Kirjoittaja Aihe: Kunnon teroitin ja vähän asiaa musteesta  (Luettu 5450 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

OM

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 330
Kunnon teroitin ja vähän asiaa musteesta
« : 03.10.2019 klo 13:49:20 »
Ajattelin kysyä, tokkopa kukaan vaivautuu vastaamaan. Mutta ongelmani on seuraava.
Millä te hyvät piirtäjätoverit teroitatte kynänne esimerkiksi lyijykynät? Minulla on katastrofaalinen ongelma siinä, etten ole löytänyt kunnollista teroitinta kynilleni. Olen noita ostellut milloin mistäkin.  Olen alkanut tehdä aika paljon kuvia lyijykynillä sävyillä HB aina 8HB:hen. Mutta ongelmana on teroittimet joita käytän. Jos teroitan kyniä, niin joudun teroittamaan kynää ainakin 4-5 kertaa, koska teroittimen rumilus katkaisee joka kerran lyijyn. Palan joutuu ottamaan teroittimen terästä kynsin ja hampain ja kynä pienenee koko ajan. Minulle tulee kalliiksi tuollainen, että kynäni kuluvat noista p......teroittimista.
Voisikohan ongelma johtua puun kovuudesta tai pehmeydestä erilaisissa kynissä.
Joskus joku mainitsi, tästä on jo niin kauan etten muista missä, että joku käytti teroittamiseen sellaista kivaa partakoneen terää. Tai tietääkö kukaan hyvää keinoa teroittaa kyniä tai onko jollakin infoa hyvistä teroitin merkeistä, joissa olisi HYVÄ TERÄ..

Laitoin tähän liitteeksi kuvan sellaisesta partakoneen terästä jonika haluaisin ja jolla voisi teroittaa kyniä. Mutta en löytänyt mistään, mistä noita voisi tilata. Jos joku tietäisi niin please, infotkaa.

Voiko pelikanin musteita, jotka ovat lasipulloissa sotkea toistensa kanssa. Ostin vahingossa kiireessä violettisen väristä pelikan mustetta vaikka piti ostaa mustaa. Annan se mielellään pois jos joku haluaa postimaksuja vastaan.
« Viimeksi muokattu: 03.10.2019 klo 13:58:30 kirjoittanut OM »

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Kunnon teroitin ja vähän asiaa musteesta
« Vastaus #1 : 03.10.2019 klo 14:21:05 »
Minen uskalla millään partakoneen terällä leikata. Tavallinen pahvipuukko riittää. Mutta on mulla tommonen pyöritettävä teroitinkin. Pöytään kiinni ja kammesta pyöritetään.
Tämän tyyppinen

Timo

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 482
Vs: Kunnon teroitin ja vähän asiaa musteesta
« Vastaus #2 : 03.10.2019 klo 14:24:24 »
Normaalilla puukollakin voi terottaa kyniä. Muistaakseni joskus käytin esim. Temperasta saatavaa veistä, josta voi katkaista terästä aina uuden pätkän vanhan tylsyessä.

Nyt mulla on suht hyvät terottimet enkä muista mistä olen ne hankkinut.

Mutta kieltämättä jotkut terottimet on olleet surkeita. Myös se jos kynä on tippunut lattialle ja sen sisällä oleva lyijy on murtunut, voi aiheuttaa lyijyn katkeamista sitä teroitettaessa.

Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 814
  • /* You are not expected to understand this. */
Vs: Kunnon teroitin ja vähän asiaa musteesta
« Vastaus #3 : 03.10.2019 klo 16:03:04 »
Mielenkiintoinen ajoitus, en ole piiiiitkään aikaan teroitinta ostanut, mutta sattumalta ostin jonkin Faber-Castellin säiliöteroittimen juuri äsken. Itse en tarvitse lyijykyniin juurikaan, ehkä akvarellikyniin jonkun verran, mutta nyt on uusi ihme käytössä: Koh-I-Noor:in lyijykynän mallinen kumi. Se on hemmetin kätevä kun parantelee sarjakuvalyijäreitä, jotta on sitten helpompi tussata. Mutta sitä pitää teroittaa.

Aikaisemmasta kokemuksesta on muistikuvaa, että varsinkin halvoissa perinteisissä lyijykynissä oli usein lyijy poikki puukuoren sisällä. Silloin hyväkin terotin tuntui katkovan terää, mutta vika olikin itse lyijykynässä. Hyväkin kynä tekee tuota, jos sitä paiskotaan tai pudotellaan.

Itse lyijäröin lyijytäytekynällä, mutta jos oikein paljon haluaisin käyttää eri pehmeysasteita, taitaisin etsiä irtolyijyjä ja pidikkeitä.
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 740
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Kunnon teroitin ja vähän asiaa musteesta
« Vastaus #4 : 03.10.2019 klo 16:36:02 »
1970-80 luvulla jokaisessa luokassa oli opettajan pöytään pultattu iso veivattava teroitin. Siinä se lyijykynä ankkuroitiin semmoisten tartuntakäpälien väliin...joka jousella työnsi kynää eteenpäin.
Oli muuten tosi hyvä teroitin...semmoisen voisin ostaa kyllä, jos jossain divarissa tulisi vastaan. 

Tämän mallinen se oli...
https://www.vastavalo.net/kynanteroitin-kynan-poytamallinen-kynanteroitin-382717.html
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Kunnon teroitin ja vähän asiaa musteesta
« Vastaus #5 : 04.10.2019 klo 11:47:32 »
1970-80 luvulla jokaisessa luokassa oli opettajan pöytään pultattu iso veivattava


Just samanlainen mistä edellä kerroin. Itsellä melkein juuri samanlainen tuo linkkaamassasi kuvassa. Tosin sen käyttötarve pudonnut aika vähäiseksi. Digitaalisuus nääs.

Timo

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 740
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Kunnon teroitin ja vähän asiaa musteesta
« Vastaus #6 : 04.10.2019 klo 12:46:10 »
Just samanlainen mistä edellä kerroin. Itsellä melkein juuri samanlainen tuo linkkaamassasi kuvassa. Tosin sen käyttötarve pudonnut aika vähäiseksi. Digitaalisuus nääs.

Timo
Sorry...en lukenut kuin otsikon.
Mä kun en piirtele, mutta käytän lyijykynää kovasti kirjoittamiseen, joskus myös niitä kyniä jossa on ne irtolyijyt. Mulla itellä tosi huono teroitin...yleensä teroittelen mun bowie-puukon tupessa olevalla pikkupuukolla. Se on tosi terävä.

Bowie puukko on taas ulko-oven kohdalla turvana, jos avaan oven jollekin rosvolle...saa heti kättä pitempää. Se on aika iso puukko...vähän niin kuin Krokotiilimiehellä. Sillä isolla ei kyllä teroitella kyniä.

Silloin kun olin ala-asteella, niin mulla oli pieni linkkari penaalissa. Sillä teroittelin lyijykynääni. Oli ihan normaalia, että oli mini-linkkari koulussa.
Nykyaikana toi ei millään menisi läpi, kun on näitä kouluampumisia ja miekkojen heiluttelijoita.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)