Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.

Uutiset: Mari Ahokoivun Oksi kisaa Botnia-palkinnosta (15.09.2019 klo 16:51:17)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
19.10.2019, klo 16:20:11

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
477447 viestiä 10489 aihetta kirjoittanut 7432 jäsentä. Uusin jäsen: ZohnT
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Muut sarjakuva-aiheet
| | |-+  Sarjakuvaturismi
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 ... 6 7 8 9 10 [11] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvaturismi  (Luettu 47975 kertaa)
Jiksi
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #150 : 02.06.2019, klo 07:49:31 »

Tässä lähipäivinä ilahduin havaitessani lehtikioskioskeille (karkeasti arvioiden joka kolmas sivuuttamistani) saapuneen neljä pokkaria, jotka ovat World War Hulk, Who is Black Panther, Ultimates ja Claremont-Millerin Wolverine.

Harmittelin mielessäni jo monta kertaa, että olin ehtinyt lukea diginä myös tuon Mustan pantterin, koska nyt se olisi ollut mukava hankkia.

Uutisen mukaan kyseessä on espanjalaiskustantajien yhteishanke julkaista kaikkiaan 60 pokkaria lehtikioskeilla ei ainoastaan Chilessä vaan Perussa ja Argentiinassa.

Ei mikään ihme, että tuontisarjakuvan katsotaan tukahduttavan paikallisten mahdollisuudet.

Vertailun vuoksi Chilen oma kustantamo Unlimited Comics on puskenut vähillä resursseilla samaa Marvel-kamaa kioskeihin muutaman vuoden. Viime vuoden suuri ponnistus oli tuoda Thanos Quest + Infinity Crusade eli 2 + 6 = 8 lehteä.

Sarjan viimeinen osa saatiin ulos puoli vuotta myöhässä ja nyt, kaksi kuukautta siitä yrityksen nettisivut ovat tavoittamattomissa. Some-tileistä vain Facebook-tili on aktiivinen, mutta sielläkään ei tulevista julkaisuista näy sanaakaan.

Kun 20 sivuinen lehti maksaa 4 000 pesoa ja 200 sivua pokkarimuodossa 8 000 pesoa, ensimmäiset vielä alennetulla hinnalla, niin peli Chile-Espanja lähtee samoista asetelmista kuin maiden joukkueet kohtaavat viheriöllä.

Uskon toki Curtin tavoin, että lehtihyllysarjakuva on pitkällä aikavälillä hyvä juttu, mutta kyllä nämä pakosti syövät sarjakuvakauppojen leipää. Tavanomainen kokoelma on 22 000 pesoa ja siitä ylöspäin.

Oman valuutan heikkeneminen dollariin nähden on myrkkyä ja puolestaan tuo etua espanjalaisyrityksille.
tallennettu
Mambrinon kypäri
lukee, myös sarjakuvia
Jäsen
Poissa

« Vastaus #151 : 27.09.2019, klo 00:20:01 »

Olin työmatkalla Belgiassa päin. Brysselissä oli hieman luppoaikaa, joten ehdin käydä sarjakuvataiteen museossa. Alla sekalaisia havaintoja ja ajatelmia:

Moulinsart-marmoriportaat: hienot.

Sarjakuvan historia ja tekovaiheet -näyttelyt: varsin kiva myös yleisesti, ja erityisesti Winsor McCayn Pikku Nemo oli upea, olen ihmeissäni miksi en ole kuullut hänestä mutta verrattain mälsästä Yellow Kidistä sen sijaan olin.

Tekovaihenäyttelyssä jäin pohtimaan että onkohan se tarkoituksella sellainen että siinä myös vienosti markkinoidaan tuoreita BD-kustantomoiden tuotoksia? Mieleen jäi hiiri-mozart-seikkailu Mausart (Thierryn kässäri, kuvittaja hieman tuntemattomampi puolalainen Smudja) oli suorastaan ylisöpö, mutta tietäisin sille kyllä yleisöä, ja Jean Dytarin "Florida" (https://www.bdfugue.com/florida) vaikutti jännältä myös.

Näyttelyt:

Peyo: En ole suuri strumffi-fani. Kuusismurffisen huilun olen joskus lukenut, se oli kiva. Lähinnä näyttelyä katsellessa pohdin "Johannes ja Pirkale-sarjoja ois lievä hauska lukea lisää".

Boule et Bill: Täys omituisuus mulle. Vaikutti ihan kivalta perhesarjalta.

Griffo: Jokseenkin täys omituisuus mulle myös. Sanat vähän hukassa, mutta piirtäjän jälki vaikkakin teknisesti kivaa katseltavaa mutta myös vähän, kröhöm, stereotyyppistä uudenaikaista iskevää realistista kuvitusta, ja mikään hänen kuvittamistaan seikkailuista ei vaikuttanut sellaisilta että tarttuisin kaupassa. Vähän laskelmoidun oloisesti tuotetuilta projekteilta vaikuttivat näytteiden perusteella.

Wasterlain: Todella mielenkiintoinen katseltava. Docteur Poche ja Jeannette Pointu vaikuttivat sarjoilta joita oisin ehkä kiinnostunut yrittämään lukea.

Goscinny: Goscinnystä on tehty "haasteltava puhuva pää-ylävartalo selittää muistelmia"-elämänkerta. Kerronta tyylivalinta vähän tylsä, sisältö mielenkiintoisempi. Tämä oli näyttelyn osuus jossa ranskan heikko osaamiseni oikeasti kismitti hieman. Goscinnyltä oli jotain piirroksia, mistä olin yllättynyt, kun olen tottunut ajattelemaan häntä kirjoittajana; samoin siitä, että Pikku Nikestä oli tehty myös sarjakuvaa.

Horta-arkkitehtuuri varsin hauskaa, samoin mm. vähän nimekkäämpien taiteilijoiden piirtämät kuvitukset pytingistä. Panin merkille mm. Francois Schuitenin, hänen tyylinsä nyt muutenkin sopii nimenomaan Hortan piirtämiseen.

Sarjakuvakauppapuolella tarjonnan runsaus oli hieman ahdistavaa, en lopulta päätynyt ostamaan mitään muuta kasan Blacksad-postikortteja, tympääntyneen oloiselta myyjältä. (Toki rajoitteena oli että lentolippuuni sisältyi vain käsimatkatavaraa ja sen kiintiön täytin suklaatuliaisilla).

.

Kävin toisena päivänä sitten korkeataiteen museossa myös. Sanottavaa olisi paljonkin, mutta sanotaan näin, Rubens olisi ollut upea sarjakuvapiirtäjä.
« Viimeksi muokattu: 27.09.2019, klo 00:25:30 kirjoittanut Mambrinon kypäri » tallennettu
hdc
Architectus urbis caelestis
Jäsen
Poissa

« Vastaus #152 : 27.09.2019, klo 10:07:00 »

Hämmennys ettet tunne Vili & Billiä, jotenkin ajattelin että jos tuo Ranska-Belgia-akseli on mitenkään tuttu niin sen tietäisi...(ja nyt heti jahtaamaan kirjastosta ne suomennetut Pikku Nemo -albumit)

Jean Dytarilta olen lukenut pari kirjaa ja aion lukea lisääkin kun niitä vastaan tulee, olen tykännyt.

Wasterlainin Jeannette Pointua olen kanssa lukenut nyt useamman albumin (ja pari ekaa on tullut suomeksi Parhaat sarjat -sarjassa, samoin kuin eka Tohtori Tasku).
Symppis, ei suuri suosikki mutta ilokseen niitä on lukenut. Pocheen pitäisi tutustua paremmin.
Ja muutamaan kertaan olen nähnyt juttua että Wasterlainia pidetään "piirtäjien piirtäjänä", ei oikein ikinä saavuttanut suuren yleisön suosiota Franquinin, Morrisin, Uderzon jne tapaan, mutta kollegoiden suuresti arvostama.
tallennettu
Mambrinon kypäri
lukee, myös sarjakuvia
Jäsen
Poissa

« Vastaus #153 : 01.10.2019, klo 00:02:54 »

Kiitos huomioista! Yritän laittaa Dytarin ja Wasterlainin korvan taakse.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 6 7 8 9 10 [11] | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: