Olen aikoja sitten todennut, että sarjakuviin käytettyjä rahoja on turha surra. Silti välillä iskee hetken harmistus ja aina toisinaan se jää päälle.
Tällä kertaa sen aiheutti
Tim Leong kirjallaan
Super Graphic – A Visual Guide to the Comic Book (Chronicle Books, 2013).
Goodreads-suositukset ovat toki usein sarjakuvien ja sarjakuvaan liittyvän kirjallisuuden kohdalla yläkanttiin, mutta nyt kymmenen taalaa olisi voinut käyttää fiksummin.
Kirjan idea on sinänsä hieno: kertoa sarjakuvista graafien muodossa. Kirjassa ei todellakaan ole sanallista osuutta, mikä ei liittyisi graafien tulkitsemiseen.
Kuitenkin sisältöä olisi saanut vielä pitkään hioa. Osa graafeista on kuvaavia ja kiehtovan informatiivisia. Esimerkiksi supersankarien värejä hallitsevat päävärit punainen, sininen ja keltainen, kun taas superroistot pukeutuvat purppuraan, vihreään ja oranssiin. Tästä joku nettisivu teki oman jutun, mutta vaikka muistan sen lukeneeni, on esitys graafien muodossa aivan omaa luokkaansa havainnollisuudessaan.
Samoin kustantajien väliset markkinaosuudet muuttuvat paljon konkreettisemmiksi, kun aukeama jaetaan kustantajan painoarvoa kuvaaviin erivärisiin pinta-aloihin. Samoin kuinka nopeasti eri Tintti-julkaisuja on pitänyt muokata sopivampaan muotoon (joku asiantuntevampi osaisi sanoa, pitääkö graafi paikkaansa).
Tällaisissa opus onnistuu paremmin kuin mikään sanallinen selitys koskaan pystyisi. Osa on vähämerkityksellisiä, mutta hauskoja. Tällaisia ovat mm. cosplay-aiheiset graafit ts. missä suhteessa Hulk esiintyy paidattomana versiona...
Mainioita esityksiä ovat mm. Tintin seikkailut maailmankartalla, kuinka suosittu Salama on Barry Allen Wally Westiin suhteutettuna (ja suhteet esitetään juoksevan Salaman muodossa), kuinka monta kertaa Spy vs. Spy -sarjassa musta on voittanut valkoisen ja päinvastoin ja kumman voittoputki on kestänyt kauemmin.
Kuitenkin em. Salama on yksi monista opuksen sivuista, mikä jättää lukijan miettimään, mitä on käytetty tilastoja pohjina. Koska osa graafeista ovat pelkkää huumoria vailla informaatioarvoa, opuksen asiasisällön uskottavuus muuttuu kyseenalaiseksi.
Kiinnostavuudeltaan keskikastia on pituusjärjestykseen asetetut (kaikki ovat samanmittaisia), painograafi (kuinka Deathlok voi painaa enemmän kuin Modok) ja , kauanko sarjakuvahahmoista kukin on pysynyt kuolleena.
Suuri surku on sen sijaan, kuinka osa graafeista esittää vain suhteita ja sidoksia, joiden informaatiosisältö on lähellä nollaa ja kiinnostavuus nolla. Tätä suurempi surku ovat sivut, joilla tekijä epäonnistuu noudattamaan omaa perusideaansa ja esittää listoja, kuten millaisia nuolia Vihreä Nuoli (ja Haukansilmä) käyttävät, mitä Batmanin varustevyöstä löytyy jne.
Osa graafeista olisi vaatinut myös harkitumpaa esitystä. Crossover-nimikkeiden räjähdysmäinen kasvu olisi ehdottomasti pitänyt asettaa aikajanalle, jolloin sinänsä kuvaava esitys olisi ollut informatiivisempi.
Osa graafeista varmasti on kiinnostavia lukijasta riippuen. Minusta hassua on, että Kostajien päämaja ja Hellfire Club ovat käytännössä naapureita Manhattanilla. Sen sijaan minua ei kiinnosta, millaisia pizzoja Turtlesit tilaavat, onko X-miesten alus kovempi rassi kuin Kostajien tai mikä on toisiksi yleisin Jokerin esittämistä kysymyksistä (Batmaniin liittyen, tietysti) jne. mutta tämä voi olla toisille sitä parasta osuutta.
Osa on puhtaasti vitsejä, kuten missä suhteessa sanat jakautuvat Batmanin 60-luvun teemabiisissä (siis monestiko tavu "Da" esiintyy sanaan "Batman" verrattuna). Tällaisia vitsejä on runsaasti. Kaikista ei arvaa, ovatko ne huumoria. Tällaisia on mm. monestiko v-kirjain esiintyy V niin kuin verikoston eri jaksoissa.
Suurimmat rimanalitukset ovat tyyliä "miksi pojat pitävät näkymättömästä naisesta" ja sivu on tyhjä. Hah. Hah. Haa. Kymmenen. Taalaa.
Tutustukaa tähän vasta, kun opusta jaetaan ilmaiseksi.
Kyllähän noita naistekijöitä Marvelilla ja DCllä oli 1974 enemmänkin. Esimerkiksi Tatjana Wood ja Ramona Fradon.
Täytyisi kaivaa sivu uudestaan esiin, että mitä siinä sanatarkasti todettiin. Opus on aika tiukasti rajattu, eikä siitä syystä mm. värittäjiä huomioida. Mahdollisesti tuossa sivulla viitattiin taiteilijoihin. Wood taisi olla enempi värittäjä.