Kirjoittaja Aihe: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 7.–8.9.2019  (Luettu 9755 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aino Sutinen

  • Sarjainfo-lehden päätoimittaja, Suomen sarjakuvaseura. Sarjakuvapiirtäjä ja kuvittaja
  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 606
  • I know
Itse en ole järjestämässä Helsingin sarjakuvafestivaaleja, mutta tapahtuma on tulossa: https://sarjakuvafestivaalit.fi

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 743
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 7.–8.9.2019
« Vastaus #1 : 26.08.2019 klo 12:46:25 »
Toivottavasti tänä vuonna festivaaleille tulee Egmont…kertomaan Punaparrasta ja vähän näyttämään myös näytesivuja siitä. Samalla voisi kysellä Egmontilta, että mitä julkaisuja Disney kirjoista niiltä on tulossa.

Myös Like olisi erittäin tervetullut festivaaleille, kun kertoivat, että julkaisevat Blueberry integraalit 1 ja 2:en.

Otavan Nonstop-kirjat ja mahdolliset uudet Tintti-kirjat…näistä olisi kustantajan edustajien kanssa kiva turista. Sieltähän on esimerkiksi tulossa Smurffit-kirjakin.

Toivoisin siis todella, että isot kustantamot tulisivat paikalle. Viime aikoina vähän vähentymään päin ollut osallistuminen. Yleensä ne menee vain kirjamessuille ja sielläkin esittelevät lähinnä kaunokirjallisuutta ja sarjakuvat jää taka-alalle. Kun kerran meillä on sarjakuvafestivaalit, niin kustantamot tulkaa sankoin joukoin sinne kertomaan sarjakuvistanne ja tulevista hankinnoista. Sitä kaipaisin festivaaleilta enemmän. Tilaa pitäisi kaikille olla siellä kattilahallissa.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 279
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 7.–8.9.2019
« Vastaus #2 : 05.09.2019 klo 15:47:37 »
Mainostan nyt täälläkin. Festareilla Turun sarjakuvakaupan pöydällä signeeraan.
LA:
17:00 – 17:30 Timo Ronkainen: Ryppy-Reiska, Näin luen Kuinka Aku Ankkaa luetaan -kirjaa.

Myrkyssä lähes kaksi vuosikymmentä sitten "seikkaillut" Ryppy-Reiska" on palannut katatoniasta takaisin dipsomaniaan. Monen uuden jakson lisäksi mukana "parhaat" palat Myrkystä. Osa oleellisista syistä jopa uudelleen ja peräti vähän paremmin piirrettynä. Mukana myös kahden biisin karaoke.

Näin luen Kuinka Aku Ankkaa luetaan -kirjaa -kirja

Timo

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Vs: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 7.–8.9.2019
« Vastaus #3 : 05.09.2019 klo 19:43:07 »
Mainostanpa minäkin! Turun sarjakuvakaupan pöydällä myös signeeraan Valasta lauantaina kello 18-19 ja sunnuntaina kello 14.30-15.

Ja Zinefestin lavalla Tiivistämössä olen höpöttelemässä Valaasta kaikkea tekemisestä ehkä myös tämän Valaan kustannuspuoleen Suomessa ja maailmalla ja ehkä agentuuritoimintaankin, mikäli haastattelija/yleisö sellaisia kyselevät.



Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 860
Vs: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 7.–8.9.2019
« Vastaus #4 : 06.09.2019 klo 10:56:35 »
Jaan pöydän Kattilahallissa Sinisen jäniksen kanssa. Omien tuotteiden, Mantsurian ja Magneettimies-lehden lisäksi tarjolla on hieman eksoottisempaakin matskua. Tyyliin ruåttalaista Dylan Dogia ja Octobrianaa enkuksi.


« Viimeksi muokattu: 06.09.2019 klo 10:58:55 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 743
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 7.–8.9.2019
« Vastaus #5 : 08.09.2019 klo 00:51:54 »
Täältä löytyy kuvia sarjakuvafestivaalien ensimmäisestä päivästä!

http://photographermikamyllynen.blogspot.com/

Kuvia saa ihan vapaasti kopsata, jos löytyy vaikka oma nassu tuolta!
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 778
Vs: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 7.–8.9.2019
« Vastaus #6 : 08.09.2019 klo 21:05:40 »
Festarit festaroitu.
Paljon tuli nähtyä tuttuja ja hyvää ohjelmaa ja ohimennen ylläpidettyä suomalaisista olevia stereotyyppejä.
Väkeä olisi voinut olla enemmänkin. Mutuna kattilahallissa on ollut ennen ruuhkaisampaa. En kaipaa väentungosta, vaan sarjakuvista kiinnostuneita ihmisiä ylipäätään.

Pari kaveria onnistuin hukkaamaan. Taas.

Nyt olin maltillinen hankinnoissa:

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 860
Vs: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 7.–8.9.2019
« Vastaus #7 : 08.09.2019 klo 22:25:42 »
Ikävää, että olen unohtanut sen kymmenen euron setelin matkasta kertovan sarjakuvan nimen. MUTTA tuo sarjakuva näytti oikein mielenkiintoiselta. Lainaan sen kirjastosta ensi tilassa.
Teuri Oksala: Kymppiegee, Suuri Kurpitsa. Ehdin vasta alkua lueskella. Hieman kyllä alkaa maistua itsetarkoituksellisesti ja liiaksi valokuvista kopsatulta. Toisaalta mitä muistan selailleeni, niin piirrostyö on ilmeiseti viksumpaa tarinan edetessä. Oksala kertoi kumminkin vuodesta 2013 sitä työstäneensä.

Kiitos kaikille sarjiksiani hankkineille. Oli mukava myös nähdä Kvaakista tuttuja hahmoja IRL. Lurker silti onnistui vielä lurkkimaan huomamatta ohi.  :)

Ja festarit oli todella erilaiset kun ekaa kertaa vietin ne tiiviisti pöydän myyjäpuolella. Yleistunnelmana sanoisin että koko viikonlopun Kattilahalli vaikutti tosi hiljaiselta. Helsingin festari vertautuukin lähinnä Porvoon, Oulun ja Porin festariin, siinä missä Kuplii on kaikin puolin isompi. Osin tämä tunne saattaa johtua siitä että tämän vuoden teemat ei napanneet sitten alkuunkaan (mikä oli tietenkin hyvä sillä en olisi ehtinyt ohjelmaa seuraamaankaan).  :) Ja tunnelmatkin voi vielä muuttua kunhan väsymys hellittää. Ai juu täytyy vielä kehua, uusi kotimainen sarjakuva on tänä vuonna kautta linjan entistäkin laadukkaampaa. Siitä kelpaa iloita,
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 743
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 7.–8.9.2019
« Vastaus #8 : 08.09.2019 klo 22:51:44 »
Joo ihan hyvät festarit oli. Tänä vuonna olin molemmat päivät...yleensä olen jättänyt sunnuntain väliin. Nyt oli sen verran kiinnostavaa ohjelmaa, että oli pakko tulla paikalle myös sunnuntaina.

En tiedä kuvittelenko, mutta jotenkin tuntu siltä, että väkeä oli vähemmän paikalla ja niin kuin Tertsi huomioikin. Lapsia oli vähemmän...no siinä yhdessä paikassa oli joku askartelupaikka...siellä oli joitakin. Nuoria oli kanssa vähän.

Vähän kyllä pitää negatiivistakin palautetta antaa. Tiivistämön lava oli ihan väärässä paikassa. Paikoin ei saanut mitään selvää haastatteluista, koska Zinefestin alueelta tuli ihan hirveä taustahäly. Kattilahallissa oli selvästi parempi äänentoisto, mutta hallin kaiku taas hieman vaikutti haastattelujen taltioinnissa.

Olen sitä mieltä, että festaripaikka on väärä. Se on liian syrjässä. Kyllä festarit pitäisi olla siellä missä on ihmisiä. Oodi olisi ihanteellinen paikka pitää festarit. Ajatelkaa kokoushuoneet, auditorio siinä alhaalla, mahdollinen elokuvateatteri Regina haastatteluissa käytössä. Ei taustahälyä, kunniavieraille arvollinen paikka tulla paikalle. Ruokapaikkoja 1000% enemmän. Se koju siinä ulkopuolella...ei kyllä houkutellut yhtään. Baarit siinä paikan päällä olivat kiinni suurimman osan ajasta...keskustassa tätä ongelmaa ei olisi. Kaikin puolin Oodi olisi paras paikka festareille...jo se kirjaston ja festareiden yhteensopivuus ja toimivuus.
Epäilen, että Oodin kalleudessakin voitaisiin saada jokin kompromissi, koska eiköhän Oodikin halua, että siellä olisi syksyllä tuommoinen iso ja hieno tapahtuma kuin sarjakuvafestarit.

Sitten suurten kustantamojen vähäisyys kiukutti. Ainoastaan WSOY oli paikalla. Missä oli Egmont, Otava, Sanomat, Tammi, Jalava, Like jne. Pienempiä kustantajia kyllä oli...kiitos heille. Olisi vain ollut niin hienoa turista kustantajien edustajien kanssa sarjakuvista ja kysellä niistä tulevista sarjakuvista, Ei se pöytäpaikka nyt niin paljon maksa...kannattaa tulla paikalle.

No se siitä negatiivisesta. Haastattelut, paneelit ja ohjelmat oli hyviä. Eniten nautin Willemin ja Ville Rannan haastattelusta, myös Rosi Kämpe ja Max Sarin kiinnosti.

Tuossa kuvassa on mun ostokseni festareilta. Tuli aika lailla ostettua vanhaa sarjakuvaa. Valerian: Aika aikaansa edellä, Kuinka Aku ankkaa luetaan oli uusia ostoksia.
Sitten lauantaina tulessani Zinefestistä, eräs komeapartainen mies (sanoit nimesi, mutta unohdin sen)  huuteli Darth Mikan nimeäni ja antoi mulle Tuska-Akun. Katosit jonnekin...tarjoon sen oluen sulle seuraavalla festareilla. Joten muistuta mua.
Sitten ostin myös noita Spirou-sarjakuvalehtiä...pitää opetella noista ranskaa...en kyllä tule oppimaan. Rahaa taisi palaa vähän yli 100 euroo, jos ottaa oluet mukaan (siinä yhdessä baarissa joka oli ihme kyllä auki).
No kuvia lisäilin tonne blogiini festareilta...menkäähän katsoo!

http://photographermikamyllynen.blogspot.com/
« Viimeksi muokattu: 08.09.2019 klo 22:54:00 kirjoittanut Darth Mika »
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Clavia Z

  • Kummajainen
  • Jäsen
  • Viestejä: 763
Vs: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 7.–8.9.2019
« Vastaus #9 : 08.09.2019 klo 22:59:15 »
Kävin vain lauantaina. Sarjakuvat on minun osaltani aika lailla kerätty jo (tilanpuute ja silleen), mitä SS Libriconin Eetullekin vähän pahoittelin. Uusimman Piko ja Fantasion ja Yoko Tsunonkin olen hommannut jo ajat sitten ranskaksi, kuten paljon muutakin.

Fennicalla oli yksi vanha Sarjainfo sekä ruotsinkielistä Lauzieria (Gringon på Ilha Grande, Sån't är livet 2), mutta annoin olla. Libriconilla oli tyrkyllä seitsemäs Comanche Pirun sormi, jota ei näe juuri koskaan missään, mutta hintapyyntö oli huimat 150 euroa!

Suuren Kurpitsan ständillä kysyin pöydän takana seisseeltä naiselta, miten hyvin Mänttärin ja Sinisalon Tiskivuoro on tehnyt kauppaansa. Nainen ei ollut kykenevä vastaamaan muuta kuin että kyllä sitä on ainakin selailtu. Kehuin sarjakuvaa sanoen sitä erinomaiseksi pilanteoksi ihmisten ristiriitaisen ajattelun ja tekopyhyyden kustannuksella. Hän totesi, että siinähän on hänelle hyvä myyntipuhe.

Reimalta ostin hänen Mannerheim-sarjakuvaeepoksensa, jota olen tässä nyt jonkin matkaa lukenutkin. Loistavaa työtä! Kiitos siitä, kiitos signeerauksesta ja myös hyvästä juttutuokiosta.

Ohjelmapuolella tyydyin kolmeen peräkkäiseen haastatteluun. Tiivistämöllä kuuntelin Tertsin ja Reiman keskustelua, Kattilahallissa Maria Björklundia, ja sitten takaisin Tiivistämöön, jossa haastateltiin Janne Torisevaa. Tiivistämössä taustamelu tosiaan häiritsi varsinkin Reiman haastattelun kuuntelua. Janne onneksi oli sen verran eloisa ja äänekäs puhuja, että jaksoi tapella sen hälyn kanssa.

Saaliini oli siis vain se Marski-sarjiskirja ja Suuren Kurpitsan pöydän yli minulle ojennettu postikortti, jonka aiheena on Pauli Kallion ja Reetta Niemensivun tuore albumi Lyhenevä kesä - Baskervillen villakoirat.

Sää ei tosiaan oikein suosinut. Ensin kyllä paistoi aurinko kauniisti, mutta neljältä alkanut sade pilasi tunnelman. Kävijöitä tuntui olevan kohtalaisesti. Kattilahallissa mahtui hyvin liikkumaan, mutta Tiivistämössä tunnelma oli liiankin... tiivis. Tuntui välillä melkein, ettei eteenpäin pääse.

Yleisfiilis ei innostanut ahkeraan kuvien räpsimiseen.







Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 778
Vs: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 7.–8.9.2019
« Vastaus #10 : 08.09.2019 klo 23:10:56 »

Sitten lauantaina tulessani Zinefestistä, eräs komeapartainen mies (sanoit nimesi, mutta unohdin sen)  huuteli Darth Mikan nimeäni ja antoi mulle Tuska-Akun. Katosit jonnekin...tarjoon sen oluen sulle seuraavalla festareilla. Joten muistuta mua.

De Nada.
Meni kuitenkin arvostavaan kotiin.

Itsekin tuli muutama Spirou napattua kantoon. Karsten Vollen kuvaukseen festareista on helpohko yhtyä: korkea- ja matalakulttuuri kohtaavat, on nyrkkipajazinejä ja deluxepainoksia , taidesarjakuvaa ja supersankareita. Kaikille avoin ja lähestyttävä.

Clavia Z kiitos. Tuo kuvasi Sihvosen (?) Frankensteinin morsiamesta Elsa Lanchesterista on nyt historiallinen. Joku tägääjä urpo peitti sen aukealla korisjoukkkueen tai jonkun muun olemattomuuden tekstillä Kurvin vauhti....
Hyvä että  ehdit ottaa kuvan, joskus myös Ars brevis.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 743
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 7.–8.9.2019
« Vastaus #11 : 08.09.2019 klo 23:24:37 »
Lainaus
Sitten lauantaina tulessani Zinefestistä, eräs komeapartainen mies (sanoit nimesi, mutta unohdin sen)  huuteli Darth Mikan nimeäni ja antoi mulle Tuska-Akun. Katosit jonnekin...tarjoon sen oluen sulle seuraavalla festareilla. Joten muistuta mua.


De Nada.
Meni kuitenkin arvostavaan kotiin.

No niin nyt tiiän kuka olet. Joo ensi festareilla kyllä tarjoon...toivottavasti silloin on baaritkin auki. Hitto pitää laittaa kännyyn vuoden päähän muistutus.
Älä aja partaasi, että tunnistan sut seuraavilla festareilla.
Joo Tuska-Aku saa kyllä arvoisansa paikan mun kokoelmissani. Luulin, että tuo Aku olisi ollut semmoinen tavallinen Aku Ankka, mutta sehän on paksummalle pareille tehty ja sivujakin aika vähän. Ihan erilainen kuin kuvittelin. Kiitokset vielä lahjoituksesta.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

hannhell

  • Jäsen
  • Viestejä: 511
Vs: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 7.–8.9.2019
« Vastaus #12 : 09.09.2019 klo 07:55:52 »
Festarit lusittu, ihan jees. Parhauttahan tuolla on kavereiden tapaaminen, ja aina tarttuu mukaan jotain tiiliskiviä. Itse ostin festareilta ainostaan Belzebubs LP:n, saippuakin kiinnosti, mutta ei nyt sitten kuitenkaan. Mies hoiti sen tiiliskiviosion.
Festareiden opastus oli taas vähän niin ja näin. Zinepuolelle oli pääpaikalta matkaa, ja mitään opasteitahan ei ulkona ollut, vaikka nyt sitten heti pääovilla jokin iso plakaatti osoittamaan sinne... Kävin infossa kysymässä että miksei ole, ei kuulemma vaan mitään sellaisia ole. Hmm. Kyllähän toki myyjät ja vakifestarikävijät tietävät että sellainenkin on, mutta randomtyypit? Zinepuolella näytti olevan myyjillä infolaput rinnuksissa, pääpuolen ns ammattilaismyyjille sellaisia ei ollut tänä vuonna tarjolla.
Etukäteistiedotus toimi kuitenkin hyvin, kiitos siitä.

hannhell

  • Jäsen
  • Viestejä: 511
Vs: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 7.–8.9.2019
« Vastaus #13 : 09.09.2019 klo 08:12:23 »
ps. Infotiskille sitten sellaista sakkia joka tietää sarjakuvaporukan plus perehtyy esim jossain määrin kunniavieraiden tuotantoon.. Parikin kaveria valitti ettei siellä tiedetty mitään..

mikko jylhä

  • Jäsen
  • Viestejä: 178
Vs: Helsingin sarjakuvafestivaalit, Suvilahti 7.–8.9.2019
« Vastaus #14 : 09.09.2019 klo 14:36:49 »
Kiitokset festivaaliorganisaatiolle, viihdyin hyvin.

Tämän vuoden väen vähyys selittynee helposti päällekkäisyydellä Traconin kanssa. Pienlehtipuolella vaikutus oli positiivinen, paikalle tulleet olivat aidosti kiinnostuneita ja pääsivät rauhassa tutkimaan pöytiä ilman alituista cosplayruuhkaa.

Henkilökohtaisesti tykkään festarialueesta tosi paljon, on hyvä kun alue on rajattu, mutta ulkona on kuitenkin runsaasti tilaa paeta ihmisiä kun se fiilis iskee.

2019 festareiden paras kulttuurikokemus oli minulle Teijo Peson (olikohan se sen niminen?) keikka Oranssin näyttelyn ohessa. Ja keikkapaikkakin oli sopivan etäisyyden päästä muusta, että häiriötä konservatiivisemmille musiikinystäville tuskin syntyi.
float like a butterfly, stink like a beaver