Kirjoittaja Aihe: Timo Mäkelä  (Luettu 22633 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 042
Re: Emil ja Sofi (Timo Mäkelä)
« Vastaus #30 : 22.08.2006 klo 20:09:25 »
Emil ja Sofie kertoi elämästä eri aikatasoilla, jotka yhdistyivät toisiinsa; ei se mitään juonellista seikkailua ollut. Ja hienoa että taiteilija oli saanut inspiraation vanhasta Helsingistä kertovasta valokuvateoksesta. Siinäkin vanha siirtyi uuteen...

Upea teos.

Markku Myllymäki

  • Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • Viestejä: 1 814
  • /* You are not expected to understand this. */
Re: Emil ja Sofi (Timo Mäkelä)
« Vastaus #31 : 22.08.2006 klo 20:23:44 »
Jeeze. Ootte kyllä ukot eläneet jossain aika hyvässä paikassa, jos olette sitä mieltä että Mannerheim on populistinen aihe.

Onneksi valtaosa suomalaisista sarjakuvantekijöistä on suoraselkäistä väkeä, eikä sorru laskelmoidun populistisiin aiheisiin. Laaja kansansuosiohan olisi siis ihan kauheaa. Ranne kipeytyisi jatkuvasta nimmareiden jakelusta ja innokkaimpia faneja pitäisi juosta karkuun. (Tämä kappale sisälsi 20% päivittäisestä sarkasmiannoksesta -Lääkintöhallitus)

Sanoisin, että jopa 95%. Mutta yliannostushan on poikaa.

Mäkelässä kunnioitan sitä että kaverilla on oma (hieno) tyylinsä ja se toimii erinomaisesti juuri siinä mihin sitä (tässäkin) käytetään.
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Curtvile

  • Ylläpitäjä
  • ****
  • Viestejä: 15 777
Vs: Emil ja Sofi (Timo Mäkelä)
« Vastaus #32 : 13.09.2007 klo 10:00:33 »
Timo Mäkelän ystävien kanattaa hakea käsiinsä päivän Metro, jossa herran haastattelu.
Jotenkin Helsinki/Hitchcock-vertauksesta tuli juuri Emil & Sofi mieleen vaikka varsinaisesti viitattiinkin Helsingin sanomien Pieniin julmiin tarinoihin.

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 146
Vs: Timo Mäkelä: Minun elämäni
« Vastaus #33 : 13.11.2008 klo 00:03:40 »
Eroa edelliseen (2002) on kuin yöllä ja päivällä.

Toinen on mustavalkoinen ja toinen värillinen!

Outoa silti että molemmilla on sama nimi. Menee sekaisin.

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Timo Mäkelä: Minun elämäni
« Vastaus #34 : 13.11.2008 klo 12:00:51 »
Toinen on mustavalkoinen ja toinen värillinen!
Outoa silti että molemmilla on sama nimi. Menee sekaisin.

Niin no, sekoittamisen vaarahan on peloittavan suuri, mutta kyllä ne Kirjavälityksessä asiansa osaavat... ja se ensimmäinen (m/v) "Minun elämäni" on jo käytännössä loppuunmyyty.
Muuten, sarjakuvakurssien järjestäjät, Timppa pitäisi ehdottomasti saada luennoimaan mm. värittämisestä. Hän kun on omien sanojensa mukaisesti "viimeinen mohikaani", joka ei käytä tietokoneen avuja missään työvaiheessa. Sarjojen värityskin syntyy erilliselle paperille. Hänen kaltaisiaan sarjakuvantekijöitä ei enää ole monia, ja moisen käsityöläisen tietopankin kollateraalin ei pitäisi päätyä roskaobligaatioiksi! 
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

keijoahlqvist

  • Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • Viestejä: 3 553
  • -
Vs: Timo Mäkelä: Minun elämäni
« Vastaus #35 : 13.11.2008 klo 12:21:27 »
Hän kun on omien sanojensa mukaisesti "viimeinen mohikaani", joka ei käytä tietokoneen avuja missään työvaiheessa. 
Eli värittää jokaisen painetun albumin?  ;D

Vaativa osa lopputuloksen onnistumisessa on värioriginaalin käsittely tietokoneella painokuntoon. Joku sen tekee. Kaipa Timppa tarkistaa.

Vesiväritys viehättää minua silloin (harvoin) kun akvarellipaperin pinta päästetään näkymään painotuloksessa, silloin tuntuu siveltimen kosketus "todistusvoimaiselta" ja näkyy välineen hento sattumanvaraisuus. Muutos on melkoinen kun väritys siirtyy pinnoitetulle valkealle paperille ja musta painetaan erikseen, ja siinä on tekijän syytä päättää kuinka kontrastisen tai kylläisen vaikutelman hän sietää.

P.S. Suostuisikohan Timppa esittelemään videokuvaajalle sarjakuvasivun väritysprosessin? Lahdessa on eräs opiskelija joka tekee videopätkiä sarjakuvantekijöistä YouTubeen.
« Viimeksi muokattu: 13.11.2008 klo 12:23:06 kirjoittanut keijoahlqvist »

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Timo Mäkelä: Minun elämäni
« Vastaus #36 : 13.11.2008 klo 12:39:48 »
Eli värittää jokaisen painetun albumin?

Painokone ei ole tietokone!

Lainaus
Vaativa osa lopputuloksen onnistumisessa on värioriginaalin käsittely tietokoneella painokuntoon. Joku sen tekee. Kaipa Timppa tarkistaa.


Kyllä tokkiinsa, Kari Rissanen on tehnyt ja tekee edelleen erinomaista työtä mm. Timppan originaalien kanssa. Ei tietokoneista nykyään mihinkään pääse, mutta halusin nyt vaan mainita asiasta ennen kuin kaikki sarjat ovat silmille jysähtävää liukuväriliipastelua. 
 
Lainaus
P.S. Suostuisikohan Timppa esittelemään videokuvaajalle sarjakuvasivun väritysprosessin? Lahdessa on eräs opiskelija joka tekee videopätkiä sarjakuvantekijöistä YouTubeen.

Tästä olen ennenkin kvaakissa sanonut, kun Suomessa on kuitenkin 1000 x n media-alan opiskelijaa: Pitäisi tehdä vaikkapa dvd kymmenestä suomalaisesta sarjakuvantekijästä & työskentelytavoistaan, kymmenen minuuttia per tekijä.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Kati K.

  • Vieras
Vs: Timo Mäkelä: Minun elämäni
« Vastaus #37 : 06.12.2008 klo 13:48:58 »
 Luin sen juuri.
Tama uusi 'Minun elamani' on MINUN MIELESTANI Timpan ehka onnistunein kirja...tassa on syvyytta joka suuntaan, kuva & teksti kohtaavat, leikiskelevat sopivassa rytmissa toistensa kanssa. Ukon tuntemukset pistavat omat ajatukset kulkemaan kiinnostavia ratoja...(kai ne muutenkin kulkisi mutta tasta saa "kunnon annoksen" tiettya tulevaa ajanjaksoa). Eivatka jutut ole kuitenkaan koskaan liian raskaita.
  Tama on HYVA, oikein hyva! Ainakin muhun...osui ja upposi!

Lurker

  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 17 042
Timo Mäkelä
« Vastaus #38 : 06.04.2014 klo 20:07:49 »
Yhdistetty useampi ketju:

Emil ja Sofi (Timo Mäkelä)
Timo Mäkelä Lauantaivekkarissa
Timo Mäkelä: Minun elämäni

janne luokkanen

  • Jäsen
  • Viestejä: 514
Vs: Timo Mäkelä
« Vastaus #39 : 06.04.2014 klo 21:18:45 »
Huh, tulipas nyt suorituspaineita..

Kylläpäs on hyvä sarjis toi Romeo ja Julia. En ole vielä läpi lukenut, mutta n. puolet nauttineena ja teoksesta herkistyneenä toivoisin Timo Mäkelän tarttuvan johonkin toiseen suureen teokseen (esim. Caruso, vaikka onkin laulu).

Kupliissa kun R&J tarttui mukaan ja nopeasti vilkaisin sisälle, niin Mikko Jeskasen Perkele tuli mieleen. Sanoinkin silloin kavereille, että jos Jeskanen piirtäisi hyvin (tarkoitin mielessäni hienosti), niin hän tekis hyvin samanlaista jälkeä kuin Mäkelä.

Mutta taidokkaat tekijät muokkaavat tyylinsä tarinan tarpeitten mukaan ja siksi Romeo ja Juulia on tehty herkästi ja rohkeasti, kun taas Perkele kuin päreellä maalaten, eli hyvin molemmat.

Petteri Oja

  • Juudas itselleen
  • Jäsen
  • Viestejä: 8 146
Vs: Timo Mäkelä
« Vastaus #40 : 17.12.2014 klo 19:50:11 »
70-luvulla Timppa piirsi Timo ja Tiina -sarjakuvaa lasten ikiomaan lehteen Rakettiin.

Mikael Mäkinen

  • maziwapp
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 1 451
  • Ostapa kuule sarjakuvaa.
Vs: Timo Mäkelä
« Vastaus #41 : 25.06.2015 klo 12:43:27 »

VesaK

  • Jäsen
  • Viestejä: 15 556
  • Kuka mitä häh?
Vs: Timo Mäkelä
« Vastaus #42 : 25.06.2015 klo 12:55:20 »
Syyskuussa ilmestyy kokoelma "Minun elämäni - Singing in the rain".
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Reima Mäkinen

  • Jäsen
  • Viestejä: 9 860
Vs: Timo Mäkelä
« Vastaus #43 : 25.06.2015 klo 17:08:38 »
"Ranteet auki rankkasateessa", olis ollu vähän saman henkinen nimi.  :) Ei maar, minusta tuo ei ole koskaan ollut mikään synkkä sarja, vaikka joku onkin joskus väittänyt niin.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Mikael Mäkinen

  • maziwapp
  • Valvoja
  • ***
  • Viestejä: 1 451
  • Ostapa kuule sarjakuvaa.
Vs: Timo Mäkelä
« Vastaus #44 : 31.12.2015 klo 02:35:20 »
Arvostelua nyt tästäkin löytyy blogistani!