Sarjakuvanlukijoiden keskustelut > Nettisarjakuvat

Public domain -sarjakuvat

(1/3) > >>

Secos-Bill:
Klassista menoa public domainissa. En löytänyt Kvaakista mainintaa tästä, enkä ole varma, onko tämä edes oikea ketju, mutta muutaman päivän olen seikkaillut tällä sivustolla ja olen vieläkin ihan sekaisin. Tämä taitaa olla isoin aarre, mihin olen netissä törmännyt ( Kvaakin jälkeen, tietysti... :) )

http://comicbookplus.com/

Valikoiden takaa löytyy myös pelkkää tekstiä sisältäviä pulp-lehtiä ja muuta. Tässä ei yksi elinikä enää riitäkään...:(

Jarkko Sikiö:

--- Lainaus käyttäjältä: Secos-Bill - 23.07.2015 klo 15:27:57 ---Klassista menoa public domainissa. En löytänyt Kvaakista mainintaa tästä

--- Lainaus päättyy ---

Tämä onkin iso puute Kvaakissa, ja ylläpito voisi leikata tämän viestin oman "public domain -sarjakuvat" -aiheisen ketjun aloitusviestiksi.

Olin aikeissa joskus sellaisen avata, mutta sössin laatimani listan ennen julkaisemista.

Public domain -sivuihin tutustuminen on alussa hämmentävää, ne kun ovat järjestään paitsi teknisesti vanhentuneita myös laajempaa suunnittelupuolen remonttia vailla. Käyttölogiikka ja hakutoiminnot aiheuttavat päänvaivaa ja tiedostotkin on sekavasti nimetty.

Kirsikkana kakussa tiedostojen lataaminen vaatii usein rekisteröitymistä ja sivuilla saattaa olla tiedonsiirtoon liittyviä rajoitteita.

Toki näitä public domain -käyttöön siirtyneitä sarjoja voi etsiä täysin laillisesti muutoin laitonta materiaalia sisältävältä torrent-sivulta. Tiedostot itsessään ovat samoja, ainakin tiedostonimien perusteella.

Oma pieni alakulttuuri public domain -sarjojen piirissä tuntuu olevan, mutta asiaan sen suuremmin perehtymättä voi olla vaikea hahmottaa missä ne rajat kulloinkin sijaitsevat.

Itse materiaali on usein vähintään vaihtelevassa kunnossa, eikä ole lainkaan tavatonta että ne ovat suorastaan luokattomasti tuotu julki. Pahimmillaan "digitalisointi" on ns. taskukameralla otettuja kuvia omasta aarteesta, joka on säilytyspussin sisällä.

Ennemmin tai myöhemmin näiden tiimoilta syntynee Kickstarter-projekti, ellei nyt aivan digitalisointityöhön, ainakin skannattujen sivujen siistimiseen.

Lurker:

--- Lainaus käyttäjältä: Jiksi - 23.07.2015 klo 19:11:01 ---Tämä onkin iso puute Kvaakissa, ja ylläpito voisi leikata tämän viestin oman "public domain -sarjakuvat" -aiheisen ketjun aloitusviestiksi.

--- Lainaus päättyy ---

Se on täytetty.

http://digitalcomicmuseum.com/

http://furycomics.com/

Jarkko Sikiö:

--- Lainaus käyttäjältä:   - 23.07.2015 klo 22:23:38 ---Ei tuolla kyllä kaikki ole public domainia.

--- Lainaus päättyy ---

Tässä tosiaan hämärtyvät itse kultakin rajat sen suhteen, mikä sinne ilmaislaariin kuuluu.

Ei ainakaan minulle ole selvää, eikä sen enempää asiantuntijuutta kuin intoakaan selvittää, mikä materiaalista on public domain -käytön piirissä.

Yhdysvalloissa julkaisuoikeus ei ole kytköksissä muihin tekijänoikeuksiin (kuten tavaramerkkioikeus ja lisenssioikeudet). Oikeuksienomistaja voi myöntää vanhojen sarjakuvien julkaisuoikeuden yhdelle ja lisensoida uusien sarjakuvien tuottamisen eri yritykselle.

Tähän liittyen taitettiin peistä, kun Dynamite Entertainment julkaisi sarjakuvasovituksensa ensimmäisestä, public domain -käytön piiriin ikääntyneestä, Burroughs-romaanista. Tarzan sen sijaan on rekisteröity tavaramerkki, jota ei luvatta käytetä. Siten sarja julkaistiin nimellä "Lord of the Jungle".

"Captain Marvel", kuten sarjakuvafoorumilla tiedetään, on Marvelin tavaramerkki ja alkuperäinen hahmo itsessään on DC:n käsissä. Kenelle kuuluu julkaisuoikeus alkuperäisiin Fawcett-sarjoihin vai onko se nyt public domainin piirissä on eri kysymys, johon minä en osaa vastata.

Kirjoja on parhaimmillaan naputettu käsin public domain -jakelua varten, koska digitalisointia tehneet eivät ole olleet varmoja miten laki tulkitsee, jos sivut ykskantaan skannataan. Sarjakuvaa ei käsin naputtamalla digitalisoida.

(Toki moderni opiskelija tuntee kynäskannerit, jotka tunnistavat tekstin eivätkä naputtele mitään käsin, mutta ei sivuraiteilla.)

X-men:
Täällä http://pdsh.wikia.com/wiki/Captain_Marvel_%28Fawcett%29 on jonkinlainen vastaus että mitkä Fawcettin Capu Marveleista ovat PDtä ja mitkä ei-PDtä (DCtä), hiukka sekava kun osa Whiz comics-lehdistä on PDtä ja sitten vaihtuu ei-PDhen ja sitten taas PDhen.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta