Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.


Artikkelit ja henkilökuvat: 1966 / 100 - Jorma Tiittanen: Titulointia (22.02.2018 klo 21:57:15)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
19.09.2018, klo 05:11:16

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
466718 viestiä 10373 aihetta kirjoittanut 7316 jäsentä. Uusin jäsen: matiaskarhu
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvanlukijoiden keskustelut
| |-+  Muut sarjakuva-aiheet
| | |-+  Sarjakuvamarkkinoiden koko
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 ... 10 11 12 13 14 [15] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvamarkkinoiden koko  (Luettu 49481 kertaa)
[kivi]
Toimittaja
**
Poissa

Viestejä: 1 569


Akvaarious.


« Vastaus #210 : 04.06.2018, klo 18:02:25 »


Oma ongelmahan tulee siinä että on aika vaikea arvioida minkä verran esim kirjastoissa luetaan/lainataan sarjakuvia ja mitä.

Olitkos, hdc, jotenkin kirjastolaitoksen kanssa tekemisissä?

Kirjaston lainoista saa harvinaisen hyvin tietoa, kiitos tekijänoikeusjärjestelmämme ja erityisesti Sanaston. Paikan päällä lukeminen taas ei näy missään muualla kuin paikallaolijoiden silmissä. Kuitenkin, kirjastolaitoksen käyttäjät ovat oma ryhmänsä joka ei kata läheskään kaikkia lukijoita, sanoisin edelleen mutu-tuntumalla jopa että keräilijät ja ostajat käyvät aika vähän kirjaston sarjakuvahyllyllä, koska haluavat säilyttää ensikokemuksen puhtaalle, vasta muovista kuoritulle kirjalle.

Parikymmentä vuotta sitten huomattiin supersankarisarjakuvan suosio 20-30 -vuotiaiden koulutettujen naisten keskuudessa. Muuttivat sitten heti Ryhmä-X:t jonkinlaiseksi Cosmopolitan-girl -profiilin hömpäksi pitkine säärineen. Samaa tilastojen lukemisen seurausta voi joka vuosi bongata maailman sarjisfestareilla uutuushyllyissä: aina kun oivalletaan joku tilastoryhmä, alkaa kohderyhmäräätälöinti. Bisnestähän se kaikki on.

Onneksi sarjakuvassa on sisäänrakennettu hiirenloukku liian tosikkoja varten Wink
tallennettu
hdc
Architectus urbis caelestis
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 2 300



« Vastaus #211 : 04.06.2018, klo 18:19:46 »

Jaksaiskohan joku lähteä perkaamaan Sanaston pitkiä listoja, sieltä voisi kiinnostaa just vaikkapa kotimaisten sarjakuvien lainausluvut jotka noin mututuntumalta ovat kyllä reippaasti suuremmat kuin mitä ne olivat vaikkapa 20-30 vuotta sitten (kun ei niitä nimikkeitäkään niin montaa ollut tarjolla).
tallennettu
Jiksi
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 6 364



« Vastaus #212 : 04.06.2018, klo 19:18:09 »

Meinaan vaan että, jos käytän karrikoitua esimerkkiä,
jos tilaan sytytystulppia Amazonin kautta, niin siitä ei
kaikissa tapauksessa seuraa että olisin kiinnostunut tästä:

En väitä itsekään oikein tajuavani profilointia. Kyseessä on niin syvä ja laaja juttu.

Suuret yritykset tietävät, että ajat Fordilla, mutta haet tietoa Chevroletista; olet siis mahdollisesti ostoaikeissa. Tai ostat Krazy Katia, mutta luet Infinity War -uutisia; olet aikeissa katsoa sen.

Tässä mielessä juuri tuo Comixology Originals on kiintoisa juttu. Siellä tehdään sitä, mihin Amazon uskoo; ei sitä mitä perinteisesti kustantajat ovat tehneet.

en tiedä missä se sarjakuvaskene on

Täällä Kvaakissa. Sinun viestisi on osa sarjakuvakulttuuria.

lisäksi saattaa olla että diglukeminen toimii samoin kuin sarjojen katsominen tuotantokausi kerrallaan maratonina ahmien

Tämä on totta. Sähköinen lukeminen muuttaa lukutottumuksia.

Sarja kerralla putkeen -lukeminen ("binge reading" vrt. televisiosarjat kausi kerrallaan) on tyypillistä digilukemista. Enää en tartu uusiin sarjoihin ennen kuin ne ovat kokonaan julkaistu.

Tässä mielessä tuo Comixology Originals – jossa lehdet julkaistaan diginä ja kokoelma paperilla kysynnän mukaan – on aika trendikäs juttu.

Tässä tullaan taas siihen sarjakuvalehden kuolema -keskusteluun, että kauanko tarinoita sovitetaan perinteiseen jenkkilehden mittaan. Toisaalta kustantajat toimivat kuukaudesta ja vuodesta toiseen tuossa mitassa, ml. tekijöiden lomat jne.

Sinulla tuli yhdessä viestissä paljon asiaa muutenkin.

Selvä on, että eurooppalaista sarjakuvaa tulee englanniksi digitaalisena enemmän kuin sitä koskaan tulisi paperilla: Soleil ja Europe Comics ovat viime vuosien isoimmat jutut, mutta myös ainakin Titan näyttää ulospäin hieman piristyneen.

Tuntuma on myös se, että pienet jenkkitalot ovat vahvistuneet juuri digin vauhdittamana (IDW, Dynamite, Boom jne.) niin, että ne muodostavat sellaisen keskisuurten luokan, mutta myös uusia pieniä toimijoita puskee esiin enemmän kuin niitä ehtii seurata (Black Mask ja mitä kaikkea).

sanoisin edelleen mutu-tuntumalla jopa että keräilijät ja ostajat käyvät aika vähän kirjaston sarjakuvahyllyllä

Kumma juttu, omalla mutu-tuntumalla väittäisin asian olevan just päinvastoin. Tietysti, jos tuo keräily on hyvin erikoistunutta, että kiinnostaa vain kapea juttu niin kait sitten silloin.
tallennettu
[kivi]
Toimittaja
**
Poissa

Viestejä: 1 569


Akvaarious.


« Vastaus #213 : 04.06.2018, klo 19:34:46 »

Kumma juttu, omalla mutu-tuntumalla väittäisin asian olevan just päinvastoin. Tietysti, jos tuo keräily on hyvin erikoistunutta, että kiinnostaa vain kapea juttu niin kait sitten silloin.

Heh, aivan hyvin voi olla noinkin. Varsinkin jos sarjakuvadiggailu on niin laaja-alaista ettei mitenkään voi saada kaikkea itselleen. Toki sitten tarvitaan hyvä kirjasto jossa on monenlaista.

Englannissa asuessa lähikirjastoni järkytti mua toistuvasti sillä, että siellä oli noin kolmannes siitä kirjamäärästä mitä omassa hyllyssä. Ja se oli kuitenkin kaupunginkirjasto, ei mikään koulun tai sairaalan lainaamo Cheesy
tallennettu
hdc
Architectus urbis caelestis
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 2 300



« Vastaus #214 : 04.06.2018, klo 20:57:45 »

Englannissa asuessa lähikirjastoni järkytti mua toistuvasti sillä, että siellä oli noin kolmannes siitä kirjamäärästä mitä omassa hyllyssä. Ja se oli kuitenkin kaupunginkirjasto, ei mikään koulun tai sairaalan lainaamo Cheesy

Suomen kirjastolaitokseen tottuneille monet ulkomaat voivat olla yllätyksiä, nyt Ranskassa käytössäni olevassa kaupunginkirjastossa on oikein kiva sarjisvalikoima mutta muuten se on valikoimaltaan pienempi kuin Helsingin monet pienemmätkään lähiökirjastot, aukioloista puhumattakaan (ja en ole itse kysynyt mutta kuulemma ajatus siitä että toisista kirjastoista voisi tilata niiden valikoimassa olevia kirjoja on jotenkin ihan mahdoton).
Kirjakaupat on se juttu.
tallennettu
Jiksi
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 6 364



« Vastaus #215 : 04.06.2018, klo 23:01:57 »

Itse olen pohtinut Marvel Unlimitedin jälkeen kovasti sitä, miten Amazon saa tuotua lisäsisältöä kausitilaajilleen saadakseen lisää kausitilaajia.

Odotin yrityksen kiristävän entistä kovemmin olemassa olevia kustantajia. Originals-uutiset noudattavat kuitenkin päinvastoin pehmeää linjaa.

Tässä analyysissä Rob Salkowitz kääntää saman uuteen kulmaan: mitä, jos Amazon tavoittelee lisäsisältöä (vanhoille; jo olemassa oleville) kausitilaajilleen. Tarjoaa siis sarjakuvasisältöä lukijoilleen, jotka eivät edes tiedä olevansa sarjakuvan lukijoita (mutta profiloinnin mukaan sitä voisivat olla).

Tämä ei olisikaan huono homma, jos lukijoista koulittaisiin sarjakuvan lukijoita. Tämä voisi vaikka toimiakin, tuo "olen jo maksanut tästä" -ajattelu on aika vahva.
tallennettu
Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 8 726


Facts are meaningless. You can use facts to prove


« Vastaus #216 : 05.06.2018, klo 12:29:12 »

Täällä Kvaakissa. Sinun viestisi on osa sarjakuvakulttuuria.
Minä ymmärrän skenen ja kulttuurin hieman toisin. 5 ihmistä voi olla kaveripiiri, mutta skeneen tarvitaan jotakin sellaista, mitä voi nykyään sarjakuviin liittyen yrittää hahmottaa ainoastaan muutamilla Suomen manga/anime-festareilla. Sitä jengiä ei sit taas muuten löydä mistään keskitetysti, mikä on netin keksimisen jälkeiselle ajalle minusta todella outoa.
Ja tuota tarkoitin sillä, että ei ole skeneä tai kulttuuria. Jos vaikkapa joku lehti haluaa tehdä juttua "sarjakuvista" tai "mangasta", niin ainoa taho johon keksitään ottaa yhteyttä on Jarla, Sarjakuvaseura tai joku random-tuttu piirtäjä. Ja nämä tahot ovat yhtä pihalla (ts. erikoistuneita) kultttuurista, kuin melkein kuka tahansa muu. No, Akun lukijat toki muodostavat jonkin sorttisen isomman joukon.

Helsingin sarjakuvafestaritkin vain pyrkii kokoamaan yhteen löyhästi sarjakuvaan liittyviä harrastajia, enkä minä tiedä kokeeko sitten lopulta kukaan sitä tapahtumaa oikein omakseen. Tyyliin "nämä ihmiset ovat minun heimoani."

jos Amazon tavoittelee lisäsisältöä (vanhoille; jo olemassa oleville) kausitilaajilleen. Tarjoaa siis sarjakuvasisältöä lukijoilleen, jotka eivät edes tiedä olevansa sarjakuvan lukijoita (mutta profiloinnin mukaan sitä voisivat olla).

Tämä ei olisikaan huono homma, jos lukijoista koulittaisiin sarjakuvan lukijoita. Tämä voisi vaikka toimiakin, tuo "olen jo maksanut tästä" -ajattelu on aika vahva.
Itse en vanhakantaisuuttani sovi ollenkaan Netflix meininkiin. Siis siihen tapaan kuluttaa liikkuvaa kuvaa. Ymmärrän silti kyllä että joillekin muille se sopii. Mutta siihenkin liittyen on ollut juttua ilmiöstä, että kun on paljon kaikkea saatavilla, mikään ei oikein nouse massasta ja jaksa kiinnostaa yhtä paljon kuin tuotteet joista maksaa eriseen. Kyse lienee kuitenkin vain tottumuksesta.

Joskus jos olisi aikaa ja viitseliäisyyttä pitäisi tutkia kuinka iso osa omalla tallentimella on jo katsottua, ja kuinka iso osa odottaa katsomista. Kaikkihan on kuitenkin tarkoituksella säilöttyä ja kiinnostavaksi valittua.
tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 8 726


Facts are meaningless. You can use facts to prove


« Vastaus #217 : 06.06.2018, klo 22:57:12 »

Mulle tuli siitä ikävällä tavalla mieleen 80-luku. Se miten kotimaista tuotantoa yritettiin silloin nostaa (hypettämällä). Ensin jutussa valitetaan että sarjakuvat eivät saa ansaitsemaansa huomiota, vaikka on olemassa niin paljon hyvää matskua. Ja sitten asiantuntijat suosittelevat sarjoja, jotka suuren yleisön silmissä eivät välttämättä näytä ihan mestariteoksilta.

Toisaalta nyt aika on toinen, ehkä yleisö on nyt valmiimpi asiantuntijoiden suosikeille. Ja todellakin, suurin muutos, oikeastaan dramaattinen on se että nyt sitten ilmeisesti loppui lehdistössä se "sarjakuvalla menee hyvin" -loru. Positiivisia uutisia taitaa olla hieman haastavaa kaivaa kentältä esiin. Hienoa siinä oli toki nettisarjisten ottaminen mukaan esittelyyn.
Edit: Samainen artikkeli on linkattu tännekin
« Viimeksi muokattu: 07.07.2018, klo 22:28:28 kirjoittanut Reima Mäkinen » tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 8 726


Facts are meaningless. You can use facts to prove


« Vastaus #218 : 06.06.2018, klo 23:00:18 »

Ja todellakin, suurin muutos, oikeastaan todella dramaattinen, on se että nyt sitten ilmeisesti loppui lehdistössä se "sarjakuvalla menee hyvin" -loru.
Tuuli on tosiaan kääntynyt. Mediat kopioivat juttuja ja juttuaiheita toisiltaan ja nyt myös IS tietää että sarjakuvalla ei mene hyvin.
Oho. Näkyykin olevan alun perin "STT:n uutisia".
tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
Jiksi
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 6 364



« Vastaus #219 : 02.07.2018, klo 23:42:30 »

Olen tätä varmaan sivunnut jossain yhteydessä, mutta olen jo pitkän aikaa miettinyt, kuinka pitkälle Dark Horse laskee samaa ränniä kuin Western Publishing aikanaan.

Western oli aikansa jättiläinen, mutta käytännössä julkaisuohjelma oli pelkkää lisenssisarjaa. Kun yritys ei pysynyt ajan hermolla, saattoivat muut kustantajat kilvan napsia sille tärkeitä lisenssisarjoja.

Tänään Twitter-virrasta poimin melko tyypillisen uutisen, jonka mukaan Firefly siirtyy Boomille. Täytyi ihan tarkistaa, että tämäkin sarja on tullut Dark Horsen kautta ulos.

Tässä on nyt vuosikaudet Dynamite, IDW, Boom jne. vienyt yksi kerrallaan sekä vanhat, että uudet lisenssisarjat. Sitten on vielä Marvel.

Star Wars -lisenssejä ei korvaa mikään. Seuraavaksi menee Conan. Jos Disney ostaa Foxin, niin siellä ne olisivat sitten myös Alienit.

Koko lisenssipuoli vuotaa vähän joka nurkasta.

Uusia lisenssisarjoja on jotain myös tulossa, mutta ei niitä kovin tiiviisti ole julkistettu. Käsittääkseni lisenssisarjoja on julkaistava monen nimikkeen voimin, koska ellei kyseessä ole joku Tähtien sota, ei volyymimyynti ole kovin suurta.

Lisenssisarjojen ulkopuolelta mieleen tulee nuo vanhat, Mignolat ja MIllerit, mutta uusista vain Jeff Lemiren Black Hammer – jos julkaisujen määrä mitään sanoo – on viime aikojen menestynein iso juttu. Sekin on lyöty lukkoon joskus vuosikausia sitten, kun Lemirellä on ollut päällä yksinoikeussopimuksia isojen kanssa tällä välin.
tallennettu
Curtvile
Ylläpitäjä
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 14 871


« Vastaus #220 : 18.07.2018, klo 22:39:59 »

tiedän että tuo enklannin möngertävä kieli on monelle vaikea pala, jos ei kieliopin puolesta niin sisällöllisesti kuiteskin, mutta Wiredin artikkeli Do comics have a inferiority complex on sekin oikeassa.

Tilanne ei ole toivoton, tilanne on parempi kuin aikoihin mutta yhden tai kahden kakun sijasta kakkuja on monia ja osa laktoosittomiakin.

Totta näin piennen kielialueen painosmäärät ovat laskeneet, osin myös teknologisen kehityksen myötä mutta tilanne ei ole niin paha kuin usein täälläkin annetaan ymmärtää.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 10 11 12 13 14 [15] | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: