Äänestys

Ohessa ote Suomessa ilmestyneistä sarjakuvalehdistä. Mistä pidit? Miksi!

Agentti X-9
1 (1.4%)
Conan barbaari
7 (10.1%)
Jymy/Huuli
1 (1.4%)
Jysäys
0 (0%)
Kalma
5 (7.2%)
Kuvitettuja klassikkoja
0 (0%)
Kylmä Metalli
1 (1.4%)
Markos - robottiajan sankari
0 (0%)
Mustanaamio
4 (5.8%)
Pecos Bill
0 (0%)
Ruutu/Non Stop
16 (23.2%)
Sarjari
0 (0%)
Sarjis
0 (0%)
Shokki
6 (8.7%)
Suomen MAD
2 (2.9%)
Tapiiri
4 (5.8%)
Tarzan
0 (0%)
Viivi ja Wagner
0 (0%)
Ville Vallaton
0 (0%)
Zoom
1 (1.4%)
Läskimooses
17 (24.6%)
Joku muu, mikä?
2 (2.9%)
Kalkkaro
2 (2.9%)
Thriller
0 (0%)
Tom & Jerry
0 (0%)

Äänestäjiä yhteensä: 65

Kirjoittaja Aihe: Äänestä parasta sarjakuvalehteä!  (Luettu 13989 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Äänestä parasta sarjakuvalehteä!
« : 06.02.2014 klo 21:20:49 »
Ohessa muutama Suomessa ilmestynyt sarjakuvalehti, joista voit äänestää mieluisinta. Disneyt, Texit, supersankarit ja Korkeajännitykset on jätetty pois.

Kerro, mistä sarjakuvalehdestä Sinä pidit (sillä yhtä kahta lukuunottamatta ne eivät enää ilmesty) ja miksi, mitä se Sinulle merkitsi.

Äänestys on leikkimielinen, joskin kaihoisa katsaus sarjakuvalehtien yhä kauemmas kaikkoavaan aikakauteen.

Hetken mietittyäni valitsin Jymyn/Huulen. Sen vaikutus murrosikäiseen iski täysillä, se vapautti ja sai näkemään sarjakuvan mahdollisuudet. Vaikka underground tuli Suomeen myöhässä, se tuli sopivaan aikaan.

EDIT: Nykyisistä lehdistä kaikkien suosikki on tietty Läskimooses. Lisään sen vielä tuohon listaan.
« Viimeksi muokattu: 06.02.2014 klo 21:28:38 kirjoittanut Lurker »

hdc

  • Architectus urbis caelestis
  • Jäsen
  • Viestejä: 2 604
Vs: Äänestä parasta sarjakuvalehteä!
« Vastaus #1 : 06.02.2014 klo 21:27:43 »
Valitsin Non Stopin vaikka olin alle vuoden ikäinen kun se siirtyi albumisarjaksi, jälkeenpäin on tullut katseltua että onpahan hyvä lehti.

Harkitsin kyllä Sarjariakin.

mlietzen

  • Jäsen
  • Viestejä: 527
Vs: Äänestä parasta sarjakuvalehteä!
« Vastaus #2 : 06.02.2014 klo 21:36:03 »
Vastasin Kalma. Conan (vuosien 1984-85 mustavalkoisessa muodossa) oli vahva vaihtoehto myös.
Paksuja lehtiä molemmat.

tertsi

  • Vieras
Vs: Äänestä parasta sarjakuvalehteä!
« Vastaus #3 : 06.02.2014 klo 21:45:48 »
Olisin mielelläni äänestänyt jotain muuta kuin ennalta-arvattavaa vaihtoehtoa, mutta kyllä Non Stop avasi meikäläisen silmät ja tajunnan. Tuolla tiellä ollaan edelleen.

Non Stopin (ja sitä ennen Ruudun) sarjakuvat olivat pidempiä ja jotenkin fiksumman oloisia kuin mihin olin aiemmin tottunut. Tämä ahaa-elämys iski minuun Natasha-lentoemäntä seikkailua lukiessani. Niilo Pielinen, Natasha, Sammy Day olivat parhaat sarjat. Kaikista parhaat jaksot olivat Kuninkaallinen kosija, Kauhujen herra (Yllätys, yllätys!) ja Kaksintaistelu. Nyt jälkeenpäin Ruudun jotkut surkeasti painetut numerot, värit kohdistettu ihan pieleen, näyttävät tosi hyviltä.

Ruutua minulle ei koskaan tullut. Ostin ekan numeron (ja purkan), mutta sitten en ostanut muita. Rahat taisivat mennä Tex Willeriin. Ostin sitten aikanaan kaikki Ruudut kerralla Good Fellowsista Bulevardilta. Yhdella kaverilla oli Ruudun kaksi vuosikertaa. Ne oli mulla aika kauan lainassa. Palautin ne sitten tietysti takaisin omistajalleen.

Tarzan ja Tex Willer olivat minulle myös tärkeitä lehtiä.

« Viimeksi muokattu: 06.02.2014 klo 23:03:10 kirjoittanut Tertsi »

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 145
Vs: Äänestä parasta sarjakuvalehteä!
« Vastaus #4 : 06.02.2014 klo 22:02:08 »
Kalkkaro ei ole mukana. :(

Timo Ronkainen

  • professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • Viestejä: 19 278
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Äänestä parasta sarjakuvalehteä!
« Vastaus #5 : 06.02.2014 klo 22:05:54 »
Erikoinen idea napsia lehtiä eri aikakausilta - lähes satunnaisotannalla.
Otin Tapiirin, mutta yhtä hyviä ja merkittäviä olivat Non Stop ja Jymy/Huuli (vaikka nää undergroundit ostinkin ns. jälkijunassa vähän myöhemmin). Jos tuolla on Sarjari, nii vois siellä olla yhtä hyvin myös Kupla ja Kannus. Ja kuten Petteri sanoi, Kalkkaro kans.

Timo

Clavia Z

  • Kummajainen
  • Jäsen
  • Viestejä: 763
Vs: Äänestä parasta sarjakuvalehteä!
« Vastaus #6 : 06.02.2014 klo 22:06:59 »
Ruutu/NonStop. Tarkalleen ottaen jälkimmäinen noista.

Opiskelin 19-kesäisenä 1993-1994 porvoolaisessa kansanopistossa kieliä. Minulla oli jo paksu nippu Harto Pasosen toimittamia Pumpsis-lehtiä suppeahkossa sarjakuvakokoelmassani (niistä numerot 10-19 tulivat tilattuina kotiin). Ensimmäisessä Pumpsiksessa arvosteltiin Kuopion divareita. Yhden divarin arvostelussa oli lause "harvinaista Non Stoppiakin on vinot pinot".

Mietin, että mikähän lehti se Non Stop on, never heard. No, Porvoossa se selvisi. Paikallisesta divarista, Lukevasta, löysin noita lehtiä. Ostin muutaman numeron kokeeksi, ja heti kolahti täysillä. Ihmettelin Benjaminin, Klorofyllin, Attilan, Natasan, Piko & Fantasion, Johannes & Pirkaleen ja monien muiden seikkailuja. Erityisesti Benjaminin hyppääminen junasta Rouva Adolfinassa teki vaikutuksen.

Ostin heti läjän lisää Nonareita, ja siitä niiden keräily alkoi. Kun kaikki lehdet ja myöhemmät albumitkin olivat kasassa, tuumin, että laajennanpa Ruutu-lehtiin. Viimeistään Ruutuihin sitten meinasikin välillä palaa kaikki rahat.

NonStopin ja Ruudun sankareista vain Lucky Luke, Johannes ja Pirkale, Niilo Pielinen, Strumffit, Tintti, Veikko, Tette ja Jykke sekä Vili & Bill olivat minulle tuttuja ennestään. Vielä siis riitti lehdissä tarpeeksi uusia hahmoja laajentamaan sarjakuvasivistystäni. Ja tottakai oli pakko ruveta keräämään kaikkien noiden hahmojen suomennettuja albumeja.

Tykkäsinhän minä kovasti ranskalaisesta ja belgialaisesta sarjakuvasta jo 80-luvullakin, mutta NonStopista siis alkoi minun kohdallani se todellinen BD-kuume.

Reijo Valta

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 2 201
  • Haddadaa
Vs: Äänestä parasta sarjakuvalehteä!
« Vastaus #7 : 06.02.2014 klo 22:08:13 »
Nykyisistä Läskimooses on kiintoisin, mutta ääni meni NonStopille. Sen takia on muun muassa tällä foorumilla mukana.

Tina DeMona

  • Pervo Örvelö
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 604
Vs: Äänestä parasta sarjakuvalehteä!
« Vastaus #8 : 06.02.2014 klo 22:10:00 »
Pakko oli valita Kylmä Metalli vaikka itse taisin just olla vasta syntynyt kun se vielä ilmestyi... tai ainakin hyvin pieni.

Mutta hienoja lehtiähän tuolla listalla on hyvin, hyvin paljon.

Jari Lehtinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 954
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Vs: Äänestä parasta sarjakuvalehteä!
« Vastaus #9 : 06.02.2014 klo 22:17:53 »
Listalta puuttuu 1980-luvun lopussa ilmestynyt julkaisu Karvinen, joka sisälsi hauskoja Orsonin seikkailuja.

Mutta ääneni meni Sarjakuvalehdelle 1949-1963.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

tertsi

  • Vieras
Vs: Äänestä parasta sarjakuvalehteä!
« Vastaus #10 : 06.02.2014 klo 22:19:31 »
Minusta Sarjakuvalehti ilmestyi myös 70-luvulla. Ei tainnut sillä olla tuon alkuperäisen kanssa juuri mitään tekemistä.

Jari Lehtinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 3 954
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
Vs: Äänestä parasta sarjakuvalehteä!
« Vastaus #11 : 06.02.2014 klo 22:36:39 »
Jaa, piti kertoa miksi siitä piti ja mitä se merkitsi.

Minulle Sarjakuvalehti kuului pienestä pitäen kesään, koska lehtiniput olivat, kuten muuten ovat vieläkin, mökillä odottamassa uskollisina lukijaansa joka vuosi kevään puhjettua kukoistukseensa. Nuorena onnistui sopivasti unohtamaan synkän talven aikana, mitä tarinoissa todella oli, ja aina jäiden lähdettyä ja auringon ampaistessa taivaalle Sarjakuvalehden sisällys tuntui jälleen uudelta.

Kodittoman Pikku Annin päättymätön vaellus askarrutti monesti mieltäni. Lukuisasti Pikku Anni oli löytämässä juurensa, ajautumassa lähelle kotia, mutta kuin vastakkaisen magneetin voimasta hän sinkoutui onnettomien sattumuksien tuloksena takaisin kiertoradalleen.
Älyvapaan palokunnan Pekka Pikanen opetti, että ei pidä surra. 1506 nix nix.
Teräsmiehen hulvaton huumori teki siitä ensimmäisen ja yhäkin käytännössä ainoan supersankarisarjan, josta olen koskaan kiinnostunut.
Mustanaamion seikkailuissa oli jäntevyyttä, joka tuon ajan sanomalehtiversiosta oli jo kokonaan kadonnut.
Seikkailija Sam, joka huiteli suvereenisti Avaruuden Sargassomerellä, sisälsi näkyjä, joita harvoin oli siihen mennessä suomennetussa sarjakuvassa nähty.
Kulmalan kaverit oli aivan huikea juttu. Sarjan rutiköyhät tyypit asuivat selvästi pahimman luokan slummissa, mutta heidän elämässään oli lämpöä ja jutuissa oli nokkeluutta.
Oli joukossa yksi eurooppalainenkin juttu, espanjalaisen Arnalin Musse ja Pusse, joka ei ollut mitenkään loistokas eläinsarja, mutta tarkoitukseensa menettelevä.

Moogin papereista voi lukea lisää, kuka malttaa. http://www.antikvariaattimakedonia.fi/moog/index.php?sivu=lehdet&moog_sarja_id=51
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: Äänestä parasta sarjakuvalehteä!
« Vastaus #12 : 06.02.2014 klo 22:37:03 »
Kalkkaro ei ole mukana. :(

Lisätty. Muut kuin sarjakuvalehtimuotoiset (pokkarit, liuskat, mangat) jätin heti pois, mutta jottei tule paha mieli, mukana. Tämähän on siis leikkimielinen kisa, ei mikään Kvaakin "virallinen" äänestys.

Erikoinen idea napsia lehtiä eri aikakausilta - lähes satunnaisotannalla.

Jos kaikki ottais, niitä olisi satakunta, jos riittäisikään. Siellä on se joku muu, valitkaa se.

Pidetään tämä lystinä ketjuna, ei kitinänä. Nostalgiaa ja sellaista.

« Viimeksi muokattu: 06.02.2014 klo 22:39:52 kirjoittanut Lurker »

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Äänestä parasta sarjakuvalehteä!
« Vastaus #13 : 06.02.2014 klo 22:40:11 »
Itse lisäsin Thrillerin listalle. Jäi lyhytikäiseksi mutta leikkimielinen eli ei, niin kyllä sekin paikkansa ansaitsee.
Kisailee toki samoista äänistä vanhan Mv Conanin ja Kalman kanssa.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 041
Vs: Äänestä parasta sarjakuvalehteä!
« Vastaus #14 : 06.02.2014 klo 22:47:10 »
Itse lisäsin Thrillerin listalle. Jäi lyhytikäiseksi mutta leikkimielinen eli ei, niin kyllä sekin paikkansa ansaitsee.
Kisailee toki samoista äänistä vanhan Mv Conanin ja Kalman kanssa.

Ei mutantteja eikä supersankareita tälle listalle, vaikka Thriller oli oikeastaan enempi pulpia ja jännäriä. Poistin silti, kun siinä oli Vihreä Nuoli ja Kysymys. Yksi parhaista lehdistä Suomessa koskaan.