Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvapiratismi - alakulttuuri, historia ja nykytila  (Luettu 9077 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Sarjakuvapiratismi - alakulttuuri, historia ja nykytila
« Vastaus #15 : 02.12.2019 klo 01:35:24 »
Tuota keskustelua on tullut Twitterissä seurattua viikon mittaan.

Onhan se surullinen juttu, että vaikka Intian ja Brasilian kaltaiset maat laskettaisiin pois, niin edes se 10% ensimmäisellä viikolla piratismiin turvautuneista riittäisi kaksinkertaistamaan monen Image-sarjan myynnin, ja turvaamaan edes kunniallisen lopun, kun ne tätä nykyä vain hiipuvat vähin äänin pois.

Tätä ei voi selittää mitenkään toiseen muotoon.

Onhan niitä tekosyitä loputtomiin, mutta sarjakuvia voi sähköisesti harrastaa niin pienellä rahalla, että syyt piratismiin on asenteissa.

En tuomitse köyhiä, vielä en ole unohtanut miltä se tuntui, MUTTA – siitäkin huolimatta, että menen ok boomer -horinan puolelle – kun MINÄ olin nuori ja varaton, omaksuin periaatteen, että ei aina tarvitse olla sitä viimeisintä ja kalleinta.

Tätä periaatetta voi harjoittaa sarjakuvien lisäksi kaikkeen viihteen kuluttamiseen, kaikessa muodossa (pelit halpalaarista, viiveellä sarjakuvat vuosimaksua vastaan) ja bonuksena pääsevät vielä lapsetkin nauttimaan isän kurinalaisuudesta.

Odottamiseen muuten liittyy myös tuo viihdepalveluiden maakohtainen rajoittaminen, mutta oikeasti sitä jää paitsi vain keskusteluun osallistumisesta sen ollessa kuumimmillaan.

Tietääkö kukaan, onko sarjakuvien tapauksessa edes olemassa maakohtaisia eroja tai rajoituksia?

Itse olen aina sarjakuvien tapauksessa olettanut, että latinalaisessa amerikassa ollaan kiinni suoraan jenkkitarjonnassa, enkä ole koskaan nähnyt eurooppalaistenkaan valittavan.

Täällä Pääsiäissaarella vaihdoin nopeampaan nettiin amerikkalaisten satelliittien kautta (O3B) kolmisen viikkoa sitten ja tilauspalveluiden näkökulmasta olen nyt amerikkalainen.

Työ- ja perhekiireiltä ei ole jäänyt aikaa sen suuremmin ihmetellä, mutta en havainnut eroa entiseen.

Lähinnä vain moni appi nikotteli alussa, kun palveluiden näkökulmasta vaihdoin mantereelta toiseen ja takaisin, kun kännykkä vaihtoi kahden eri maan satelliittien välillä.

Luottokortti kyllä varastettiin kahdessa viikossa, mutta eivätpä onnistuneet ostelemaan kortilla, kun oli kaikki estot päällä.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Sarjakuvapiratismi - alakulttuuri, historia ja nykytila
« Vastaus #16 : 02.12.2019 klo 10:12:16 »
Niin ja sit on semmoinen ongelma, että pistetään pystyyn suoratoistopalvelu vain muutamassa maassa ja pistetään sinne erittäin kiinnostava TV-sarja, joka on ihan pakko nähdä, ennen kuin kaikki spoilailee siitä kaiken.
Halua olisi maksaa kanavasta, mutta ei ole tulossa kuin joskus epämääräisesti keväällä tänne Suomeen ja muihin Euroopan maihin.
Silloin kynnys piratismiin on suuri. Kyllä näiden palvelun tarjoajienkin olisi syytä katsoa peiliin.
Tarkoittanet että houkutus piratismiin on suuri. Pitäisi kuitenkin ymmärtää, että nämä sarjat ovat yhtiöt bisnestä, eivät puhdasta palvelua. Yhtiö oletusarvoisesti maksaa tekijöille levityksen laajuuden mukaan. Niinpä on niiden näkökulmasta ihan fiksua vaikkapa testata sarjan suosiota ensin pienemmässä markkinassa, koska tekijöiden palkkiot ja sitä kautta riskit ovat pienemmät. Joku suoratoistohässäkkäkin lienee sellainen palvelu, että sen markkinointiin pitää täällä upottaa euro jos toinenkin, jos mielii saada riittävän kokoisen maksavan asiakaskunnan. Videoiden kääntäjillekin pitää jotain kahvirahoja maksaa ja heidän työnsä valmistumisesta huolehtia, kaistoihin, palvelimiin ja niiden ylläpitoon pitää investoida jnpp. Internetin "ilmaisuus" on kyllä totaalisesti saanut ihmiset sekaisin ja kuvittelemaan että netti on joku luonnonvara, mutta on niitäkin, jotka sen koko paksan pitävät rahoituksellaan/bisneksillään pystyssä.
Mihin liittyy muuten se että eikös Netflix ole nykyään yksi pahimmista kaistarohmuista?

Vaikka fanit "hoitavatkin" markkinointia, ne tekevät yhtiöille myös hallaa vaikkapa juuri spoilaamalla ja piratoimalla sisältöjä. Suomikin on sen kokoinen markkina että pitää varmaan harkita aika tarkkaan että kannattaako tänne tuoda (saataville) yhtään mitään koska a) piraatit, b) markkinointi ja jakelukustannukset c) vähäinen yleisö. Sille että maut ovat monet ja palkkataso elintason myötä korkea emme voi mitään. Piratismikin alkaa olla luonnon lain tapainen ilmiö. On ollut jo hamalta 80-luvulta eli digitalisaation alkuhämäristä asti.

Tietenkin suoratoistopalvelut ja muut oikeuksien omistajat tekevät bisnestä aina kun vain pystyvät. Mutta elleivät pysty, se ei minusta millään muotoa oikeuta kuluttajaa varastamaan heidän tuotteitaan.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 604
Vs: Sarjakuvapiratismi - alakulttuuri, historia ja nykytila
« Vastaus #17 : 02.12.2019 klo 10:45:50 »
En tuomitse köyhiä, vielä en ole unohtanut miltä se tuntui, MUTTA – siitäkin huolimatta, että menen ok boomer -horinan puolelle – kun MINÄ olin nuori ja varaton, omaksuin periaatteen, että ei aina tarvitse olla sitä viimeisintä ja kalleinta.

Tätä periaatetta voi harjoittaa sarjakuvien lisäksi kaikkeen viihteen kuluttamiseen, kaikessa muodossa (pelit halpalaarista, viiveellä sarjakuvat vuosimaksua vastaan) ja bonuksena pääsevät vielä lapsetkin nauttimaan isän kurinalaisuudesta.

Odottamiseen muuten liittyy myös tuo viihdepalveluiden maakohtainen rajoittaminen, mutta oikeasti sitä jää paitsi vain keskusteluun osallistumisesta sen ollessa kuumimmillaan.

Tätä käytäntöähän itse aktiivisesti harjoitan ja se on jäänyt päälle myös silloin kun ei ole taloudellisesti ollut välttämätöntä.
Tosin joskus tuotteita kierrätetään tarjolle niin kovaa vauhtia että siinä vaiheessa kun jotain huomaa alkaa etsiä niin sitä ei olekaan enää saatavissa mistään (mm. kirjat fyysisinä kappaleina), ja jotkut taiteilijat valittaa kun ei seuraakaan tätä tarjontasykliä aktiivisesti...

Ja sivuhavaintona, kun näin tekee, on todettava lähes täysi mielenkiinnon sammuminen supersankarisarjiksia kohtaan, kun niiden markkinat ovat keskittyneet niin paljon pöhisemään siitä mitä tapahtuu juuri nyt ja viittailemaantoisiin asioihin joita on juuri vähän aikaa sitten tapahtunut tai tapahtuu juuri nyt tai tulee ihan pian tapahtumaan, että jos vilkaisee jotain satunnaista Marvel- tai DC-tuotosta niin siitä ei tajua paljoakaan kun ei ole seurannut yhtään mihin kontekstiin se sijoittuu (onko Batman juuri nyt Bruce Wayne tai ketkä kaikki henkilöt ovat tällä hetkellä kuolleita tai onko Batmaneja mahdollisesti tässä sarjassa viisikymmentä), ja voi olettaa että jotakuinkin kaikki yksittäisen teoksen tapahtumat joissa on jotain dramaattista potentiaalia on jo pyyhitty pois tarinajatkumosta, joten miksi lukea edes se yksittäinen teos?

Mikä herätti ajatuksen, että ehkäpä ajankohtaisuuteen vahvasti nojautuvat julkaisumallit itsessään ruokkivat piratismia, jonka olemassaolo suosittuna käytäntönä sitten vahingoittaa myös niitä tekijöitä jotka pyrkivät tekemään itsenäisesti toimivia teoksia.

Darth Mika

  • Insinööri
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 5 741
  • Leopard-tankkeja Ukrainaan ja vähän äkkiä!
Vs: Sarjakuvapiratismi - alakulttuuri, historia ja nykytila
« Vastaus #18 : 02.12.2019 klo 11:16:06 »
Tarkoittanet että houkutus piratismiin on suuri. Pitäisi kuitenkin ymmärtää, että nämä sarjat ovat yhtiöt bisnestä, eivät puhdasta palvelua. Yhtiö oletusarvoisesti maksaa tekijöille levityksen laajuuden mukaan. Niinpä on niiden näkökulmasta ihan fiksua vaikkapa testata sarjan suosiota ensin pienemmässä markkinassa, koska tekijöiden palkkiot ja sitä kautta riskit ovat pienemmät. Joku suoratoistohässäkkäkin lienee sellainen palvelu, että sen markkinointiin pitää täällä upottaa euro jos toinenkin, jos mielii saada riittävän kokoisen maksavan asiakaskunnan. Videoiden kääntäjillekin pitää jotain kahvirahoja maksaa ja heidän työnsä valmistumisesta huolehtia, kaistoihin, palvelimiin ja niiden ylläpitoon pitää investoida jnpp. Internetin "ilmaisuus" on kyllä totaalisesti saanut ihmiset sekaisin ja kuvittelemaan että netti on joku luonnonvara, mutta on niitäkin, jotka sen koko paksan pitävät rahoituksellaan/bisneksillään pystyssä.
Mihin liittyy muuten se että eikös Netflix ole nykyään yksi pahimmista kaistarohmuista?

Vaikka fanit "hoitavatkin" markkinointia, ne tekevät yhtiöille myös hallaa vaikkapa juuri spoilaamalla ja piratoimalla sisältöjä. Suomikin on sen kokoinen markkina että pitää varmaan harkita aika tarkkaan että kannattaako tänne tuoda (saataville) yhtään mitään koska a) piraatit, b) markkinointi ja jakelukustannukset c) vähäinen yleisö. Sille että maut ovat monet ja palkkataso elintason myötä korkea emme voi mitään. Piratismikin alkaa olla luonnon lain tapainen ilmiö. On ollut jo hamalta 80-luvulta eli digitalisaation alkuhämäristä asti.

Tietenkin suoratoistopalvelut ja muut oikeuksien omistajat tekevät bisnestä aina kun vain pystyvät. Mutta elleivät pysty, se ei minusta millään muotoa oikeuta kuluttajaa varastamaan heidän tuotteitaan.
No Disney teki kyllä todella tyhmästi tässä suoratoistopalvelunsa lanseerauksessa.
Ensinnäkin, kun tietää kuinka iso juttu tuo kauan odotettu Star Warsin näytelty TV-sarja oli. Disney olisi voinut aivan hyvin vähän odottaa, että Eurooppakin pääsee mukaan pippaloihin ja vasta sitten tuoda The Mandalorianin mukaan. Nyt suurin osa Star Wars-faneista ei kestä odottaa Disney+ tulemista Eurooppaan, vaan hankkii sen muulla keinolla.
Onneksi nyt Suomi sentään katsotaan Länsi-Euroopaksi ja päästän ekojen Euroopan maiden joukossa Disney+ asiakkaiksi ensi keväällä.
Netissä lukenut ainakin brittien valituksista...ne on tosi vihasia, kun jäivät rannalle tästä ekasta aallosta.¨
Olen netissä nähnyt myös, kuinka jotkut on keränneet kirjahyllyn täyteen DVD:tä, mutta ne ei olekaan aitoja vaan piraatteja. Mikä ihme sellainen keräily on...en ymmärrä. Mulla oli aikoinaan järettömästi VHS:ia ja kaikki oli aitoja leffoja. Telkkarista nauhoitin kyllä elokuvia, mutta katsottuani, nauhoitin päälle. Joillakin kavereilla oli tapa esim. vuokrata VHS-elokuva ja nauhoittaa se toisen VHS-nauhurin avulla. Sitten ne kehuskeli omaa elokuva-kokoelmaansa. Meikäläisen mielestä niillä ei ollut mitään kokoelmaa...mulla oli aidot leffat hyllyssä. Kun DVD:t tuli, niin myin suurimaan osan VHS:stäni...tänä päivän olen katunut sitä, mutta oli pakko saada tilaa kotiin, kun niihin aikoihin muutin omaan kämppään ja tilaa ei ollut paljon.
Nyt on DVD-kokoelmaa, Bluray-kokoelmaa ja Laserdisc-kokoelmaa ja se kasvaa vaan.   Nautin noista varsinkin laserdisceistani ja varsinkin kun ne on aitoja...Laserdisceja ei voi piratisoida ainakaan samassa formaatissa. Tai taisivat tehdä yhden kirjoittavan Laserdisc playerin, mutta niitä on tosi vähän ja maksavat tajuttomasti.

Mitä tuohon sarjakuvapiratismiin tulee, niin mua kummeksuttaa omistaa sarjakuvaa, joka ei olisi oikeata. Mieluiten ostan sitten jollain toisella kielellä, jos ei Suomeksi tule. Ja nettisarjakuvaa en katso ollenkaan...kyllä se pitää olla käsinkosketeltava juttu.
Ainoastaan rikosromaaneita tykkään kuunnella äänikirjoina, mutta hyvän äänikirjan löytyessä, saatan vuoden päästä lainata sen kirjastosta ja lukea manuaalisesti. Äänikirjojakaan ei tarvitse mennä latailemaan laittomasti. Olen Celian asiakas ja saan oikeastaan kakki kirjat laillisesti itselleni...Celia-kirjaston lataamosta.
Eilen sain Matti Remeksen "Periaatteen mies" kuunneltua.

Muutama vuosi sitten opin käyttämään Paypalia ja se avasi minulle isot markkinat, joista olin nuoruudessani vain haaveillut. Aloin ostelee ebaysta leffoja. Star Wars VHS:iä kun ostelee Ebaysta, niin täytyy olla tosi tarkka niiden kanssa. Varsinkin jos tahtoo, jotain tosi harvinaista, kallista ja vanhaa. Meinaa saattaa olla, ettei se itse kasetti olekaan aito. Pahvikotelo saattaa olla piraatti tai muovikotelo ja se leffan ns. paperi siinä kotelon päällä kopsattu alkuperäisestä, kasetti voi olla kopsattu jne. Yleensä haluan monta tarkkaa kuvaa kotelosta, kasetista ja vertailen niitä aitoihin. Netissä löytyy kuvia Star Wars-fanien aidoista kaseteista. Yhden kerran olen saanut kaikista varotoimenpiteistä kuitenkin täydellisen piraatin. Se lenti suoraan roskiin ja kyllä harmitti.

Laserdisceissa tätä ongelmaa ei ole, koska niitä ei voi kukaan enää valmistaa...siinä ongelmana on, että laserdiscin teossa käytetty liima on saattanut rikkoa sen levyn. Monella myyjällä ei ole enää laserdisc playeria ja eivät tiedä toimiiko oma tuote enää. Joskus otan riskin ja ostan silti. Muutama huonokuntoinen tullut eteeni. Myös kotelon kunto on tärkeä ja Japanilaisissa laserdisceissa haluan vain niitä leffoja, joissa on Obi mukana.
"Opinions are like assholes, everybody has one" (The Dead Pool, 1988 Clint Eastwood)

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Sarjakuvapiratismi - alakulttuuri, historia ja nykytila
« Vastaus #19 : 02.12.2019 klo 12:15:47 »
Mikä herätti ajatuksen, että ehkäpä ajankohtaisuuteen vahvasti nojautuvat julkaisumallit itsessään ruokkivat piratismia, jonka olemassaolo suosittuna käytäntönä sitten vahingoittaa myös niitä tekijöitä jotka pyrkivät tekemään itsenäisesti toimivia teoksia.
Tuo on hyvä huomio. Pöhinässäkin on kääntöpuolensa.

Minä taas mietin sitä kummallisuutta, että digitaalisiin hengentuotteisiin liittyy usein täysin keinotekoinen krääsäteollisuus, jota tarvitaan paitsi rahastamiseen myös paikkaamaan fyysisten kappaleiden omistamisen halua. Tämä näkyy hyvin nettisarjakuvissa. Mitä parempi sähköinen sarjis, sitä vähemmän se tyydyttää tuotteena. Toisin on analogisten kanssa. Sarjakuvalehti tai -kirja on jo itsessään fyysinen tuote, jota voi hipelöidä ja josta voi nauttia monella tavalla (muutenkin kuin vain sen "aineettomasta" tarinasta).

Toki piratismi ja kaikki tämä julkistuksiin liittyvä sirkus liittyy siihenkin että viihdetuotteet ovat loppupeleissä kertakäyttöisiä. Oletusarvoisesti ne unohtuvat saman tien kun seuraava on tulilla. Niitä ei vaalita tai haluta säästää myöhempää tarkastelua varten.

No, Disney teki kyllä todella tyhmästi tässä suoratoistopalvelunsa lanseerauksessa.
Ensinnäkin, kun tietää kuinka iso juttu tuo kauan odotettu Star Warsin näytelty TV-sarja oli. Disney olisi voinut aivan hyvin vähän odottaa, että Eurooppakin pääsee mukaan pippaloihin ja vasta sitten tuoda The Mandalorianin mukaan.
Voisi kuvitella että Disney miettii asiaa HIEMAN laajemmin kuin Star Wars fanien näkökulmasta. Toki se on heillä varmaankin sisäänheittotuote ja toisaalta oma vika kun ovat hankkineet niin ankarasti fanitetun brändin.  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Sarjakuvapiratismi - alakulttuuri, historia ja nykytila
« Vastaus #20 : 02.12.2019 klo 15:22:31 »

Ja sivuhavaintona, kun näin tekee, on todettava lähes täysi mielenkiinnon sammuminen supersankarisarjiksia kohtaan, kun niiden markkinat ovat keskittyneet niin paljon pöhisemään siitä mitä tapahtuu juuri nyt ja viittailemaantoisiin asioihin joita on juuri vähän aikaa sitten tapahtunut tai tapahtuu juuri nyt tai tulee ihan pian tapahtumaan, että jos vilkaisee jotain satunnaista Marvel- tai DC-tuotosta niin siitä ei tajua paljoakaan kun ei ole seurannut yhtään mihin kontekstiin se sijoittuu (onko Batman juuri nyt Bruce Wayne tai ketkä kaikki henkilöt ovat tällä hetkellä kuolleita tai onko Batmaneja mahdollisesti tässä sarjassa viisikymmentä), ja voi olettaa että jotakuinkin kaikki yksittäisen teoksen tapahtumat joissa on jotain dramaattista potentiaalia on jo pyyhitty pois tarinajatkumosta, joten miksi lukea edes se yksittäinen teos?

Mikä herätti ajatuksen, että ehkäpä ajankohtaisuuteen vahvasti nojautuvat julkaisumallit itsessään ruokkivat piratismia, jonka olemassaolo suosittuna käytäntönä sitten vahingoittaa myös niitä tekijöitä jotka pyrkivät tekemään itsenäisesti toimivia teoksia.

Tajuan mitä yrität sanoa, se vain ei vastaa sen enempää todellisuutta kuin tämä "nykysuprsankarit ovat kaikki niin totisia, missä on hauskuus?" ja vaikka itse yleensä pidönkin siitä sarjakuvasta, elokuvasta ja kirjoista jotka ottavat asiat vakavasti ( humoristisilta ja kepeiltä jutuista kun sitten vaadin että ovat hauskoja. Se harvoin toteutuu missään genressä, harviten komediaksi luokitelluissa)  niin se vähä mitä seuraan on näyttänyt että sitä on runsain mitoin tarjolla.
Kuten myös ei-jatkumo keskeistä DCn ja Marvelin tuotantoa.
Näitä ja tietenkin maintsemaasi itsenäisesti toimivia teoksia piratismi haittaa.
Mutta vähiten.

Kuten elokuvissa ja musiikissa myös sarjakuvissa isot toimijat selviävät paremmin. Oheistuotteet ja lisenssien myynti ovat heidän puolellaan kuten historiakin. Aiempia tuloja piratismi toki vähentää ( miksi tehdä vähemmän tunnetuista tarinoista ja pitkistä tarinoista kokoomus kun ne on jo waretettu? Tässä maassa tunnettu juuri Barks Rosa syndromana) koska tavoite on myydä.

Ja siinä tullaan siihen miksi elokuvat ja musiikki ovat mitä ovat ja sarjakuva menossa samaan: jos maksava yleisö maksaa joistain asioista mutta suurinta osaa myydään liian vähäisellä tuotolla panostetaan vain siihen josta tulee paremmin.
Karsien artistien osuudesta, mikäli mahdollista.

Koska  sarjakuvat ja elokuvat, sarjat ja musiikki piratoidaan pääosin digitaalisesti sumentuu aineettoman tuotteen myötä käsitys varastamisesta.
Eihän tämä ole 1984 ei ajatuksia, kokemuksia, ääniä ja nähtyä, luettua voi omistaa!
No, Orwell oli optimisti ja suorittava porras on tehnyt työtä, joskin sellaista josta oletetaan maineen, tunnettavuuden ja rakkauden lajiin, kutsumustyön, riittävän.

Piratismi ON varastamista. Ja kuten siinäkin varkauden kohdetta auttaa jos kuuluu johonkin isoon brändiin. Siksikin on vähemmän yksittäisiä itsenäisiä kivijalkaliikkeitä kun ketjuun/brändiin kuuluvia.
Toiminta tekee juurikin oheismyyntikrääsästä sen millä elää, tosin kuten esimerkiksi Bill Watterson ei tuotteista nyt Calvin & Hobbesia. Silti on paitoja, mukeja yms joissa nämä komeilevat.
Koska piratismi on myös teollisuutta ja kauppaa. Varastetun tavaran kauppaa, mutta kauppaa kuitenkin.

Toki piratismi ja kaikki tämä julkistuksiin liittyvä sirkus liittyy siihenkin että viihdetuotteet ovat loppupeleissä kertakäyttöisiä. Oletusarvoisesti ne unohtuvat saman tien kun seuraava on tulilla. Niitä ei vaalita tai haluta säästää myöhempää tarkastelua varten.

Ja taiteen.
Suurin osa taidetta on kertakäyttöistä, johon ei ikinä palata ja ne valtaosaltaan unohtuvat. Myös taiteen kohdalla aikaan sitominen ja kontekstin tajuaminen auttaa mutta valtaosassa se hämärtyy ja ollaan teknisen suorittamisen puolella ja koska taiteilijamyytti rahan liittäminen taiteeseen on mautonta.

Tunnetuista tauluista ei tietenkään ole piratismia vaan termi on väärennös. Silti useassa kodissa on jokin repro tai versio Taistelevista metsoista.
Osalle toki olisi suotavaa että sarjakuva marginalisoituisi lisää ja olisi enemmän vielä taiteen lokerossa, enemmän eliitti tuotteena.
Itse soisin että luovat alat olisivat elinkeino. Oman intohimon markkinoitava ammatti joka mahdollistaa toimeentulon.

Piratismin hyväksyminen on näitten elinkeinon poistamista ja myös sen taiteellisen ilmaisun rajaamista suurten markkinavoimien armoille.

Nykyinen malli antaa maailmalla edellytykset niille jotka ovat supersankarien tai muun aiemman luodun käsitteen, lucky lumet, pilot, shojot jne jne kanssa valmiita toimimaan.
Oman tiensä kulkija ei saa majatalon suojaa eikä evästä.
Hän saattaa myöhemmin kuulla kuinka moni seurasi kauempaa ja olisi kyllä kiinnostanut miten matka jatkuu, mutta kun jätti homman kesken...

Suomea suojaa pieni kielialue, muttei sarjakuvakenttämme piratismin kirousta vapaa ole sekään.

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 604
Vs: Sarjakuvapiratismi - alakulttuuri, historia ja nykytila
« Vastaus #21 : 02.12.2019 klo 16:17:54 »
Tajuan mitä yrität sanoa, se vain ei vastaa sen enempää todellisuutta kuin...

Epäilemättä ei vastaa täysin kenttää mutta tarpeeksi paljon että kun vilkaisee että olisiko tarjonnassa jotain potentiaalisesti kiinnostavaa niin tuo mainitsemani jatkumopöhinä peittää sen verran tehokkaasti alleen muut, että joku satunnaisteosten kokeilu tuottaa luettavaa kovin huonolla hyötysuhteella, ja medioiden kritiikkienkin perkaaminen että löytäisi jotain hyviä vinkkejä lukemisen arvoisista teoksista harvoin maksaa vaivaa, kun huomio on siinä kuka Ihmenelosten jäsen kuolee tässä kuussa tjsp.

Mangoissakin mietin että on näitä tekijöitä joista on aika vaikea uskoa että itsessään jaksaisivat vetää piratismikulttuuria, mutta jotkut pitemmät sarjat koukuttavat tarpeeksi suuren osan lukijakunnasta aktiivisesti harrastamaan piratismia koska on Tärkeää päästä lukemaan seuraava osa mahdollisimman nopeasti kun siitä kuitenkin kaikki puhuvat, ja samalla sitten nämä lukijat tottuvat lukemaan ison osan mangastaan piraatteina, myös ne teokset joille moinen ei ole tärkeää...ja Japanin omista markkinoista en tiedä, mutta käännösmarkkinoilla vaikuttaa ehdottomasti, että joitain teoksia ei kannata julkaista.

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Sarjakuvapiratismi - alakulttuuri, historia ja nykytila
« Vastaus #22 : 02.12.2019 klo 17:40:24 »
Tätä käytäntöähän itse aktiivisesti harjoitan ja se on jäänyt päälle myös silloin kun ei ole taloudellisesti ollut välttämätöntä.

Tämä oli minusta hauska kuulla. Olen aina kuvitellut itseni pieneen vähemmistöön, kun nuukuus on jäänyt pysyvästi päälle.

Ja sivuhavaintona, kun näin tekee, on todettava lähes täysi mielenkiinnon markkinat ovat keskittyneet niin paljon pöhisemään siitä mitä tapahtuu juuri nyt

Tämä puoli on minusta se vähiten kiinnostava osuus harrastamista ts. mitä millekin sarjakuvahahmolle tapahtuu.

Tekijöiden, sarjakuvakauppiaiden ja muiden mietteet ovat se mielenkiintoisin osuus, ja niitä varten ei tarvitse lukea viimeisimpiä juttuja.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: Sarjakuvapiratismi - alakulttuuri, historia ja nykytila
« Vastaus #23 : 02.12.2019 klo 20:12:38 »
Piratimismi tuntuu olevan monille myös elämäntapa ja/tai ideologia, jonkinlaista kapinaa ja alakulttuurifiilistelyä kaiketi myös.

Jossain eo. viestissä viitattiin omiin nauhoituksiin ja omaa käyttöön tehtyihin tallenteisiin; nehän eivät ole piratismia vaan ihan laillista toimintaa.

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 604
Vs: Sarjakuvapiratismi - alakulttuuri, historia ja nykytila
« Vastaus #24 : 02.12.2019 klo 21:10:57 »
Mä kyllä luen sarjakuvia juuri siksi, että haluan tietää mitä niissä tapahtuu. Toki joskus harvoin kaunis kuvitus voi mennä edelle, mutta pääsääntöisesti tarina on tärkein.

Luulen että Jiksi tarkoitti sitä saippuaoopperamaisuutta jota kritisoin :)


Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Sarjakuvapiratismi - alakulttuuri, historia ja nykytila
« Vastaus #25 : 02.12.2019 klo 22:54:30 »
Mä kyllä luen sarjakuvia juuri siksi, että haluan tietää mitä niissä tapahtuu.

Toki minäkin luen Tex Willeriä, koska se ampuu ja humauttaa nyrkillä.

Tarkoitin "uutissivustoja", kuten joku Bleeding Cool jne. jotka tekevät juttuja sarjakuvahahmoista kuin nämä olisivat oikeita julkisuuden henkilöitä. Blokkaisin nuo Twitteristä ellei siellä olisi välillä jotain vähemmän höttöisää.

Piratimismi tuntuu olevan monille myös elämäntapa ja/tai ideologia, jonkinlaista kapinaa ja alakulttuurifiilistelyä kaiketi myös.

Kapinan ja alakulttuurin ymmärrän, kirjoitin sentään etusivulle jutun asiaan liittyen.

Kun digisarjat vedetään sellaisinaan piraattisivuille, ei ole välissä enää mitään ihmisen kosketusta, joka muodostaisi sen kulttuurin.

Ei siitä artikkelista mennyt kahta vuottakaan, kun toiminnasta oli jäljellä enää tämä kylmä, teollinen sivumaku.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Sarjakuvapiratismi - alakulttuuri, historia ja nykytila
« Vastaus #26 : 03.12.2019 klo 10:59:41 »
Ei siitä artikkelista mennyt kahta vuottakaan, kun toiminnasta oli jäljellä enää tämä kylmä, teollinen sivumaku.
Kopioimalla/huijaamalla voi tehdä tai "säästää" rahaa. Sehän se perusidea kaikessa piratismissa on (huonekaluista, vaatteisiin, lääkkeisiin ja sarjakuviin). Riippumatta siitä miten sitä toimintaa perustellaan.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jarkko Sikiö

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 8 083
Vs: Sarjakuvapiratismi - alakulttuuri, historia ja nykytila
« Vastaus #27 : 05.12.2019 klo 01:37:21 »
Toki se piraattisivu tienaa piratismilla, mutta minusta on jännä että tätä nykyä sarjakuvien tapauksessa "tuottajaporras" on noin tusina käyttäjätiliä.

Jos tuo Twitteristä lukemani arvio on todellinen (on vaikea uskoa, että niin pieni rinki pystyisi mitenkään julkistamaan kaiken piraattimateriaalin vuodesta toiseen, mutta tokihan tilin takana voi toki olla suurempi joukko ihmisiä), niin millä se joukko rahoittaa toimintansa.

Olkoon, ettei sarjakuvien paketointi juuri vaadi taitoa, niin meneehän jo niiden tiedostojen kanssa puljaamiseen tuntikausia aikaa.

Ei kai tässä digimaailmassa ole enää sellaista maineeseen perustuvaa nokkimisjärjestystä piraattien välillä. Kun ei enää hankita fyysisiä kopioita, skannata, jälkikäsitellä ja jaella, niin mistä se ylpeys omaan toimintaan voisi enää nousta?

Kopioimalla/huijaamalla voi tehdä tai "säästää" rahaa. Sehän se perusidea kaikessa piratismissa on (huonekaluista, vaatteisiin, lääkkeisiin ja sarjakuviin). Riippumatta siitä miten sitä toimintaa perustellaan.

Ei laajenneta keskustelua sen suuremmin, mutta tässä kohtaa kannattaa hetki vetää henkeä.

Lääkkeiden tapauksessa on erotettava rikollinen valepilleritehtailu (pillerissä ei ole vaikuttavaa ainetta lainkaan tms.) siitä puolesta, ettei esim. Brasilian kaltaiset maat kunnioita lääketehtaiden patentteja, koska kansalla ei ole varaa tarvitsemiinsa lääkkeisiin.

Siellä oikeus on vuosikymmenien kuluessa monesti todennut, ettei vuorollaan aina joku lääke ansaitse patentin suojaa. Tämän jälkeen tuotetaan samat lääkkeet niin, että ne satasen sijasta maksavat kympin tms. Tällaisia tapauksia on ollut ihan viime vuosinakin, vaikka siellä Bolsonaro maata johtaakin.

Tämä on sitten sellaista piratismia (siitä tehdään kansallisella tasolla laillista, kun viitataan kintaalla kansainvälisille sopimuksille), että on vaikea nähdä se epäoikeutetuksi, kun vaakakupin yhdellä puolella on osakkeenomistajien tuotto-odotukset ja toisella ihmishenkiä.

Oikeistolaisessa Chilessä käyttämäni astmalääke (Seretide Diskus) lohkaisisi tavallisen chileläisen bruttopalkasta runsaan viidenneksen (12 tunnin välein henkäistään niin, että 60 annoksen yksikkö kestää sen kuukauden).

Kokeilin lääkekorvausjärjestelmän vaihtoehtoa muutaman kuukauden, mutta vaihdoin sitten tähän omasta pussista maksettavaan vaihtoehtoon, koska tunsin sen olevan parempi vaihtoehto.

Heikompiosaiset eivät noin vain vaihda, vaan käyttävät huokeampia lääkkeitä tai sinnittelevät siihen, kunnes keuhkot eivät enää yksinkertaisesti kestä.

Toki tällaisista syistä siellä mantereen puolella nyt mellakoidaan niin, että ne päätyvät uutisiin asti Suomessa saakka.

Tulee monesti mieleen, että moni poliitikko voisi Suomessa vetää täysin erilaista politiikkaa, jos olisi elämänkokemusta edes hieman ulkomailta.

Siinä näkisi sen oman etuoikeutetun aseman ja sen, mihin suuret leveät railot yhteiskuntaluokkien välillä johtavat. Kun ei ole sen enempää sydäntä kuin järkeä, niin olisipa edes jotain elämänkokemusta.

Tämä nyt on ohi varsinaisesta otsikkoaiheesta, joten takaisin siihen.

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 859
Vs: Sarjakuvapiratismi - alakulttuuri, historia ja nykytila
« Vastaus #28 : 05.12.2019 klo 10:27:54 »
Tulee monesti mieleen, että moni poliitikko voisi Suomessa vetää täysin erilaista politiikkaa, jos olisi elämänkokemusta edes hieman ulkomailta.
Tuo pätee myös aika moneen perus- ja normisuomalaiseen. Ulkomaankeikka itsellekin avasi silmiä myös suhteessa tekijänoikeuksiin. Olivathan ne toki jo olleet auki aiemminkin, mutta kun näkee mitä meininki on maassa, joka ei noudata tai pysty valvomaan kansainvälisiä sopimuksia eikä ehkä omia tekijänoikeuslakeja edes ole, niin huomaa eron.
Piratismi todellakin tasa-arvoistaa kulttuurin kuluttamista. Kansallista kulttuuria ei ole mahdollista tuottaa ja se ylikansallinenkin "tuonti" on fyysisissä tuotteissa epämääräistä kopiomoskaa. Verkon kautta kopioiden laatu ei nykyään tietenkään ole ongelma, mutta jos siellä lähtömaassakaan ei ole piratismin vuoksi taloudellisia intressejä/mahdollisuuksia panostaa kulttuurituotteen SISÄLTÖÖN, niin se on käytännössä sama asia. Ennen pitkää tarjolla on vain kuraa.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

echramath

  • Suomen Hakki Hamsteri -kerhon puheenjohtaja
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 392
Vs: Sarjakuvapiratismi - alakulttuuri, historia ja nykytila
« Vastaus #29 : 18.12.2019 klo 22:21:59 »
Kyllä ATK on ihmeellistä. Nyt on todettu, että jos internetissä jossakin julkisessa palvelussa kommentoi taideteosta, että tämähän olisi hieno t-paidassa, toive kyllä toteutuu, ei tosin useinkaan taiteilijan toimesta, vaan taidesivuja, twitteriä ja vastaavia bottiarmeijallaan kollaavien IT-ajan rosvoparonien. Print on demand kun on päivän sana myös vaatepuolella, niin kauppaan voi survoa loputtoman määrän "designeja".

Luonnollisesti järjestelmää voi myös trollata myymään mitä vain, kuten nyt vaikka Mikki Hiiriä siltä varalta, että Disney suuttuu.
I've got 99 problems, but luftballons ain't one. // comixblag