Kirjoittaja Aihe: Miten käytätte piirtopöytää?  (Luettu 19090 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Protek

• Jäsen
Miten käytätte piirtopöytää?
« : 08.02.2005 klo 10:39:33 »
Tervehdys kaikille sarjakuvista ja niiden piirtämisestä innostuneille! Olen löytänyt tämän foorumin hiljattain ja tämä on eka postaukseni. Mutta asiaan!

Itselläni on Wacom Voliton piirtopöytä, jonka hankin lähinnä luonnosten ja lyijykynäpiirrosten puhtaaksipiirtämistä varten. Myönnettäköön, että piirtoalue voisi olla isompikin, mutta taloudelliset syyt painottivat hankintaani. Volitossa (niinkuin varmaan kaikissa muissakin piirtopöydissä) on läpinäkyvä kalvo, jonka alle originaalin voi asetella ja sen jälkeen piirtää läpi. Tällä tavoin olen kuitenkin Aku Ankkaa siteeratakseni saanut aikaan vain kehnoja Kandinsky-jäljitelmiä. Tätä foorumia tutkiessani huomasin sitten toisenkin käyttötavan eli skannataan originaali ja tehdään tussaus esim. Fotarissa toiselle layerille. Kysyisinkin lähinnä, kumman tavan olette itse huomanneet paremmaksi?

Jälkihuomautuksena mainittakoon, että piirtopöytiin liittyviä kokemuksianne lukiessani tajusin, että minunkin kannattaisi varmaan käyttää hieman aikaa Painter Classicin säätöjen hieromiseen, jotta kynän jälki olisi parempaa. Kiitos teille siitä!
Tero

Luikuri

• Jäsen
Re: Miten käytätte piirtopöytää?
« Vastaus #1 : 08.02.2005 klo 13:01:52 »
Heip ja tervetuloa joukkoon.

En usko että kukaan Kvaakkilaisista käyttää piirtoalustaa läpipiirtämiseen sen muovin läpi. Skanneria käyttämällä tussaus on helpompaa ja jälki parempaa. Ja monihan värittää työnsä Photarilla.

Ohjelmien säädöt kannattaa tosiaan vääntää kohilleen sellaisiksi kuin ne itelle tuntuu parhaimmalta.

Ja muista sitten pistää tuotoksesi tuonne galleria-ketjuihin.
Hirtettäväksi syntynyt; hukkumalla kuole ei.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #2 : 08.02.2005 klo 15:46:59 »
Minä itseasiassa pitkään mietin mihin sitä muoviläppää tarvitaan. Ajattelin että siksi kun sen voi vaihtaa sitten kun se miljoonan käyttötunnin kuluttua kuluu puhki - suojana siis. Tuo läpipiirräntäajatus oli uutta. Helpontahan on skannatun kuvan "tussaaminen" ohjelmassa.

Timo

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #3 : 10.02.2005 klo 10:48:26 »
Mulla A5+ -Wacom on lähinnä hiirimattona. Odottelen, jos löytyisi joku ohjelma minkä kanssa siitä saisi jotain irti (seuraavaksi aion testata Flashia, joka vaikuttaa lupaavalta). Näyttökin pitäisi olla tarkempi...
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #4 : 25.02.2005 klo 18:20:38 »
Mulla A5+ -Wacom on lähinnä hiirimattona. Odottelen, jos löytyisi joku ohjelma minkä kanssa siitä saisi jotain irti

Oisko ihan vaan Photoshop mitään?
:-)

Luikuri

• Jäsen
« Vastaus #5 : 26.02.2005 klo 18:46:29 »
Mulla A5+ -Wacom on lähinnä hiirimattona. Odottelen, jos löytyisi joku ohjelma minkä kanssa siitä saisi jotain irti (seuraavaksi aion testata Flashia, joka vaikuttaa lupaavalta). Näyttökin pitäisi olla tarkempi...

Wacom + Illustrator = wUb
Hirtettäväksi syntynyt; hukkumalla kuole ei.

Protek

• Jäsen
« Vastaus #6 : 09.03.2005 klo 12:17:17 »
Kokeilin eilen ensimmäistä kertaa skannata lyijykynäluonnoksen ensin fotarille ja alkaa "tussata" toiselle layerille Wacomilla. Meinasi mennä alkuun hermot, kun ei millään meinannut saada vakaata viivaa aikaiseksi. Meinasin jo heittää tabletilla vesilintua, kunnes muistin, etten ollut asentanut tabletin ajureita. Nopea asennus ja kas kummaa, johan alkoi viivaan tulla varmuutta. Lisäksi huomasin, että pitkien suorien viivojen piirtäminen käy line toolia käyttäen todella helposti, mikä sopii piirtämääni hahmoon (Transformers-robotti) oikein hyvin. Pääpiirteet line toolilla ja sitten vain freehandilla täydennykset ja korjaukset. Tästähän voi tulla tapa.. ;D
Tero

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #7 : 09.03.2005 klo 12:36:12 »
Näytön tarkkuus tosiaan pitäisi saada reivattua kuntoon (nyt se on maksimissaan ja vain 800 krt 1280) tai edes kaksi näyttöä. Valitettavasti XP home vai mikä tää on ei tue kahta näyttöä. Kynä käy aika hankalaksi aina jos pitää pelata samaan aikaan näppiksen/tekstin kanssa, ihan puhdas piirtäminen ja kuvankäsittely on toista. Uusi illu ja fotari on mulle hieman outoja vielä, ja tuntuu, että niitä on ehkä helpompi opetella hiiren kanssa ja siirtyä sitten vasta tablettiin. Flashilla piirtäminen on mielestäni ohjelman toiminnan ja logiikan suhteen lähinnä perinteistä kynää, eikä siinä resoluutionkaan pitäisi olla ongelma. Siksi se vaikuttaa aika luontevalta softalta kynälle.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Holle

• Jäsen
« Vastaus #8 : 09.03.2005 klo 13:37:52 »
Olen jo aiemminkin mainostanut mutta kun uutta väkeä on foorumille tullut niin kerrataan.
Expression3 on ilmainen piirrosohjelma , tukee Wacomia paremmin kuin moni muu. Vetää piirroshommissa kuulemma vertoja Illustratorille. Mac-win-yhteensopiva.
Voit ladata sen Microsoftin sivuilta
Mukana tulee laaja manuaali. Löytyy myös pikakurssi.

Holle
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Protek

• Jäsen
« Vastaus #9 : 09.03.2005 klo 13:49:40 »
Expression3 on ilmainen piirrosohjelma , tukee Wacomia paremmin kuin moni muu. Vetää piirroshommissa kuulemma vertoja Illustratorille. Mac-win-yhteensopiva.

Minusta tuo näytti olevan ilmainen vain Expressionin aikaisempien versioiden käyttäjille.
Tero

Holle

• Jäsen
« Vastaus #10 : 09.03.2005 klo 14:10:17 »
Näin taitaa tekstissä olla mutta pitäisi onnistua muutenkin.
Holle
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

keijo ahlqvist

• Vieras
« Vastaus #11 : 09.03.2005 klo 21:16:35 »
Wacomin Intuous2 A6-kokoisena on ihana käyttää. Paineentunnistustasoja on toistatuhatta eli tuplasti halvempaan malliin verrattuna. Olen lakannut käyttämästä lyijykynää ja skanneria, piirrän suoraan fotarilla niin että sohin ensin luonnoksen jollain värillä ja puhtaaksi uudelle layerille. Kun suurentaa näkymää, pienimmätkin yksityiskohdat tulee tarkasti. Ja kun käyttää layereita ahkerasti, voi samasta kuvasta toteuttaa useita versioita yhdistelemällä ristiin kaiken maailman elementtejä. Nyt wacom lienee kehittänyt uuden version intuousistaankin, tiedä hänestä, 240 euroa on halpa hinta niin toimivasta kojeesta. Mutta eipä toimi yhtä tyylikkäästi muilla ohjelmilla kuin fotarilla ja painterilla. Tai siis: kokeilin gimpillä, psp6:lla ja corelin photopaintilla.

paddy

• AD
  • Jäsen
« Vastaus #12 : 10.03.2005 klo 23:44:59 »
Wacom Intuous A3 + Painter. Kosketus on parantunut huimasti eikä tarvitse miettiä skannaushäviöitä vaikka minulla vanha rumpuskannerini vielä onkin.
Ehdin aikoinaan tottua katsomaan ruutua piirtäessäni, mutta pöydän toimiminen näyttönä antoi lisäpotkua - homma ei eroa enään mitenkään "käsin piirtämisestä".
Käytän pöytää myös 3D ohjelmien Mayan ja Cinema4D:n kanssa joissa on molemmissa tuki Wacomille. Koneena on Macin DPG5/8Gt + 2.56Teran MacXServeRaid.
Graafinensuunnittelija/kuvittaja/muotoilija.
Teen kuvituksia, mainontaa, nettisivuja, 3D-töitä. Oma toimisto. Toimeksiannot pääasiassa ulkomailta. Harrasteena kitarat, akvarellit, puuveneet. Alalla 1976 lähtien. Koulutus: AtlanticCollege, Cambridge, MIT, Raivaajasuk.koulu. Merisotak.

JPH

• Jäsen
Vs: Miten käytätte piirtopöytää?
« Vastaus #13 : 31.10.2017 klo 14:09:49 »
Taas aktivoidaan vanha aihe.

Wait, what? "Pöydän toimiminennäyttönä"..?

Mulla on tollanen pienehkö Wacom Intuos
http://insitecdn.s3.amazonaws.com/userfiles/Documents/Product/UCTL-490DW_1.jpg
mutta vaikka tuota on jo useampaan kertaan käyttänyt tuntuu hankalalta piirtää tyhjälle tabletille ja pitää silmiään tietokoneen näytössä. Kun se ei vaan jotenkaan se kynä taivu viivan mukaisesti kun sitä viivaa ei oikeasti näy kynän alla. Se on vähän ku silmät sidottuina piirtäis.....

Vai miten te ton teette?

Voi olla vaan että oppimiskäyrä on niin pitkä että turhaudun, mutta se vaan tuntuu hankalalta piirtää tabletille kun kun se kuva piirtyy näytölle, eri paikkaan?

Wacom Cintiqillä toi tuntuu et vois toimia, mutta se vehje on turhan tyyris vain kokeiluun. Mutta siinä ainakin piirtojälki tulisi suoraan kynän alle, kun näytölle suoraan piirretään.

Reima Mäkinen

• Jäsen
Vs: Miten käytätte piirtopöytää?
« Vastaus #14 : 31.10.2017 klo 21:34:46 »
tuntuu hankalalta piirtää tyhjälle tabletille ja pitää silmiään tietokoneen näytössä. Kun se ei vaan jotenkaan se kynä taivu viivan mukaisesti kun sitä viivaa ei oikeasti näy kynän alla. Se on vähän ku silmät sidottuina piirtäis.....

Vai miten te ton teette?

Voi olla vaan että oppimiskäyrä on niin pitkä että turhaudun, mutta se vaan tuntuu hankalalta piirtää tabletille kun kun se kuva piirtyy näytölle, eri paikkaan?
Mulla ei koskaan ollut isoa ongelmaa tuossa. Mutta hiirellä piirtämisessä oli kuitenkin jo vissiin ainakin 10 vuoden historia ennen kuiin hankin Wacomin piirtoalustan. Ja eihän se tosiaan ole sen kummempaa kuin hiirtä liikutella näytöllä.

Wacom Cintiqillä toi tuntuu et vois toimia, mutta se vehje on turhan tyyris vain kokeiluun. Mutta siinä ainakin piirtojälki tulisi suoraan kynän alle, kun näytölle suoraan piirretään.
Niinhän sitä luulis. Välissä on kuitenki lasi.  :) Ja ylipäätään se lasinen pinta ei lähellekään kaikille käy, jos on tottunut kynän ja paperin väliseen kitkaan ja viiveettömyteen.

Summa summarum. Makuja on monia ja myös softa, jota käytät piirtämiseen vaikuttaa melkosta paljon siihen tuntumaan.