Kirjoittaja Aihe: Lindbergh  (Luettu 29767 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

VNaomi

• Jäsen
  • Aarresaari
Lindbergh
« : 23.05.2014 klo 16:23:31 »
Oman mangakevääni upein uutuus on Ahndongshikin 8-osainen Lindbergh, jossa nuori orpo Knit asuu vuoren huipulla sijaitsevassa maassa, jossa lentäminen on loukkaus kuningasta kohtaan. Hänen isänsä kuitenkin haaveili lentämisestä ja kuoli rakentamansa lentokoneen syöksyessä maahan, mistä johtuen lentäminen kiehtoo myös Knitiä.

Eräänä päivänä taivaalta syöksyy lentokoneen siipien avulla lentävä lohikäärme ja salaperäinen matkustaja Shark, joka päätyy Knitin hoiviin. Käy ilmi, että muualla maailmassa ihmiset käyttävät siivettömiä lohikäärmeitä ja lentokoneita lentämiseen ja että myös Knitin lemmikkilisko kuuluu tähän lajiin. Knit ja Shark pakenevat lopulta yhdessä avaraan maailmaan, mistä seikkailu sitten kunnolla alkaa.

Sarjan piirrosjälki on mukavan omaperäistä ja yksityiskohtaista ja se seikkailun tunne, joka huokuu jokaiselta sivulta on jotain aivan käsittämätöntä. Vaikka sarja on melko tuore (alkoi 2009), se saa minut tuntemaan oloni omituisella tavalla nostalgiseksi, kuin lukisin jotain vanhaa poikien seikkailukirjaa. Erään hahmon mietinnät siitä, miten lentämisestä haaveilevat miehet eivät voi pohjimmiltaan olla pahoja oli juuri tätä. Lisäksi Knit ja Shark muistuttavat minua todella vahvasti Aarresaaren Jimistä ja Silveristä, mikä myös on plussa.

Olen lukenut sarjaa vasta yhden osan, joten tarkempaa juonikuvausta en osaa laatia. Luvassa kuulemma kuitenkin on ilmapiraatteja, joten odotukset ovat korkealla. Sarjaa Saksassa julkaiseva Kazé postasi tänään hienon mainostrailerin: https://www.youtube.com/watch?v=jG734LphKD0

Antti Valkama

• Jäsen
Vs: Lindbergh
« Vastaus #1 : 23.05.2014 klo 20:12:25 »
Kolmen osan lukemisen jälkeen pidän sarjaa yhä kiinnostavana. Siinä tosiaan on selvästi seikkailun tuntu; maailma on uusi ja tuntematon. Jossain määrin tuo (tietenkin) mieleen Ghibli-meiningin, mutta ei häiritsevällä tavalla.

haplo

• Jäsen
« Vastaus #2 : 20.07.2014 klo 21:13:40 »
Muistin viimein tsekata tästä kuvanäytteitä. Olisin voinut luulla tätä Hiromu Arakawan sarjaksi pelkkien kuvien perusteella. Mutta tekijä olikin joku ihan tuntematon.

Ihan kivan ja luettavan oloinen sarja. Ghibli-vertaus ja mielleyhtymät sinne päin ovat tietty vaarallisia, sitä kun  alkaa helposti odottaa liikoja.

VNaomi

• Jäsen
  • Aarresaari
« Vastaus #3 : 21.07.2014 klo 20:51:07 »
Toinen osa tuli luettua eilen. Huh, haluaisin todella nähdä piraattien ja kuninkaallisen aluksen välisen ilmataistelun animoituna. Sarja uppoaa minuun aivan täysillä, tosin olen ehkä hieman puolueellinen, sillä olen niin heikkona tällaisiin seikkailutarinoihin.

Tekijältä on ilmeisesti tulossa seuraavaksi jotain samuraijuttuja villissä lännessä. Voin olla väärässäkin, sillä japanini on täysin alkukuopissa ja jouduin käyttämään Googlen kääntäjää apuna. Olen ihastunut Ahndongshikin piirrostyyliin Lindberghin perusteella, mutta samurait eivät oikein jaksa kiinnostaa.
« Viimeksi muokattu: 21.07.2014 klo 22:32:03 kirjoittanut VNaomi »

VNaomi

• Jäsen
  • Aarresaari
« Vastaus #4 : 30.07.2015 klo 18:13:20 »
No niin, nyt on Lindbergh luettu loppuun. Yksi parhaimmista sarjoista, mitä olen ikinä lukenut, vaikka loppu ei ihan onnistunut lunastamaan kaikkia odotuksia. Kaikin puolin hyvä sarja, mutta olisin ehkä kaivannut vähän filleriä, sillä tarina juoksi eteenpäin nopeampaa tahtia, kuin mistä itse pidän. Minä tykkään pysähtyä tutustumaan sivuhahmoihin ja maailmaan, vaikkei näillä olisikaan pääjuonen kannalta mitään merkitystä. Lindberghissä tekijä on selvästi tiennyt alusta asti, mitä hän haluaa kertoa, sillä sivuraiteille ei erehdytty missään vaiheessa.

Mainitsin jo ensimmäisessä viestissä, että Knit ja Shark olivat lähes kuin Aarresaaren Jim ja Silver. Tekijän Twitteriä selatessani huomasin hänen jakaneen siellä fanitaidetta 70-luvun loppupuolen Aarresaari-animesta. Kuten käyttäjäkuvastani voi päätellä, kyseessä on suosikkisarjani, joten oli kiva huomata, miten Sharkin olemus oli välillä kuin suoraan animesta napattu.

PTJ Uusitalo

• Mediaholisti
  • Jäsen
« Vastaus #5 : 01.08.2016 klo 11:40:44 »

VNaomi

• Jäsen
  • Aarresaari
« Vastaus #6 : 01.08.2016 klo 18:12:34 »
JEEEEEEE! Yksi niitä harvoja sarjoja, jotka ostan ilomielin toisen kerran. Hienoa, että tämä julkaistaan ja toivottavasti myy hyvin.

VNaomi

• Jäsen
  • Aarresaari
« Vastaus #7 : 05.11.2016 klo 20:56:53 »
Nyt sitä saa! Selasin suomenkielisen version nopeasti läpi, mutta julkaisu vaikuttaa kaikin puolin pätevältä. Painojälki samaa tasoa kuin saksalaisessa pokkarissa ja värisivu mukana. Saksalaisessa versiossa kuvitusta on leikattu pari milliä sivun ulkolaidasta suomenkieliseen verrattuna, joten Sangatsu on tässä suhteessa vähän voitolla. Ja lisäksi suomenkielisessä on ihanan sininen selkämys.

Ja sitten tietysti itse sarja, joka on pirun hyvä. En voi kuin suositella! Lindbergh kuuluu ehdottomasti omalle suomennetun mangan top5-listalleni.

PTJ Uusitalo

• Mediaholisti
  • Jäsen
« Vastaus #8 : 08.11.2016 klo 13:46:27 »
Pakko allekirjoittaa näin kahden ensimmäisen pokkarin perusteella kaikki hehkutukset. Seikkailun tuntuahan tässä tosiaan on, ja Aarresaari-fiilis tuntuu ihan aidolta. Melkein olisin steampunkiksi sanomassa, mutta fantasiaahan tämä oikeastaan on.

Vähän mietityttää että miten tuo Wikipediassa luvattu lentokilpailu tulee tarinaan istumaan. Mutta eiköhän tämä silti ole 3/3-materiaalia.

Antti Valkama

• Jäsen
« Vastaus #9 : 08.11.2016 klo 19:39:09 »
Lentokisassa ja sen liepeillä käydään mielestäni välillä ns. ghibliaanisessa ulottuvuudessa. Ei toki jatkuvasti ja täysin, mutta silti.

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #10 : 09.11.2016 klo 08:46:06 »
Kuulostaa kiinnostavalta sarjalta. Milles ikäluokalle tämä on suunnattu?
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

Antti Valkama

• Jäsen
« Vastaus #11 : 09.11.2016 klo 12:18:34 »
Mille lie. Reipasta seikkailua on, mutta toisaalta maailma ja ihmiset ovat välillä aika ikäviä. Ja maailma vaikuttaa monelta osin uudelta, ei 150 kertaa keksityn toistolta. Minä antaisin huoletta 10-vuotiaalle, mutta en häpeäsi tyrkyttää varttuneellekaan sarjakuvain lukijalle. Suurin torjuntareaktio saattaa tulla niille, jotka haluavat tarinansa kyynisinä.

tmielone

• Il Dille
  • Jäsen
« Vastaus #12 : 09.11.2016 klo 14:11:17 »
Mille lie. Reipasta seikkailua on, mutta toisaalta maailma ja ihmiset ovat välillä aika ikäviä. Ja maailma vaikuttaa monelta osin uudelta, ei 150 kertaa keksityn toistolta. Minä antaisin huoletta 10-vuotiaalle, mutta en häpeäsi tyrkyttää varttuneellekaan sarjakuvain lukijalle. Suurin torjuntareaktio saattaa tulla niille, jotka haluavat tarinansa kyynisinä.

Kiitokset! Kuulostaa edelleen lupavaalta. Pitänee kurkata kansien väliin ja harkita vakavissaan hankkimista.

Jotenkin siivettömät lohikäärmeet, jotka lentävät mekaanisten siipien avulla tuntuu ajatuksena pölhöltä, mutta ehkä se kuitenkin toimii oikein käsiteltynä.
"Now there's only two things in life but I forget what they are"

haplo

• Jäsen
« Vastaus #13 : 10.11.2016 klo 10:41:46 »
Jotenkin siivettömät lohikäärmeet, jotka lentävät mekaanisten siipien avulla tuntuu ajatuksena pölhöltä, mutta ehkä se kuitenkin toimii oikein käsiteltynä.

Yhden pokkarin - mutta pienen lentämisotoksen - jälkeen tämä ainakin toimi. Ajattelin itse, että luonto on luonut sarjan liskoille kyvyn matkustaa ilmassa jonkin matkaa ilman siipiä (onhan tällaisia oikeastikin ja tähän suuntaan Lindberghissä vähän viitataankin) ja ihminen on sitten keksinyt kyvylle teknisen sovellutuksen.

Hyvin alkoi sarja ja täytyyhän tätä jatkossakin lukea.

VNaomi

• Jäsen
  • Aarresaari
« Vastaus #14 : 15.11.2016 klo 21:20:14 »
Osissa 3, 4, 5 ja 7 on ainakin saksa-versiossa tekijän luonnoksia ja selityksiä siitä, mitä eri tyyppisiä lohikäärmeitä on olemassa, miten siivet toimivat ja miten lohikäärmeet liikuttavat jopa kokonaisia ilma-aluksia. Sitä kautta saa muutamia kivoja yksityiskohtia, joita ei itse tarinassa ehditä selitellä.