Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.


Artikkelit ja henkilökuvat: 1959 / 100 – Välskärin kertomuksia (03.03.2018 klo 22:57:16)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
22.08.2019, klo 08:56:51

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
476306 viestiä 10577 aihetta kirjoittanut 7418 jäsentä. Uusin jäsen: Herra Tarkka
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvantekijöiden keskustelut
| |-+  Piirtäminen, tekstaus, väritys ja skannaus
| | |-+  Painokelpoinen sarjakuva
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Painokelpoinen sarjakuva  (Luettu 1973 kertaa)
Anagin
Uusi jäsen
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 10



« : 07.02.2019, klo 10:48:38 »

Tervehdys,

Itsellä on tavoite tänä vuonna viimein työstää painokelpoinen sarjakuvan A4 koossa ja etsin nyt hieman neuvoja ja varmuutta omaan tekemiseen. Olen täysin itseoppinut ja sen takia en ole täysin varma kaikista ratkaisuista joita teen.

Tämän hetkinen prosessini.

- Piirrän ja inkaan A3 paperille, josta olen rajannut marginaalit 2 cm sivuille ja yläreunaan ja alareunaan 3,6 cm (Tämän pitäisi olla A4 skaalautuva)
-  Skannaan työn 600 dpi mustavalkokuvana
- Gimp kuvankäsittelyohjelmalla muutan pdf leveleitä niin että saan täysin mustavalkoisen.
- Exportaan pdf tiedoston Gimpistä 300 dpi png kuvana ulos
- Väritän iPad Pro:lla Procreatea käyttäen työni. Asetan line artin Procreatesssa Multiply moodiin ja väritän sen alle muille layereille ruudut.
- Puhekuplat lisään lopuksi Manga studiolla tai vastaavalla.

Kysymyksiä
- Miten kannattaa A3 skaalata A4 oikeilla trim ja bleed rajoilla? Onko tähän olemassa jotain templatea tai muuta? Nyt piirrän käsin rajat ja millitarkkaan se ei onnistu
- Onko multiply moodin käytössä jotain riskejä? Ainakin ink viivojen väritys hankaloituu, mutta tätä en juuri harrasta.
- Pitääkö painolle muuttaa väritetyt png kuvat taas pdf muotoon?
- Miten painokelpoinen sivu lopulta saadaan aikaan? Indesignia olen joskus käyttänyt.
- Onko 300 dpi ylitarkka?
- Kärsivätkö värit jos väritän ja toimitan painolle RGB muodossa tiedostot? Voiko painosta pyytää parin sivun koetulosteita ja onko kukaan tehnyt näin?
- Onko digitaalinen painatus (rgb) tämän päivän trendi sarjakuville? Miten päästää parhaimpaan lopputulokseen?

Varmaan selvittelmällä asioita sieltä täältä saisi näitä selville ja näin olen tehnytkin, mutta jos täältä löytyy kokonaisvaltaista tietoa niin hyvä.

Liitteenä esimerkkisivu



* Esimerkki.jpg (361.08 kilotavua, 743x1051 - tarkasteltu 152 kertaa.)
tallennettu
Timo Ronkainen
professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 18 112


"Ja rangaistus on greippi!"


« Vastaus #1 : 07.02.2019, klo 12:08:59 »

Onpas hienon näköistä sarjista!

Itte en oo juuri koskaan käyttäny noita Gimpejä tai Procreate-ohjelmia... joten en noista osaa sanoa. Olen sen perinteisen pro-meiningin Photoshop ja InDesign -henkilö.

Sarjakuva-originaalissa ei noilla marginaalijutuilla ole suuresti merkitystä, sehän tapahtuu taitossa, kunhan se on vaan taittajalle ohjeistettu ja siihen bleediin menevää kuva-alaa on kylliksi (ja ettei esim tärkeää kuvainformaatiota tai vaikka puhekupla jää sinne).
Taittoon en ole koskaan lisänny png-kuvia, mutta kai ne kelpaa, jos kerran sanomalehdissä menee jopa jpg:kin. Yleensä kyllä suositaan tiffejä tai psd-tiedostoja.
RGB on OK, siitähän saadaan konvertoitua kulloiseenkin tarpeeseen sopivalle painoprofiilille cmyk-muotoon taitossa ne.

300 dpi ei ole missään nimessä ylitarkka vaan just ja just sopiva. Toisinaan on tapana tuoda ne mustat viivat erillisinä taittoon 600-1200 dpi tarkkuudella (1bit mv-tiedostona) väritiedoston päälle, jolloin se viiva ei rasteroidu.

Pitkin poikin Kvaakia on näistä kai useampikin keskustelu.

Timo
tallennettu

STD
Jäsen
****
Poissa

Viestejä: 952



« Vastaus #2 : 07.02.2019, klo 12:34:33 »

Ilmaisisin asian Timoa jyrkemmin: sarjakuvassa jossa on selkeät ääriviivat, ehdoton minimi on 600 dpi. Siis minimi. Mieluummin enemmän, paljon enemmän.
tallennettu

Setämiehet hirteen!
Veli Loponen
Isoveli
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 10 981


<><


« Vastaus #3 : 07.02.2019, klo 13:06:59 »

Resoluutioon vaikuttaa paljon painomenetelmä ja paperi. Esimerkiksi digipainossa ei ole mitään järkeä olla 600 dpi korkeampi resoluutio ja pienempikin riittää mainiosti. Vastaavasti korkea resoluutio on turha huokoisessakin paperissa (esim. sanomalehti), koska paperi imee niin paljon mustetta, että viivan terävyys hukkuu siihen.
Osa painoista tulostaa myös painolevyt pienehköllä resoluutiolla, jolloin iso resoluutio on myös turha ja voi jopa haitata, koska painotaiton pdf:ssä resoluutio kuitenkin lasketaan tulostusresoluutiota vastaavaksi.
tallennettu

Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva
Markku Myllymäki
Lyijykynän jatke
Galleriataiteilija
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 1 756


/* You are not expected to understand this. */


« Vastaus #4 : 07.02.2019, klo 22:16:02 »

Anteeksi, en halua kaapata tätä Anaginin aihetta, mutta em. vastauksista tuli mieleen kysymys:

Jos värit olisivat 600dpi ja musta viiva (+tekstit yms.) on siinä samassa kuvassa, eli on vain yksi kuva ilman tuota erillistä 1-bit kuvaa, onko lopputulos todennäköisesti huono? Tässä kai kysyn digipainojälkeä.
tallennettu

When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.
Timo Ronkainen
professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 18 112


"Ja rangaistus on greippi!"


« Vastaus #5 : 07.02.2019, klo 22:44:00 »

Minä sanoisin, että se viiva rasteroituu. Riippuu ihan rasterin linjatiheydestä miten hyvin se erottuu.

Timo
tallennettu

Anagin
Uusi jäsen
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 10



« Vastaus #6 : 07.02.2019, klo 23:47:02 »

Kiitoksia nopeista kommenteista kaikille. Tarkemmin tutkittua tuo iPad väritys ei oikein suju kuin jossain 450 dpi tarkkuudella kun työstää A4 kokoa, sillä layereiden määrä rajoittuu Procreatissä kuvan koon kasvaessa. Itse pyrin käyttämään kuintekin mahdollisimman vähän layereitä ja yhden ruudun väritän pääsääntöisesti kahdella layerillä.

Tämmöisiä ohjeita granolta ja luulen että pärjäisin tuolla 450 dpi tarkkuudella värikuvissa.

Sävykuvien resoluution tulisi noudattaa seuraavia raja-arvoja
1:1 koossa olevissa kuvissa.
• Digipaino 200–300 ppi
• Offset 300 ppi
Viivakuvien resoluutiosuositus on 1200 ppi kaikilla painomenetelmillä.

tallennettu
STD
Jäsen
****
Poissa

Viestejä: 952



« Vastaus #7 : 08.02.2019, klo 00:08:31 »

Ja sulla toi sarjakuva on viivakuvia.
tallennettu

Setämiehet hirteen!
Anagin
Uusi jäsen
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 10



« Vastaus #8 : 08.02.2019, klo 09:19:39 »

Eli vaikka on väritetty kuva kyseessä niin suositus on 1200 dpi, koska kuvassa on vahvat mustat ääriviivat Huh Tästä vain näkee kuinka epäselviä selvätkin asiat voi olla   laugh
tallennettu
STD
Jäsen
****
Poissa

Viestejä: 952



« Vastaus #9 : 08.02.2019, klo 10:06:43 »

Sä laitat vasta taitto-ohjelmassa viivat ja värit päällekkäin. Viivat mustavalkoinen 1200 dpi 1-bittinen tiff-tiedosto. Värit vaikka 300 dpi. En nyt muista mikä tiedostomuoto ois väreille hyvä. Kai nekin voi tallentaa tiffinä.

En ole vuosiin tehnyt sarjakuvia, joten en nyt muista, oliko syytä pitää tiedostojen ulkomitat (cm) samoina, vaikka pikselimäärä on eri. Mutta tiedostojen pitäsi napsahtaa päälkekkäin illussa tai indesignissä aika kivuttomasti. 1-bittisen viivatiedoston valkoinen on illussa läpinäkyvää.

Ja painossa kannattaa varmistaa, että niiden systeemi ei sitten tiputa sitä viivatiedoston 1200 dpi:tä alemmas. Ja indesignissäkin pitää asia varmistaa.

Uskoisin, että kirjastoista löytyy Reima Mäkisen Mangan värit -kirja. Siitä saanee spesifimpää tietoa. Ja kvaakissa on kokonainen ketju aiheesta sarjakuvan teko -osiossa ellei jopa useampikin.



tallennettu

Setämiehet hirteen!
Timo Ronkainen
professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 18 112


"Ja rangaistus on greippi!"


« Vastaus #10 : 08.02.2019, klo 11:32:13 »

Vaikuttaa siltä että Anaginin sarjakuvassa viivat ja värit ovat samassa tiedostossa. Mutta lienevätkö eri tasoilla?

Parhaan lopputuloksen saa, kun 1200 dpi viivat asetetaan esim. 300 dpi väritiedoston päälle taitto-ohjelmassa. 1 bit mv kuva on läpinäkyvä "valkoislta" kohdiltaan. Musta viiva ei rasteroidu (kunhan PDF tehdään oikein asetuksin) vaan pysyy skarppina.

Mustan tiedoston kanssa on vielä semmonen kommervenkki, että jos ei hoksaa ruksia (InDesignissa) Attributes-kohdasta OverprintFill -kohtaa päälle, niin se poistaa sieltä mustan alta kaikki värit. jos painossa ei kohdistus satu just kohdalleen, alta irvistää valkoinen.

Kopioin tähän tuonne toisaalle postaamani ohjeen (InDesign):

Valkoinen irvistys:
Valitaan bitmapkuva InDesignin valkoisella nuolella (Direct Selection Tool).
Attribuuttipaletti esille (Window > Attributes).
Rasti kohtaan Overprint Fill.

Nyt on viivojen alla väriä kun katselee lopputulosta niin, että Acrobatin Advanced > Print Production > Output Preview-dialogissa on Process Black ruksattu pois.

Indesignin CS3 versiossa on tullut FX efektivalikko, jossa on Photoshopista tuttuja ominaisuuksia.
Kuvan ominaisuudeksi "multiply", pitäisi toimia bittikarttakuvien kanssa oikotienä overprinttiin.

Rasteroituva viiva:
Jos tekee Acrobat 4 yhteensopivan eli pdf-versio 1.3 pdf:n, läpinäkyvyys litistetään [transparency flattener] ja lopputulos on viivan rasteroituminen muiden värien mukana (rich black eli prosessivärimusta).  Pitää tehdä Acrobat 5 yhteensopiva, pdf-versio 1.4, niin musta tulee terävänä kuvan päälle.

Taitossa on siis yhdistetty 600 tai 1200 dpi 1 bittinen musta tiedosto 300 dpi väritiedoston päälle. Tästä siis tehdään yo mukainen pdf. Ainoastaan tällä tavalla saadaan skarppi musta viiva.

------------

Mutta ei se ole kauhean kamalaa, vaikka ne viivat ja värit olisivatkin samassa tiedostossa. Mitä tiheämpi on painon käyttämä rasteritiheys, sen parempi on lopputulos. Ei välttämättä sillon sitä paljaalla silmällä erota.

Timo
tallennettu

STD
Jäsen
****
Poissa

Viestejä: 952



« Vastaus #11 : 08.02.2019, klo 15:55:45 »

Timo: haittaako jotain, jos väritiedoston väreissä on mustaa mukana vaI pitääkö kaikki värit olla vain cmy-kanavilla rakennettuja.
tallennettu

Setämiehet hirteen!
Timo Ronkainen
professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 18 112


"Ja rangaistus on greippi!"


« Vastaus #12 : 08.02.2019, klo 17:53:51 »

En oo huomannu sillä olevan merkitystä.
Se oli kimurantimpaa, kun mustilla alueilla Total Area Coveragen (yhteenlaskettu värimäärä) piti olla alle 280% (jotkut painot vaatii). Se ratkesi laittamalle 100%mustan alle 60% kutakin muuta väriä (eli toinen 1bit tiedosto, jonka värit määritelty 60-60-60 cmy).

Timo
tallennettu

Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 8 986


Facts are meaningless. You can use facts to prove


« Vastaus #13 : 13.02.2019, klo 12:54:08 »

Resoluutioon vaikuttaa paljon painomenetelmä ja paperi. Esimerkiksi digipainossa ei ole mitään järkeä olla 600 dpi korkeampi resoluutio ja pienempikin riittää mainiosti.
Tässä olen hieman eri mieltä, esimerkiksi jos käyttää mustaa rasteria, ei 600dpi:llä saa vielä kunnon gradienttia aikaan, eli liukuma mustasta valkoiseen (tai tummanharmaasta vaaleanharmaaseen)  on turhan krouvi (rasteripisteet isoja).

Mutta ei se ole kauhean kamalaa, vaikka ne viivat ja värit olisivatkin samassa tiedostossa. Mitä tiheämpi on painon käyttämä rasteritiheys, sen parempi on lopputulos. Ei välttämättä sillon sitä paljaalla silmällä erota.

Timo
Joo, monet painotuotteet todistaa, että ei tuota ostava yleisö varsinaisesti mitenkään karsasta. Tuossa tapauksessa tekstaus kannattaisi kuitenkin toteuttaa fontteina (eikä sen mustan originaalin osana), jotta se ei rasteroituisi.
tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
Timo Ronkainen
professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 18 112


"Ja rangaistus on greippi!"


« Vastaus #14 : 13.02.2019, klo 18:39:16 »

Tuossa tapauksessa tekstaus kannattaisi kuitenkin toteuttaa fontteina (eikä sen mustan originaalin osana), jotta se ei rasteroituisi.

Totta, rasteroituessa tekstaus muuttuu syvämustaksi, joka koostuu osaväreistä. Paitsi että rasteroituminen näkyy, saattaa myös muiden osavärien (CMY) pienikin heitto kohdistuksessa tuottaa suhjuisen oloista tekstiä. Joko siis fontti tai tekstauksen asettaminen kaiken päälle 1bit mustana.

Timo
tallennettu

Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: