Tavoita sarjakuvaharrastajat kotimaassa! Tutustu Kvaak.fi:n mediatietoihin.


Kolumnit ja matkaraportit: Image Comics – 25 vuotta (06.04.2017 klo 00:00:00)
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?
25.06.2017, klo 16:53:58

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Haku:     Tarkempi haku
455385 viestiä 10128 aihetta kirjoittanut 7166 jäsentä. Uusin jäsen: simlandery
Lue lisää pikkuilmoituksesta.
   Etusivu |   Ohjeet | Haku | Jäsenet | Galleria | Ylläpito ja toimitus | Kirjaudu | Rekisteröidy  
+  Kvaak.fi - keskustelu
|-+  Sarjakuvantekijöiden keskustelut
| |-+  Luomistyö, käsikirjoittaminen ja kääntäminen
| | |-+  Subjektiivinen näkökulma kerronnassa?
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta. « edellinen seuraava »
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Subjektiivinen näkökulma kerronnassa?  (Luettu 4873 kertaa)
Curtvile
Ylläpitäjä
****
Paikalla

Sukupuoli: mies
Viestejä: 14 419


« Vastaus #15 : 12.10.2014, klo 23:14:11 »

Ei minustakaan, en vaan löydä sarjakuvieni joukosta sitä yhtä Magnumia jossa oli pitkä tarina kokonaan päähenkilön silmien kautta.

uusi asia ei ole Windsor McKayn Dream from a rarebit friend on vuodelta 1925:


Silas on siis Wilson McKayn nimi siinä missä Curtvile minun.
tallennettu
JJalonen
Jäsen
****
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 751



« Vastaus #16 : 12.10.2014, klo 23:24:24 »

Haa! Tuosta hautuu-kuvasta muistui, että joissain EC/Warren -kauhuissa on käytetty first-person POV:ta.

Oisko jopa mestarimme Corben käyttänyt tekniikkaa.

Ans kattoo... sleepy
tallennettu
JanneT
Jäsen
****
Poissa

Viestejä: 2 064



« Vastaus #17 : 12.10.2014, klo 23:37:27 »

Ei tuossa pitäisi mitään epäselvää olla.

Sini puhui "first-person point-of-view" kerronnasta.

POV eli näkökulmaotos on montaasiteorian peruselementti. Eli mies tulee huoneeseen; lähikuvasta miehen kasvoista leikataan lähikuvaan maljakosta. Tästä katsoja ymmärtää miehen katsovan maljakkoa. Yasujiro Ozun mukaan katseen suuntaakaan ei tarvitse hollywood-tyyliin orjallisesti seurata kuvakulmissa. Katsoja ymmärtää otoksen näkökulman.

First-person POV on varmaan tutuin peliteollisuuden ammuntapeleistä.

Yksittäisiä POV-ruutuja sarjakuvista löytyy luonnollisesti lukuisia. Suoraan päähenkilön näkokulmaa noudattavaa kerrontaa löytyykin vähemmän.


Ei Hollywoodissakaan katseen suuntaa aina orjallisesti seurata sillä on otettava huomioon huomiopisteet sekä monet muut asiat sommittelussa, jotka vaikuttavat katselukokemukseen. Esimerkiksi lapsen ja aikuisen välisen keskustelun kuvakulmia joudutaan usein loiventamaan ihan perinteisissä over shoulder -kuvapareissakin, sillä perspektiivierot ovat hyvin voimakas tehokeino. Ellei kohtauksessa nimenomaan pyritä voimakkaan dramaattiseen ilmaisuun.

Secos-Billin esimerkin tavoin myös jo pelkkä normaaliperspektiivistä poikkeaminen nostaa helposti lukijan tietoisuutta katsojan asemastaan, esimerkiksi lintuperspektiivi nostaa lukijan hahmojen yläpuolelle tarkkailijaksi. Tämä toki on eri asia kuin Sini L:n avausviestissä hakema, sillä näkökulma on lukijan, mutta ei yleensä tarinan hahmon. Tehokeinona tietysti usein toimii se että katsojalle on vielä epäselvää, onko näkökulma myös tarinan hahmon, vaikkakaan ei kertojaminän.
tallennettu

Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi
Sini L
Uusi jäsen
*
Poissa

Sukupuoli: nainen
Viestejä: 24


« Vastaus #18 : 13.10.2014, klo 11:52:44 »

Tuossa Public Enemiessä ja The Dark Knight Returnsissa on hyvin siirrytty objektiivisesta subjektiiviseen, tuntuu luonnolliselta lukijan kannalta. Hyvä toteutus! Samoin kuin Dream from a rarebitissakin. Itse olen miettinyt juuri tätä haasteellisuutta, jos ensimmäisenä käyttää objektiivista ja sitten siirtyy kesken kerronnan subjektiiviseen niin, että lukija hyväksyisi vaihdon saman tien sitä kyseenalaistamatta.

Tuli tuossa mieleen onko kukaan yhdistänyt esim. hahmon vartaloa kuten käsiä sekä Dream from a rarebitissakin käytettyä silmän opaalimuotoa? Esim. elokuvassa Enter the void koko tarina kerrotaan subjektiivisesta näkökulmasta ja efekteillä on viety kuvakerronta pitkälle lisäämällä silmän opaalimuotoa, silmän reagointia kameran epätarkkuudella saati terävyydellä sekä vanhempana esimerkkinä toimii myös Being John Malkovich leffakin.. Onkos tämän tyyppistä sarjista kukaan tekijä tehnyt? Smiley

Mut jooh tämä taustatutkimusvaihean on aina jännittävä sekä virkistävä, sillä paljon tullut loistavia esimerkkejä esiin!!
tallennettu
Timo Ronkainen
professionaali amatööri
Toimittaja
**
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 16 681


"Ja rangaistus on greippi!"


« Vastaus #19 : 13.10.2014, klo 16:32:37 »

Kuva-vastakuva pov on tietysti (hollywoodilaisen) elokuvan peruskauraa, mutta filmipuolelta tulee äkikseltään mieleen vain yksi filmi joka käyttää first-person-view -tekniikkaa, tämä Marlowe-filmatisointi. Toimi aika kehnosti.

 David Mitchellin ja Robert Webbin hauska sitcom Peep Show on siitä erikoinen, että siinä nähdään kaikki jommankumman päähenkilön silmin, eikä ulkopuolista kamerakulmaa ole. Tässä homma toimii hyvin!

Sarjakuvia ei tule kylläkään muita mieleen kuin ne jotka jo mainitsin.

Timo

EDIT: typo
tallennettu

Curtvile
Ylläpitäjä
****
Paikalla

Sukupuoli: mies
Viestejä: 14 419


« Vastaus #20 : 13.10.2014, klo 17:15:13 »

Yksi häiritsevimmistä esimerkeistä löytyy Alan Mooren ja Jacen burrowsin Neonomiconista jossa yksi päähenkilö joutuu peitetehtävässä kultistien joukkoon ilman  piilareitaan


yhden primääriaistin riistäminen myös lukijalta lisää kohtausken angstisuutta ja pelkoa.

muutoin ehkä helpommin saatavilla oleva ja Timon viestiä mukaileva on Darwyn Cooken ansiokkaat Parker-sovitukset joissa ollaan hyvin usein yksinimisen ammattirikolisen nahoissa ja perspektiivissä



Myös Outfitin alku joka Cooken piirtämänä yhdistää paitsi Boormanin Point Blankiin  myös Humphrey Bogart klassikkoon Dark Passage -Pimeä Käytävä kasvoleikkauksen kautta.
tallennettu
Sini L
Uusi jäsen
*
Poissa

Sukupuoli: nainen
Viestejä: 24


« Vastaus #21 : 13.10.2014, klo 19:45:50 »

Jooh tuon Neonomiconin kaltaista ruutua olinkin ajatellut, että voisi rajaa katsojalta ns. aistin pois vaikka luomalla sumuiset silmät kyynelehtiessä. Mutta se on taas sit eri asia toimiiko se todellisuudessa vaan saako se lukijan paiskaamaan sarjiksen nurkkaan  Undecided

Peepshowta onkin tullut katsottua ja siinähän tuo toimii täydellisesti, ei häiritse vaan sitä uppoutuu saman tien katsojan rooliin. Kokee olevansa yksi kaveriporukan jäsenistä kuvakerronnan seurauksena!

Kiitos jälleen asianomaisille vastauksista! Mikäli tulee jollakulla vielä jotain sarjiksia mieleen, joissa siirrytään objektiivisesta subjektiivisuuteen kesken kerronnan niin saa ilmiantaa!!:)

tallennettu
Curtvile
Ylläpitäjä
****
Paikalla

Sukupuoli: mies
Viestejä: 14 419


« Vastaus #22 : 13.10.2014, klo 20:24:42 »

Jooh tuon Neonomiconin kaltaista ruutua olinkin ajatellut, että voisi rajaa katsojalta ns. aistin pois vaikka luomalla sumuiset silmät kyynelehtiessä. Mutta se on taas sit eri asia toimiiko se todellisuudessa vaan saako se lukijan paiskaamaan sarjiksen nurkkaan  Undecided

Tuossa toimii juurikin tehokeinona asettamalla katsojan uhrin asemaan.

tallennettu
Lurker
Valvoja
***
Poissa

Sukupuoli: mies
Viestejä: 14 971



« Vastaus #23 : 13.10.2014, klo 21:27:21 »

Nyttei ole Mitä tapahtui viittaritarille -opusta lähettyvillä putkirempan takia, mutta siinä on subjektiivisen näkökulman huipentumana
(klikkaa näyttääksesi/piilottaaksesi piilotetun sisällön)
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
« edellinen seuraava »
Siirry: