Ensinnäkin Tarzan on johdettu Kiplingin Mowglista ja siten oikeista jo Linnén tuntemista homo ferus, l. villilapsitapauksista.
Toki Burroughs & co ovat vääntäneet reaalisen mallin ihannoiduksi käsitykseksi eläinten ominaisuuksista.
Antropomorfisessa mallissa moraali halutaan nähdä yksinomaan inhimillisenä piirteenä ja ihmisyhteisön osana, äärimmäisissä malleissa yksinomaan uskonnon tai muun sosiaalisen dogmin aikaansaamina.
Moraali itsessään on koodisto eikä eettisesti ladattu, hieman samalla tavalla kuin evoluutio ymmärretään tahallisesti väärin jatkuvasti "eteenpäin" kehittyvänä eikä olosuhteiden mukaisena. Atavismi on evoluutiota sekin.
Tarzanin toiminta on aikansa kuvaa, mutta jos halutaan esittää malli eläimet ovat raakalisia ihmiset sivistystä mennään pahasti metsään eikä ymmärretä että ihminen on eläin.
Toki tämä nisäkäs omaa monimutkaisen kielellisen käsitteestön muttei ole lähtökohtaisesti sen erityisempi kuin muutkaan.
Raakalaisuuden ja inhimillisyyden vastakkaiasettelu on hauska mutta vettä pitämätön teoria jos aukottomuutta haetaan.
Toki kaikki teemme myönnytyksiä ja "yhteiskuntarauhan" nimissä toimimme impulssimme vastaisesti, mutta tämä ei ole se erottava tekijä eläimistä, sosiaalistuminen ja moraali ovat kaksi täysin eri asiaa.
Moraalihan tarkoittaa käyttäytymissääntöä, ei konnotoiden hyvää ja pahaa. Käytämme sitä usein virheellisesti kun puhumme moraalisesta valinnasta painottaen yhtesiesti sovittua kulttuurista käsitystä hyvästä.
Moraali onkin sidottu kulttuureihin, yhden yhteisön tai joukon moraali ei ole universaali moraali.
Voisi väittää että Tarzanin taipumus tappaa on ihmispuoli erotuksena gorillojen ja apinoiden koodistosta. Toki, simpanssit ja paviaanit taistelevat kuolemaan asti, toisaalta mm. Bonobot eli kongonsimpanssit ratkaisevat konfliktitilanteet seksillä väkivallan sijaan.
Mutta Tarzanin voimankäyttö pohjaa Edgar Rice Burroughsin ajan biologisiin virhekäsityksiin luonnonvastaavista(ja ERBn viitteelliseen tietoon näistä). Tuolloin niillä pyrittiin perustelemaan poliittissosiologisia agendoja.
Oikeilla villilapsitapauksilla on ihmisyhteisön vinkkelistä vääristyneet toimintatavat, mutta eläinyhteisön sisällä loogiset ja lauman ja lajin selviytymistä edesajava moraali.
Se onko ERBn ajan ihmisten moraalikäsitys vastaava kuin nykyinen ihmisten moraalikäsitys on sitten aivan toinen keskustelunsa.