Kirjoittaja Aihe: Kiva kirja, ostanko sille kavereita?  (Luettu 4322 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 814
  • /* You are not expected to understand this. */
Kiva kirja, ostanko sille kavereita?
« : 18.11.2004 klo 11:10:35 »
Ostin kirjan nimeltä Artists On Comics Art. Siinä Mark Salisbury on haastatellut Brian Bollandia, J. Scott Campbellia, Steve Dillonia, Dave Gibbonsia, Bryan Hitchia, Jim Leetä, Dave McKeanta, Frank Milleriä, Joe Quesadaa, John Romita Jr.:ää ja Alex Rossia sarjakuvanteosta. En ole vielä ihan kokonaan läpi lukenut, mutta pidän kovasti lukemastani.

Huomasin että opuksella on kavereita:

Writers On Comics Scriptwriting, kirjoittajana sama Salisbury ja Writers on Comics Scriptwriting, Vol. 2 , kirjoittajana Andrew Kardon. Tuossa ekassa on haastateltu ainakin Gaimania.

Tietääkö joku onko nuo lukemisen arvoisia? Sarjakuvien kirjoittaminen on mielestäni aika vähän hutkittu alue. Minulla tosin nyt on Mooren läpyskä tuosta aiheesta ja tulossa jokin DC:n kirja aiheesta, mutta...

Siis, jos olette lukeneet hyviä kirjoja sarjakuvan tekemisestä, suositelkaa. (Uh, minulla on jo ne pakolliset kaksi Eisneriä, kaksi McCloudia ja aika läjä piirustusoppaita).
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

tertsi

  • Vieras
Re:Kiva kirja, ostanko sille kavereita?
« Vastaus #1 : 18.11.2004 klo 11:40:40 »
Ranskankielentaitoisille: L'art de la Bd  I ja II. Tekijä Duc.


Nämä kaksi kirjaa avasivat mun silmät, vissiin kuitenkin liian myöhään  :'(
« Viimeksi muokattu: 18.11.2004 klo 11:43:37 kirjoittanut tertsi »

Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 814
  • /* You are not expected to understand this. */
Re:Kiva kirja, ostanko sille kavereita?
« Vastaus #2 : 18.11.2004 klo 13:17:49 »
Ranskankielentaitoisille: L'art de la Bd  I ja II. Tekijä Duc.


Nämä kaksi kirjaa avasivat mun silmät, vissiin kuitenkin liian myöhään  :'(

Pahus kun osaisi ranskaa. Pitäisi varmaan alkaa opiskelemaan, mutta kun tuo kielipää ei ole paras mahdollinen...
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re:Kiva kirja, ostanko sille kavereita?
« Vastaus #3 : 18.11.2004 klo 22:57:51 »
Nämä kaksi kirjaa avasivat mun silmät, vissiin kuitenkin liian myöhään  :'(

Toivottavasti tuo oli kuvainnollista puhetta. No joo... hohoho! Mitä niissä oli sellaista, jota et ennalta ollut hoksannut. Jaa meille viisautta oi suuri Tertulliinus-guru.

 8)

isokana

  • Psykopehmo
  • Jäsen
  • Viestejä: 429
  • Carpe canem!
Re:Kiva kirja, ostanko sille kavereita?
« Vastaus #4 : 18.11.2004 klo 23:28:31 »
Writers On Comics Scriptwriting, kirjoittajana sama Salisbury ja Writers on Comics Scriptwriting, Vol. 2 , kirjoittajana Andrew Kardon. Tuossa ekassa on haastateltu ainakin Gaimania.

Ykkösosan lainasin aikoja sitten kirjastosta. Sisällöstä en paljoa enää muista muuta kuin sen, että kirja tuli luettua nopeasti eli kiinnostavaa asiaa oli. Lisäksi en enää ihmettele, vaikka Grant Morrisonin kirjoittaisi minkälaista ufoilua. Sen verran valaiseva herran haastattelu oli.

tertsi

  • Vieras
Re:Kiva kirja, ostanko sille kavereita?
« Vastaus #5 : 18.11.2004 klo 23:45:37 »
Suurin anti, jonka sain tuosta L'art de la BD -kirjasta, oli yksittäisten ruutujen dynamiikan rakentamisesta. Siis sommittelusta. Sitä on hieman vaikea näin kirjoittamalla kuvata.

Kirjassa joka sarjakuvaruutu oli jaettu neljään osaan, muistaakseni. Sitten käytiin läpi, mitä missäkin osiossa oli. Siis kompositiota syynättin.

Samaten se seikka  oli yksinkertaisuudessaan järisyttävää, että kannattaa monasti laittaa ruudussa olevat tapahtumat "leikkaukseen" toisesta laidasta ja toisesta ei. Tällain tulee kummasti vipinää eli mielenkiintoa lisää. Eli keskikompositio toimii erittäin harvoin. Se on tyypillinen aloittelijan ja harrastelijan virhe.

Paha on sanoa, mitä sitä nyt oikeasti osaan sen kirjan luettuani, mutta mulla on sellainen TUNNE, että olen oivaltanut jotain olennaista. Ja lukukokemukseni jälkeen olen ollut suht tyytyväinen tekemisiini,

Emmä oikein tän paremmin osaa tätä nyt kuvailla.

Hazart

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 171
  • YARRRR!
Re:Kiva kirja, ostanko sille kavereita?
« Vastaus #6 : 19.11.2004 klo 01:09:12 »
Emmä oikein tän paremmin osaa tätä nyt kuvailla.

No olihan siinä jo. Kiitos ajastasi.

 8)

tertsi

  • Vieras
Re:Kiva kirja, ostanko sille kavereita?
« Vastaus #7 : 19.11.2004 klo 01:42:57 »
Samassa kirjassa on myös verrattu erittäin havainnollisesti ERI sarjakuvissa käytettyjä samanlaisia kuvallisia kerrontaratkaisuja.

Esim Kultasaksisessa ravussa oleva legendaarinen kapteeni Haddockin neliruutuinen "kostoa"-kohtaus ja Natasha-seikkailu Metallimuistin alussa oleva kohta, jossa  Marty on tuupertuneena ja Natasha sopertelee "Marty, Marty". Täsmälleen samanlaiset asteittaiset zoomaukset ja sitten siirryttäessä takaisin toimintaan paluu laajempaan "alkuperäiseen" kuvakokoon. Hyvin toimii.


Ja Natasha ja Maharadjassa oleva kohtaus, jossa Mustan kaartin sotilas putoaa jokeen, on  yhteneväinen Chihuahua Pearlissa olevaan  kohtaukseen, jossa Blueberry putoaa Rio Grandeen Vigon ajaessa häntä takaa.

Eli on todella mielenkiintoista huomata, kuinka täysin eri tyylilajisissa sarjakuvissa, joissa on äkkiseltään katsottuna täysin eri ruutujako, keinot ovat kuitenkin aika samat.

Tutustumisen arvoiset kaksi teosta; L'art de la Bd (I ja II)


Toive: Jukaisisiko joku nuo loistavat Natasha-sarjan alkupään seikkailut suomeksi? Ruutu-lehteni rupeavat jo vähän repsahtamaan.


EDIT: korjasin sviddun kirjoitusvirheitä. >:(
« Viimeksi muokattu: 19.11.2004 klo 14:00:50 kirjoittanut tertsi »

Antti Vainio

  • Karpaattien nero
  • Jäsen
  • Viestejä: 4 164
Re:Kiva kirja, ostanko sille kavereita?
« Vastaus #8 : 19.11.2004 klo 07:56:37 »


Toive: Jukaisisiko joku nuo loistavat Natasha-sarjan alkupään seikkailut suomeksi? Ruutu-lehteni rupeavat jo vähän repsahtamaan.

kannatetaan, varsinkin kun noita Ruutuja ei enää ihan joka kodista löydy
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

tertsi

  • Vieras
Re:Kiva kirja, ostanko sille kavereita?
« Vastaus #9 : 19.11.2004 klo 08:50:33 »
Kiitos vinkistä!  ;D

Kokkeillaan.

Vaikka näin digitaalitekniikan aikakaudella elokuvakameralla voikin tehdä melkein vaikka mitä...


EDIT:
Olisi muuten mukava kuulla tästä Lahden Muotoiluinstituutin sarjakuvalinjasta opiskelijoiden kokemuksia ja kuvausta opetuksesta ja oppimisesta.

Ketkä siellä opettavat jne...


Mä kävin siellä vajaa kymmenen vuotta sitten yhden viikonloppukurssin ja opettajista jäivät mieleen erittäin pätevinä Johanna Sinisalo ja Tarmo Koivisto. Yksi opettaja ei tiennyt sarjakuvista mitään ja oli onnistunut vielä sotkemaan diansa niin, että kurssilaiset joutuivat kurssittamaan opettajaansa, kun katseltava dia ja open papereissa oleva informaatio eivät oikein kohdanneet. Mutta kuten jo sanoin, Sinisalo ja Koivisto, erittäin hyviä ja innostavia!!! ;D



« Viimeksi muokattu: 19.11.2004 klo 09:01:43 kirjoittanut tertsi »

tertsi

  • Vieras
Re:Kiva kirja, ostanko sille kavereita?
« Vastaus #10 : 19.11.2004 klo 12:10:34 »
Olen niin laiska, että erikoisten kuvakulmien liikakäyttö ainakaan mun kohdalla ei ole kovin todennäköistä.

Hege

  • väsähtänyt
  • Jäsen
  • Viestejä: 940
Re:Kiva kirja, ostanko sille kavereita?
« Vastaus #11 : 19.11.2004 klo 12:31:55 »
No nyt alkoi nuo L'art de la Bd (I ja II) kirjat kiinnostamaan. Ovatko ne miten kuvapainotteisia, eli saako niistä tolkkua vaikkei ranskan päälle mitään ymmärräkään?

Sitten on vielä se ongelma, että en omista luottokorttia, joten noiden kirjojen hankkiminen voipi olla hankalaa. Äkkiseltään vilkaistuna Suomalainen, Akateeminen tahi Bookplussakaan ei tietänyt tekijästä tai teoksista mitään.  :-\
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 277
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Kiva kirja, ostanko sille kavereita?
« Vastaus #12 : 19.11.2004 klo 12:58:14 »
Nää on kyllä sen verran erikoista kamaa suomen kauppiaille, että tuskin tulee tänne...
Mut tuolta löyty:
http://www.bdnet.com/L'Art%20de%20la%20BD/fiche_serie.htm
Vaikuttaa kiintoisalta kyllä mullekin... Miten noi nyt sais ilman luottoa?  ???

Timo

tertsi

  • Vieras
Re:Kiva kirja, ostanko sille kavereita?
« Vastaus #13 : 19.11.2004 klo 13:16:15 »
Ostin oman L'Art de la Bd:ni Helsingin Akateemisesta kirjakaupasta jotain viis vuotta sitten, ihan hyllystä sarjisosastolta.

Voisi kuvitella, että pystyisivät varsinkin pyynnöstä hankkimaan näitä pari kappaletta lisää.

En itsekään osaa ranskaa MITENKÄÄN hyvin, mutta jos ei osaa yhtään, niin vaikeata voipi olla.
Mutta on siellä sen verran kauniita kuvia, että toiminee selailukirjanakin.
Kummassakin kirjassa on noin 190 sivua ja 400 kuvaa. Ja ovat kooltaan hieman albumikokoa isompia.


EDIT: taas korjailin virheitä. Älkää sitten hakatko mua kovin pahasti, jos ette pidäkään kyseistä opusta minään. Mutta musta se on hyvä hankinta.



« Viimeksi muokattu: 19.11.2004 klo 13:58:06 kirjoittanut tertsi »