Kirjoittaja Aihe: Photoshop takkuaa  (Luettu 1916 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPH

  • Jäsen
  • Viestejä: 92
Photoshop takkuaa
« : 08.05.2020 klo 20:55:17 »
Täältä varmaan löytyy muitakin jotka käyttää piirtämiseen/maalaamiseen Photoshoppia?

Mulla käytössä Photoshop CC 2020 ja hiljattain on ruvennut takkuamaan, ei oo varsinaisesti kaatunut mutta usein jähmettyy kun käyttää vaikka Zoom-työkalua ja ei vaan vastaa, kuva ei liiku mihinkään ja on vaan jumissa kunnes taas hetken tai pidemmän hetken päästä herää ja toimii taas. Ihan mustavalko-kuvallakin tekee tätä (tosin imagbe mode on RGB).

Erityisen ärsyttävää se on jos esim. tekee selectionia Lasso-työkalulla shift pohjassa (add to selection). Tai piirrät Brushilla viivaa ja mitään ei tuu, vedät useita viivoja ja kun mittään ei tuu huomaat että on jumissa. Yhtäkkiä vapautuu ja kaikki äsken vetämäni viivat ilmestyy siihen.

Tehot varmaan lopussa? Meinaan paljon on Photoshop CC päivittynyt mutta kyllä se ennen näillä tehoilla pyöri. Kasasin siis pelikoneen vaikka en niin hirveästi edes pelaa, fotaria ja vastaavia varten lähinnä. Tosin tästä taitaa olla jo 4 vuotta joten ei ehkä enää oo niin tehokas.

Ootteko muut huomanneet samanlaista ja oletteko löytäneet jotkut säädöt mitkä auttaa? Itte oon preferncejä kokeillu säätää muttei paljoo oo auttanu.

- Emolevy on Asus M5A97 R2.0 AM3+ AMD:n prossulle
- Prossu on AMD FX-6300 6-Core 3.5Ghz
- Muisti on Kingstonin 2x8GB 1866MHz DDR3 (eli 16GB yhteensä)
- Verkkokortti on Asuksen PCE-N10 WLAN 802.11n
- Näytönohjain on GeForce GTX 750 Ti 2 Gigan välimuistilla

Niin, ja käytössä Wacom Cintiq 13HD
« Viimeksi muokattu: 08.05.2020 klo 20:58:39 kirjoittanut JPH »

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 482
Vs: Photoshop takkuaa
« Vastaus #1 : 08.05.2020 klo 21:16:20 »
Mulla takkuaa photari jos käytän uudehkoa sivellintä. Ja sama homma CSP:ssä.
Kynä jämähtää paikoilleen ja hetken päästä vapautuu. Mutta hiiri näyttäisi toimivan koko ajan.

Jos saan jostain rahaa, ostan lisää Ramia.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: Photoshop takkuaa
« Vastaus #2 : 09.05.2020 klo 10:42:21 »
usein jähmettyy kun käyttää vaikka Zoom-työkalua ja ei vaan vastaa, kuva ei liiku mihinkään ja on vaan jumissa kunnes taas hetken tai pidemmän hetken päästä herää ja toimii taas. Ihan mustavalko-kuvallakin tekee tätä (tosin imagbe mode on RGB).

Erityisen ärsyttävää se on jos esim. tekee selectionia Lasso-työkalulla shift pohjassa (add to selection). Tai piirrät Brushilla viivaa ja mitään ei tuu, vedät useita viivoja ja kun mittään ei tuu huomaat että on jumissa. Yhtäkkiä vapautuu ja kaikki äsken vetämäni viivat ilmestyy siihen.

Tehot varmaan lopussa? Meinaan paljon on Photoshop CC päivittynyt mutta kyllä se ennen näillä tehoilla pyöri.

- Emolevy on Asus M5A97 R2.0 AM3+ AMD:n prossulle
- Prossu on AMD FX-6300 6-Core 3.5Ghz
- Muisti on Kingstonin 2x8GB 1866MHz DDR3 (eli 16GB yhteensä)
- Verkkokortti on Asuksen PCE-N10 WLAN 802.11n
- Näytönohjain on GeForce GTX 750 Ti 2 Gigan välimuistilla

Niin, ja käytössä Wacom Cintiq 13HD
Tuo prossu ei tosiaan ihan kaikkein nopein enää ole, mutta sanoisin että "vika" on kyllä jossain muualla kuin koneen tehoissa.
Et kertonut minkä kokoisia (pikseleissä) RGB-kuvia käsittelet, mutta kyllä kai 16GB kuitenkin aika pitkälle riittää. Adoben omissa suosituksissakaan mikään ei viittaa siihen että koneesi olisi liian heikkotehoinen.
Eli vika lienee joko päivityksessä (bugi) tai sitten koneen asetuksissa.

Itellä tahmailee kone lähinnä silloin kun se intoutuu järkkäämään kiintolevyä, eli jos levy on kovin täynnä kannattaa tyhjennellä. Joskus muinoin oli myös jotain suosituksia siitä miten swappilevyn asetuksia kannattaa säätää, siis se minkä verran keskusmuistia  ja sen loppuessa kiintolevyä varataan kyseiselle ohjelmalle.

(Ja nyt kun tuli puheeksi niin itse asiassa mulla on ollut viime aikoina vähän samaa ongelmaa, vaikka Fotari on noin 15v vanhempi, koneessa tehoja noin 1/4 siitä mitä sulla ja käytössä Wacomin Intuos, eli näitä en ole päivittänyt herran aikan, ainoa mitä keksin tähänkään on Windowsin keskittyminen puuhailemaan kiintolevyn, eikä kuvan prosessoinnin kanssa...  :))
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 760
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Photoshop takkuaa
« Vastaus #3 : 09.05.2020 klo 11:11:31 »
Täältä varmaan löytyy muitakin jotka käyttää piirtämiseen/maalaamiseen Photoshoppia?

Mulla käytössä Photoshop CC 2020 ja hiljattain on ruvennut takkuamaan, ei oo varsinaisesti kaatunut mutta usein jähmettyy kun käyttää vaikka Zoom-työkalua ja ei vaan vastaa, kuva ei liiku mihinkään ja on vaan jumissa kunnes taas hetken tai pidemmän hetken päästä herää ja toimii taas. Ihan mustavalko-kuvallakin tekee tätä (tosin imagbe mode on RGB).

Erityisen ärsyttävää se on jos esim. tekee selectionia Lasso-työkalulla shift pohjassa (add to selection). Tai piirrät Brushilla viivaa ja mitään ei tuu, vedät useita viivoja ja kun mittään ei tuu huomaat että on jumissa. Yhtäkkiä vapautuu ja kaikki äsken vetämäni viivat ilmestyy siihen.

Tehot varmaan lopussa? Meinaan paljon on Photoshop CC päivittynyt mutta kyllä se ennen näillä tehoilla pyöri. Kasasin siis pelikoneen vaikka en niin hirveästi edes pelaa, fotaria ja vastaavia varten lähinnä. Tosin tästä taitaa olla jo 4 vuotta joten ei ehkä enää oo niin tehokas.

Ootteko muut huomanneet samanlaista ja oletteko löytäneet jotkut säädöt mitkä auttaa? Itte oon preferncejä kokeillu säätää muttei paljoo oo auttanu.

- Emolevy on Asus M5A97 R2.0 AM3+ AMD:n prossulle
- Prossu on AMD FX-6300 6-Core 3.5Ghz
- Muisti on Kingstonin 2x8GB 1866MHz DDR3 (eli 16GB yhteensä)
- Verkkokortti on Asuksen PCE-N10 WLAN 802.11n
- Näytönohjain on GeForce GTX 750 Ti 2 Gigan välimuistilla

Niin, ja käytössä Wacom Cintiq 13HD
Mun mielestä tossa ei ole mitään muuta heikkoa kuin tuo näytönohjain, mutta vaikuttaako se sitten paljon Phottarin juttuihin. Eikös näyttis ole tarkoitettu periaatteessa vaan pelaamiseen. Prossu näyttäisi olevan vielä ihan hyvällä mallilla. Tietenkin parempi prossu voisi olla hyvä. Nykyään noi Ryzenit (hinta+laatu kohdillaan verrattuna Inteliin) on aika kovia, mut sitten myös emolevy pitäisi vaihtaa. Muistissa noi MHz kanssa vähän vaikuttaa nopeuteen. Aina se muistin määrän lisääminen ei vaikuta vaan sen muistin nopeus...joku 3200 MHz muistit voisi olla paremmat.
Kiintolevy kannattaisi vaihtaa kyllä. Joko SSD tai vielä parempaa M.2.-kiintolevyyn. Varsinkin Samsungin Evo 960 on tosi vaihdikas...täytyy vaan katsoa, onko emolevy tarpeeksi uusi, että siinä on paikka M.2. levylle...no sitten voi tietyasti ostaa PCI-kortin, johon tunkea toi m.2-kiintolevy.
Helpoimmin pääsee, jos ostaa ihan uuden koneen ja heittää vanhan koneen vaikka mökille pelikoneeksi.
Itse olen käyttänyt mikromafiaa, kun siellä voi itse räätälöidä koneen oman halun mukaan. Siellä ne tietokonelaskurit ovat aivan älyttömän hyvät.

http://catalog.mikromafia.fi/catalog/

"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: Photoshop takkuaa
« Vastaus #4 : 09.05.2020 klo 14:57:40 »
Mikan mainitsemat jutut toki vaikuttaa KONEEN nopeuteen, mutta kuten sanottu en usko että ihan heti JPH:n koneessa nuo rajat tulee vastaan, varsinkaan Fotarissa ja semminkin kun lagaamista esiintyy vain tietyissä PIIRTÄMISEEN liittyvissä toiminnoissa.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

JPH

  • Jäsen
  • Viestejä: 92
Vs: Photoshop takkuaa
« Vastaus #5 : 09.05.2020 klo 15:20:33 »
Mun mielestä tossa ei ole mitään muuta heikkoa kuin tuo näytönohjain, mutta vaikuttaako se sitten paljon Phottarin juttuihin. Eikös näyttis ole tarkoitettu periaatteessa vaan pelaamiseen. Prossu näyttäisi olevan vielä ihan hyvällä mallilla. Tietenkin parempi prossu voisi olla hyvä. Nykyään noi Ryzenit (hinta+laatu kohdillaan verrattuna Inteliin) on aika kovia, mut sitten myös emolevy pitäisi vaihtaa. Muistissa noi MHz kanssa vähän vaikuttaa nopeuteen. Aina se muistin määrän lisääminen ei vaikuta vaan sen muistin nopeus...joku 3200 MHz muistit voisi olla paremmat.
Kiintolevy kannattaisi vaihtaa kyllä. Joko SSD tai vielä parempaa M.2.-kiintolevyyn. Varsinkin Samsungin Evo 960 on tosi vaihdikas...täytyy vaan katsoa, onko emolevy tarpeeksi uusi, että siinä on paikka M.2. levylle...no sitten voi tietyasti ostaa PCI-kortin, johon tunkea toi m.2-kiintolevy.
Helpoimmin pääsee, jos ostaa ihan uuden koneen ja heittää vanhan koneen vaikka mökille pelikoneeksi.
Itse olen käyttänyt mikromafiaa, kun siellä voi itse räätälöidä koneen oman halun mukaan. Siellä ne tietokonelaskurit ovat aivan älyttömän hyvät.

http://catalog.mikromafia.fi/catalog/



Voisi tosiaan olla aika päivitellä konetta. Päivittäminen houkuttelisi kun tykkään paljon tästä nykyisestä kotelosta (Antex GX505 Window) mutta koska ittellä toi kasaaminen ei oo niin hallussa, tilaaminen kokoamispalvelöulla houkuttaa. Pitää tutkailla tota linkkiä. Thanks.

Mikan mainitsemat jutut toki vaikuttaa KONEEN nopeuteen, mutta kuten sanottu en usko että ihan heti JPH:n koneessa nuo rajat tulee vastaan, varsinkaan Fotarissa ja semminkin kun lagaamista esiintyy vain tietyissä PIIRTÄMISEEN liittyvissä toiminnoissa.

Ja itse ongelmaan löytyi ratkaisu, tai ainakin toistaiseksi se on auttanut. Päivittäessä se oli jotenkin asentanut kaksi versiota Photoshopista - v20.0 oli se vanha (CC 2019) ja siihen vierelle oli tullut v21.1 (2020). Sen vanhemman kuin poistin niin ei oo enää lagittanut. Siinä hävisi samalla kaikki omat Brushit mutta onneksi olin ne exportannut levylle niin piti vaan uudestaan lisätä. Asetukset se väitti osaavansa pitää. Ainakin Keyboard shortcutit näyttäisivät olevan säilyneet.

Kumma kyllä että on mulla toisiakin vanhoja versioita, nimittäin Photoshop CS3 ja löytyipä jopa sellainenkin reliikki kun Photoshop 6.0. Näitten rinnakkaiselo ei ole aiheuttanut mitään ongelmia. Johtuukohan se kun nuo uudet ovat Creative Cloudia, tekee varmaan jotain pilvi-operaatioita siinä taustalla? Ehkä....