Kirjoittaja Aihe: Dokumentit joissa käsitellään sarjakuvia  (Luettu 6552 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Dokumentit joissa käsitellään sarjakuvia
« Vastaus #15 : 18.05.2015 klo 22:38:14 »
On se täällä jossain hyllyssä... en kuitenkaan sotke Tales from the crypt from comic books to televisioniin....
Mutta minulla on näemmä yhä muutama  tupla creepshow elokuva, sehän hienoa.

En myöskään löydä sitä comic book confessions/confidendial tjs vanhaa dokkaria jossa oli Burnsin kansi.

VHS nauhoilla on sitten kaikkea mitä on suomen televisiosta tullut vuosikymmenten varrella enää tarvitsti toimivan VHSnauhurin....

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 293
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Dokumentit joissa käsitellään sarjakuvia
« Vastaus #16 : 18.05.2015 klo 22:41:15 »
Comic Book Confidendial -dokkarin unohdin kokonaan. Oikein hyvä dokumentti. Hitto, onko sekin jo noin vanha.... ?

EDIT: ja jokos suht tuore Stripped on mainittu? Tai Mindscape of Alan Moore?

Timo
« Viimeksi muokattu: 18.05.2015 klo 22:45:51 kirjoittanut Timo Ronkainen »

Tojutu

  • Jäsen
  • Viestejä: 23
Vs: Dokumentit joissa käsitellään sarjakuvia
« Vastaus #17 : 18.05.2015 klo 22:42:28 »
VHS nauhoilla on sitten kaikkea mitä on suomen televisiosta tullut vuosikymmenten varrella enää tarvitsti toimivan VHSnauhurin....

En ole asiasta aivan varma, mutta mulla pitäisi olla hyvin vähän käytetty VHS-nauhuri vielä vanhempieni luona, saat siitä halvalla soittimen jos olet kiinnostunut?   :D
« Viimeksi muokattu: 18.05.2015 klo 22:44:21 kirjoittanut Tojutu »

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Dokumentit joissa käsitellään sarjakuvia
« Vastaus #18 : 18.05.2015 klo 22:44:16 »
Comic Book Confidendial -dokkarin unohdin kokonaan. Oikein hyvä dokumentti. Hitto, onko sekin jo noin vanha.... ?

Timo

ei kun me aletaan olla. Paitsi mieleltämme.

KaiketsuZ

  • Jäsen
  • Viestejä: 186
Vs: Dokumentit joissa käsitellään sarjakuvia
« Vastaus #19 : 19.05.2015 klo 00:05:56 »
The Graphic Novel Man: The Comics of Bryan Talbot (2014) DVD odottaisi hyllyssä katsomistaan. Kaksi ja puoli tuntia pitkä, eli ilmeisesti mistään pintaraapaisusta ei ole kyse.

Jos en nyt aivan väärässä ole, niin televisiosta on esitetty kaksi eri Moebius-dokumenttia, eli BBC:n tuottama In Search of Moebius ja ranskalainen Moebius Redux: A Life in Pictures (2007). Lisäksi IMDb tietää vielä kolmannen dokumentin nimeltään MetaMoebius (2010). Valitettavasti tästä ei juuri tarkempaa infoa löydy.

Lisäksi mies esiintyy dokumentissa The Jodorowsky Constellation (1994), joka ei tosin ole ensisijaisesti sarjakuviin keskittyvä, vaan käsittelee niitä osana Jodorowskyn poikkitaiteellista uraa.

JV

  • Jäsen
  • Viestejä: 1 048
Vs: Dokumentit joissa käsitellään sarjakuvia
« Vastaus #20 : 19.05.2015 klo 01:17:06 »
Frank Quitelyn sarjakuvantekijän glamöroosista arjesta on puolen tunnin dokumentaari:

https://www.youtube.com/watch?v=24AQRRtdKyQ

JanneT

  • Jäsen
  • Viestejä: 2 125
Vs: Dokumentit joissa käsitellään sarjakuvia
« Vastaus #21 : 19.05.2015 klo 09:15:39 »
Jos en nyt aivan väärässä ole, niin televisiosta on esitetty kaksi eri Moebius-dokumenttia, eli BBC:n tuottama In Search of Moebius ja ranskalainen Moebius Redux: A Life in Pictures (2007). Lisäksi IMDb tietää vielä kolmannen dokumentin nimeltään MetaMoebius (2010). Valitettavasti tästä ei juuri tarkempaa infoa löydy.

No nyt löysin Kvaakin kätköistä tiedon noista Moebius Reduxin esityskerroista Yle Teemalla: 22.11 2008  nimellä Sarjakuvan sankari ja 13.10 2012 nimellä Moebius - Fantastinen elämä. Hämmentävää tosiaan että kahdella eri nimellä - olikohan ohjelma muutenkin suomennettu kahteen kertaan? Olivat unohtaneet suomentaneensa sen jo kertaalleen vai mistäköhän ihmeestä on kyse...

Tuo BBC:n dokumentti on päässyt silmien ohitse.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

KaiketsuZ

  • Jäsen
  • Viestejä: 186
Vs: Dokumentit joissa käsitellään sarjakuvia
« Vastaus #22 : 19.05.2015 klo 14:54:23 »
No nyt löysin Kvaakin kätköistä tiedon noista Moebius Reduxin esityskerroista Yle Teemalla: 22.11 2008  nimellä Sarjakuvan sankari ja 13.10 2012 nimellä Moebius - Fantastinen elämä. Hämmentävää tosiaan että kahdella eri nimellä - olikohan ohjelma muutenkin suomennettu kahteen kertaan? Olivat unohtaneet suomentaneensa sen jo kertaalleen vai mistäköhän ihmeestä on kyse...

Tuo BBC:n dokumentti on päässyt silmien ohitse.
Tässä blogissa sanotaan, että In Search of Moebius olisikin vain BBC:n lyhentämä ja uudelleennimeämä versio Moebius Reduxista:

http://barrysmight.blogspot.fi/2013/06/in-search-of-moebius-redux.html

Kotimaisten TV-esitysten tietojen pitäisi löytyä joltain sivustolta. Mikäs se oikein olikaan?

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 293
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Dokumentit joissa käsitellään sarjakuvia
« Vastaus #23 : 19.05.2015 klo 16:10:27 »
Jos Elonet.fi:tä tarkoitat, niin sieltä ei noita Moebius-dokkareita löytynyt.

Timo

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 793
Vs: Dokumentit joissa käsitellään sarjakuvia
« Vastaus #24 : 19.05.2015 klo 17:14:37 »
Jostain mystisesti syystä unohdin mainita mainoin Warren Ellis Captured Ghosts dokumentin.
Oikein suositeltava Mooren ja Morrisonin kylkiäiseksi.

Onkos suomalaisista montakin? Palsasta on elokuvia ja Tom of finlandista ja Tovesta tietenkin mutta siis onhan kotimaisen sarjakuvan määre enemmän kuin vain  lihaksikkaita sonneja irstailemassa muumilaaksossa.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Dokumentit joissa käsitellään sarjakuvia
« Vastaus #25 : 19.05.2015 klo 17:25:49 »
Sitten on Juho Garzin tuotanto.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Juho_Gartz

Pauli Heikkilän "Viimeinen ruutu":
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pauli_Heikkilä
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Tojutu

  • Jäsen
  • Viestejä: 23
Vs: Dokumentit joissa käsitellään sarjakuvia
« Vastaus #26 : 20.05.2015 klo 17:51:58 »
Minä katsoin eilen tuon Crumbin dokkarin ja jäin ihmettelemään kun lopussa sanottiin, että herra Crumb teki vuosi dokumentin filmaamisen jälkeen itsemurhan. Minun mielestä Crumb ei ole ikinä vaikuttanut itsemurhaan taipuvaiselle luonteelle, ja koko Crumb-dokkarikin oli läheskokonaan yhtä Crumbin naurua, mies siis ainakin mun mielestä vaikutti tosi rennolle ja huolettomalle persoonalle. No, aina ei voi tietää mitä joku todellisuudessa tuntee ja kokee sisällään.

J Lehto

  • Ulvova molopää
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 709
Vs: Dokumentit joissa käsitellään sarjakuvia
« Vastaus #27 : 20.05.2015 klo 18:04:53 »
Minä katsoin eilen tuon Crumbin dokkarin ja jäin ihmettelemään kun lopussa sanottiin, että herra Crumb teki vuosi dokumentin filmaamisen jälkeen itsemurhan. Minun mielestä Crumb ei ole ikinä vaikuttanut itsemurhaan taipuvaiselle luonteelle, ja koko Crumb-dokkarikin oli läheskokonaan yhtä Crumbin naurua, mies siis ainakin mun mielestä vaikutti tosi rennolle ja huolettomalle persoonalle. No, aina ei voi tietää mitä joku todellisuudessa tuntee ja kokee sisällään.

Robert Crumb elää perheineen Ranskanmaalla.
Hänen veljensä Charles lähti oman käden kautta,
ja hänellähän oli vakavia psyykkisiä ongelmia, kuten
elokuvastakin kävi selväksi.

Tojutu

  • Jäsen
  • Viestejä: 23
Vs: Dokumentit joissa käsitellään sarjakuvia
« Vastaus #28 : 20.05.2015 klo 18:12:53 »
Robert Crumb elää perheineen Ranskanmaalla.
Hänen veljensä Charles lähti oman käden kautta,
ja hänellähän oli vakavia psyykkisiä ongelmia, kuten
elokuvastakin kävi selväksi.

Okei, mun moka, katsoin jotenkin väärin sen ja käsitin että Robert olisi päätynyt itsemurhaan. No, hyvä, että olin väärässä, niin saadaan vieläkin nauttia miehen töistä, joita kyllä jo muutenkin riittää kuten dokumentista kävi selväksi. En tiedä ketään muuta sarjakuvataiteilijaa joka olisi ollut yhtä tuottelias kuin R. Crumb. Ehkä joku voi olla, mutta minä en ainakaan tosiaan tiedä.

Tojutu

  • Jäsen
  • Viestejä: 23
Vs: Dokumentit joissa käsitellään sarjakuvia
« Vastaus #29 : 22.05.2015 klo 13:00:50 »
Okei, olen nyt katsonut suurinpiirtein kaikki nämä mainitut dokumentit ja leffat, joten kiitoksia vaan paljon vinkeistä! Tuo Grant Morrisonin talking with gods oli varmaankin paras ja ehdottomasti mielenkiintoisin näistä, samoin Crumb 1994.

Grantin dokkarista jäin vain miettimään sitä, että onko mies ihan järjissään, mutta toisaalta miksei olisi, kyllähän maailmankaikkeus on aika mysteerinen paikka ja olen kuullut hullumpiakin juttuja.  :)
« Viimeksi muokattu: 22.05.2015 klo 13:06:43 kirjoittanut Tojutu »