Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.


Arvostelut: Tietämätön valittu lähtee ulkomaailmaan (20.11.2017 klo 20:37:00)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
18.12.2017, klo 07:06:59

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
461202 viestiä 10219 aihetta kirjoittanut 7215 jäsentä. Uusin jäsen: s0nar
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvantekijöiden keskustelut
| |-+  Luomistyö, käsikirjoittaminen ja kääntäminen
| | |-+  Käsikirjoittaminen / työskentely ym.
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 ... 8 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Käsikirjoittaminen / työskentely ym.  (Luettu 43723 kertaa)
Markku Myllymäki
Lyijykynän jatke
Galleriataiteilija
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 731


/* You are not expected to understand this. */


« : 09.12.2004, klo 10:58:27 »

Löytyi tällainen teksti sarjakuvan käsikirjoittamisesta. Vaikutti melko hyvältä siinä mielessä, että sarjakuvaa analysoidaan ihan oikeasti tarinankerronnan näkökulmasta. Kun teksti on melko laaja ja ilmaiseksi webistä luettavissa, ajattelin, että voisi kiinnostaa monia täälläkin...

http://www.williamsullivanadvertising.com/joeedkin/writing.html

Olen aiheesta lukenut hiljan pari opusta myös kirjamuodossa ja todennut, että hyvän tarinan sarjakuvakerrotaan sopivasti laatiminen on melko vaativaa puuhaa...

Täällähän on kirjoitellut muutamakin käsikirjoittaja enemmänkin. Ja tietysti "Kvaak tekee sarjakuvaa" ketjuissa näkee ihan käytännön toteutusta. Mutta olisiko tämä kiinnostava aihe keskusteluun? Olisiko jollakulla vinkkejä siitä, millaiset tarinat toimivat parhaiten 2-6 sivuisissa jutuissa tai toisaalta 20-25 sivuisissa? Tämmöisiä juuri nyt väsään...  Grin
« Viimeksi muokattu: 10.01.2005, klo 12:38:17 kirjoittanut Reima Mäkinen » tallennettu

When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.
Doc Lomapäivä
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 2 807


« Vastaus #1 : 11.12.2004, klo 11:10:19 »

Mielenkiintoinen aihe johon kukaan ei tarttunut, joten minä tartun. Kysymyksen asettelu oli ehkä liian laaja-alainen.

Itse olen keskittynyt lyhyiden tarinoiden kirjoittamiseen, strippi-2 sivua, joten puhun vain niistä. Mielestäni esim. 2 sivuisessa huumorisarjassa pitää olla 2-3 vitsiä. Päävitsi on se, jonka kehittely alkaa jo alussa ja huipentuu lopussa. Mutta välissä pitää olla myös 1-2 muuta vitsiä. Päävitsissä täytyy olla jotain uutta ja sen pitää olla oikeasti hauska. Lisävitsit voivat olla "vanhoja vitsejä" tai gageja, tyhmä ilme, outo tilanne tms. Niiden ei tarvitse olla niin huippuunsa hiottuja. Periaatteessa stad up-koomikko toimii samalla tavalla, pari hyvää vitsiä joilla yleisö viritetään nauramaan, ja sen jälkeen yleisölle kelpaa jo tyhmempikin kama. Mutta perustotuushan on, että mitä enemmän ja mitä hauskempia jakson vitsit on, sitä hauskempi jakso!

Sama kaava toimii myös toiminta- kauhu- yms. sarjakuvassa. Vitsin paikalle vaihdetaan vain jännityselementti. On päätarina, ja pari pientä jännityselementtiä siroteltuna matkalle.
tallennettu

ökpö
ääpylä
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: nainen
Viestejä: 520


Vanhana sitä tulee piisamiksi.


« Vastaus #2 : 13.12.2004, klo 14:29:28 »

Ei minulla mitään aiheellista kommentoitavaa tästä ole, kunhan halusin kysyä, että paisuvatko muiden tarinat kuin isotädin soodaleipä? Olen alkanut vihdoin uskoa, että jos arvioin tarinan pituudeksi n sivua, todellinen mitta on > 2n. Eli homma toimii kuin IT-perusprojekti. Ensin kysytään koodaajalta aika-arviota, ja sitten kerrotaan se kahdella, jotta saadaan todellinen valmistumisaika. (Johto tietysti jakaa sen kahdella ja hymyilee kauniisti päälle. Anteeksi vanhat IT-projektivitsit.)

Vois tietysti liittyä siihen, että kirjoitan tottuneemmin proosaa kuin sarjakuvakäsiksiä. Suorasanaisessa tekstissä on varaa kikkailla ja rakentaa hahmoja. Sarjakuvissa taas täytyy viilata ja höylätä ja silti tuntuu että jotain tarttis edelleen saada pois siitä alkuperäisestä tarinaideasta. Lisäksi proosaan voi helposti kirjoittaa että "lopuksi Karhukopla räjähytti Roope-Ankan rahasäiliön", eikä siinä sitten muuta. Ilmaisepa sama sarjakuvassa yhdellä sivua pienemmällä ruudulla. No, on kai se mahdollista, mutta en tiedä tekisikö haluttua vaikutusta lukijaan. Wink
tallennettu

comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia
V3§a V1tikain3n
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 984


kersanttinapalm.com/


« Vastaus #3 : 13.12.2004, klo 15:26:34 »

Pitkän tarinan kirjoittaminen sinänsä ei ole hirveän vaativaa, vaan sen tiivistäminen siten että se on siisti kokonaisuus ja A) joku jaksaa sen kuvittaa sarjakuvaksi ja B) joku jaksaa sen myös lukea.


(räjäytettyään rahasäiliön ja muutettuaan karibialle Karhukoplalaiset polttivat paksuja sikareitaan myhäillen)
tallennettu
Timo Ronkainen
professionaali amatööri
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 17 092


"Ja rangaistus on greippi!"


« Vastaus #4 : 13.12.2004, klo 20:32:22 »

Mulla "pidemmät" käsikirjoitukset tahtovat jäädä kesken. En joko keksi miten juoni etenee, tai jos keksinkin, olen jo kyllästynyt koko hommaan. Onneksi työkseen ei ole tarvinnut tehdä (vielä) pitkiä juttuja. Vain stripin tai sivun mittaisia. Pöytälaatikossa on parin sivun keskeneräisiä useampiakin.

Timo

(räjäytettyään rahasäiliön Karhukoplalaiset vievät Roopen rahat Kuubaan, jonka talous elpyy, ja polttavat paksuja sikareita Fidelin kanssa myhäillen.)
tallennettu

Markku Myllymäki
Lyijykynän jatke
Galleriataiteilija
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 731


/* You are not expected to understand this. */


« Vastaus #5 : 14.12.2004, klo 12:16:20 »

Yritän nyt räpeltää kasaan ekaa pitkää juttua, mutta koska oma mielenkiinto alkaa aina välillä hiipua pitkissä projekteissa, yritän tehdä sellaista episodirakennetta jossa jaksaisin episodi kerrallaan loppuun asti...

(räjäytettyään rahasäiliön Karhukoplalaiset vievät Roopen rahat Kuubaan, jonka talous elpyy, ja polttavat paksuja sikareita Fidelin kanssa myhäillen, mutta paljastuu että Fidel onkin avaruusolio, jonka tavoitteena on tuhota Roopen salaa johtama Maapallon Ritarien Liitto, jonka käteisvarat Karhukopla ryösti ja joka ei sen takia enää pysty puolustamaan Maapalloa...)
tallennettu

When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.
Rovio
Mahdoton.
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 166


The friendly looking lad.


« Vastaus #6 : 07.01.2005, klo 11:07:30 »

Mielestäni 3-5 sivun, eli lyhyen jutun keksiminen on vaikeinta.
Jutussa piäisi olla hyvä juoni jo pituutensa takia, mutta kun sen keksii niin sen tiivistäminen ja kuvakäsikirjoitus on se hankalin vaihe.
tallennettu
Tuuk42
Jäsen
****
Poissa

Viestejä: 1 239


"En pidä minään"


« Vastaus #7 : 10.01.2005, klo 13:39:32 »

Kiitokset Markulle että toi tälläisenkin artikkelin esille. Vielä en ole aivan loppuun asti ehtinyt lukea sillä tuossa artikkelissa on hengästyttävän paljon asiaa.
Tämä on melkein sarjaa pakko lukea sarjakuvan käsikirjoitusta suunnittelevalle. Tuossa on muutamia sellaisia juttuja huomioituna jotka ovat niin itsestään selviä ettei niitä edes tule huomioitua käsikirjoitusta suunnitellassa.

Varsin suositeltavaa lukemistoa itse kullekkin.


 8)
tallennettu

"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!
Jouni Ahola
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 195



« Vastaus #8 : 11.01.2005, klo 04:00:57 »

Aloitin tässä vihdoin kirjoittamaan käsikirjoitusta kunnon pitkään sarjakuvaan jonka toivon joskus saavani piirrettyäkin, joten tuosta artikkelista on kyllä apua. Varsinkin kun siinä näyttääpi olevan erinomaista infoa itse suunnittelu- ja kirjoittamisprosesseistakin.

Itselläni on aina vaikeuksia saada kaikkia ideoita paperille ja varsinkin ongelmia on niiden järjestelyssä... Minulla on sen verran huono muisti että pistän kaiken mahdollisen ylös ettei unohdu. Joskin yleensä niitä ideoita tulee nopeammin kuin ehtii kirjoittamaan... Wink Minkälaisia tekniikoita teillä pitempiä tarinoita kirjoittaneilla on pitkän tarinan suunnittelussa? (Varsinkin niillä jotka myös piirtävät sen itse) Pilkon päätarinan luultavasti episodeiksi, joten näin ensikertalaiselle voi tällainen suunnittelu olla aika mielenkiintoista... Smiley

Voi olla että tuossa artikkelissakin tulee esille näitä kunhan ehdin lukea enemmän, mutta haluaisin mieluummin silti vähän "lähempää" tietoa. Täällä Suomenmaassa kun on vähän erilaiset julkaisumetodit ja -mahdollisuudet kuin suuressa ja mahtavassa Marvel-maalimassa...
     Miten te yleensä kehitätte tarinoitanne eteenpäin? Hahmot ja taustat ensin ja sitten juoni vaiko toisinpäin? Teettekö miellekarttoja ja/tai joitain "avaintapahtuma"listauksia tai vastaavaa..?

Ja se sivujen suunnittelu... Teettekö omiin käsiksiinne valmiit paneelisuunnitelmat vai piirrättekö suoraan? Kuvakäsistä en ole itse ikinä piirtänyt (häpeän), joten tässä projektissa aion sitä käyttää.

Saas nähä tämänkin kanssa taas... 8)
tallennettu

Veli Loponen
Isoveli
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 10 755


<><


« Vastaus #9 : 11.01.2005, klo 11:15:16 »

    Miten te yleensä kehitätte tarinoitanne eteenpäin?
Mulla tarina lähtee siitä, että tulee idea, jota jonkin aikaa kokoan päässäni (myös hahmot kehittyy tässä vaiheessa, ellei niitä ole ollut jo aikaisemmin). Sitten saatan kirjoittaa ylös jotain pääkohtia. Useimmiten kuitenkin hyppään suoraan käsikirjoitusvaiheeseen, joka on omituinen versio kuvakäsiksestä. Näin siis pidemmissä jutuissa. Lyhyissä sivun tai kahden jutuissa teen kuvakäsiksen, josta näkee oikeastaan vain sen, miten ruudut asettuvat sivulla.
Esimerkki tuosta pidemmän tarinan "käsiksestä" löytyy tästä (ensimmäiset 9 sivua PoA kolmosesta, mutta näillä näkymin tarinaan tulee vähän muutoksia).
tallennettu

Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva
Jouni Ahola
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 195



« Vastaus #10 : 11.01.2005, klo 23:15:49 »

Mielenkiintoista nähdä tuokin kuvakäsis. Ei se näköjään paljon vaadi kun osaa.....

Kyllä se on minullakin pieni idea (tai suuri inspis) josta tarinat lähtee, mutta yleensä tuppaa olemaan niin että haluan vain päästä kynänheilutteluun ja sitten motivaatio lopahtaa kesken käsiksen kirjoittamista.. Sen takia aloitinkin tällä kertaa varoivaisesti ja päätinkin aloittaa piirtämisen vasta kun saan tarinan täysin valmiiksi. Minulla on hylly jo tarpeeksi täynnä keskeneräisiä sarjakuvia, nyt on aika saada jotain valmiiksi. Shocked


Sivuhuomautuksena, tässä voisi jollekin olla hyviä ideoita tuohon "sankaritarina"-haasteeseen......

http://www.tiede.fi/keskustelut/keskustelu.asp?mainpage=1&mainskip=0&id=1371463&alue=1&skip=0&hakusana=
tallennettu

Tuuk42
Jäsen
****
Poissa

Viestejä: 1 239


"En pidä minään"


« Vastaus #11 : 12.01.2005, klo 18:04:42 »

Minulla tuppaa aina käsikirjoituksen hiominen venymään ja vanumaan enkä pääse ikinä piirtämisvaiheeseen.
Liikaa perfektionistin vikaa tai suuruudenhulluutta.  Smiley

Harvoin teen tuollaista kuvakäsistä kuin Welzulla on käytössä. Tai jos teen niin luonnostelen 1:1 kokoon. Useimmiten siis, mutta todennäköisesti tulee tuollaistakin käytettyä kun saan jonkun pidemmän käsiksen valmiiksi.
tallennettu

"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!
Doc Lomapäivä
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 2 807


« Vastaus #12 : 14.01.2005, klo 10:56:31 »

TEEMA on se mikä sarjakuvantekijöiltä usein unohtuu. Voi olla siistejä hahmoja ja actionia mielessä, mutta kun teema puuttuu jää myös tarina päättömäksi kaahotukseksi.

Eli aluksi pitää määrittää mikä on tarinan pääväittämä, minä minä haluan tällä sanoa? Esim. Watcmenin teema voisi olla: kuka suojelee meitä supersankareilta? (Who watches Watchmen). Dark Knightin teema: Batmanin olemassaolo synnyttää superrikollisia.

Teema kun selviää tarinalle tulee suunta ja hahmojen kehittäminen helpottuu. Heille saa ristiriitoja: hahmojen toiminnan seuraus on heidän tarkoituksensa vastaista (Batman, Rorschach). Hahmot varioivat teemaa toiminnassaan ja puheissaan ja esittävät siitä erilaisia mielipiteitä, ja hahmot voivat joutua tilanteisiin joissa heidän on toimittava mielipiteittensä vastaisesti.

Esimerkki: hahmon mielipide on että kaikki narkkarit on ammuttava, koska ne ovat vain yhteiskunnan taakka, ja sitovat poliisin ja lääkärien resursseja. Seuraus: myös kaikki alkoholistit ja tupakoitsijat on ammuttava. Hahmo itse esim. tupakoi.
tallennettu

J.Kantelinen
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 54


Cabals The Card Game


« Vastaus #13 : 14.01.2005, klo 12:29:16 »

Tässä on tullut viimeiset pari vuotta kamppailtua käsikirjottamisen kanssa. Virheistä on oppinut tekemällä niitä pirusti. Aloittavalle kirjottajalle yksi ongelma taitaa olla se, että haluaisi tehdä kaikenlaista, eikä näe tarinan olennaista vaan tarinat paisuvat ja paisuvat mahdottomuuksiin, kuten muutkin ovat maininneet.

Itsekin kirjoitin aluksi tarinaa tyypistä X joka tapaa tyypin Z ja sitten ryhtyvät toimimaan ja tapaavat tyypin Y. Parin kuukauden jälkeen tajusin, että parempi jos kirjoitan tarinan Zn näkökulmasta ja pari kuukautta sen jälkeen, että Yn näkökulmasta. Puolenvuoden jälkeen oli monta, aika tarkkaakin käsikirjoitusta ja tajusin, että jotta olisi hauska kertoa tämä tarina pitäisi kertoa tyypin B tarina 30 vuotta aiemmin. Ja jotta voisin kertoa tyypin B tarinan aiemmin, tarvitsisin jo muusta yhteydestä tutun hienon tyypin F jonka kautta kertoa B tarina.

Niinpä kirjoitin tarinan Fstä jossa B oli mukana. Kirjoitin monta eri versiota vuoden verran. Sitten tajusin, että tulee liian pitkä tarina jo tästäkin mahtumaan yhteen albumiin. Puolitin tarinan. Jouduin poistamaan F tyypin. Jouduin kirjoittamaan uuden juonen Blle. Kirjoitin puolivuotta ja monta versiota, joissa B oli milloin minkälainen ja sivuhenkilöitä vaihtui tiuhaan. Tässä vaiheessa jouduin todella miettimään sitä, mikä on olennaista ja mikä on teema. Ja tadaa. Taidan olla viimein hionut tiukan käsikirjoituksen. Kaikki työ tähän mennessä on rikastuttanut ympäristöä ja henkilöitä.

Ongelma vaan oli, että aloitin piirtämisen jo puolitoistavuotta sitten ja osa sivuista on pitänyt heittää roskiin, koska eihän niillä ole enää mitään tekemistä tarinan kanssa.

Mitä opin:

A) aloittelijan kannattaa aina käyttää aluksi muiden tekstejä, jos siis on piirtäjä.
B) ja tehdä lyhyitä tarinoita, jotta tekniikka kehittyy.
C) ei pidä ikuna alkaa piirtämään, ennen kuin tarina on valmis ja ehtinyt virua tarpeeksi pitkään pöytälaatikossa valmiina.

tallennettu
Hege
väsähtänyt
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 931



« Vastaus #14 : 14.01.2005, klo 20:43:04 »

Stripeistä teen yleensä suoraan kuvakäsiksen, tai jos idea on todella selkeä niin yksi lausekin riittää. Sitten se käsis "arkistoidaan" ja kun se löydetään vuosien kuluttua, niin jos se yhä naurattaa niin se todetaan hyväksi ja "arkistoidaan" toteutettavien töiden pinoon.

Tuommoisissa sivun mittaisissa tarinoissa lähtökohtana on yleensä jokin idea. Joinakin päivinä Luoja on armollinen ja loistava idea vain pasahtaa päähän kesken kassajonossa seisomisen. Ongelmaksi nousee idean kertominen, on selvillä alku ja loppu, mutta siinä välissä on tyhjää.

Hieman pidemmissä tarinoissa, joita on kirjoitellut ja kehitellyt jo jonkin aikaa nousee esille insinööriyden pakottamana tarve loogisuuteen. Esim nytkin on 30+ sivuisen sarjakuvan kässäri repliikeineen kaikkineen kasassa muutoin paitsi etten ole tyytyväinen loppuratkaisuun. Se on hieman liian kaukaa haettu, ja homma on seis kunnes joku päivä se idea pasahtaa päähän.

Sitten on muutamia tarinoita jotka ovat periaatteessa valmiita, mutta tuntuvat niin hyville, ettei kehtaa pilata niitä omilla tuhrustuksillaan, vaan odottelee että piirtotaidot ja sarjakuvan kerrontataidot (ruutujaot yms.) kasvaisivat tarinan tasolle.

Stripin idean tullessa mieleen tulee esittää seuraavat kysymykset: mistä tähän tilanteeseen tultiin, mihin tästä tilanteesta mennään. Hyvällä tuurilla saa juttua laajennettua 3-4 stripin aiheiksi. Muutoinkin tämä on mielestäni hyvä asia, joka luo jatkuvuuden tunnetta strippien maailmaan sen sijaan että se olisi vain yhden naurun juttu ja huomenna toisen.

Pidempi tarina taas kirjoitetaan kerran ja sitten odotellaan, se tarina luetaan ja taas kirjoitetaan ja odotetaan ja luetaan ja .... Tätä sen verran monta kertaa että kun tarinan lukee ei mieleen tule yhtään parannettavaa.

Tai sitten antaa vaan palaa sen idean pohjalta kuva kerrallaan ja katsoo mitä tuli piirrettyä ja kerrottua.
tallennettu

But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.
Sivuja: [1] 2 3 4 5 6 ... 8 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: