisia virityksiä keskenään, mutta Kuunsäde kiusoittelee Pekkaa joskus siitä että tämä auttaa nuoria naisia mielellään, ja kerran kun Kuunsäde oli kadonnut, oli Hopeanuoli niin murhellinen, että sanoi riistävänsä hengen itseltään, jos Kuunsäde löytyy kuolleena. Eri juttu sitten, että miten realistista on, että Hopeanuolella ja Pekalla on pelkkänä seikkailukaverina nuori nainen. Kolmikko on keskenään "veriveljiä".

PeteP

  • Jäsen
  • Viestejä: 61
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #101 : 11.09.2019 klo 15:33:21 »
Lehden viimeistä numeroa 22/1985 ei ole lisätty väliotsikoihin, vaikka itse lehden tiedot on lisätty artikkeliin.

Wikipedia sanoo juuri nyt: ”Hopeanuolen nimi oli Ruotsissa Silverpilen, Norjassa Sølvpil, Saksassa Silberpfeil ja Alankomaissa Zilverpijl.” Tarkennettakoon, että nimi oli Sølvpilen Norjassa ja Sølvpil Tanskassa.

Joku ehti korjaamaan tuon ekan, tai sitten en hokaa mitä on pielessä. Minähän nuo numerot taisin aikoinaan kopsata täältä wikipediaan, mutta fiksasin ainakin mainitut asiavirheet.

Pro-tip: siellä ylälaidassa on Muokkaa nappula, siitä painamalla kuka tahansa voi fiksata Wikin artikkelia, jos siitä löytyy virheitä. Suosittelen tutustumaan.

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 853
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #102 : 11.09.2019 klo 17:41:01 »
PeteP: mainitut asiat on nyt korjattu tuonne - hyvä homma. Kiitos korjaajille!

Onhan tuolla korjausta vailla vielä tarinoiden yhteydessä tuo ”Sölvpilen”, jonka pitäisi olla ”Sølvpilen”. Joku on verrannut suomalaisia lehtiä norjalaisiin, mutta ei ole käyttänyt norjalaista ”ö:tä” eikä ole laittanut linkkiä lähteeseensä. Norjalaisten umeroiden kannet näkee Grand Comics Database’istä. Hopeanuoli 1/77 on tosiaan Sølvpilen 1/75. Mitenkään kattavasti kyllä noita norskijulkaisuja ei ole listattu tuohon suomenkielisten lehtien listaukseen; puutteita on.

Itsellä valitettavasti ei riitä aika Wikipedian parantamiseen. Ahaa. Olen luullut, että Wikipedian muokkaajan ja kirjoittajan pitää olla rekisteröitynyt sinne. Kiitti tästä infosta, ehkä korjaan joitakin ärsyttäviä virheitä tai puutteita joskus.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #103 : 09.02.2020 klo 23:02:12 »

Hopeanuolen  paras ja arvokkain anti minusta ehdottomasti oli arvokas intiaani tietouden jakaminen. Näin kerran Ruotsin...vai mikähän kielisen lehden... Hopeanuolen numeron, enkä siinä nähnyt lainkaan samanlaista intiaanitietoutta kuin suomalaisessa vastineessa.  Muistan, kuinka  itsekin lähetin lehteen kysymyksiä eri intiaani päälliköistä jne. Voi sitä tunnetta, kun näki oman kysymyksensä julkaistuna. Yksi  kysymykseni  oli, ketkä olivat kuuluisimpia Sioux päälliköistä.  Odotin jokaista numeroa, jos taas olisi esittelyssä jokin intiaani heimo tai kuuluisa  päällikkö. Jokaisen numeron alakulmassa oli sellaisen keltaisen palkin sisällä mustalla tekstillä arvokasta intiaaniaiheista tietoutta.

Muistan lehdestä kirjoittajien nimiäkin, joita olivat Ukkoskarhu, Valkoinen Kilpi, Nolgee jne. Olen miettinyt keitä näiden nimimerkkien takana olevat ihmiset olivat, sillä olen heille kiitollisuudenvelassa siitä, että rakastuin villiin länteen ja intiaanikulttuuriin. Hopeanuoli nuoruudessa  ja Ruudinsavu-lehdet myöhemmin olivat kultaakin arvokkaampia villiä länttä ja Amerikan alkuperäisväestöä luotaavan tiedon jakajana.
« Viimeksi muokattu: 10.02.2020 klo 13:28:36 kirjoittanut OM »

Morgan Kane

  • Jäsen
  • Viestejä: 179
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #104 : 12.02.2020 klo 22:54:54 »
OM, Itse olen nuoruuden jälkeen 80/90-luvun vaihteesta lähtien ollut jäsenenä erilaisissa villin lännen old west wild west -yhdistyksissä, esimerkiksi NOLA, WOLA, molemmat nykyään nimellä wild west history association, sekä English Westerners' society, ja monet monet vuodet tilasin True West- magazinea ennenkuin se muuttui täyteen mainoksia.

Jäsenenä saa tilaajalehtiä ja julkaisuja joissa artikkeleita ja tutkimuksia, ja koska jäsenkunta on erittäin vanhaa ikäluokkaa niin silloin tälloin voi jäsenenä huutaa jostain kuolinpesästä alan kirjoja,tapahtui niinkin että olin 90-luvun alussa ennen internettiä kirjeenvaihdossa Wild Bill Hickok ekspertin Joseph G. Rosan kanssa, myohemmin huusin yhden sen kirjan joltain ja alkulehdellä oli hieno omistuskirjoitus kirjan omistajalle.

Ruudinsavua itsekin olen seuraillut ja varsinkin tilasin sen Morgan Kane erikoisnumeron.