Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.

Arvostelut: Hajoavan sellistin koko tarina (04.01.2020 klo 20:23:43)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
15.08.2020, klo 13:24:03

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
483978 viestiä 10430 aihetta kirjoittanut 3837 jäsentä. Uusin jäsen: Bassibasuukki
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Galleria | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Sarjakuvailmaisu, sarjakuvan estetiikka ja historia
| | |-+  Valokuvat piirtäjän apuna
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Valokuvat piirtäjän apuna  (Luettu 1344 kertaa)
Musecat
Uusi jäsen
*
Poissa

« : 03.05.2019, klo 08:54:52 »

Jotkut piirtäjät ovat niin taitavia, että pystyvät niin sanotusti piirtämään omasta päästä. Useimmat kuitenkin tarvitsevat jotain tukea. Näitä ovat valokuvat, mainokset toisten piirrokset. Itse olen blogissani Sarjakuvamatkaajan opas tutkinut paikan päällä piirrosten takaa löytyviä maisemia. Eivät he tätä kiellä vaan ottavat itse kuvia taustojaan varten.  https://comictraveler.blogspot.com

Nyt kuitenkin törmäsin tapaukseen

https://tamilcomics-soundarss.blogspot.com/2013/10/107-for-your-eyes-only-blueberry.html?m=1&fbclid=IwAR3zpX9qCEUHvK_bSjDekudRmPZ7wvIbv2MT2fsC0YPRo2fVo1ghHENYdes

Jean Giraud

Osa on ihan ymmärrettävää. Tietysti tarunhohtoisia lännensankareita kuvataan harvojen otettujen valokuvien pohjalta. Mutta myöskin mainoksia ja muiden  sarjakuvien kansia.
« Viimeksi muokattu: 10.05.2019, klo 08:22:11 kirjoittanut Musecat » tallennettu
STD
Jäsen
*
Poissa

« Vastaus #1 : 03.05.2019, klo 09:10:24 »

Giraud/Moebius käytti paljon valokuvia mallina. Blueberryn alkutaipaleella hän pyrki piirtämään joka sivulle, mihin tuli hevosia, ainakin yhden valokuvaa mallina käyttäen. Moni Blueberry-albumien maalatuista kansista on tehty valokuvien pohjalta. Legendaarisin lienee albumin Chihuahua pearl kansi.

Olen kuullut, että Kenraali Kultatukan lopussa oleva iso ja komea Sioux-intiaanin pää olisi Buffalo Bill -sarjakuvasta napattu, mutta en ole sitä vielä löytänyt.
tallennettu

Setämiehet hirteen!
Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #2 : 03.05.2019, klo 10:38:01 »

Jotkut piirtäjät ovat niin taitavia, että pystyvät niin sanotusti piirtämään omasta päästä. Useimmat kuitenkin tarvitsevat jotain tukea. Näitä ovat valokuvat, mainokset toisten piirrokset. Itse olen blogissani Sarjakuvaajan opas tutkinut paikan päällä piirrosten takaa löytyviä maisemia. Eivät he tätä kiellä vaan ottavat itse kuvia taustojaan varten.
Kyllä kaikki sarjakuvapiirtäjät piirtävät "omasta päästä". Se on oikeastaan edellytys sille että voi toimia alalla. Tuota tukea, mistä kirjoitat, kutsutaan ammattikielessä referenssikuviksi. Jos asia kiinnostaa enemmänkin, Kvaakista löytyy aika monta ketjua ja postausta aiheesta. Ne löytyvät "referenssi" -haulla kun menee tuonne sarjakuvan tekemisen osioon.

Riippuu sitten tyylistä, ja kuvien aiheista miten paljon referenssimatskua tarvitsee. Tai siitä miten todenmukaiseksi haluaa kuvat tehdä. Yksinkertaisimmillaan voi tsekkailla esimerkiksi valokuvista valoja ja varjoja tai sitä miten jokin juttu (esim. taustan ja hahmojen suhde, varjostustekniikka, väritys..) on ns. ratkaistu. Varmaankin yleisintä on hakea osviittaa juurikin sommitteluun ja hahmojen asentoihin sekä teknisiin yksityiskohtiin. Harva kuitenkaan pyrkii jäljittelemään valokuvaa tai toisen piirrosta muuten kuin harjoitusmielessä. Kautta aikain maalarit ovat käyttäneet malleja, sitten kun mallista sai valokuvan, siirryttiin luonnollisesti kuvaamaan juttuja muistiin.

Mutta kuten alussa sanoin, omasta päästä, eli muistinvaraisesti voi piirtää paljon. Varsinkin tuttuja hahmoja ja asioita. Ja ylipäätään hahmot sekä kuolleet kappaleet pitää pystyä kuvittelemaan eri kuvakulmista. Lisäksi referenssien käyttö nopeuttaa huomattavasti prosessia, joka on luonnostaan hidas, mutta jolle on kuitenkin yleensä luotu aikataulullisesti kovat paineet.
tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
Timo Ronkainen
professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies

"Ja rangaistus on greippi!"

« Vastaus #3 : 10.05.2019, klo 02:50:40 »

Eikö tämän pitäisi olla jossain sarjakuvan tekemisen osastossa?
No, samapa tuo. Google Street View on sarjakuvantekijöille kyllä kätevä (Stephané Oiry).
Ja juu: uusi Maggy Garrison on tulossa.

Timo

* Maggy Garrison referenssi.jpg (346.06 kilotavua, 550x592 - tarkasteltu 197 kertaa.)
tallennettu

Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: