Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.

Uutiset: Sarjakuvaneuvos Timo Reenpää on poissa (12.06.2020 klo 15:12:49)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
14.08.2020, klo 03:44:34

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
483956 viestiä 10429 aihetta kirjoittanut 3838 jäsentä. Uusin jäsen: Pete313
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Galleria | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvantekijöiden keskustelut
| |-+  Välineet ja oppaat
| | |-+  Paras Tabletti Piirtämiseen ja taiteeseen
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Paras Tabletti Piirtämiseen ja taiteeseen  (Luettu 45085 kertaa)
OM
Galleriataiteilija
*
Poissa

Sukupuoli: mies

« Vastaus #30 : 20.05.2020, klo 19:06:28 »

Anteeksi kysymykseni, saatan kuulostaa tekniikkaan liittyvissä asioissa urpolta.....tottahan se onkin. Kysymykseni olisi, että onko tuollaisissa piirtämiseen tarkoitetuissa tableteissa suomenkielistä käyttöjärjestelmää? Eli onko noissa kaikki erilaiset piirtostyöväline valikot suomenkielisinä? Minulla ei ole koskaan ollut tuollaisia hienouksia ja olen varmasti jäänyt paljosta vaille. Nytkin yritin rastereita kuviin perinteisesti, mutta hiivatun vaikeaa eikä hermo kestä leikkaamista ja saksimista. Unelmoin että jos olisi jonkinlainen tabletti piirtämiseen, joka olisi hyvin helppo käyttöinen, ei liikaa erilaisia valintoja joissa menee sormi suuhun ja vielä suomenkielinen. Mutta taitaa kaada elämässä tämä kokemus kokematta tyhmyyteni ja osaamattomuuteni takia. En pysty käyttämään teknisiä vempaimia, jos ne ovat englanninkielisiä. 😢😢
tallennettu
Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #31 : 21.05.2020, klo 14:45:24 »

onko tuollaisissa piirtämiseen tarkoitetuissa tableteissa suomenkielistä käyttöjärjestelmää? Eli onko noissa kaikki erilaiset piirtostyöväline valikot suomenkielisinä? Minulla ei ole koskaan ollut tuollaisia hienouksia ja olen varmasti jäänyt paljosta vaille. Nytkin yritin rastereita kuviin perinteisesti, mutta hiivatun vaikeaa eikä hermo kestä leikkaamista ja
Nämä eivät tietenkään ole muusta laitteesta erillisiä vaan ideana on että hiirellä ohjailun tai sormella laappimisen sijaan käytetään kynää. Ja yleensä (ei kuitenkaan usein tableteissa eikä kaikissa Apple Pencilin korvikkeissa) kynän kanssa tulee kaupan päälle paineentunnistus eli "siveltimellä" tai "terällä" saa eripaksuista jälkeä.

(Ellen aivan väärin muista, olet joskus 10 vuotta sitten kertonut käyneesi Lasipalatsin kirjastopisteessä testailemassa Wacomia? Nyt paikka on vaihtunut, mutta Oodissa ilmeisesti on yleisöwacomeja)

Suomenkielisyys siis riippuu oikeastaan käyttämästäsi koneesta, onko siinä suomenkielinen käyttöjärjestelmä. Toki kynien ym. kalibrointi ja käyttöönotto taitaa käydä englanniksi, mutta varsinaisessa käytössä kieli on aina sama kuin käyttiksessä ja käytettävässä ohjelmassa.

Mitä tulee rasterointiin, se hoituu yhtä lailla (tai helpommin) hiirellä tai piirtopöydällä kuin kynän kanssa. Jotakin iPad Prota en muutenkaan suosittelisi ainakaan rasterointihommiin sillä siinähän ei pyöri perinteinen tietokonesofta vaan appi. Appeissa taas on laappimiseen suunniteltu "intuitiivinen" pädikäyttöliittymä tms. joka saattaa olla hankalampi hahmottaa kuin jonkun ohjelman toiminta. Toisaalta SarjakuvaTV:lle haastattelemani Gene Ha mm. kertoi piirtävänsä nykyään ProCreate appilla. Eli kyllä sekin mahdollista on.
tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
T.Kokkila
Jäsen
*
Poissa

« Vastaus #32 : 22.05.2020, klo 13:47:56 »

Näissä on aina se hankaluus, että välineitä ei pääse kunnolla kokeilemaan ennen kuin sen ostaa.

Itselläni on piirtonäytön hankkiminen ollut mielessä jo kauan. Jo useampi vuosi sitten ostin Gigantin outletista Microsoftin Surface Pro 2 tabletin. Kun sai halvalla... Ihan hyvä siinä mielessä, että se on kokonainen tietokone jossa pyörii Windows. Tablettina sen takia aika painava. Kymmenen tuuman kokoisena osoittautui kyllä ainakin omaan makuuni liian pieneksi varsinaiseen piirtämiseen. Surfacet ovat sitten tuon jälkeen kyllä kasvattaneet kokoa ja muutenkin kehittyneet.

Wacomin ostamista olen hiukan pelännyt, koska jos niin kalliille vempaimelle käy samoin kuin Surfacelle, että käytännössä sitä ei piirtämiseen tulekaan käytettyä, niin harmittaisi. Liian kallis leluksi.

Viime syksynä päädyin sitten ostamaan Wacomin uuden edullisemman linjan Cintiq 16 -piirtonäytön. Erotuksena Pro-malleihin näissä on karsittu kaikki turha pois, ja näyttökin on HD, eli sama tarkkuus kuin tuossa Wacom One -mallissa. Pikanäppäimiä ei ole, ja kosketus toimii vain kynällä, ei sormilla. Hinta pyörii noin 600 euron paikkeilla, tuon ostaessani oli tarjous jossa sai säädettävän jalustan käytännössä samaan hintaan.

Tässä kevään mittaan olen käyttöä harjoitellut, ja itselleni tuo sopii loppujen lopuksi aika hyvin. Kämmenen lepääminen näytöllä ei sotke piirtämistä missään vaiheessa, koska näyttö ei reagoi kosketukseen. Pärjään ilman sormiohjaustakin. En myöskään piirrä niin ohutta viivaa tms, että näytön pro-malleja matalampi resoluutio haittaisi. Intuosiin verrattuna vähän kaipaa pikanäppäimiä, tietokoneen näppäimistö täytyy olla ulottuvilla. 16 tuuman koko on mulle riittävä, vaikka ehkä 22-tuumainen olisi vähän parempi. Olen tottunut piirtämään melko pieniä kuvia, sikäli en juuri isompaa kaipaa. Varmaan vähän riippuu siitäkin mitä tekee miten hyvin pärjää tällaisella.
tallennettu
Reima Mäkinen
Avustava toimittaja
*
Poissa

« Vastaus #33 : 23.05.2020, klo 15:02:25 »

Lisää videoita aiheesta, mutta kumminkin vain unboxausta eli ensivaikutelmia Wacom Onesta ja Lenovo Yoga A940:sta.
tallennettu

"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson
HTH
Galleriataiteilija
*
Poissa

« Vastaus #34 : 27.07.2020, klo 18:56:47 »

Täältä ääni Huionille. Parin vuoden miettimisen jälkeen uskalsin hankkia 22 tuumaisen Huionin ja olen todella tyytyväinen. Vuoden -18 malli irtosi e-Villeltä viidellä sadalla. Yli kymmen vuotta olen piirrellyt 13 tuumaisella Cintiqillä ja onhan tuo piirtoläänin lisäys huikea. Pitkään tosiaan mietin, uskaltaa kiinalaiseen tarttua, mutta laatulaite on kyseessä.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: