Kirjoittaja Aihe: Hopeanuoli -lehti  (Luettu 64109 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mkivimaki

  • Willeristi
  • Jäsen
  • Viestejä: 629
  • Hari hari, Aryman!
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #60 : 21.08.2011 klo 18:15:14 »
Kiitokset listauksesta ja tarkennuksista! :D

*Mika*

  • Jäsen
  • Viestejä: 184
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #61 : 27.11.2012 klo 23:55:42 »
Kävin tuossa viikonloppuna läpi Hopeanuolet, ja huomasin, että aiemmin ilmoitetusta listasta puuttuu tuon viidennnen taskukirjan lisäksi nro 22/1985: Kullan houkutus.


mkivimaki

  • Willeristi
  • Jäsen
  • Viestejä: 629
  • Hari hari, Aryman!
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #62 : 28.11.2012 klo 09:46:43 »
Kävin tuossa viikonloppuna läpi Hopeanuolet, ja huomasin, että aiemmin ilmoitetusta listasta puuttuu tuon viidennnen taskukirjan lisäksi nro 22/1985: Kullan houkutus.



No voi perhana. Lisää tavaraa puutelistaan. Hyvä kun huomasit :)

Xparoni

  • Paroni
  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 3
  • Cromin pirut!
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #63 : 15.02.2013 klo 20:46:47 »
Lista oli oikein hyödyllinen.

Kiittää ja kumartaa.

Jossain omituisessa nostalgiatripissä menin ostamaan laatikollisen Hopeanuolta, melkein 250 numeroa.
"Juon maljan niin eläville kuin kuolleillekin--- heti kun löydän tavernan."

mkivimaki

  • Willeristi
  • Jäsen
  • Viestejä: 629
  • Hari hari, Aryman!
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #64 : 25.09.2013 klo 10:08:24 »
Minulla on pari kappaletta Hopeanuoli vuosikirjoja. Onko kenelläkään tietoa paljonko niitä on ilmestynyt?

*Mika*

  • Jäsen
  • Viestejä: 184
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #65 : 25.09.2013 klo 11:35:04 »
Minulla on pari kappaletta Hopeanuoli vuosikirjoja. Onko kenelläkään tietoa paljonko niitä on ilmestynyt?
Tarkoitat varmaan noita taskukirjoja, joita on ilmestynyt 5 kipaletta.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #66 : 25.09.2013 klo 11:43:34 »
Tarkoitat varmaan noita taskukirjoja, joita on ilmestynyt 5 kipaletta.


Heips Mika,

Minä luulen että mkivimäki ei tarkoita noita taskukirjoja, sillä Hopeanuoli-lehdestä on 1980-luvulla ilmestynyt kokonaisia vuosikirjoja eli vuosikertoja, joissa on kaikki irtonumerot , ja niissä oli kansikuvana jonkin lehden numero. Eikö vain mkivimäki? Tätähän sinä kyselet eikä taskukirjoja?

Jos epäilyni osuu oikeaan, niin vastaan, että minulla ei ole tietoa, että Hopeanuolea olisi koottu vuosikerroiksi 1970-luvulla. Olen nähnyt niitä Divareissa joskus.  Käsittääkseni 1980-luvulla ilmestyi jokunen vuosikerta koottuna yksiin kansiin + nuo taskukirjat.

Saksassa, Ruotsissa ja muualla Hopeanuoli lehteä on ilmestynyt kosolti enemmän irtonumeroina, kuin Suomessa. Sarjaahan piirsi Frank Sels niminen kaveri, joka piirsi hurjaa tahtia Hopeanuoli sarjoja.  
Hän piirsi muitakin sarjoja mm. Bessie, jota myös julkaistiin Suomessa. Samoin joitakin Buffalo Billin numeroita, jotka minulla on skannattuina tikulla.

Sarjan taitellinen laatu alkoi huonontua Suomessakin viimeisinä vuosinajolloin se ilmestyi meillä.
Minulla aikanaan oli kaikki Hopeanuolet. Mutta myin ne pois. Toisaalta olisi kiva saada joitakin numeroita vielä itselleen. Minulle paras numero oli aivan ensimmäinen Hopeanuoli numero, jossa Kiowat taistelivat Pawneita vastaan. Muistan ihailleeni silloin  nuorena skidinä, että kuka tää loistava piirtäjä oikein on.  Hopeanuoli oli minulle kova juttu. Se tuli tilattuna kotiin. Se oli sitä sarjakuvien hyvää aikaa, jolloin Mustanaamio oli must monelle, samoin Hopeanuoli. Sitten tuohon aikaan 1970-luvulla jäi mieleeni sarja nimeltä Kalar. Ne olivat niitä ihania aikoja, joista on makeat muistot. Kaipaan tuota aikaa, jolloin maailma oli parempi paikka kuin nyt.....myös sarjakuvallisesti.
« Viimeksi muokattu: 25.09.2013 klo 12:26:08 kirjoittanut Orjan May »

mkivimaki

  • Willeristi
  • Jäsen
  • Viestejä: 629
  • Hari hari, Aryman!
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #67 : 25.09.2013 klo 13:28:57 »
Jees, tarkoitan nimenomaan niitä paksuja kirjoja joissa on monta lehteä samassa. Koko vuosikertaa noissa ei taida olla, vaan ennemminkin puolivuosikerta, mutta kuitenkin.
Olisi mukava tietää paljonko niitä on kaikkiaan ilmestynyt. Tietäisi sitten montako vielä puuttuu.
MInulta puuttuu yksi numero koko sarjasta ja se harmittaa. Aina kun divarissa kysyy mahtaisiko löytyä Hopeanuoli-lehtiä, niin vastaus on sama: Ei oo, kun me hävitettiin kaikki Hopeanuolet, kun ei niitä kukaan halunnut.
Tekisi mieli iskeä hampaat kurkkuun, kun on hyviä lehtiä hävitetty  >:D

TOSA

  • Jäsen
  • Viestejä: 875
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #68 : 25.09.2013 klo 14:20:03 »

Minulla aikanaan oli kaikki Hopeanuolet. Mutta myin ne pois. Toisaalta olisi kiva saada joitakin numeroita vielä itselleen.

Minullakin on ollut aikoinaan kaksi kertaa koko sarja. Kolmannella kerralla jäi sarja viittä numeroa vajaaksi. Vähän jäi harmittamaan kun jäi pienestä kiinni täysi sarja mutta kun tilaa piti jostain saada. Kun luki kaikki Hopeanuolet putkeen alkoi se vahvasti toistamaan jo itseään ja nostalgiakaan ei riittänyt enää säästämään sarjaa. Lapsena se oli kyllä hyvä sarja mutta hävisi silloin(kin) Tex Willerille.

Suuri osa tuosta kolmannesta kokoelmasta tuli myytyä mkivimäelle. Jos ainoa puuttuva on muuten tuo mainittu 22/85 niin se olisi ollut myytävänä mutta vein sen divariin kun se ei ollut mkivimäen puuttuvien listassa silloin aikoinaan :( divariin niitä ei kyllä kannata viedä koska niiden arvostus on tosiaan ihan minimaalinen.

Ei ole tullut kuitenkaan kertaakaan kerättyä noita vuosikirjoja mutta livenä ja huutonetissä olen nähnyt vain kaksi. Voi olla että niitä on tullut enemmänkin mutta ei ole kohdalle osunut ikinä.

mkivimaki

  • Willeristi
  • Jäsen
  • Viestejä: 629
  • Hari hari, Aryman!
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #69 : 25.09.2013 klo 14:44:11 »
Löysin eilen Turkulaisesta divarista numerot 21 ja 22 vuodelta 1985.
Vielä jäi puuttumaan 19/1980.
Tuskin tuo sen harvinaisempi on kuin muutkaan numerot, mutta syystä tai toisesta ei ole tullut vastaan mistään..

J.T.Chance

  • Jäsen
  • Viestejä: 270
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #70 : 25.09.2013 klo 17:07:16 »
Minulla sarjakuviin tutustuminen alkoi Hopeanuolesta. Muistan, että ensimmäinen Hopeanuoli-lehti, jota pitelin kädessä, oli juuri tuo Orjan Mayn mainitsema numero, jossa oli tarina kiowien ja pawneiden sodasta. Lehti oli tuolloin järisyttävä kokemus. Ostin menneenä kesänä muutaman 70-luvun hopeanuolen nostalgian kyynel silmäkulmassa. Havainto on, että lehden intiaanitietousartikkelit ovat vieläkin mukavaa luettavaa.
Ensimmäinen numero, jonka muistan ostaneeni ärrältä oli 8/1976, nimeltään luopio. Samaisena vuonna en tajunnut, miksi pihan isommat lapset nauroivat kun kerroin innoissani heille Hopeanuolen numerosta, jonka nimi oli Kondomikotkan urotyöt (2/1976). Tajusin naurun aiheen vasta vuosia myöhemmin.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #71 : 25.09.2013 klo 17:26:56 »
Korjaan aikaisemmin kirjoittamaani.  Hopeanuolesta julkaistiin jo 1979 vuosikerta kahdessa osassa. Siinä luki 1979-1 ja 1979-2.  
Näin sellaiset  Divarissa.

Pidin kovasti Hopeanuolen intiaanitieto-iskuista, jotka oli kirjoittanut nimimerkki Ukkoskarhu. Sitten siellä lehtien alaosassa oli  keltainen neliö, jossa oli todellista intiaani tietoutta. Joinakin kertoina oli pieniä intiaani novelleja, joista mieleeni jäi kirjoittaja Nana. Minulla on vielä tallella Hopeanuoli lehdistä revittyjä intiaani-päällikkö esittelyjä. Niitä taisi olla ainakin istuva Härkä ( Sioux), Geronimo (Apache), Victoria (Apache), Cochice (Apache), Mangas Colorados (Apache), Satanta (Kiowa), Punainen Pilvi (Sioux) jne.
Punainen pilvi oli muuten ainoita tasanko intiaanikansan johtajia, jotka voittivat valkoisen miehen armeijat Bozeman trailin ympärillä 1800-luvulla aikana, kun lännestä löydettiin kultaa.

Muistaako Timo Ronkainen ehkä, missä Ruudinsavu numerossa oli Hopeanuoli-lehden tekijöistä parin sivun artikkeli. Minä nimittäin olen muistavinani, että olisin joskus sellaisen vanhan Ruudinsavu lehden lukeneeni ja artikkeli oli todella mielenkiintoinen.
« Viimeksi muokattu: 25.09.2013 klo 17:36:55 kirjoittanut Orjan May »

jussih

  • Jäsen
  • Viestejä: 314
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #72 : 25.09.2013 klo 17:47:21 »
Ruudis 2/2005

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #73 : 25.09.2013 klo 17:49:03 »
Ruudis 2/2005


Kiitos Jussi nopeasta vastauksesta.
Ja tervetuloa kvaakin  bittitaajuuksille. Huomasin että olet uusi jäsen. Tosi mukava
saada uusia ihmisiä mukaan remmiin  kvaakin suureen perheeseen. ::)

mkivimaki

  • Willeristi
  • Jäsen
  • Viestejä: 629
  • Hari hari, Aryman!
Vs: Hopeanuoli -lehti
« Vastaus #74 : 26.09.2013 klo 17:35:30 »
Tarkistin asian ja minulta löytyy seuraavat vuosikirjat:
2/1979
1/1980
Eli ainakin noina vuosina on tuollaisia kirjoja tehty.
Mahtaako olla muitakin olemassa?