Kirjoittaja Aihe: Balkans arena  (Luettu 2332 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jura

  • Jäsen
  • Viestejä: 43
Balkans arena
« : 24.09.2017 klo 10:50:14 »
Jugoslavian hajoamissodista ja niiden seurauksista on ilmestynyt kiinnostavia kirjoja ja elokuvia, mutta minä en ole kauheasti löytänyt aiheesta sarjakuvia. Joe Kubertin Faksi Sarajevosta saatiin suomeksi vuonna 2014, mutta itse en Kubertin tyylistä innostu - tarina toki on koskettava. Hermannin Sarajevo tango on synkkyydessään omaa luokkaansa ja piirrosjälki upeaa, mutta olen joutunut tavaamaan sitä ruotsiksi.

Vuonna 2015 jenkkilän Humanoids julkaisi englanniksi Philippe Thiraultin ja Jorge Miguelin Balkans arenan. Vaikka tapahtumat ovat pääasiassa kiinni tässä päivässä, tarinan rankkuudessa se ei häviä edeltäjilleen. Tarina lähtee liikkeelle Bosnian sodasta ja sen raakuuksista. Varsinainen juttu punoutuu kuitenkin siihen, että Bosnian sodan veteraani palaa vanhaan kotimaahansa ja saa huomata, ettei maa ole päässyt irti väkivaltaisesta menneisyydestään. Vaikka en Jorge Miguelin piirrostyylistä hirveästi pidä, tarina tempaa mukaansa.

Onkohan Jugoslavian hajoamissodista ilmestynyt muita sarjakuvia suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi?

Sampsa Kuukasjärvi

  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 4 851
Vs: Balkans arena
« Vastaus #1 : 30.09.2017 klo 14:02:50 »
Joe Saccon The Fixer ("Fiksaaja")  lienee tällainen teos. Se sijoittuu Balkanin sodan jälkeiseen aikaan ja löytyy englanniksi ja ruotsiksi. En ole lukenut sitä.

tmielone

  • Il Dille
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 635
Vs: Balkans arena
« Vastaus #2 : 01.10.2017 klo 20:18:29 »
Sacco on tehnyt myös Safe Area Goražde-sarjakuvan, joka oli minusta ihan lukemisen arvoinen.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 881
Vs: Balkans arena
« Vastaus #3 : 13.10.2017 klo 17:52:22 »
U-puolella Aleksandar Zograf muistaakseni kommentoi arkea sodan keskellä. Ubu, Noitarumpu tai Suuri Kurpitsa -lehti tai joku julkaisi näitä suomeksikin. Suomessa vieraili festareilla vähän vuosituhannen vaihteen jälkeen Helena Klakocar, joka käsitteli myös muistaakseni alueen kriisiä henkilökohtaisesta näkökulmasta. EI siis sotasarjakuvana.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson