Kirjoittaja Aihe: RGB:stä CMYK:iin? (PhotoShop)  (Luettu 7358 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Markku Mäkelä

  • Jäsen
  • Viestejä: 33
  • MM
RGB:stä CMYK:iin? (PhotoShop)
« : 22.08.2003 klo 10:01:45 »
Osaisikohan joku neuvoa helpon keinon PhotoShopissa muuttaa RGB-kuva CMYK-väreihin? Siis siten ettei mustaa ole kuin omalla kanavallaan. Helpostihan tuo "Image"-nappulalla vaihtaa muotoaan mutta lopputuloksena on aina ns. nelivärimusta, eli mustat kohdat näkyvät joka kanavalla?
« Viimeksi muokattu: 10.01.2005 klo 14:37:08 kirjoittanut Reima Mäkinen »

Juha Kouvalainen

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 516
Re:RGB:stä CMYK:iin?
« Vastaus #1 : 22.08.2003 klo 10:55:55 »
Tästähän oli aika lailla keskustelua puhekupla-postituslistalla tässä keväämmällä.

Helpoiten homma onnistunee seuraavasti, ainakin Photoshop 6.0:lla. Eri versioilla toiminnot voivat löytyä eri paikoista:

1. Valitse Paint Bucket Tool
2. Klikkaa Paint Bucket Toolin toiminnoista kohdasta "Contiguous" ruksi pois.
3. Valitse haluamasi musta kohtaan Foreground Color (esim. C:0, M:0, Y:0, K:100 - jotkut tosin suosittelevat myös osavärien osittaista sotkemista tähän, jotta musta on mustaa, itse en suosittele ainakaan viivapiirroksissa, eli esim. C:20, M:20, Y:20, K:100)
4. Klikkaa piirroksessa jotakin kohtaa ääriviivasta.

Tadaa. Kaikki piirroksen ääriviivat on maalattu valitsemallasi mustalla.

Markku Mäkelä

  • Jäsen
  • Viestejä: 33
  • MM
Re:RGB:stä CMYK:iin?
« Vastaus #2 : 22.08.2003 klo 11:32:06 »
Voi hyvänen aika miten helposti se noilla ohjeilla kävi! Ite olin käyttänyt hölmöä systeemiä jolla avattiin RGB-kuva CorelDrawiin josta se "vietiin" CMYK:inä Photariin. Toimihan se niinkin. Ongelmana oli vaan se että värit eivät pysyneet aivan ennallaan, vaan aina muuttuivat jonkin verran.
Miljaarttit kiitokset!

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:RGB:stä CMYK:iin?
« Vastaus #3 : 22.08.2003 klo 11:51:09 »
Todella näppärä ja erittäin toimiva konsti! Tätä olen etsinyt. :)
Tack!

Timo

karkar

  • Jäsen
  • Viestejä: 13
Re:RGB:stä CMYK:iin?
« Vastaus #4 : 25.08.2003 klo 11:24:30 »
Tää nyt ei vastaa alkuperäseen kysymykseen, mutta pieni kontribuutio sarjakuvan värittäjille silti. Ite en piirrä, mutta värittänyt oon jonkin verran sarjakuvia (****n törkeet jätkät, Myrkyn kansia + muuta sälää)

Mustat kannattaa erottaa omalla layerilleen. Siihen on parikin eri konstia

1. fiksaa skannattu kuva niin että laatu tyydyttää-> (pc) crtl+c
 tai (mac) omppu+c -> tee uusi alfakanava ja (pc) crtl+v
 tai (mac) omppu+v -> poista valinta -> paina alhaalta eka namikka vasemmalta eli load channel as selection -> klikkaa kaikki kanavat päälle cmyk kanavasta ja mene layereihin -> tee uusi layeri -> käännä valinta ja maalaa mustalla.

2. laita layermodeksi multiply

Vaikka toi toinen on helpompi niin jostain syystä teen aina mustien erotuksen tolla ekalla konstilla  ;D
Los tatuajes son santos