Kirjoittaja Aihe: Minä Milla Magia?  (Luettu 8974 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Minä Milla Magia?
« Vastaus #30 : 06.11.2018 klo 20:28:20 »
Jättikirja puoltaisi paikkansa jos se alkuperäinen sivu julkaistaisiin vain sitten siinä isompana, jättikoossa. Pääsis tiirailemaan taidetta tarkemmin.

Timo

Miqz

  • Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 788
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: Minä Milla Magia?
« Vastaus #31 : 06.11.2018 klo 20:31:47 »
Itse kannatan näitä jättikirjoja, ne ovat kuluttajatuotteita, ei kaikkea tarvitse tehdä muutaman ihmisen mieltymysten mukaan, iso osa sarjakuvanlukijoista  ei välitä tuon taivaallista taitosta sun muista sivuseikoista.

Yksi idea näissä on lähestyvä Joulu eli jättikirja on kätevä joululahja.

Itse toivon että jatkossa tulisi  Floyd Gottfredsonin  Minä Mikki Hiiri 2

Samaa mieltä. Vähän tuli taas sellainen olo että tulikohan sanottua jotain väärää kun kvaakin sedät lyttäs täysin. Ei ihmekään että täällä pelätään keskustella. Olen toki samaa mieltä että kaikki pitäisi julkaista alkuperäisessä muodossa ja superlaadulla. Mutta kun tilanne nykypäivänä on se, ettei niitä kannata. Sitten kun sellaista tehdään, niin vikaa löytyy pikseleistä, tai vaikka paperin laadusta. En sano etteivätkö ne olisi kardinaalimokia, mutta olen tyytyväinen että edes jotain julkaistaan vielä suomen kielellä. Se on vaan niin että sanomien mielestä nämä on massatuotteita ja niitä tehdään tasan tarkkaan sen ehdoilla mikä myy, vielä kun myy. Itse ostan ne harvat opukset mitkä itseä miellyttää ja toivon että edes jotain jaksetaan julkaista jatkossakin. Voihan tuollainen jättikirja toimia myös ”porttina” sarjakuvaharrastukseen.

Tuo Minä Mikki Hiiri 2 on loistava idea!
« Viimeksi muokattu: 06.11.2018 klo 20:38:11 kirjoittanut Miqz »
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 740
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Minä Milla Magia?
« Vastaus #32 : 06.11.2018 klo 20:52:54 »
Älkää pelätkö keskustella kvaakissa. Ei pidä pahoittaa mieltänsä, jos joku haukkuu jonkin jutun...tässä tapauksessa jättikirjat maan rakoon. Oman mielipiteensä saa ja pitääkin laukoo kuuluville...myönteisen sekä myös kielteisen. Minä en hämmenny, vaikka joku inhoaisi syvästi jättikirjoja. Itsekin toivoisin, että kirjan sarjakuvat tehtäisiin isompana jättikoossa, mutta tulisiko silloin rasteria tai näkyisikö silloin painon mokat selvemmin. Mielestäni on hyvä, että näitä tehdään...eihän niitä tarvitse ostaa, jos ei miellytä.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

STD

  • Jäsen
  • Viestejä: 482
Vs: Minä Milla Magia?
« Vastaus #33 : 06.11.2018 klo 21:16:11 »
En kyllä löytänyt yhtään vastausta joka olisi keskustelua tukahduttava. Mut on toki ikävää jos tuli vähän sellainen olo.

Jeesus.

Miqz

  • Avustava Slemmy
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 788
  • Riipivä jännityspommi!
Vs: Minä Milla Magia?
« Vastaus #34 : 06.11.2018 klo 23:05:37 »
En kyllä löytänyt yhtään vastausta joka olisi keskustelua tukahduttava. Mut on toki ikävää jos tuli vähän sellainen olo.

Jeesus.

Ikävää että et pidä jättikirjoista.
"Aijaa no minä olen Rauta-Pekka!"
"Iskä, saanko minä sinun Batman-kalsarit sitten kun sinä kuolet?"

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 824
Vs: Minä Milla Magia?
« Vastaus #35 : 07.11.2018 klo 21:39:24 »
Mieleeni tulee kysymys, että onko niin, että kirjoja, muita tekstejä, tv-sarjoja ja elokuvia ei saisi muokata ja julkaista kysymättä lupaa tekijöiltä, mutta sarjakuvaa saa, koska se on vain sarjakuvaa? Tämä kysymys on Sanomalle eikä jättikirjojen ystäville.

Keskustelua ei olla kieltämässä, mutta myönnän, että ainakin minä esitin oman näkemykseni hyvin jyrkästi. Ja myönnän, että jättikirjat herättävät nostalgisia muistoja ja että ne ovat näyttävän ja mahtipontisen näköisiä. Jotakin hyvää niissä on joillekuille.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Minä Milla Magia?
« Vastaus #36 : 07.11.2018 klo 23:04:14 »
"Teollisella" sarjakuvalla on toki tekijänsä, mutta (julkaisu)oikeuksien omistaja saa kävellä yli ja tehdä tuotteella mitä haluaa. Levy-yhtiö voi miksata, elokuvastudio leikata... jne.
Kaikkea tätä voi paheksua mutta kustantaja nauraa matkalla pankkiin.

Timo

Sepe

  • Jäsen
  • Viestejä: 47
Vs: Minä Milla Magia?
« Vastaus #37 : 08.11.2018 klo 17:40:04 »
Minä en ole ollenkaan tykännyt näistä jättikirjoista, kun niissä on pilatut sivutaitot ja säilytyksen kanssa on aina ongelmia, että mihin nuo saa laitettua, kun kirjahyllyyn nuo ei ainakaan minulla mahdu.

Moni oli täällä toivonut, että Sanoma saisi julkaista Minä Mikki Hiiri 2 kirjan. En jaksa uskoa, että sellainen tulee, koska Mikki Hiiri menee Suomessa aika huonosti kaupaksi ja siitä hyvänä esimerkkinä, kun Sanoma kaupittelee edelleenkin kesäkuusta asti olleita Floyd Gottfredsonin kirjoja 16,50€ hintaan. Toivotaan silti, että Sanoma julkaisisi vielä Floyd Gottfredsonia ja se olisi minusta ihanteellista jos Gottfredsonin sarjakuvat olisi ladottu 4 riville, niin silloin kirjan koko pysyisi vielä järkevänä ja sitä olisi vielä helppo lukea, kun kirjan koko ei olisi liian iso.

Viime vuonna kun tuli Minä Taikaviitta ja tänä vuonna tuli Minä Milla Magia kirjat, niin seuraavina vuosina tuleekin varmaan Me Karhukopla, Minä Hannu Hanhi ja joku muu kirja jättikoossa. Sanoma kun on huomannut, että nämä jättikirjat meneekin aika hyvin kaupaksi.

Kääk13

  • Jäsen
  • Viestejä: 951
  • Tripla Kääk!
Vs: Minä Milla Magia?
« Vastaus #38 : 09.11.2018 klo 00:51:57 »
Viime vuonna kun tuli Minä Taikaviitta ja tänä vuonna tuli Minä Milla Magia kirjat, niin seuraavina vuosina tuleekin varmaan Me Karhukopla, Minä Hannu Hanhi ja joku muu kirja jättikoossa. Sanoma kun on huomannut, että nämä jättikirjat meneekin aika hyvin kaupaksi.
Tämä juuri ottaa päähän kun jokin Karhukoplakin ilmeisesti myy paremmin kuin Mikki.
Kopla on esim. päässyt viime vuosina yllättävän monessa taskari kannessa valokeilaan kun Mikkiä ei huolita kansikuvapojaksi edes tämän 90v. synttäreillä! Ei vaan kykene ymmärtämään.

Minä Mikki Hiiri 2 -jättikirja olisi pitänyt olla ehdottomasti tämän syksyn julkaisulistalla.
Kääk13-kirjoittaa!

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: Minä Milla Magia?
« Vastaus #39 : 11.11.2018 klo 11:41:45 »
Niin, ennen oli pakko julkaista jättikirjoja suomeksi siten kuin italialaiset tekivät. Nyt ei olisi mikään pakko. Tämä on surullista toimintaa Sanomalta.

Nämä Milla-sarjat on tehty julkaistavaksi sarjakuvalehden sivuilla. Voidaan olettaa, että kukin sivu on käsikirjoittajan ja piirtäjän harkittu kokonaisuus. Kun sivutaittoa ja ruutuja peukaloidaan, katoavat alkuperäiset rytmit ja cliffhangerit. Muokkaamattomuus on hyvin tärkeä perusarvo eikä mitään puristien joutavaa nillitystä. Tällaiseen sotkemiseen ei saa olla tyytyväinen.

Samaa mieltä. Enemmän tämä jätti-Milla muistuttaa kuvakirjaa kuin sarjakuvaa.

Sarjakuvan kieli on käytännössä tuhottu, tämä on jotain valitutpalat-kuvasarjaa.

Ja mikä katuojien (ruutujen välisen tilan) kauhistus!


« Viimeksi muokattu: 11.11.2018 klo 11:43:44 kirjoittanut Lurker »

DanyB

  • Jäsen
  • Viestejä: 317
Vs: Minä Milla Magia?
« Vastaus #40 : 11.11.2018 klo 16:25:38 »
Samaa mieltä. Enemmän tämä jätti-Milla muistuttaa kuvakirjaa kuin sarjakuvaa.

Sarjakuvan kieli on käytännössä tuhottu, tämä on jotain valitutpalat-kuvasarjaa.

Ja mikä katuojien (ruutujen välisen tilan) kauhistus!


Ei tuo nyt hirveästi eroa siitä mitä Odysseuksen aarre on ollut lehdessä 1998, mutta väritys on kieltämättä parempi. Voi vaikka verrata...
« Viimeksi muokattu: 11.11.2018 klo 16:39:09 kirjoittanut DanyB »

X-men

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 088
  • Comics costs too much, damned!!!
Vs: Minä Milla Magia?
« Vastaus #41 : 16.12.2018 klo 19:43:54 »
Ei ole muuta Millan ketjua joten postaan tänne.

Tuli luettua DHn Moby Dick-opuksen (ihan luettava mutta ei mitenkään erikoinen) jossa Roopen joku esi-isä jahtasi sitä kuuluisaa valasta kun tämä oli niellyt Capu Quackhabin ensi kolikon ja tietysti Milla oli sen perässä myös josta heräsi jonkinsortin ihmettely miksei Milla etsi Roopen esi-isien ensilantteja, toki standardi vastaus on että Roope on näitä rikkaampi.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

DanyB

  • Jäsen
  • Viestejä: 317
Vs: Minä Milla Magia?
« Vastaus #42 : 16.12.2018 klo 20:20:40 »
Ei ole muuta Millan ketjua joten postaan tänne.

Tuli luettua DHn Moby Dick-opuksen (ihan luettava mutta ei mitenkään erikoinen) jossa Roopen joku esi-isä jahtasi sitä kuuluisaa valasta kun tämä oli niellyt Capu Quackhabin ensi kolikon ja tietysti Milla oli sen perässä myös josta heräsi jonkinsortin ihmettely miksei Milla etsi Roopen esi-isien ensilantteja, toki standardi vastaus on että Roope on näitä rikkaampi.

Sen ainakin ymmärsin että tietääksen olevansa rikkaampi kuin Lyydian Kroisos, Roope antoi Kroisksen ensikolikon millalle ja Milla sulatti tämän padassa. Amuletilla ei kuitenkaan ollut vaikutusta ja osottautui että Roope on Lyydian muinaiskuningasta rikkaampi. Toinen asia sen sijaan on, onko Rosa tarinassaan johdonmukainen ja uskollinen Carl Barksille. Barks käsitteli kolikko -aihetta erityisesti Midaan kosketuksessa ja Odysseuksen aarteessa.

(Ps. Kiitos oikaisseille tuosta kolikko jutusta.)

X-men

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 088
  • Comics costs too much, damned!!!
Vs: Minä Milla Magia?
« Vastaus #43 : 17.12.2018 klo 19:54:11 »
Juu oli rikkaampi kuin entisaikojen Kroisos mutta kun nuo Roopen esi-isät ovat myös olleet rikkaita mutta ei heidän omaisuudestaan ole sen kummemmin sanottu.
There Are Too Many Comics Which Don't Get Published Here.

Aku_Ankkanen

  • Uusi jäsen
  • Viestejä: 4
Vs: Minä Milla Magia?
« Vastaus #44 : 06.05.2022 klo 14:31:32 »
Minusta jättikirjat ovat oikein mainiot teokset vrt. perinteisemmät koot. Ne ovat ihanan muhkeat, paksut, ja hienot. Ne tuntuvat laadukkailta kun niitä lukee, mikä vissiin johtuu kestävästä paperilaadusta. Suuri koko myös rohkaisee lukemaan kirjaa siten, että se makaa jotain pintaa vasten ja pysyy kotona, joten se ei kärsi hirveästi kun sitä ei jaksa ottaa mukaan esim. vessalukemiseksi tai jonnekin pitkälle autoreissulle. Ja tuntuu myös siltä, että lukisi jotain historiallista Magnum Opusta. En niinkään välitä alkuperäisestä sivutaitosta, kun on ihan mielestäni hyvä saada enemmän ruutuja sivuihin. Silloin mahtuu enemmän tarinoita yhteen kirjaan ja sisältö tuntuu tiivimmältä. En ole kunnon keräilijä kun tykkään pitää kaiken minimalistisena, mutta jos hankkisin jotain hyllyntäytteeksi kokoelmaani, niin jättikirjat olisi mulle ykkösprioriteetti.
« Viimeksi muokattu: 06.05.2022 klo 14:43:37 kirjoittanut Aku_Ankkanen »